Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@05:06:17 GMT

تصاویر/ روز ملی دماوند

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۹۸۲۴

تصاویر/ روز ملی دماوند

دماوند برای ما ایرانیان تنها یک کوه نیست بلکه آمیخته‌ای از اسطوره‌ها، فرهنگ و ادبیات ماست به گونه‌ای که خود تبدیل به اسطوره‌ای مانا شده و جایگاه ویژه‌ای در اشعار، نقاشی‌ها و هنر ایرانی‌ها دارد. برای ایرانیان، دماوند نه فقط بلندترین قله کشور، که شکوه و عظمت دماوند، میراث ملی ما ایرانیان است. این کوه در اساطیر ایران جایگاه خاصی دارد و مظهر و نماد پایداری و استواری ست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دماوند برای ما ایرانیان تنها یک کوه نیست بلکه آمیخته‌ای از اسطوره‌ها، فرهنگ و ادبیات ماست به گونه‌ای که خود تبدیل به اسطوره‌ای مانا شده و جایگاه ویژه‌ای در اشعار، نقاشی‌ها و هنر ایرانی‌ها دارد. برای ایرانیان، دماوند نه فقط بلندترین قله کشور، که شکوه و عظمت دماوند، میراث ملی ما ایرانیان است. این کوه در اساطیر ایران جایگاه خاصی دارد و مظهر و نماد پایداری و استواری ست. دماوند چنان اهمیتی دارد که ۱۳ تیر سال ۱۳۸۷ با تلاش و همت دوستداران طبیعت و طرفداران محیط زیست روز ملی دماوند نام گذاری شد. کوه دماوند نمادی از مام میهن که دامن خود را با مهر گشاده است. روز ملی دماوند یادآور افتخار به ایران و ایرانی است. دماوند نمادی است که مفاهیم زیادی را در خود جای داده. بلندی قله‌اش، سرافرازی و پایداری ملت ایران را یادآور شده و به نوعی جلوه‌گر تاریخ و تمدن کهن ایران است. استواری کوه دماوند، به خاطرمان می‌آورد پایداری ایران و ایرانی را. دماوند به طول تاریخ، پر غرور ایستاده است و شاید معنایی برای ایرانیان است که در پس فراز و نشیب‌ها، سختی‌ها و رنج‌ها؛ ایرانیان همچنان پر غرور ایستاده و زیسته و خواهند زیست. دماوند کوهی در شمال ایران است و یکی از دلایل اهمیتش ارتفاع ۵۶۱۰ متریش است که آن را تبدیل به بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین کوه آتشفشانی آسیا کرده است. این کوه در جنوب دریای خزر در ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند قرار دارد. دهانه آتش فشان این کوه حدود ۴۰۰ متر قطر دارد و روی آن را دریاچه یخ زده‌ای پوشانده است. در قله این کوه در کناره‌های شمالی و جنوبی نشانه‌هایی از دهانه‌های قدیمی و کاسه‌های آتشفشانی هم دیده می‌شود و قطر کاسه شمالی آن ۹ کیلومتر است. در ارتفاعات دماوند در فصل تابستان دمای هوا یک تا ۲ درجه زیر صفر و در زمستان ۶۰ درجه زیر صفر می‌رسد. اگر هوای ایران و تهران صاف و آفتابی باشد و آلودگی‌های شهری، هوای شهر‌ها را تیره نکرده باشد، می‌توان دماوند را از شهر‌های تهران، ورامین و برخی شهر‌های جنوبی دریای خزر مانند جویبار مشاهده کرد.

منبع: دانا

کلیدواژه: ما ایرانیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا در تهران (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • تصاویر | بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا در ایران!
  • افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا در تهران (عکس)
  • (تصاویر) بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • پیام رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا | اهتزاز پرچم پرافتخار ایران در تایلند موجب سرافرازی ایرانیان ورزش‏‌دوست شد