Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،  شهر مهاباد که به نگین گردشگری شمال غرب کشور مشهور است هر ساله با فرا رسیدن تعطیلات مختلف به مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران تبدیل می‌شود تا هم از زیبایی‌های اماکن تاریخی و گردشگری لذت ببرند و هم از فرصت‌های خرید اجناس مختلف در بازارهای متنوع آن استفاده کنند.

این شهرستان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و همچنین اماکن گردشی تفریحی، برای بسیاری از گردشگران خاطرات خوشی را در ایام سفر ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های آن طی ۲ سال دلتنگی برای مسافرت و گردشگری دسته جمعی همراه با خانواده را در بین مردم اقصی نقاط کشور افزایش داد و همین امر موجب شد تا شهرهای گردشگرپذیری همچون مهاباد امسال شاهد حضور پرشور مسافران باشند.

وجود ۹۴ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از جمله سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین المللی کانی‌برازان، موزه و حمام میرزا رسول، اماکن باستانی همچون مقبره فقره‌قا، برده کنته، مسجد جامع و همچنین بازارچه‌های فروش اجناس لوکس و خارجی و بازار تاناکورا، شهری متمایز از دیگرهای مناطق برای گردشگران بوجود آورده است.

مهاباد با داشتن جاذبه‌های گردشگری متفاوت و کم نظیر تاریخی و طبیعی و همچنین مراکز تجاری می‌تواند سلیقه همه مسافران برای تفریح و افراد خواهان خرید را راضی نگه دارد و همین امر، این شهر را مهمترین مقصد جذاب گردشگران در شمالغرب کشور تبدیل کند.

حضور بیش از ۷۲ هزار گردشگر از اقصی نقاط ایران در حد فاصل روزهای ۱۲ تا ۱۵ خرداد گذشته در این شهرستان که موجب شد ظرفیت اقامتی طی این مدت بطور کامل تکمیل شود نشان‌دهنده جایگاه این شهرستان در بین مقاصد گردشگران کشور است.

در میان حضور گسترده گردشگران در این منطقه آنچه مهم است تامین محلی برای اقامت این گردشگران است مراکز اقامتی که در کنار تامین امنیت و حفظ سلامت آنها قادر باشد خدمات‌دهی مناسبی به مسافران و گردشگران داشته باشد.

مهاباد با وجود داشتن هفت هتل با ظرفیت بیش از ۵۶۰ تخت ولی حضور گسترده گردشگران موجب بوجود آمدن پدیده‌هایی به نام خانه مسافر در این شهر و بیشتر شهرهای گردشگری شده است فعالیتی خلاف و زیرزمینی که از جنبه‌های اجتماعی، اخلاقی، امنیتی، بهداشتی و فرهنگی به دلیل غیرمجاز بودن آن و نیز عدم نظارت و کنترل آنها توسط مسوولان به هیچ عنوان استفاده از آن تایید نمی‌شود.

در ماه‌های اخیر با از میان رفتن خطر شیوع کرونا و آغاز سفرها بویژه در ایام تعطیل شاهد چند برابر شدن تابلو نوشته‌هایی با مضامین اجاره خانه و سوییت در نقاط مختلف این شهر هستیم که افراد با نصب آن بویژه در اماکن گردشگری خبر از اجاره آپارتمان و سوییت مبله می‌دهند.

تبدیل خانه‌های شخصی به سوییت‌ها و مهمانپذیرهای غیرمجاز در سطح این شهر روز به روز در حال افزایش است و با وجود برخورد قانونی و پلمب کردن تعداد زیادی از آنها ولی همچنان وجود داشته و گردشگران را با راه‌های مختلف جذب خود می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری، رشد قارچ گونه خانه‌های مسافر که فاقد هرگونه مجوز بوده و بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم در زمینه‌های مختلف تنها با اعلام نرخ‌های کمتر از هتل‌ها، بوم‌گردی‌ها و خانه‌های مسافرمجاز، گردشگران را به سمت خود می‌کشانند نیاز به ورود جدی مسوولان مرتبط از جمله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی برای ساماندهی فعالیت مراکز اقامتی دارد.

