Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:22:54 GMT

وضعیت هوای بجنورد ناسالم برای تمامی گروه ها

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۳۰۵۳

وضعیت هوای بجنورد ناسالم برای تمامی گروه ها

ایسنا/خراسان شمالی کارشناس پایش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: وضعیت امروز هوای بجنورد ناسالم برای همه گروه ها است.

جواد عمارلو در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر شاخص سنجش کیفیت هوا ۱۹۱ است که برای تمامی گروه ها ناسالم است.

وی افزود: از عدد صفر تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمارلو ادامه داد: شاخص سنجش کیفیت هوا در روز گذشته به عدد ۵۰۰ رسید و هوا در ۶ شهرستان این استان در وضعیت خطرناک قرار گرفت که بر این اساس بخش های دولتی و خصوصی شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان طی بعد از ظهر روز گذشته و امروز تعطیل شدند.

وی بیان کرد: آلودگی هوای استان مربوط به ذرات معلق PM۱۰ یا همان گرد و غبار است.

گفتنی است معاون پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در این باره در گفت و گو با ایسنا طی روز گذشته اظهار کرده بود: منشا یابی کاری سخت و مستلزم تحقیق جامع و کامل است که در خصوص آلودگی های خراسان شمالی می تواند داخلی و خارجی باشد اما به نظر می رسد نقش منشاء خارجی بیشتر تاثیر گذار باشد.

حسین هراتی با بیان اینکه استان های اطراف خراسان شمالی نیز می‌توانند بر آلودگی هوای استان تاثیرگذار باشند، گفت: طی دیروز و امروز، وضعیت گرد و غبار استان سمنان را با هدف تاثیرگذاری بر خراسان شمالی بررسی کردیم و مشاهده شد علیرغم اینکه سمنان در مجاورت بیابان قرار دارد اما وضعیت گرد و غبار آن همانند خراسان شمالی نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل این نظریه مطرح است که گرد و غبار صحرای قره قوم ترکمنستان به خراسان شمالی نفوذ کرده باشد و از آنجایی که نوع ماندگاری این گرد و غبار نشان می دهد که ذرات بسیار ریزی دارد، تاثیر منطقه خارجی را بیشتر تقویت می کند.

وی درباره کانون های گرد و غبار در خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در جنوب شرقی و غربی استان نظیر شهرستان های گرمه، اسفراین و جاجرم، کانون های گرد و غبار وسیعی شناسایی شده است. البته در شهرستان مانه و سملقان نیز گاها پس از برداشت محصولات کشاورزی شاهد شکل گیری کانون های گرد و غبار هستیم.

هراتی گفت: به طور کلی در استان، ۳۳۷ هزار هکتار کانون گرد و غبار شناسایی شده است که تقریباً ۵ هزار هکتار از آن دارای غبار خیزی زیاد، ۷۰ هزار هکتار غبار خیزی متوسط و مابقی نیز دارای غبار ریزی کم است.

وی افزود: البته تالاب های مختلف در استان گلستان نیز به دلیل قرار داشتن خراسان شمالی در مسیر باد از سمت گلستان می تواند تاثیراتی بر گرد و غبار این استان داشته باشد.

معاون پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در خصوص این سوال که چرا پیگیری برای تعطیلی ادارات و سایر مجموعه ها در استان زودتر انجام نشد، گفت: گرد و غبار از اوایل بامداد امروز وارد استان شد و عدد شاخص را بالا برد؛ به همین دلیل نمی شد کارگروه اضطراری آلودگی هوا را روز گذشته برگزار کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگروه اضطراری آلودگی هوا نیازمند پایدار بودن آلودگی است و این موضوع از بامداد امروز رخ داد؛ لذا جلسات مربوط به آن نیز به سرعت برگزار شد و تصمیمات لازم برای تعطیلی دستگاه های اجرایی و خصوصی گرفته شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خراسان شمالي آلودگی هوا خراسان شمالی آلودگی هوا گرد و غبار روز گذشته گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۳۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۰ صبح جمعه هفتم اردیبهشت با میانگین ۱۳۴ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۰۰، بزرگراه خرازی ۹۵، دانشگاه صنعتی و خیابان فیض ۸۷ و سپاهان‌شهر ۹۷ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۱۵۶ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

شاخص هوا همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۱۴۷، پارک زمزم ۱۱۰، رهنان و بولوار کاوه ۱۰۷، خیابان زینبیه ۱۳۴، خیابان فرشادی ۱۱۱، کردآباد ۱۴۲، خیابان میرزا طاهر ۱۱۶ و ایستگاه ولدان ۱۱۲ AQI وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر و سجزی با میانگین ۷۵، زرین‌شهر با میانگین ۷۰، مبارکه ۵۸ و نجف آباد با میانگین ۶۶ AQI در وضعیت قابل قبول، در کاشان با ۱۱۹ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس، قهجاورستان با ۱۷۲ ناسالم برای عموم شهروندان و در شاهین شهر با ۳۱ AQI پاک ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6088901

دیگر خبرها

  • هوای ۲ شهر خوزستان ناسالم برای گروه های حساس
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • وضعیت «نارنجی» هوا در خرمشهر
  • شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد
  • کیفیت هوای تهران در ششمین روز از اردیبهشت
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد