Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-09@06:39:21 GMT

طرح جدید مجلس برای بررسی طرح‌ها و لوایح

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۲۳۱۴

طرح جدید مجلس برای بررسی طرح‌ها و لوایح

جمعی از نمایندگان مجلس طرح جدیدی را برای اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه و تدوین کرده‌اند که بر اساس آن کمیسیون تلفیق برای بررسی همه طرح‌ها و لوایح تشکیل می شود.

بر اساس این طرح یکی از نواب رئیس مجلس و دو نفر از دبیران هیات رئیسه و حضور سه نماینده از هر یک از کمیسیون‌های تخصصی در این کمسیون تلفیق حضور خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این طرح همه طرح‌ها و لوایح ابتدا در کمیسیون تلفیقی که شکل خواهد گرفت بررسی و پیشنهادات نمایندگان مطرح می‌شود در نهایت گزارش کمیسیون جهت ارزیابی در جسه علنی تقدیم هیئت رئیسه می‌شود و تنها در جلسه علنی درباره مفاد طرح‌ها و لویاح رأی‌گیری می‌شود.

طرح مذکور برای طی کردن روند بررسی در مجلس، تقدیم هیئت رئیسه شده است.

متن کامل طرح افزایش 3 ماده به آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

مقدمه:

روند قانونگذاری در کشور،  روند مناسبی نیست و نامناسب‌تر از سایر کشورهای دنیا است. در کجای دنیا در صحن مجلس جزییات پیشنهادهای نمایندگان در مورد مواد، بندها و تبصره‌های هر طرح و لایحه به بحث گذاشته میشود؟ اگر این موارد تخصصی است جای رسیدگی به آن‌ها در صحن مجلس نیست. وقتی تعداد جلسات صحن در هفته محدود به حداکثر سه جلسه است و حداقل یک جلسه آن هم به موضوعات نظارتی اختصاص داده میشود چرا نباید در شیوه قانونگذاری تغییر ایجاد کرد؟ اگر قوانین بجای مانده از مجالس قبل از انقلاب جامع‌تر و مانع‌تر از قوانین مصوب در مجالس پس از انقلاب است و اگر دوره ماندگاری قوانین سایر کشورها بیشتر از کشور ما است بدین خاطر است که شیوه قانونگذاری آنها منطقی‌تر و تخصصی‌تر از مجالس بعد از انقلاب ما است. در بیشتر کشورهای دنیا کارهای تخصصی قانونگذاری را به حزب خود واگذار کرده و کارهای پخته حزبی را در مجلس تبدیل به قانون می‌کنند. وقتی در کشور ساختار حزبی نداریم، چگونه انتظار داریم نماینده در حکم آچار فرانسه همه این کارها را در صحن مجلس انجام دهد؟

اگر نمایندگان اجازه اصلاح آیین نامه را بدهند و کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرحها و لوایح تشکیل شود، با امکان باز بودن رادیو در این کمیسیون، میتوان پیشنهادهای حذفی و اصلاحی نمایندگان را در این کمیسیون رسیدگی و وقت صحن مجلس، صرفا برای رای گیری در مورد تصویب و یا رد مواد طرحها و لوایح بکار گرفت. با همین اصلاح ساده روند رسیدگی به طرحها و لوایح و در نتیجه رفع مغایرتها و پرکردن خلاهای قانونی سرعت میگیرد. برای مشارکت دادن همه کمیسیونها و همه نمایندگان میتوان ساز و کار قانونگذاری را به گونه‌ای تنظیم کرد که در کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرحها و لوایح، هر کمیسیون در آن تعداد مشخصی نماینده داشته باشد. اگر این کمیسیون بوسیله هیات رئیسه مجلس اداره شده و به سایر نمایندگان هم با حق رای اجازه حضور داده شود حق انحصاری برای نماینده‌ای تعریف نمی‌شود. اگر این کار انجام شود روند قانونگذاری سرعت می‌گیرد.

متن طرح:

ماده واحده- یک بند به عنوان بند 7-1 و سه ماده به عنوان مواد 44 مکرر 1و 2و 3 به شرح زیر به آیین نامه داخلی مجلس اضافه می‌شود:

1-7- کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرح‌ها و لوایح

ماده 44 مکرر 1: به منظور رسیدگی به جزئیات طرحها و لوایح (غیر برنامه و بودجه‌ای) کشور، کمیسیونی بنام کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرحها و لوایح با عضویت 3 نفر از هر کمیسیون تخصصی با امکان تغییر برای هر طرح و یا لایحه، رئیس مجلس (یکی از نواب رئیس) و دو نفر از دبیران مجلس تاسیس می‌شود. سایر نمایندگان مجلس نیز در صورت تمایل می توانند با داشتن حق رای در جلسات این کمیسیون شرکت نمایند.

تبصره 1: این کمیسیون توسط رئیس مجلس (یکی از نواب رئیس) و دبیران مجلس اداره می‌شود.

تبصره 2: جلسات این کمیسیون در عصر روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته‌های کاری مجلس تشکیل می‌شود.

تبصره 3: جلسات کمیسیون توسط صدای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

ماده 44 مکرر 2- جزئیات طرحها و لوایحی در کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرحها و لوایح مورد بررسی قرار میگیرد که دو شوری بودن و کلیات آن به تصویب مجلس رسیده باشد.

ماده 44 مکرر 3- در صورتی‌که گزارش کمیسیون اصلی و پیشنهادهای کمیسیون‌های فرعی و نمایندگان در مورد هر ماده در کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرحها و لوایح به تصویب برسد، برای تصویب در صحن مجلس صرفا قرائت و به رای گذاشته میشود. در صورت عدم تصویب، مواد رای نیاورده برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرحها و لوایح برگردانده می‌شود.

منبع: تسنیم

 

منبع: فردا

کلیدواژه: مجلس کمیسیون تلفیق بررسی طرح ها و لوایح کمیسیون تلفیق رسیدگی به طرح کمیسیون تلفیق طرح ها و لوایح صحن مجلس آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۲۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضارب آراء در سیاست‌های ارزی طبیعی است

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سیاست‌های اقتصادی و ارزی و راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای ارزش پول ملی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مخبر در این جلسه با تأکید بر اهمیت پیشنهادات کارشناسی در راستای حل مسائل اقتصادی و پیشرفت کشور، تصریح کرد: وجود دیدگاه‌های متفاوت و تضارب آراء برای مدیریت اقتصادی و سیاست‌های ارزی کشور امری طبیعی است و در این خصوص دولت از هر پیشنهاد اجرایی، کارشناسی و سازنده‌ای از سوی مجلس برای بهبود امور استقبال می‌کند.

در این جلسه رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه و همراهی دولت با نمایندگان مجلس، گزارشی از بررسی‌های کمیسیون اقتصادی درخصوص سیاست‌های اقتصادی و ارزی کشور ارائه داده و در ادامه اعضای کمیسیون به ارائه نظرات و پیشنهادات خود برای ارتقای موضوعات ارزی کشور و حمایت از تولید پرداختند.

همچنین در این جلسه که معاون امور مجلس رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از شاخص‌های اقتصاد کلان کشور و عملکرد این نهاد اقتصادی برای مدیریت موثر در بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی پرداخت.

در پایان این جلسه مقرر شد پیشنهادات ارائه شده در خصوص سیاست‌های ارزی متناسب با اقتضائات اجرایی مورد توجه مسئولان دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

کد خبر 6099877 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • ببینید | ادعای جنجالی یک کاندیدای انتخابات علیه نمایندگان مجلس
  • توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی
  • توافق کمیسیون اقتصادی مجلس با «مخبر» برای اصلاح سیاست‌های ارزی
  • بررسی ۷۹۰ پرونده در کمیسیون صلاحیت ساخت و ورود دارو
  • کاندیداهای حوزه انتخابیه ری به بررسی مشکلات شهر پرداختند
  • تضارب آراء در سیاست‌های ارزی طبیعی است
  • جزئیات جلسه ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس با مخبر
  • ببینید | ۳ تذکر مهم رهبر انقلاب به نمایندگان قبل از شروع مجلس دوازدهم
  • ۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت
  • اقتصاد اسلامی گره‌گشای مشکلات اقتصادی است