اجاره دادن منازل خصوصی اگرچه از نظر اقامتی به کمک گردشگری داخلی آمده اما روندی قانونمند را طی نکرده و فاقد مجوزهای قانونی است از این رو در مواردی مشکلاتی را برای گردشگران ایجاد می‌کند به همین جهت به عنوان بخشی از صنعت گردشگری نیازمند ساماندهی و سازماندهی لازم است.

آنچه مسلم است اینکه نظارت دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول، روی منازل شخصی وجود ندارد و به تبع آن قوانین موجود و همچنین ارزیابی‌های لازم برای ارائه مناسب خدمات اقامتی در اینگونه اماکن نیز وجود ندارد.

اما همگان بر این امر اذعان دارند که تعداد مسافرخانه، هتل و اماکن اقامتی حاضر در کشور و به تبع آن شهرستان مهاباد به هیچ عنوان با مطالبات مسافران چه به لحاظ کمیت و چه کیفیت منطبق بر توانایی‌های مالی آنها همسویی و خوانایی نداشته و ندارد و بالطبع یکی از مهمترین دلایل گرایش گردشگران بسوی خانه مسافرها شاید قیمت پایین‌تر آن نسبت به هتل هاست.

خانه‌های مسافر با توجه به علایق مسافران و با تنوع‌های فرهنگی و اقتصادی و بدلیل قیمت مناسب مورد استقبال خانواده‌ها به‌خصوص عیالوارها در ایام سفر به مناطق گردشگری قرار گرفته است.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، اجاره سوییت مبله در مهاباد از شبی ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان متغیر است، در تبلیغات این اماکن در فضای مجازی، متقاضی با یک تماس تلفنی بدون هیچ تشریفاتی مکان را برای ایام مورد نظر اجاره می‌کند.

توانایی مالی پایین علت استقبال گردشگران از خانه‌های مسافر است

فریبرز مومنی مسافری است که به همراه خانواده از همدان قصد سفر به مهاباد کرده و می‌خواهد چند شبی را در این شهر بگذراند در حال خرید از بازارچه‌های سطح شهر بود که در پاسخ به سوالم در مورد نحوه اقامتش در این شهر، گفت: به دلیل آنکه توانایی مالی بالایی ندارد از این رو قصد دارد در یکی از منازل اجاره‌ای دو روز اقامت داشته باشد.

وی افزود: منازل اجاره‌ای هزینه‌ای کمتر دارد و اسکان در آنها برای وی با پنج نفر عائله بسیار به صرفه تر از هتل یا هتل آپارتمان است.

این گردشگر همدانی اضافه کرد: از طریق فضای مجازی و یکی از سایت‌های اجاره سوییت توانسته یک آپارتمان مبله را به بهای هر شب ۴۰۰ هزار تومان اجاره کند که قیمت آن برای وی بسیار به صرفه است.

وی در جواب این سوال خبرنگار ایرنا که آیا اطلاع دارد که این اماکن مجوز دارند یا خیر گفت: منازل اجاره‌ای حتما دارای مجوز هستند که به راحتی اقدام به تبلیغ در سایت‌ها می‌کنند.  

پس از پایان گفت وگو با این گردشگر همدانی چند دست نوشته با مضمون «سوییت اجاره‌ای مبله، ارزان و در مرکز شهر» که به ویترین یکی از مغازه‌های این بازارچه برای تبلیغ نصب شده بود توجه‌ام را جلب کرد.

با شماره همراهی که در آن درج شده بود تماس گرفتم، فردی آن سوی خط جواب تماسم را داد، خود را معرفی کرده و در ابتدا از مجاز یا غیرمجاز بودن سوییت اجاره‌ای پرسیدم.

این فرد گفت: با وجود آنکه چندین بار از اداره میراث فرهنکی و گردشگری مهاباد درخواست مجوز کرده حتی مدارک لازم را برای دریافت آن به این اداره تحویل داده ولی با گذشت چندین ماه هیچ جوابی به او داده نشده است.

وی افزود: برای تامین بخشی از هزینه‌های زندگی خانواده پنج نفره خود یکی از طبقات منزل مسکونی‌اش را به گردشگران اجاره می‌دهد و خوشبختانه همه کسانی که تاکنون در منزل وی اقامت داشته‌اند از مهمان نوازی و شرایط آن اظهار رضایت کرده‌اند.

این فرد تاکید کرد: هر چند که به وی اعلام شده اقدامش غیرقانونی بوده و احتمال پلمب منزل وجود دارد ولی وقتی هیچ مجوزی برای فعالیتش صادر نمی‌شود مجبور است برای تامین مخارج زندگی به فعالیت خود ادامه دهد.  

وی با بیان اینکه اجاره دادن منازل مسکونی خود می‌تواند به نوعی در این شهر اشتغال ایجاد کند، ادامه داد: بسیاری از گردشگران به دلیل بالا بودن قیمت هتل‌ها و نیز نبود کمپی برای استقرار شبانه و چادر زدن، مجبورند تا از اماکنی مانند خانه اجاره شخصی استفاده کنند که بودن این اماکن هم به نفع مسافران و هم به نفع صاحب خانه‌ها است.

۴۸ منزل اجاره‌ای غیرمجاز در مهاباد امسال شناسایی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: امسال ۴۸ منزل اجاره‌ای (سوئیت) غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و مالکان آنها به دستگاه قضایی معرفی شدند.

ناصر صدفی با بیان اینکه این اقدام در راستای طرح مقابله با فعالیت منازل اجاره‌ای غیرمجاز انجام می‌گیرد، افزود: شناسایی و برخورد با اینگونه اماکن غیرمجاز در راستای اجرای مصوبه شورای تامین این شهرستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت این منازل موجب بروز برخی مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی در حوزه گردشگری شده است، اظهار کرد: بر این اساس برخورد با مالکان این منازل در دستور کار ویژه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است.

صدفی افزود: هم اکنون ۵۶۱ تخت در قالب ۶ هتل، سه مهمانپذیر و و سه واحد اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان برای اسکان مسافران و میهمانان وجود دارد که پس از ارومیه دارای بیشترین تعداد هتل  است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان مهاباد یکی از مقصدهای مهم گردشگران در آذربایجان غربی بوده و در تمام ایام سال شاهد حضور گردشگر است، گفت: گردشگران و مسافران با توجه به ظرفیت بالای هتل‌ها و اماکن مجوزدار در این شهرستان از این اماکن برای اقامت استفاده کنند.   

دایر کردن خانه مسافر نیازمند دریافت مجوز است

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اضافه کرد: دایر کردن خانه مسافر و یا منازل اجاره‌ای بدون داشتن مجوزهای لازم از سوی اداره میراث فرهنگی و اداره اماکن غیرقانونی بوده و با دایرکنندگان آن برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوزی در این زمینه در مهاباد صادر نشده است، افزود: سال گذشته در همین راستا و برای ساماندهی اینگونه اماکن ۲۸ باب از این خانه‌های مسافر و منازل اجاره‌ای شناسایی و پلمب شد.

صدفی ادامه داد: با توجه به اینکه برخورد با متصدیان اینگونه مکان‌ها تنها به گرفتن یک تعهدنامه خلاصه می‌شود از اینرو این افراد دوباره پس از یک ماه تا ۴۰ روز فعالیت خود را تکرار می‌کند که در این زمینه نیاز است دستگاه قضایی برخورد جدی تری را در برنامه داشته باشد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مهاباد یک شهر گردشگری بوده و در تمام ایام سال دارای مسافر و گردشگر است از این رو شمار افرادی که قصد دارند از محل اقامت این افراد جیب خود را پر کنند زیاد بوده و نیاز به نظارت بیشتری در این حوزه است.

متقاضیان فعالیت در حوزه گردشگری باید به صورت قانونی اقدام کنند

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه متقاضیان فعالیت در حوزه گردشگری باید به صورت قانونی اقدام کنند، گفت: هم اینک ۵۰ طرح در قالب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری در سطح استان با بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست اجرا است.

محمد عبدلی اظهار کرد: این طرح‌ها در حوزه‌های گردشگری سلامت، بوم‌گردی، مرکز آب‌درمانی، مجتمع‌های گردشگری و مراکز اقامتی در آذربایجان غربی در دست اجراست و از ۳۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها برابر با ۳۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال بوده که با مشارکت بخش خصوصی در این استان انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها برای هزار و ۶۱۱ نفر در این حوزه در استان اشتغال ایجاد می‌شود.

عبدلی گفت: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و این اداره کل از آمادگی کامل برای همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث مجتمع گردشگری، هتل، مهمان‌پذیر و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و یا تبدیل آن مجوزهای لازم داده و تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهد.

وی تاکید کرد: علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش می‌توانند با ثبت نام در سامانه پس از طی مراحل اداری مجوز ساخت دریافت کرده و پس از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد برای دریافت تسهیلات برای احداث و تجهیز به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

عبدلی یادآور شد: علاقه مندان در شهرهای کوچک و روستاها نیز می‌توانند در قالب احداث اقامتگاه سنتی در شهرها و بوم گردی در مناطق روستایی از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش بوم‌گردی در توسعه و رونق صنعت گردشگری در نقاط مستعد آذربایجان غربی، اضافه کرد: درصدد هستیم با تسهیل روند اخذ مجوز برای واحدهای بوم‌گردی به رونق گردشگری در این مناطق کمک شود.

وی افزود: این اداره کل همچنین در زمینه تبدیل آپارتمان به هتل آپارتمان و خانه‌های قدیمی به اقامتگاه نیز آماده همکاری و ارایه تسهیلات به متقاضیان است.

عبدلی ادامه داد: در همین راستا هم اکنون یک باب هتل ۲ ستاره در مهاباد با دریافت ۴۰ میلیارد ریال و یک باب هتل چهار ستاره در ارومیه با دریافت ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال احداث و تجهیز هستند که تا پیش از پایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.    

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی بدلیل دارای بودن جاذبه‌های مختلف گردشگری و هم مرز بودن با چند کشور خارجی از پتانسیل‌های بسیار بالایی در این حوزه بویژه گردشگری سلامت برخوردارست که توسعه زیرساخت‌های این بخش از ضروریات گردشگری استان است.

با این وجود هتلداران از حضور و شکل گیری این خانه‌مسافرها بسیار ناخرسند هستند به نحوی که وجود و فعالیت این خانه‌مسافرها را معضلی برای صنعت هتلداری این شهرستان دانسته و معتقدند که مالکان خانه‌ها در کار هتلداری وارد شده‌اند و این موضوع به ضرر آنها تمام شده چرا که مسافران دیگر به هتل نمی‌روند.

فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز به صنعت هتل داری زیان زیادی وارد می کند

یکی از فعالان حوزه هتلداری در مهاباد می‌گوید: رواج فعالیت این نوع اماکن، می‌تواند به سرمایه‌گذاران هتل‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و سایر اماکن اقامتی قانونی لطمه وارد کرده و این صنف را با ورشکستی مواجه سازد.

نادر مولودی افزود: طرح خانه های مسافر شاید در برخی شهرهای گردشگر پذیر که در تمام ایام سال دارای گردشگر بوده و با کمبود امکانات اقامتی مواجه می‌شوند راهکار مناسبی باشد ولی برای شهرهایی همچون مهاباد که تنها در ایام تعطیلات دارای گردشگر بوده و در سایر ایام سال اتاق هتل‌ها خالی است امری منطقی نیست و این صنعت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: اینگونه اماکن بدون پرداخت حقوق ماهیانه نیروهای شاغل، آب، برق، عوارض شهرداری و مالیات در حال فعالیت هستند در حالیکه مراکز اقامتی مجوزدار باید همه این هزینه‌ها را پرداخت کنند و این امر نوعی اجحاف به مالکانی است که سرمایه زیادی را در این حوزه بکار گرفته‌اند.  

فعالیت منازل اجاره ای موجب کمبود مسکن استیجاری شده است

وی اضافه کرد: جدای از ضررو زیان‌هایی که اینگونه منازل اجاره ای به صنعت نوپای هتلداری در این شهرستان وارد می‌سازد فعالیت اینگونه اماکن موجب بروز کمبود مسکن استیجاری و بالارفتن میزان اجاره‌ها در سطح این شهر شده و شهروندان بویژه زوج‌های جوان را با مشکل مواجه ساخته است.  

مولودی افزود: برخی افراد سودجو هستند که به طور همزمان ۱۰ تا ۱۵ واحد مسکونی را اجاره کرده و برای استفاده به عنوان خانه‌ مسافر در اختیار گردشگران قرار می‌دهند که این امر باید توسط مسوولان مورد نظارت و رسیدگی قرار گیرد.

هیچگونه مجوزی برای دایر کردن خانه مسافر در آذربایجان غربی تاکنون صادر نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی می گوید: هیچگونه مجوزی برای دایر کردن خانه مسافر در هیچیک از شهرهای آذربایجان غربی تاکنون صادر نشده و هر مکانی به این منظور فعالیت داشته باشد غیرمجاز بوده و طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.

جلیل جباری افزود: صدور هرگونه مجوزی در این راستا در شهرهای استان تنها با تشخیص و تایید کمیسیون مربوطه در استانداری امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: در این زمینه در برخی شهرها از جمله مهاباد امکان سنجی انجام شده و مشخصات تعدادی از متقاضیان نیز اخذ شده است تا به لحاظ فضا، مساحت، اماکن و سایر فاکتورها مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت رعایت استانداردهای لازم در این زمینه و پس از تایید مراجع ذیصلاح، روند صدور مجوز طی شود.

جباری با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر متقاضیان دایر کردن خانه مسافرها فاقد شرایط لازم هستند، ادامه داد: دستورالعمل ساماندهی خانه مسافردر سایت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد که متقاضیان می‌توانند آن را مطالعه کنند.

شناسایی سوییت ها و اماکن غیرمجاز از وظایف نیروی انتظامی است

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی تاکید کرد: شناسایی سوییت ها و اماکن غیرمجاز و ارایه اطلاعات در مورد آنها و معرفی این اماکن به ادارات میراث فرهنگی از وظایف نیروی انتظامی است.

جباری گفت: پس از معرفی این اماکن، میراث فرهنگی اقدام به طرح شکایت در مراجع قضایی کرده و با صاجبان آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از نیروی انتظامی درخواست می‌شود در شناسایی و معرفی اینگونه مکان ها اقدام عاجل‌تری نماید، افزود: تاکنون برای موارد متعددی از این اماکن غیرمجاز پرونده تشکیل شده و دستگاه قضایی اقدام به پلمب کردن آنها کرده است.

جباری تاکید کرد: از مسافران و گردشگران نیز انتظار می‌رود فقط از اماکن اقامتی رسمی که تحت پوشش و مجور میراث فرهنگی هستند استفاده کنند.

معرفی آذربایجان غربی به عنوان مقصدی برای سفرهای تابستانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: با تمهیدات انجام شده پیش‌بینی می‌شود آذربایجان غربی به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور در تابستان سال جاری تبدیل شود.

جلیل جباری اضافه کرد: به منظور توزیع عادلانه سفر در کشور و بازدید از ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری سراسر کشور در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر مصوب شد آذربایجان غربی به همراه تعدادی از استان‌های کشور به عنوان مقصدی برای مسافران تابستانی معرفی شود.

وی افزود: آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالقوه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و با وجود تأسیسات اقامتی، پذیرایی و مراکز تفریحی مناسب آماده استقبال از مسافران و گردشگران ورودی به استان است.

وی با اشاره به استقبال خوب گردشگران از سفر به این استان گفت: استقبال مسافران و گردشگران از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان موجب شد تا در روزهای ۱۱ تا ۱۴ خرداد ظرفیت واحدهای اقامتی ارومیه، ماکو، خوی، مهاباد، پیرانشهر، میاندوآب و تکاب کامل شود.

جباری یادآور شد: طی روزهای ۱۱ تا ۱۴ خرداد ضریب اشغال تخت در واحدهای اقامتی استان به ۷۰ درصد رسیده است و بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان بازدید داشته‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: هم اکنون تعداد مراکز اقامتی آذربایجان غربی ۱۲۷ باب، مجموع تخت‌های اقامتی پنج هزار و ۳۳۰ دست و تعداد اتاق‌های اقامتی استان ۲ هزار و ۲۴۳ واحد است.

جباری با اشاره به استقبال گردشگران از جاذبه های دیدنی شهرستان مهاباد تاکید کرد:  ۲۹ هزار و ۸۵۶ نفر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهرستان بازدید داشته‌اند که سد مهاباد، غار آبی سهولان و تالاب کانی برازان از مکان‌های پر بازدید استان بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت یک هزار و ۴۵۶ نفر در مراکز اقامتی این شهرستان مانند هتل، مهمان‌پذیر، هتل‌آپارتمان و واحدهای بوم‌گردی اقامت یافته‌اند و یک هزار و ۲۰۰ نفر از اقامتگاه‌های موقت اعم از کمپ، کانکس و چادر اسکان داشتند.

حال با معرفی این استان به عنوان یکی از استان های مقصد گردشگری تابستانی که شهرستان مهاباد نیز یکی از مهمترین مقاصد گردشگری آن است این سووال مطرح می شود که آیا ظرفیت مراکز اقامتی این شهرستان که بیش از ۵۶۰ نفر اعلام شده قادر است از سیل مسافران تابستانی را آنهم پس از ۲ سال تعطیلی این مسافرت‌ها به این منطقه خواهند آمد پذیرایی کند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران و تخت‌سلیمان تکاب» است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

آذربایجان غربی دارای ۴۲ هتل، چهار هتل آپارتمان، ۴۸ مهمانپذیر، ۳۲ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲۷ واحد پذیرایی بین راهی، ۲ سفره‌خانه سنتی و ۲ مجتمع گردشگری است.

برچسب‌ها گردشگری مهاباد سفرهای داخلی آذربایجان غربی انتخاب محل اقامت در سفر اقامتگاه بوم گردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری مهاباد سفرهای داخلی گردشگری مهاباد سفرهای داخلی آذربایجان غربی اقامتگاه بوم گردی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی مسافران و گردشگران آذربایجان غربی جاذبه های گردشگری شهرستان مهاباد گردشگری مهاباد خانه های مسافر منازل اجاره ای اماکن غیرمجاز اینگونه اماکن هتل آپارتمان استفاده کنند مراکز اقامتی حوزه گردشگری خانه مسافرها سرمایه گذاری میلیارد ریال اداره میراث ایام سال بوم گردی خانه ها هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت:  تولید سه فیلم کوتاه داستانی خون، خانه من  و  تروما با موضع اجتماعی در این شهرستان تولید شد.

رحیم بایزیدی افزود: فیلم کوتاه داستانی خون به نویسندگی و کارگردانی انور محمودی آذر، فیلم خانه من به نویسندگی و کارگردانی یاسین تپه قادر آبادی و فیلم ترومابه نویسندگی و کارگردانی شرمین سلطانیان آماده نمایش شد.

بایزیدی اظهارکرد: فیلم خون روایت مردی  ۳۰ ساله است که به دلایل شخصی همسر خود را به قتل رسانده و هنوز هم در توهم زندگی با اوست.

وی افزود: فیلم خانه من روایت کودکی است که قصد ساختن خانه ای برای عروسکش را دارد که در ساختن خانه با مشکلاتی مواجه می شود.

رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت: همچنین فیلم کوتاه  داستانی تروما بیانگر موضوعی است که مادری دارای دو فرزند بوده که به دلیل مشغله های فراوان یکی از کودکان خود را در ماشین جا گذاشته و او برای پیدا کردن کودک گم شده اقدام می کند.

 

 

دیگر خبرها

  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز