Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: تامین سرپناه برای زندگی یکی از دغدغه های ذاتی هر شهروند به ویژه سرپرست خانوار بوده که با توجه به بازار حبابی مسکن به مسئله ای جدی تبدیل شده است. این در حالی است که کلاف باغ کارگشای بیرجند طی ۲۳ سال گذشته گره کور کرده و تلاش چندین ساله مالکان برای برداشتن موانع راهی از پیش نبرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقطه عطف ماجرا و گلایه مالکان از سال ۹۷ آغاز می شود چراکه علی رغم مصوبه مقامات عالی استان برای رفع مشکل این اراضی، گام های لازم برای اجرایی کردن تفاهم نامه فی مابین مالکان و متولیان برداشته نشده است.

کش و قوس های باغ کارگشای بیرجند در حالی است که انباشت مصالح ساختمانی در اراضی، چهره بیرجند را لکه دار کرده و وضعیت نابسامان این املاک انضباط شهری را زیر سوال برده است

در حال حاضر رها بودن اراضی شیبانی گلایه ساکنان مجاور را هم اوج داده چراکه گرد و خاک برخاسته از این اراضی و چهره مخدوش شهر در این نقطه از بیرجند مشکلات متعددی را برایشان به وجود اورده است.

پیچ و خم مشکلات اراضی باغ کارگشا

یکی از مالکان اراضی باغ کارگشای بیرجند با بیان اینکه از ۲۲ سال گذشته گره بسته این ملک باز نمی شود، افزود: مالکین این املاک ۳۰۰ نفر بوده که خواستار رسیدگی به رفع مشکل هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه دولت الان به دنبال مسکن گروهی است، اینجا می تواند چهره شهر را تغییر دهد، گفت: تمام زیرساخت های منطقه اماده بوده و تنها همکاری از سوی شهرداری را می طلبد.

این مالک با اشاره به پیگیری های انجام شده برای رفع مشکل اراضی بیان کرد: به مدت دو سال دنبال مسئولان مربوطه بودیم و برای دادستان نامه نوشتیم تا ورود کنند و توافق نامه ای برای حل مشکل صورت گیرد.

وی ادامه داد دادستان به پرونده مشکل مالکین مشاعی آمدن ورود و از طریق رسانه ها اعلام کردند که مشکل حل شده اما یک قدم از سوی شهرداری برداشته نمی شود.

وی با اشاره به جدول کشی انجام شده در اراضی، گفت: شهرداری شخصاً این پروژه را انجام نداده بلکه تنها با موافقت این نهاد و آورده مردم انجام شده است.

وی با بیان اینکه اگر زمین دارای مشکل است و کمیسیون ماده پنج در طرح مسکونی نیاورده، چرا اجازه جدول کشی داده اند، افزود: در این وضعیت اقتصادی و بالا بودن اجاره ها، تنها گام شهرداری و همکاری اداره ثبت برای احداث اراضی نیاز بوده که متاسفانه همکاری نمی کنند.

وی با اشاره به شرایط املاک اظهار کرد: کاربری این اراضی در ابتدا باغ و باغچه بوده که سال ۹۷ در کمیسیون ماده پنج استانداری مسکونی تصویب و به شورای شهر ابلاغ شده است.

بنا به گفته وی سال ۹۷ توافق نامه ای بین شهرداری و مالکان نوشته شده اما اجرایی نمی شود.

مالکان چشم انتظار صدور پروانه ساخت

یکی دیگر از مالکان در مجموعه باغ کارگشا در گفت و گو با مهر گفت: سال های سال و قبل از اینکه سجاد شهر به وجود بیاید، منطقه باغ کارگشا وجود داشته و خانه هایی ساخته شده است اما متاسفانه کم کاری برخی ادارات متولی مرکز شهر، نقطه ای که می تواند چند هزار نفر را صاحب خانه کند، بلا استفاده مانده است.

وی از ادامه داد: در حال حاضر به نقطه ای برای تجمع آشغال و مصالح ساختمانی تبدیل شده و چهره شهر را خراب کرده است.

وی با بیان اینکه صدای گلایه همسایه های مجاور زمین و مستاجرین بلند شده و ما هم در خم و پیچ ادارات گیر کرده ایم، گفت: از مسئولان خواستاریم برای رفع مشکل مالکان چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ این منطقه داخل طرح آمده و ۹۹ درصد از مردم هزینه های شهرداری را پرداخت کردند، گفت: تمام جدول کشی با همت مردم انجام شده و شهرداری اقدامی انجام نداده است.

بنا به گفته وی در حال حاضر ۸۰ درصد اقدامات اماده سازی برای ساخت املاک آماده بوده و تنها نیازمند صدور پروانه ساخت است.

سرپناهی که احداث نشد

یکی دیگر از مالکان که بانویی ۴۰ ساله است هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: دار و ندار زندگی ام را فروختم به این امید که در این نقطه سرپناهی داشته باشم.

وی با بیان اینکه مالکان این اراضی به دلیل داشتن سند مالکیت نمی توانند در طرح های ملی مسکن ثبت نام کنند، افزود: از تمام مسئولان و دست‌اندرکاران خواستاریم جلوی این اراضی برای ساخت و ساز آزاد کنند.

وی با بیان اینکه با آزاد سازی اراضی، دو هزار نفر در این نقطه خانه دار می شوند، اظهار کرد: طی سال ۹۹ بالغ بر ۳۴ میلیون به عنوان حق شهرداری پرداخت کردیم که انتظار داریم برای احداث با ما همکاری کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این زمین ها به محلی برای تجمع زباله ها و پارکینگ ماشین های سنگین تبدیل شده که گلایه مجاورین را به همراه داشته است.

حکایت حدود ۴ دهه دویدن و نرسیدن

یکی از قدیمی ترین مالکان این اراضی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: این زمین را پدرم دهه ۷۰ خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه سال ۹۰ تغییر کاربری ها از باغ و باغچه به مسکونی انجام شد، افزود: بعد از اخذ مصوبه در وزارت خانه و کمیسیون های استانی و تهیه نقشه، قراردادی بین نماینده مالکین و شهرداری بسته شد که بر این اساس باید حق السهم شهرداری پرداخت شود.

وی با بیان اینکه برای پرداخت این سهم، درصدی از زمین را رسماً به شهرداری دادیم و مبلغی را هم پرداخت کردیم، افزود: متاسفانه از سمت شهرداری هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی این املاک کنار بلوار سجاد بوده و شایسته نیست که حدود ۴ دهه بلا استفاده باشد، گفت: از مدیران شهرداری خواستاریم به صراحت بگویند که اینجا چرا احداث نمی شود و توافق نامه اجرایی نشده است.

مسئولان گره از کار باز کنند

یکی از ساکنان مجاور این اراضی هم در گفت و گو با مهر با بیان اینکه از ۱۰ سال گذشته اینجا زندگی می کنم، افزود: خانه مان چند متری این زمین بلا استفاده قرار دارد و از گرد و خاک و صدای سگ رنج می بریم.

محمد سعیدی با بیان اینکه معضلات برخاسته از این زمین بلااستفاده ما را عاجز کرده و قصد فروش منزل مان را داریم، گفت: برخی از مالکان زمین را ۳۰ سال قبل خریده و الان مستاجر هستند اما نمی توانند ساخت و ساز کنند.

وی با بیان اینکه بارها شاهد بوده ایم که وانت ها مصالح ساختمانی را در این زمین ها تخلیه می کنند، گفت: از مسئولان خواستاریم برای مردم و زمین ها چاره اندیشی کنند.

توپ مشکلات در میدان مالکان

سید سعید اسلامی نژاد، رئیس اداره حقوقی شهرداری بیرجند در گفت و گو با مهر در خصوص اراضی مشهور به باغ کارگشا، بیان کرد: این اراضی در سال ۹۷ بعد از اینکه از ناحیه مالکین نسبت به تهیه طرح اقدام شد و به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید، موضوع به شهرداری ابلاغ و شهرداری در راستای تغییر کاربری ایجاد شده نسبت به تنظیم توافق نامه اقدام کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در اراضی بیان کرد: این اراضی دو سند شش دنگ دارد که بخشی مربوط به شرکت مخابرات و بخشی مربوط به بازاریان است و برخی هم مالکان مشاعی متعدد دارد.

اسلامی نژاد اظهار کرد: با توجه به تعدد سهام داران و عدم شناسایی دقیق و کامل انها، مشکلات موجود بیشتر مربوط به مالکین مشاعی است.

وی با بیان اینکه بر اساس مفاد توافق نامه و قرارداد، باید این افراد نسبت به یک سری پرداخت حق و حقوق شهرداری اقدام کنند، گفت: در قسمتی از مالکین مشاع تاکنون این امر انجام نشده و باید نسبت به ارایه تقسیم نامه که مشخص کند کدام قسمت مربوط به کدام مالک مشاعی هست اقدام کنند که متاسفانه این موضوع تاکنون از ناحیه وکیل و مالکین صورت نپذیرفته است.

رئیس اداره حقوقی شهرداری بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت ثبتی پلاک، نیاز است موضوع از اداره ثبت اسناد پیگیری شود و بعد از رفع مشکلات ثبتی در راستای انجام مفاد توافق نامه به شهرداری مراجعه کنند.

وی ادامه داد: به طور یقین شهرداری در راستای قرارداد هر گونه پاسخگویی و مساعدت را دارد و همکاری لازم را با مالکان مشاعی و دیگر مالکان را انجام می دهد.

اسلامی نژاد اظهار کرد: بعد از دریافت استعلام اداره ثبت اسناد، ارائه تقسیم نامه مالکان مشاعی و انتقال اسناد مشاعی و قدر السهم شهرداری نسبت به صدور پروانه اقدام می کنیم.

اگرچه درخواست مالکان باغ کارگشا بارها از رسانه به گوش مسئولان رسیده و پای دادستان را هم به ماجرا باز کرده است اما وعده های نافرجام برخی متولیان باری دیگر صدای مطالبه مردم را بلند کرده که نیازمند توجهی ویژه است.

کد خبر 5530877

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری بیرجند تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیرجند بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه زمین لرزه ویروس کرونا خراسان رضوی آمار کرونا زلزله اردبیل مشهد شیراز سنندج کنکور گفت و گو با مهر حال حاضر توافق نامه انجام شده رفع مشکل سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود

قدرت اله محمدی درباره مقررات تائیدیه ایمنی ساختمان‌ها گفت: سازمان آتش‌نشانی، موظف است تمام ساختمان‌های شهر را از نظر ایمنی مورد بازدید و بررسی قرار دهد. در واقع هر ساختمان جدید برای دریافت پایان کار و سند باید از آتش‌نشانی، تائیدیه ایمنی دریافت کند. همچنین ساختمان‌های قدیمی و به خصوص ساختمان‌های عمومی و پرجمعیت نیز توسط تیم‌های ویژه مورد بررسی و بازدید حضوری قرار می‌گیرند.

وی افزود: کارشناسان ایمنی ما از ساختمان‌ها و مراکز مختلف بازرسی به عمل می‌آوردند و مشکلات ایمنی را آن‌ها را تشخیص می‌دهند. سپس با ایجاد یک دستورالعمل، نحوه ایمن‌سازی را به مالکان ساختمان‌ها ارائه می‌دهند و همچنین پس از رفع نواقص، ساختمان‌ها را دوباره بررسی کرده و برایشان تائیدیه ایمنی صادر می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به مانع تراشی‌های ایجاد ایمنی در ساختمان‌ها ادامه داد: مشکل سازمان آتش‌نشانی از جایی آغاز می‌شود که متاسفانه برخی مالکان ساختمان‌های شخصی یا حتی برخی ارگان‌های دولتی، اجازه ورود آتش‌نشانان را به این مراکز نمی‌دهند و این‌گونه در مسیر ایجاد ایمنی، مانع تراشی می‌کنند.

محمدی گفت: از آنجایی که در قوانین، سازمان آتش‌نشانی به عنوان ضابط معرفی نشده است؛ مالکان می‌توانند مانع ورود کارشناسان ما شوند و از ایجاد ایمنی طفره بروند. به همین دلیل نیز ما این خواسته خود را برای تغییر در قوانین، در برنامه جامع گنجانده‌ایم و قرار است به زودی به مجلس ارسال شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: امیدوارم این خواسته ما که به نفع همگان است و باعث افزایش ضریب ایمنی می‌شود؛ تحقق پیدا کند.

محمدی گفت: در صورت تصویب این قانون، سازمان آتش نشانی برای ورود به ساختمان‌ها دیگر نیازمند اجازه مالک نخواهد بود و می‌تواند به عنوان ضابط وارد عمل شده و ساختمان‌ها را مجبور به اجرای نکات ایمنی کند؛ وگرنه پلمب در انتظار آن‌ها خواهد بود. در واقع این قانون اختیارات آتش‌نشانی را در برابر ساختمان‌های نا ایمن افزایش خواهد داد.

وی همچنین گفت: البته درحال حاضر نیز دستگاه قضایی هماهنگی خوبی درباره ساختمان‌های نا ایمن با آتش‌نشانی دارد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • بررسی شایعه تغییر مدیریت در سرخابی‌ها توسط مالکان جدید
  • مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کجا برای دوتیم خرج می‌کنند؟
  • پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • اولین اقدام مالکان جدید باشگاه پرسپولیس
  • اولین واکنش مالکان جدید پرسپولس در خصوص اوسما
  • مالکان جدید پرسپولیس و استقلال هم باید قوانین سقف بودجه را رعایت کنند
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده