Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:56:18 GMT

قلمی که جایگاهش  افضل ازخون شهیدان است

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۹۹۶۹

قلمی که جایگاهش  افضل ازخون شهیدان است

ایسنا/قم قلم،بیان وزبان  ،فکروعقل، ذهن و هدف در عمران جوامع بشری وملت ها  دوستان یکدیگرند و البته اگر آزادی انسان ها و صلح و بیداری وسعادت آن هارا خواسته باشند پیروزند و اگر بیمار و مسموم باشند فساد ،قتل و بی بندو باری را رقم می زنند.

محمد رضا قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم در یادداشتی به مناسبت روز قلم آورده است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
 قلم ها وقدم ها!

 چهاردهم تیرماه روز قلم است،  از قلم به عنوان اولین موجودی که خداوند رحمان آفریده نام برده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو ابزار بیان و قلم ، نقش ساختاری درتاریخ زندگی انسان ها و نسل ها دارند ، اما قلم ها با عمر بسیار درازی که دارند درایجاد ارتباط گذشتگان با آیندگان و انتقال تجارب ، تمدن ها و فرهنگ ها ، دانستنی ها و آموخته ها خدمات بسیاری انجام داده اند.
قلم ها در به تصویر کشیدن پیروزی ها و شکست ها ، شیرینی ها و تلخی ها ، ماندگاری تاریخ ، ساختن بشر ، خلق حماسه ها و میراث مکتوب نقشی موثر و زیربنایی وراهبردی دارند.
د راهمیت قلم  همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم به آن قسم یاد کرده است: 'ن والقلم و ما یسطرون' دوات ؛قلم و هرآن چه نوشته شود؛ این سه با هم درسوره مبارکه تصریح گردیده است.
آنچه را انسان نمی دانسته با قلم به او آموزش داده است : 'الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم' .
بی جهت نیست که قرآن مجید سوگند به؛ قلم و آن چه با قلم می نویسند یاد کرده یعنی هم به ابزار و هم به محصول آن ابزار .
در نخستین آیات وحی تاکید بر مسئله علم و قلم است که بلافاصله بعداز نعمت بزرگ خلقت و آفرینش دراین آیات ذکر شده است.
درحقیقت این آیات نخست از تکامل جسم انسان ، از یک موجود بی ارزش مانند علقه خبر می دهد و از سوی دیگر از تکامل روح به وسیله تعلیم و تعلم به ویژه  از طریق قلم سخن می گوید.
آن روز که این آیات نازل می شد نه تنها در محیط حجاز که محیط جهل بودو کسی ارزشی برای قلم قائل نبود در دنیای متمدن آن زمان نیز قلم از اهمیت کمی برخوردار بود. در آن عصر در اهمیت و نقش خواندن و نوشتن همین بس که
پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله شرط آزادی اسیران را آموزش مهارت خواندن و نوشتن به محرومان تعیین می کنند و جایگاه یاددهی و یادگیری روشن می شود. که ابزاراصلی  آن ها قلم می باشد.
قلمی که جایگاهش  افضل ازخون شهیدان معرفی شده است!
امروز می دانیم که تمام تمدن ها ؛ علوم و دانش ها وپیشرفت هایی که درهر زمینه نصیب بشر شده باتکیه بر قلم رقم می خورد!
وبرای باوریم که قلم ها قدم ها را می سازند! وقلم های قوی درساختن جامعه قوی سهمی آینده سازدارند!
قلم،بیان وزبان  ،فکروعقل، ذهن و هدف در عمران جوامع بشری وملت ها  دوستان یکدیگرند و البته اگر آزادی انسان ها و صلح و بیداری وسعادت آن هارا خواسته باشند پیروزند و اگر بیمار و مسموم باشند فساد ،قتل و بی بندو باری را رقم می زنند.
وبایدبه حق ازقلم به عنوان یکی ازسربازان خط مقدم جبهه جهادتبیین نام ببریم!
چهاردهم تیرماه روز قلم ؛ برتمام قلم های بیداروبینا؛ فرهیختگان و فرهنگ دوستان وقلم یاوران مبارک باد.
به مسئولین ومتولیان  مربوط پیشنهاد می شوددر راستای مانایی میراث عظیم فرهنگی وآموزشی و نقش موثرو شایسته قلم؛  نسبت به ایجاد موزه قلم که درآن سیر تکامل قلم و موضوعات مرتبط را در ایران و جهان از ابتدا تا امروز نشان داده شود اقدام شودو  درآن می توان  به معرفی انواع قلم ؛خوشنویسان و کاتبان اسلامی ؛ مولفین و نویسندگان؛ نوشته های موثر درتاریخ ؛ مکتوبات گران بهای اسلامی و دینی؛ سنگ نوشته ها و...بپردازد.واستان قم بایدپیشتازاین عرصه باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه قم قلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم

امیر حسین بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه معلم در ادبیات دینی ما عالی‌ترین درجه است، اظهار کرد: پیامبر فرموده اند: به معلمی مبعوث شده ام، یعنی در بین آنچه که امروز به عنوان این همه شغل مطرح است پیامبر معلمی را به عنوان شغل خود بیان می‌کنند و حتی خداوند هم در قرآن کریم خود را معلم انسان توصیف کرده است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

وی افزود: جایگاه معلمی در فرهنگ دینی جایگاه مرتفع انبیای الهی، اولیای الهی و جایگاه مقدس‌ترین انسان‌ها در جامعه بوده است، معلمی پیش از آنکه شغل باشد به عنوان جایگاه بزرگ اجتماعی به حساب می‌آید.

بانکی پور تصریح کرد: افرادی باید به سمت معلمی روند که عاشق این جایگاه باشند، یعنی معلمی قبل از اینکه حرفه باشد عشق است و کسانی معلم موفق هستند که جنبه عاشقانه را نسبت به این جایگاه داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شیرین‌ترین لحظات عمر بنده معلمی بوده است و به هیچ عنوان آن را با شغل دیگری جا به جا نمی‌کنم، معلم بزرگ سیر زندگی و نقطه عطف زندگی انسان را متحول می‌کند و بینش انسان را شکل می‌دهد و نقش تربیتی اساسی در زندگی دارد و دانش‌های علم را به زندگی انسان منتقل می‌کند، مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت و منزلت جایگاه معلمی در اجتماع است و زمانی حفظ می‌شود که معلمان از نظر مادی تامین شوند و هم جایگاهشان حفظ شود، بنده مرحوم حضرت امام را به عنوان بهترین و بزرگترین معلمم یاد می‌کنم.

بانکی پور گفت: گاهی برخی از رفتار‌های عملی و عینی معلمان در زندگی انسان‌ها تاثیر گذار است، مثلا افرادی بودند که در گذشته در مقابل استاد و معلم بی ادبی می‌کردند، اما معلمان در مقابل اهانت آنها رفتار خوبی از خود به نمایش می‌گذاشتند که با وجود گذشت ۳۰ تا ۴۰ سال از آن رفتار‌ها ما آن را به عنوان الگو در زندگی خود پیاده سازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم در گذشته دارای حرفه قدسی بود و ارزش گذاری بیش از وضعیت فعلی را شاهد بودیم؛ تاکید کرد: هم اکنون جایگاه معلمی در کشور افت کرده است و در درجه اول باید مسئولان کشور نگاهشان را در برنامه ریزی‌های بودجه تغییر دهند، متاسفانه شاهد افت این جایگاه هستیم.


نماینده مجلس اضافه کرد: سهم این جایگاه باید حفظ و ثبات در آموزش و پرورش تقویت شود. ثبات در آموزش و پرورش در کشور ما طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته متوسط کمتر از ۲ سال بوده است، حفظ ثبات آموزش و پرورش در مدیریت کلان و ثبات برنامه ریزی می‌تواند در این قضیه نقش داشته باشد.

بانکی پور گفت: از زبان خیلی بزرگان شنیدم که اگر آنها را رها کنیم و بخواهند جایگاهی برای خودشان انتخاب کنند، بهترین جایگاه را معلمی می‌دانند که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و امیدوارم که قدر جایگاه خود را بدانند.

وی اضافه کرد: روایت داریم که حضرت علی به پیامبر اکرم فرموده اند اگر یک نفر به دست تو تربیت شود از آنچه که خورشید بر او می‌تابد ارزشش بیشتر است.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • معلم باید الگوی جامعه باشد
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • قدردانی از آموزگارانی که اندیشیدن را آموزش می‌دهند
  • معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
  • معلمی؛ همیشگی ترین عشق است
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • کالای قاچاق در اردبیل به مقصد نرسید
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است