Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نوع مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره پس از مرحوم آیت الله هاشمی، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد بسیار مهمی است و حتی به لحاظ قانون اساسی مجمع فوق دولت، فوق مجلس، فوق شورای نگهبان به شمار می آید. قانون این اجازه را به مجمع تشخیص داده است که گاهی بخاطر مصلحت نظام برخی از قوانین را کنار بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگاه مجمع تشخیص مهمتر از مجلس، دولت و شورای نگهبان است

وی گفت: اینکه نهادی چنین ویژگی داشته باشد به لحاظ قدرت و موقعیت ویژگی کمی نیست و به راحتی می تواند مهره تاثیرگذاری برای حل مشکلات مملکت باشد. این نکته را نیز اشاره کنم، مجمع حتی از دولت، مجلس و شورای نگهبان مهمتر است و مشاور قطعی رهبری به شمار می آید و مصلحت نظام به او سپرده شده است. برهمین اساس هم معتقدم که مجمع تشخیص حداقل باید به اندازه دولت و مجلس و قوه قضاییه فعال باشد.

بیشتر بخوانید:

چه کسانی به روزنامه سلام هشدار دادند درباره هاشمی تعابیر گزنده به کار نبرد؟ چرا هاشمی هرگز به دیدار حصرشدگان نرفت و رفع حصر را نزد رهبری مطرح نکرد ؟ | مشاور «آیت الله» پاسخ داد

مجمع حضور فعالی در حل مشکلات کشور ندارد

عضو مجمع تشخیص ادامه داد: با توجه به مسئولیت‌هایی که در قانون اساسی به مجمع تشخیص واگذار شده می تواند نهادی اثرگذار در ساختار نظام باشد ولی متاسفانه فعال عمل نمی کند. شخصا در جلسات مجمع به صراحت مطرح کرده ام همه مسائلی که در مملکت می بینیم و اتفاق افتاده یا درباره مشکلات مردم باید در این جلسات بحث و بررسی شود و به نتیجه مهمی برای حل آنها برسیم ولی متاسفانه آن حساسیتی که شایسته و زیبنده مجمع تشخیص است دیده نمی شود.

صدر درباره علت رویکرد انفعالی مجمع تشخیص به مسائل و مباحث اصلی کشور، گفت: معتقدم بعضی از روحانیون حاضر در مجمع بیشتر به درس، فقه و... اهمیت می دهند و این مباحث برایشان اولویت دارد تا مسائل مربوط به مجمع تشخیص.

اعضای مجمع تشخیص باید تمام وقت در خدمت این نهاد باشند

این عضو مجمع تشخیص تاکید کرد: مجمع تشخیص نهادی است که رئیس و اعضایش باید تمام وقت در خدمت آن باشد و مسائل مهمی را پیگیری کنند نه اینکه هر دو هفته یکبار بیایند و یک یا دو جلسه بگذارند و تمام.

رئیس مجمع باید این نهاد را فعال کند اما ...

صدر با تاکید بر نقش رئیس مجمع تشخیص در فعال تر کردن این نهاد مهم در ساختار نظامی ایران، گفت: رئیس مجمع می تواند جلسات فعال تر و اثرگذارتری را برگزار کند و اعضا را به فعالیت وادار کند چرا که رئیس است که می تواند تعیین کند جلسه ای باشد یا نباشد و اعضا چنین مسئولیتی ندارند اما متاسفانه شاهد چنین رویکردی نیستیم.

احتمال تغییر برخی اعضای مسن مجمع تشخیص در دوره جدید

عضو اصلاح طلب مجمع تشخیص درباره احتمالات بر سر چینش جدید مجمع تشخیص در دوره آینده، گفت: فعلا چیزی مشخص نیست و بیشتر گمانه و شایعه مطرح است و شخصا به این مباحث ورود نمی کنم. این احتمال وجود دارد که برخی اعضایی که سن بالایی دارند و توان حضور در جلسات مجمع را ندارند در دوره بعد حضور نداشته باشند. مثلا فقهای شورای نگهبان در جلسات مجمع شرکت نمی کنند که یک دلیل آن می تواند سن بالا و سختی حضور در جلسات باشد.

سیدمحمد صدر در ادامه گریزی به دوران ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی نیز زد و گفت: در آن زمان بحث هیات عالی نظارت مجمع مطرح شد که من گفتم کسانی عضو هیات عالی شوند که این مسئولیت را یک کار و وظیفه دائمی خود ببینید و هر روز به مجمع بیایند و در جلسات حضور داشته باشند نه اینکه هفته ای یک یا دو جلسه باشد.

احمدی نژاد عمدتا برای نامه دادن به محسنی اژه ای به مجمع می آید

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هم بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه سیاست داخلی و خارجی و مباحث اقتصادی روبرو هستیم که جای بحث و بررسی در مجمع تشخیص دارند و باید براساس مصحلت برای آنها چاره اندیشی شود ولی متاسفانه هیچ کدام از مسائل مربوط به بازنشسته ها، معلمان، کارگران، درگیری های منطقه ای و ..در مجمع بحث و بررسی نمی شود و معتقدم که این به نوع نگاه رئیس مجمع برمی گردد.

سیدمحمد صدر همچنین درباره گمانه ها درباره عدم حضور احمدی نژاد در دوره آینده مجمع گفت: من نمی دانم که در دوره بعد ایشان هست یا نیست، و در دوره فعلی ایشان خیلی در جلسات مجمع فعال نیست و عمدتا هم وقتی به مجمع می آید نزد آقای اژه‌ای رئیس قوه قضاییه می رود (برای همان مشکلاتی که همکاران قدیمی‌اش داشتند) و به ایشان نامه می دهد وگرنه ایشان در مجمع خیلی فعال نیست.

۲۱۲۱۷

کد خبر 1648062

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام علی اکبر هاشمی رفسنجانی مجمع تشخیص مصلحت عضو مجمع تشخیص جلسات مجمع مجمع تشخیص شورای نگهبان مصلحت نظام رئیس مجمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تکلیف ۲۴۵ کرسی برای ۴ سال آینده مشخص شد و ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز در ۲۱ اردیبهشت تعیین می‌شوند بنابراین اکنون بیش از دو سوم ترکیب مجلس آینده مشخص شده است.

بنابر گزارش ایسنا، از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات،‌ موضوع اصلی در محافل سیاسی تعیین «رئیس مجلس دوازدهم» بود. موضوعی که هم در رسانه‌ها پیگیری شد، هم چهره‌های سیاسی داخل و خارج مجلس را به واکنش واداشت و هم زمینه جناح‌بندی‌ها در این باب را فراهم کرد؛ این روند در روزهای پس از برگزاری انتخابات مجلس آنقدر سرعت گرفت که به موازات اعلام نتایج در مهمترین حوزه‌های انتخابیه، اسامی چهره‌هایی برای تکیه‌زدن به صندلی ریاست مجلس شنیده می‎شد. با نزدیک‌شدن به شروع کار مجلس آینده اما این رقابت‌ها رنگ‌وبوی بیشتری گرفته و خبرها حکایت از برگزاری جلسات متعدد رسمی و غیررسمی برای تصمیم‌سازی درباره ریاست مجلس آینده دارد.

برمبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست.

باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیداهای آنان در بهارستان، ‌انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تنها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم.

در چنین شرایطی، اینکه کاندیداهای هر کدام از این کرسی‎های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تنها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900135

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • شگرد جالب محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • احمدی نژاد می‌گفت مشکل ما خود رهبری است!