Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، دماوند بلندترین قله ایران و به‌عنوان یکی از قله‌های مخروطی شاخص در جهان و زیست‌بوم بی‌نظیر است که با توجه به زیبایی‌های طبیعی ۱۳ تیر ماه سال ۸۷ در فهرست آثار طبیعی ایران قرار گرفت.

اهمیت و وجود ظرفیت بالا این امید را برای علاقه‌مندان و دوستداران این اثر تاریخی ایجاد کرد که بتوانند شاهد ثبت جهانی آن در سازمان یونسکو باشد اما باوجود همه تلاش‌ها اینگونه هنوز این مهم محقق نشد و کماکان ثبت جهانی قله دماوند در انتظار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی مسچی نائب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه در این‌باره اظهار کرد: قله دماوند نماد اسطوره‌ای فرهنگی، تاریخی و اقتصادی و همچنین منبع آب چندین رودخانه مهم و نماد ملی ما ایرانیان است.

وی افزود: دماوند نخستین اثر طبیعی ملی است که در فهرست یونسکو پیشنهاد شد ولی همچنان در محاق انتظار برای ثبت جهانی است.

نائب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه با اعلام مشکل معدن‌کاوی در دماوند نداریم، اضافه کرد: براساس قانون باید معادن تسطیح و یا احیا می‌شدند ولی تخریب‌های معادن باقیمانده و نمی‌دانیم تکلیفش چیست؟!

مسچی اضافه کرد: مشکل دیگر در ارتباط با معادن اینکه مخزن برخی از معادن بدتر از معدن‌کاوی است و تبدیل به مکانی برای دپوی زباله شده است که نگران‌کننده است.

وی با هشدار نسبت به افزایش ساخت ویلاها در قسمت شمالی دماوند، تصریح کرد: جاده‌ موجود در قسمت شمالی و افزایش دامنه ویلاها و ذی‌نفعانی که بر وجود این جاده چنگ انداختند، باعث شد ارج و قرب این کوه سترگ زیر سوال رود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: قله دماوند ثبت جهانی معادن ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست

مهدی زارع خورمیزی رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت گفت: کارشناسان به صورت منظم کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطار‌های لازم به متولیان معادن ارائه می‌دهند. 

وی افزود: فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود. 

زارع خورمیزی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست است، ادامه داد: متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نشست تبیینی ائمه جمعه و روحانیون شهرستان دماوند
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • سرمایه‌گذاری چین در معادن افغانستان
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست