Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- محمد غلامحسینی: تابستان که می‌شود هم‌زمان با گرمای خرماپزان استان بوشهر بازار اجاره‌بها نیز در این استان داغ می‌شود و قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرد.

داغی بازار اجاره‌بها و رهن در استان و شهر بوشهر در برخی از ماه‌ها به‌گونه‌ای است که مردم این دیار حاضر هستند گرمای بالای ۶۰ درجه را می توانند تحمل کنند ولی فریادشان از دیدن قیمت‌های رهن و اجاره بالا می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسکن از مهمترین و اصلی ترین نیازهای هر خانواده‌ای است که افراد یا باید خانه‌ای داشته باشند و یا اینکه درآمدی مناسب که بتواند هزینه‌های رهن و اجاره مسکن را تحمل کرده و هزینه های آن را تأمین کنند.

بوشهر با کمبود زمین روبرو است و علاوه بر اینکه به صورت یک شبه‌جزیره است، بخش زیادی از اراضی شهر را نهادهای مختلف در اختیار دارند که این موضوع توسعه مسکن را با مشکل و چالش روبرو کرده است.

این موضوع سبب شده تا هزینه‌های تأمین زمین، ساخت و در مجموع قیمت مسکن در این شهر بالاتر از دیگر نقاط باشد و این موضوع خانه‌دارشدن را برای بسیاری از افراد سخت و یا غیرممکن کرده است.

افزایش قیمت مسکن بر روی نرخ رهن و اجاره‌بها نیز تأثیر گذاشته و باعث شده تا مستأجران برای تأمین مسکن مورد نیاز خود نقاط مختلف شهر را زیر و رو کنند و شاید بالاخره به چیزی که می‌خواهند نرسند.

خانه‌به‌دوشی بومیان در دریای نابسامان اجاره‌بها

علی احمدی یکی از شهروندان بوشهری که به همراه همسرش برای پیدا کردن خانه تلاش می‌کرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: تنگک‌ها همیشه یکی از محله‌هایی بوده که افراد کم‌درآمد برای خرید یا اجاره و رهن خانه به آنجا می‌رفتند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در چند سال گذشته و هر چند وقت یک‌بار قیمت‌ها اجاره و رهن چند ده درصد افزایش پیدا می‌کند.

احمدی اضافه کرد: اگر شما پارسال خانه‌ای متوسط مثلاً به قیمت یک‌میلیون و نیم برای زندگی اجاره می‌کردید، همان خانه امسال باید سه میلیون و نیم کرایه بدهید و اگر رهن خانه‌ای ۱۰۰ میلیون تومان بوده الان باید ۲۵۰ میلیون تومان رهن بدهید.

وی تصریح کرد: مشکل اینجاست که همین قیمت جدید هم چند صباحی بیشتر دوام نمی‌آورد.

این شهروند بوشهری افزود: افزایش هزینه‌های صاحب‌خانه‌ها از دیگر عواملی است که صاحب‌خانه‌ها از دلیل‌های خود برای افزایش رهن و اجاره بیان می‌کنند.

احمدی گفت: بعضاً برخی صاحب‌خانه‌ها دیده شده می‌گویند حقوقم هزینه‌های زندگی خودم و بچه بیکارم را کفاف نمی‌دهد و مجبورم از طریق کرایه‌خانه این هزینه‌ها را تأمین کنم.

وی تأکید کرد: این وضعیت باعث شده که تنگک‌ها هم برای افراد کم‌درآمد جای گرانی بشود و مجبور به کرایه در شهر جدید عالی شهر و یا روستای گورک بشوند و شاید هم روستاهای اطراف بروند.

اوضاع آشفته اجاره و رهن در بوشهر

صادق محمدی یکی دیگر از شهروندان بوشهری اضافه کرد: شعله‌های افزایش قیمت‌های اجاره و رهن، خواب و خوراک را از مستأجران خانه‌به‌دوش گرفته است.

وی بیان کرد: آشفته بودن اوضاع اجاره و رهن در بوشهر، مستأجران را خانه‌به‌دوش کرده و گرانی مسکن سبب شده بومی‌ها اجاره‌نشین شوند.

محمدی که از چند روز است در پی جواب کردن صاحب‌خانه‌اش به دنبال خانه رهن و اجاره‌ای است و به گفته وی از این بنگاه به آن بنگاه در شهر بوشهر دیگر نای راه رفتن ندارد افزود: وضعیت رهن و اجاره در شهر بوشهر وضعیت مطلوبی ندارد.

وی بیان کرد: به‌طوری‌که قیمت مسکن در این استان با کلان‌شهرها برابری می‌کند و این امر قدرت خرید متقاضیان فاقد مسکن را با مشکل مواجه کرده است.

عدم نظارت اتحادیه

یکی از فعالین عرصه مسکن در شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شهر بوشهر سقف ۲۰ درصد افزایش اجاره‌بها به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود.

علی ناصری بابیان اینکه مالکان هرچقدر بدهی و نیاز مالی اجاره و رهن را مشخص می‌کنند گفت: برخی بنگاه‌داران نیز بازار گرمی می‌کنند و موجب افزایش قیمت می‌شوند که اتحادیه مشاور املاک در بوشهر بر روی آن‌ها نظارت ندارد به‌طور مثال آقایی که در بنگاه املاک کار می‌کند هیچ‌گونه مجوزی ندارد، یک نفر مسئول بنگاه، دارای مجوز است ولی افراد دیگر که در آنجا کار می‌کنند بدون مجوز هستند و دوره‌ای هم نگذرانده‌اند.

یکی از عواملی که موجب افزایش طوفانی نرخ خانه در بوشهر شده است عدم نظارت اتحادیه است، اتحادیه بنگاه املاک فقط مجوزها را صادر می‌کند و نظارت کافی ندارد و در برخی بنگاه‌ها اصلاً نظارت ندارد وی تأکید کرد: یکی از عواملی که موجب افزایش طوفانی نرخ خانه در بوشهر شده است عدم نظارت اتحادیه است، اتحادیه بنگاه املاک فقط مجوزها را صادر می‌کند و نظارت کافی ندارد و در برخی بنگاه‌ها اصلاً نظارت ندارد.

وی تصریح کرد: برخی بنگاه‌ها با توجه به شرایط بر روی رهن و اجاره با توافق مالک مبلغی را اضافه می‌کنند و برخی بنگاه املاکی‌ها هم با انصاف هستند.

ناصری افزود: حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد بنگاه املاکی‌ها در سطح بوشهر متأسفانه بی‌انصافی می‌کنند و دست به افزایش قیمت‌ها می‌زنند که بازهم به عدم نظارت درست اتحادیه بنگاه املاک در بوشهر برمی‌گردد.

وی افزود: اتحادیه بنگاه‌های املاک که می‌تواند نظارت کافی داشته باشد، حدود قیمتی برای املاک مشخص باشد به‌عنوان‌مثال در خیابان عاشوری یا هلالی بوشهر قیمت را با توجه به سال ساخت و محل مشخص کنند و همین‌طور در سایر نقاط شهر را می‌شود با کار کارشناسی مشخص کنند که متأسفانه این کار صورت نمی‌گیرد.

ناصری بابیان اینکه وضعیت نابسامان رهن و اجاره‌بها در بوشهر فریاد مستأجران را درآورده است افزود: قیمت‌هایی نجومی رهن و اجاره در بوشهر موجب گرفتاری مردم در کشتی بدون ناخدای رهن و اجاره شده است.

افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها در بوشهر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: افزایش اجاره‌بها نسبت به سال قبل در شهر بوشهر حداقل ۵۰ درصد بوده است.

احسان آستانه در خصوص رعایت دستورالعمل ۲۰ و ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها ابلاغی دولت اظهار داشت: هنوز مصوبه‌ای مبنی بر دستورالعمل ۲۰ و ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها به استان بوشهر ابلاغ نشده است و به محضی که به ما ابلاغ شود، اتحادیه نیز به زیرمجموعه یعنی مشاورین املاک ابلاغ خواهد کرد.

وی در خصوص نظارت بر مشاورین املاک در بوشهر افزود: پایش مستمر مشاورین املاک در بوشهر صورت می‌گیرد به‌عنوان‌مثال در دو هفته گذشته با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر از تمامی واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه صورت گرفت که هر چند انگشت‌شمار ولی برخی واحدها پلمب شده‌اند و بعد از رفع نواقص برطرف و ادامه فعالیت برای آن‌ها میسر شد.

آستانه اضافه کرد: گروه‌هایی برای رسیدگی به شکایات و حل اختلاف داریم که اگر تخلفی باشد مردم با مراجعه به اتحادیه با طرح شکایت می‌توانند مشکلات خودشان را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه مالک نرخ اجاره‌بها را بر اساس عرف منطقه، نرخ تورم، افزایش نرخ کالاهای اساسی تعیین می‌کند گفت: اکثریت مالکین در استان بوشهر از طریق اجاره‌بها امرارمعاش می‌کنند و شغل دیگری ندارند.

آستانه اضافه کرد: نقش بنگاه‌های املاک در اجاره‌بها فقط حذف صورت مسئله است و ما نمی‌توانیم عوامل اساسی و سرشاخه از جمله افزایش نرخ مصالح ساختمانی، قیمت کالاهای اساسی افزایش داشته باشند، طبیعی است این افزایش در اجاره‌بها هم رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: با وضعیت اقتصادی فعلی کمتر صاحب‌خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که افزایش اجاره‌بها با حداقل قیمت داشته باشد.

کمبود مسکن در بوشهر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر گفت: کمبود مسکن در شهر بوشهر یکی از دلایل افزایش قیمت است درنتیجه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند افزایش اجاره‌بها را پرداخت کنند مجبورند به حاشیه شهر و یا روستاهای نزدیک برای زندگی بروند.

وی در خصوص منازل خالی در استان بوشهر اظهار داشت: آمار این منازل در استان بوشهر نسبت به سایر شهر و کلان‌شهرها بسیار آمار کمتری است.

دلال در همه صنف و همه جهان وجود دارد ولی مشاور املاک را نمی‌توان مقصر افزایش اجاره‌بها دانست آستانه اضافه کرد: منازل خالی در سامانه اسکان ثبت خواهند شد و بسیاری از خدمات مبنی بر این است که افراد مسکن خود را در این سامانه معرفی کنند و بعد از آن اگر خانه خالی باشد یا اجاره‌بها بیش از عرف منطقه برایش در نظر گرفته باشد به‌تبع مالیات بیشتری هم برای مالک در نظر گرفته می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بوشهر گفت: افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در استان بوشهر وجود داشته است و ما نمی‌توانیم این موضوع را منکر بشویم و با وضعیت فعلی عدم تقارن عرضه و تقاضا و افزایش مواد اولیه ساخت مسکن افزایش اجاره‌بها را باید پیش‌بینی می‌کردیم.

وی با تأکید بر اینکه دلال در همه صنف و همه جهان وجود دارد ولی مشاور املاک را نمی‌توان مقصر افزایش اجاره‌بها دانست گفت: در خصوص آموزش مشاورین املاک از سال ۱۳۹۸ کارگاه‌های تخصصی مشاورین املاک توسط اتحادیه در بوشهر شکل‌گرفته است و مسائل اولیه حقوقی را آموزشی می‌دادیم که متأسفانه دو سال اخیر با شیوع کرونا که کلاس‌های حضوری به کلاس‌های آنلاین کیفیت آموزش کاهش پیدا کرد و از سال جاری کارگاه‌های حضوری ما نیز از سرگیری خواهد شد.

متأسفانه در بازار اجاره با وجود آنکه دولت مصوبه ۲۰ درصد را مصوب کرده اما صاحب‌خانه‌ها این موضوع را به‌هیچ‌عنوان قبول نمی‌کنند و در صورت اعتراض مستاجرین حکم تخلیه خانه را می‌دهند.

بر این اساس روند مهاجرت از شهرها به سمت روستاها و حاشیه شهرها در استان بوشهر افزایش بوده است و بررسی‌های خبرگزاری مهر نشان می‌دهد که قیمت مسکن حتی در حاشیه شهر نیز افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، وضع بازار فروش مسکن در استان بوشهر خوش نیست و گرانی بر آن سایه انداخته است اما در این آشفته‌بازار، مستأجران همانند جاشوهای گرفتار در طوفان دریایی چشم‌انتظار کمک هستند و بیشترین فشار را متحمل شده‌اند که می‌طلبد مسئولین چاره‌ای برای تحقق مصوبه دولت در استان بوشهر داشته باشند.

کد خبر 5530038

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر علی ناصری مسکن رهن و اجاره مسکن بازار مسکن بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه زمین لرزه ویروس کرونا خراسان رضوی آمار کرونا زلزله اردبیل مشهد شیراز بیرجند مجلس شورای اسلامی افزایش اجاره بها استان بوشهر املاک در بوشهر اتحادیه بنگاه مشاورین املاک صاحب خانه ها شهر بوشهر افزایش قیمت خبرنگار مهر بنگاه املاک اجاره و رهن رهن و اجاره برخی بنگاه قیمت مسکن عدم نظارت هزینه ها بنگاه ها قیمت ها خانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش برای مستاجران

ابوالفضل نوروزی با یادآوری این‌که لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها با همکاری وزارت راه و کمیسیون عمران مجلس تدوین شده است، اظهار کرد: ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل به قانون بخشی از مشکلات در بازار اجاره، زمین و مسکن رفع کرده و به تسهیل‌گری در بخش اجاره می‌پردازد.

به گزارش تسنیم، وی توضیح داد: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

وی ادامه داد: تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قرارداد‌ها و ارائه راهکار‌هایی برای الزام‌آور شدن این راهکار‌ها از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است. بر اساس بند‌هایی از این طرح، تمامی قرارداد‌ها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

وی افزود: با تصویب و ابلاغ لایحه مذکور در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالانه بیش از ۳۰ درصد باشد شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالانه اقدام کند. حمایت از مستأجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرآیند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و نحوه هزینه کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحد‌های در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحد‌های نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

نوروزی ابراز امیدواری کرد تا با تصویب لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرا قانون جهش تولید مسکن و بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

دیگر خبرها

  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • برنامه جدید وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد | وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است
  • خبر خوش برای مستاجران
  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی