Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریان رسانه‌ای نزدیک به وزیر سابق امور خارجه در فضای مجازی مشغول یک مغالطه آشکار برای دستاوردسازی برای محمدجواد ظریف است تا بلکه اثبات شود رئیس سابق دستگاه دیپلماسی جز در مدار تامین منافع ملی حرکت نکرده و به همین خاطر مورد تحریم دشمنان ایران قرار گرفته است. به گزارش «وطن‌امروز»، اخیرا در فضای مجازی جریانی راه افتاده که با اشاره به تحریم محمدجواد ظریف توسط آمریکا می‌پرسد چرا دولت آمریکا ظریف را تحریم می‌کند اما با تیم مذاکره‌کننده قبل از دولت روحانی یا تیم مذاکره‌کننده فعلی کاری ندارد و بلافاصله در جواب این پرسش مطرح می‌شود: طبیعی است آمریکا کسانی را مورد تحریم قرار می‌دهد که برای منافع این کشور (آمریکا) خطرناک هستند!

این پرسش و پاسخ به وضوح حاوی اطلاعات گمراه‌کننده- Disinformation- است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای فهمیدن چرایی قرار گرفتن محمدجواد ظریف در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت ترامپ باید ظرف زمانی آن را مورد بررسی قرار داد. طی سال‌های 97 و 98 ظریف چند ملاقات محرمانه با جان کری، وزیر اسبق خارجه آمریکا و برخی سناتورهای دموکرات آمریکایی نظیر کریس مورفی داشت که درز اخبار آن سروصدای زیادی در آمریکا راه انداخت و البته واکنش دونالد ترامپ و مایک پمپئو را به همراه داشت. در ادراک و برداشت دولت ترامپ این گزاره شکل گرفته بود که مقامات دولت اوباما و دموکرات‌ها در حال تخریب سیاست خارجی ترامپ هستند و ظریف را تشویق می‌کنند که با دولت ترامپ مذاکره‌ای نکند و تا انتخابات 2020 صبر کند تا یک دولت دموکرات سر کار بیاید.

دونالد ترامپ در آن مقطع با واکنش به ملاقات ظریف و کری، گفت: جان کری با رژیم متخاصم ایران جلسات غیرقانونی داشته است که تنها می‌تواند کارهای بزرگی را به ضرر مردم آمریکا انجام دهد. او (کری) به آنها گفت منتظر پایان دولت ترامپ باشند!

در حقیقت تحریم ظریف توسط دولت ترامپ به خاطر مقاومت دولت روحانی در برابر زیاده‌خواهی‌های ترامپ و تیم ضدایرانی‌اش نبود؛ چه اینکه از سال 98 راهبرد دولت روحانی به وضوح به سمت گفت‌وگو و مذاکره با دولت ترامپ چرخش پیدا کرد و در این میان ترامپ که با هدف دستیابی به توافق گسترده‌‌تر و طولانی‌تر از برجام با ایران از توافق خارج شد، حرکت‌های مرموز دموکرات‌هایی مثل جان کری و کریس مورفی را مخل و مزاحم راهبرد خود می‌دید و با تحریم ظریف در پی قطع ارتباط وزیر سابق امور خارجه ایران با دموکرات‌ها بود. این امر تا جایی پیش رفت که ترامپ محدودیت‌های گسترده در شعاع حرکتی و رفت و آمدهای ظریف و هیات همراه در سازمان ملل وضع کرد و این موانع به گونه‌ای بود که حتی ظریف نتوانست به ملاقات مجید تخت‌روانچی که در بیمارستانی در نیویورک بستری بود برود!

«وطن‌امروز» در گزارشی به تاریخ 4 بهمن 99 درباره تمایل دولت روحانی به مذاکره با ترامپ نوشته بود: پیگیری مجموعه مواضع مقامات دولتی و در رأس آنها حسن روحانی و محمدجواد ظریف در آن ایام گویای این واقعیت انکارناپذیر است که هر قدر با گذر زمان، شکست آرزوهای برجامی دولت بیشتر رنگ واقعیت به خود می‌گرفت، فرمان دیپلماسی دولت بیش از پیش به سوی لزوم عقب‌نشینی در برابر ترامپ هدایت می‌شد. مهرماه سال گذشته (سال 98) بود که ظریف پس از گفت‌وگو با «کریستین امانپور» در شبکه CNN در توئیتی نوشت: «شاخه زیتون همیشه روی میز قرار داشته است ولی ما یک بار دیگر نیز این شاخه زیتون را نشان می‌دهیم». بعد از آن نیز روحانی در جریان سفر به یزد مجددا گرای مذاکراتی خود را به طرف غربی داد و گفت: هر جا بتوانیم از طریق مذاکره مشکل شما مردم را حل کنیم یا آن را کاهش دهیم، من به عنوان رئیس‌جمهور منتخب شما یک ثانیه صبر نخواهم کرد، با اینکه می‌دانم کار بسیار سختی است.

نه مرسی!

در بخش دیگری از گزارش «وطن‌امروز» آمده بود: با گذر 6 ماه از دیدار آبه شینزو از تهران (واسطه ترامپ برای مذاکره با ایران)، سیاه‌ترین صفحه کارنامه ترامپ یعنی ترور شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در فرودگاه بغداد رقم خورد اما تنها 20 روز بعد وزیر امور خارجه در اظهاراتی غیرمتعارف و خلاف مصالح ملی در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی را غیر‌محتمل می‌دانید؟ اظهار داشت: «خیر! من هرگز چنین امکانی را رد نمی‌کنم به شرط آنکه آنها رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را به رسمیت بشناسند. از نظر ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید می‌نشیند؛ چیزی که اهمیت دارد نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما کماکان بر سر میز مذاکره هستیم». اما ترامپ در جواب ظریف با ادبیاتی تحقیرآمیز در توئیتی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود. نه؛ مرسی!» همچنین جان بولتون در کتاب خود، «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به روایتی از دیدار نخست‌وزیر وقت ژاپن از ایران پرداخته است. بولتون نوشته است: صبح جمعه، آبه گزارشی شخصی از سفرش به ترامپ داد؛ گفت هیچ تمایلی در [آیت‌الله] خامنه‌ای برای گفت‌وگو با آمریکا پیش از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی مشاهده نکرده است. آبه دست‌کم از اینکه ایران فورا این ملاقات را علنی کرده گلایه داشت اما باز هم معتقد بود روحانی واقعا خواهان گفت‌وگو با آمریکاست و درباره اینکه روحانی چگونه پس از ملاقات آبه با [آیت‌الله] خامنه‌ای، در راهرو دنبال آبه دویده تا به او بگوید برداشتن تحریم‌ها می‌تواند به گشایش باب گفت‌وگو کمک کند، سخن‌سرایی کرد».

* سند جدید

«وطن‌امروز» همچنین 8 خرداد امسال در گزارش دیگری نوشت: یک رسانه آمریکایی از یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا رونمایی کرده که می‌گوید مقامات عالیرتبه دولت اوباما سال ۲۰۱۸ همزمان با حرکت دیپلماتیک دولت ترامپ برای فشار به ایران و انزوای تهران، در نشستی محرمانه با محمدجواد ظریف شرکت کرده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی هدف از این نشست را تلاش برای تضعیف سیاست دولت ترامپ در قبال ایران توصیف کرده است. این رسانه می‌نویسد: پیش‌ از این نیز گزارش‌هایی درباره دیدار نمایندگان ایرانی - دولت روحانی- و مقامات عالیرتبه دولت اوباما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ منتشر شده بود اما این نخستین‌بار است که یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا به جزئیات آن اشاره می‌‌کند.  بر اساس این سند، هیاتی از سفرای سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ با محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران در اقامتگاه او در نیویورک دیدار کردند. ظریف در این نشست از اینکه سیاست ترامپ جبهه ضدآمریکایی در ایران ایجاد کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس، ژنرال قاسم سلیمانی بسیار محبوبند، صحبت کرده بود. فری بیکن می‌نویسد: ژنرال سلیمانی مدتی پس از این جلسه در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد. ظریف همچنین بر اساس این سند، در این جلسه به دیدگاه‌های خود درباره عراق،‌ مبادله زندانیان و حمایت از حزب‌الله و حوثی‌ها اشاره می‌کند. این پایگاه آمریکایی ادعا می‌کند: این دیدار همزمان با گزارش‌هایی انجام شده است که درباره رایزنی‌های پشت پرده جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما با نمایندگان دولت روحانی منتشر شد. این گزارش‌ها حاکی از آن بود که کری به تهران توصیه کرده است با دولت ترامپ توافق نکند تا دوباره دموکرات‌ها در آمریکا بر سر کار بیایند و توافق انجام شود. فری‌بیکن می‌نویسد: این سند نشان می‌دهد مقامات عالیرتبه دولت اوباما چطور از دیپلماسی سایه در زمانی که دولت ترامپ بر سر کار بود، ‌استفاده کردند. این دیپلماسی حول فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تبادل زندانیان، خروج از افغانستان و مذاکره با طالبان در گردش بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ با اشاره به این سند گفت: «این سند نشان می‌دهد مقامات دولت اوباما در دولت ترامپ مانند زمانی که دولت اوباما بر سر کار بود، به کار خود درباره ایران ادامه می‌دادند».

بنابراین اصرار نزدیکان وزیر سابق امور خارجه برای نشان دادن ظریف در قامت یک عنصر خطرناک برای منافع آمریکایی‌ها(!) و تحریم شدن به خاطر مقاومت در برابر رئیس‌جمهور جنایتکار ایالات متحده جز یک آدرس غلط نیست!

منبع: روزنامه وطن امروز

منبع: فردا

کلیدواژه: ظریف جان کری تحریم های آمریکا دموکرات های آمریکا تحریم ظریف دولت سایه اوباما وزیر سابق امور خارجه محمدجواد ظریف دولت روحانی دولت اوباما دولت ترامپ دموکرات ها گفت وگو وطن امروز تحریم ها جان کری سر کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)

حاشا که من به موسم گل ترک می کنم
من لاف عقل می‌زنم این کار کی کنم

مطرب کجاست تا همه محصول زهد و علم
در کار چنگ و بربط و آواز نی کنم

از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت
یک چند نیز خدمت معشوق و می کنم

کی بود در زمانه وفا جام می بیار
تا من حکایت جم و کاووس کی کنم

از نامه سیاه نترسم که روز حشر
با فیض لطف او صد از این نامه طی کنم

کو پیک صبح تا گله‌های شب فراق
با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم

این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست
روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم

تفسیر :

تحول فکری عمیقی در شما رخ داده و دوران جدیدی از زندگی تان آغاز شده است. بلوغ فکری و عقلی باعث شده یک گام جلوتر گذاشته و درهای تازه ای به روی شما گشوده شود.

از مشاهده دورویی و فریبکاری اطرافیان دچار رنجش می شوید، به زودی خداوند به شما نگاه کرده و خبر مسرت بخشی دریافت خواهید کرد. با ایمان به خدا و عبادت توشه آخرت را پر کنید.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • عذرخواهی رسمی روبن آموریم به خاطر سفر به لندن و مذاکره با وست هم
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت