Web Analytics Made Easy - Statcounter

تارنمای بلومبرگ در گزارشی با اشاره به افزایش ۷۰۰ درصدی بهای گاز در اروپا در مقایسه با سال گذشته، آن را محرک اصلی تورم جهانی دانست که می‌تواند سبب بروز یک جنگ سرد جدید شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایران اکونومیست به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، پس از آتش‌سوزی در یکی از بزرگترین تاسیسات تولیدکننده گاز طبیعی مایع در تگزاس آمریکا، گمان نمی‌رفت بازار انرژی پرتلاطم بیش از این دستخوش تغییر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بلومبرگ در گزارش خود آورده است: گاز طبیعی در حال حاضر یکی از پرتقاضاترین کالاهای جهان و محرک اصلی تورم جهانی بوده که می تواند دلیل بروز جنگ سردی جدید باشد. به عقیده ناظران هر نوع نوسان در تولید آن، جهش‌های قیمتی به همراه دارد که براساس استانداردهای بازار متلاطم امروزی بسیار شدید بشمار می‌رود.

براساس آمار منتشر شده، اروپا در حال حاضر با افزایش حدود ۷۰۰ درصدی بهای گاز روبرو است که به باور بسیاری از کارشناسان عامل سوق دادن این قاره به سمت رکود خواهد بود.  

دلیل اصلی بحران انرژی کنونی از سوی کارشناسان جنگ در اوکراین اعلام شده که با وضع تحریم ها علیه روسیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ این منبع انرژی کلید خورد.

در اثر وضع تحریم های ذکر شده اروپا به دلیل کمبود برق با بحران بی سابقه ای روبرو است. از سوی دیگر، با تداوم تلاش غرب برای منزوی کردن مسکو، خط لوله نورد استریم که گاز روسیه را به آلمان می رساند در ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) به مدت ده روز تعطیل می شود و دولت برلین نگران است که روسیه دیگر این خط لوله را بازگشایی نکند.

از طرفی، واشنگتن به عنوان متحد نزدیک اروپا وعده هایی برای جبران کمبود انرژی در این قاره داده است. بهای گاز طبیعی در آمریکا اگرچه ارزان تر از اروپاست اما حتی در این کشور در پی آتش سوزی در تاسیسات تولید گاز تگزاس، بهای گاز دوبرابر شده و از این رو به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، متحدان اروپایی واشنگتن از گاز آمریکا ناامید هستند.

هفته گذشته، دولت آلمان اعلام کرد که در حال مذاکره برای نجات شرکت "یونیپر" (شرکت ارائه دهنده خدمات برق و گرمایش) است که روزانه ۳۰ میلیون یورو (۳۱ میلیون دلار) ضرر می‌کند زیرا باید نبود گاز روسیه را در بازار پوشش دهد. شرکت های دیگر مانند غول مواد شیمیایی "ب‌آاس‌اف" هم می گویند ممکن است مجبور به کاهش تولید شوند.

دویچه بانک هفته گذشته در بیانیه‌ای به خطرات فزاینده سهمیه‌بندی انرژی در آلمان، فرانسه و ایتالیا اشاره و رکود در آلمان را قریب الوقوع ارزیابی کرد. شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی "مورگان استنلی" نیز پیش بینی کرده‌است که کل منطقه یورو تا پایان سالجاری میلادی دچار رکود می شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بهای گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۴۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است و اشاره کرد که نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بورل دیدگاه خود در مورد احتمال رویارویی هسته‌ای را به تشدید تنش‌ها بین شرق و غرب نسبت داد و بر لزوم باز نکردن دوباره آنچه به عنوان جعبه جنگ توصیف کرد، تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: رقابت‌های تجاری شرق و غرب به دلیل عدم اعتماد در حال تبدیل شدن به درگیری است و اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی خود و اتکا به روسیه، خود را تضعیف کرده است.

جوزپ بورل پیشتر گفته بود که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، شهر‌های نوار غزه را در معرض ویرانی بیشتری نسبت به شهر‌های آلمان در طول جنگ جهانی دوم قرار داده است. 

بورل در سخنرانی خود در جلسه عمومی پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت: تعداد شهر‌های غزه بیشتر از شهر‌های آلمان در جنگ جهانی دوم تخریب شد.

او افزود: می‌توان گفت بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌های فیزیکی غزه آسیب دید که ۳۵ درصد آن به طور کامل تخریب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان