Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@20:52:54 GMT

عصبانی شدیم، چکار کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۶۳۰۰

عصبانی شدیم، چکار کنیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، تو صف اتوبوس ایستاده که یک نفر بی خیال دیگر افراد، خود را به جلوی صف می‌رساند و منتظر هست اتوبوس که رسید سوار شود.

حمید آقا با یک نگاه تند و تیز و از سر عصبانیت رو کرد به این آقا و گفت: «آقا! ته صف آنجاست. مرد جوان بدون توجه به حمید آقا جواب داد: «حالا که اتوبوس نیامده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

حمید آقا! باز گفت: «چه فرقی می‌کند؛ شما برو ته صف منتظر اتوبوس بمان!» خلاصه بحث بالا گرفت و دو نفری دست به یقه شدند و کلمات درشت و نامناسبی رد و بدل می‌شود.

بله! اینجا جدال دو نفری و ابراز خشم و عصبانیت و ... روی می‌دهد که حاصل آن اعصاب خرد کنی است. امروز در گزارش پیشرو به موضوع عصبانیت و راه‌های کنترل آن می‌پردازیم.

ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که خشم و عصبانیت چیست؟

خشم احساس سالمی است؛ یک احساس سالم که در همه ما وجود دارد، اما مسئله تعیین کننده این است که چطور از آن استفاده کرده و چگونه بروزش می‌دهیم. خشم سالم در واقع نوعی انرژی درونی است که به شما این قدرت را می‌دهد تا از حقتان دفاع کنید و نگذارید کسی از شما سوءاستفاده کند.

چطور از خشم‌مان به شکل صحیح استفاده کنیم؟

روان شناسان می‌گویند اگر اجازه دهید خشم، کنترل احساسات و رفتارهایتان را در دست بگیرد، روز به روز قوی‌تر می‌شود و به جای اینکه شما خشمتان را کنترل کنید، او شما را راه خواهدبرد!

برای استفاده صحیح از احساس خشم پیشنهاد می‌شود:

۱- سعی کنید عکس العملی که نشان می‌دهید متناسب با عامل به وجود آمدن خشمتان باشد؛ مثلا فریاد کشیدن و ناسزا گفتن به زمین و زمان آن هم وقتی چند دقیقه دیر به سرویس رسیده‌اید، بدترین شکل ابراز خشم است!

۲-به جای عکس العمل نشان دادن، رفتار صحیحی داشته باشید: اگر می‌خواهید از خشمتان به درستی استفاده کنید، به جای اینکه صرفا در مقابل آن عکس العمل نشان دهید تا به آرامش برسید و از نظر روانی تخلیه شوید، سعی کنید در موردش حرف بزنید و تغییراتی را در خودتان یا محیط اطرافتان به وجود بیاورید تا این عامل دیگر نتواند باعث سرریز شدن دیگ حوصله شما شود.

۳-به محض اینکه احساس کردید مشکلی وجود دارد که خشمگین‌تان می‌کند، احساستان را نشان دهید: خشمتان را با گفتن «نمی‌خواهم در موردش حرف بزنم» سرکوب نکنید و نگویید «من اصلا عصبانی نیستم»؛ چون انکار احساستان فایده‌ای ندارد.

۴-پذیرفتن و بخشیدن را بیاموزید: زندگی هرگز کامل نیست. مهم نیست که چقدر می‌خواهید زندگی تان خوب و عادلانه پیش برود، چون منفجر شدن از عصبانیت هیچ وقت باعث نمی‌شود راه حل خوبی برای مشکلات پیدا کنید.

۵- افکار مضری را که باعث می‌شود ناراحتی‌های کوچک به خشم تبدیل شوند، شناسایی کنید: خودتان را عادت دهید که در همه موقعیت‌های زندگی در کنار نکات منفی، نکات مثبت را هم ببینید و در نظر داشته باشید.

چطور وقتی عصبانی هستیم، خودمان را آرام کنیم؟

عصبانیت برخلاف چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد؛ پس نباید انتظار داشته باشید که در یک چشم به هم زدن هم فرو بنشیند. با این حال حتی شدیدترین خشم‌ها هم قابل مدیریت هستند.

درک این مسئله که چه عواملی احساس خشم را دود می‌کند و به هوا می‌فرستد، تاکتیک‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد که پادزهر عصبانیت‌اند. این تاکتیک‌ها شامل موارد زیر است:

۱-موضوع را رها کنید: از جر و بحث خسته می‌شوید و ترجیح می‌دهید که صحنه را ترک کنید. انتخاب خوبی است، چون وقتی که بر می‌گردید با آرامش بیشتری می‌توانید موضوع را بررسی و نظرات خود را ابراز کنید.

۲-ذهنتان را منحرف کنید: اگر وقتی عصبانی هستید، کسی تلفن می‌زند یا سوالی از شما می‌پرسد، حتما جوابش را بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را از موضوعی که باعث خشمتان شده، منحرف کرده و نقطه تمرکزتان را عوض می‌کند.

۳-خودتان را نجات دهید: وقتی دعوایی شروع می‌شود، بازنده کسی است که صحنه را با زخم‌های بیشتر ترک می‌کند؛ در حالی که شما می‌توانید با عوض کردن موضوع، خودتان را نجات دهید. سعی کنید احترامتان را به نظر طرف مقابل اعلام کنید و حتی قول بدهید که دنبال راه حل می‌گردید و همه این کار‌ها را قبل از اینکه حرف نامناسب یا حرکت بدی از شما سر بزند، انجام دهید.

۴-بپذیرید که حرف بیشتری برای زدن وجود ندارد: عصبانیت طرز تفکر طرف مقابل شما را عوض نمی‌کند، پس وقتتان را تلف می‌کنید اگر بخواهید همه حرف‌های قبلی را حالا و با عصبانیت تکرار کنید. در عوض می‌توانید از این زمان برای پیدا کردن نکاتی استفاده کنید که حقانیت و درستی حرفتان را نشان می‌دهد.

۵-صحنه‌ای بامزه یا آرام بخش را تصور کنید: وقتی خشم خیلی شدید باشد می‌توانید برای آرام شدن به خلاقیتتان اعتماد کنید و با کمک تصویرسازی ذهنی جایی بروید که آرامتان می‌کند.

برای کنترل خشم مهارت جرئت ورزی داشته باشید

توجه داشته باشید که جرئت ورزی هیچ ربطی به پرخاشگری ندارد و بیشتر نیازمند احترام گذاشتن به خود و دیگران است. تقریبا محال است که شما با پرخاشگری یا پرخاشگری منفعلانه بتوانید دیگران را وادار کنید که به شما احترام بگذارند، اما به دست آوردن احترام کاری است که تقریبا از هر کسی ساخته است.

حفظ تعامل میان حقوق فردی و مسئولیت‌هایی که بر عهده تان است، کلید اصلی جرئت ورزی است؛ در نتیجه می‌توانید با نشان دادن احترامتان به دیگران، برای خودتان هم کسب احترام کنید.

در هیچ شرایطی توهین نکنید

برای اینکه عصبانیت تان را بدون سرزنش و توهین به طرف مقابل به زبان بیاورید، از کلمه «من» استفاده کنید.

نگویید که «تو اعصاب من را داغون می‌کنی»، «تو عذابم می‌دهی»، «درکم نمی‌کنی یا تو نمی‌فهمی»، «تو همه چیز را تحمیل می‌کنی»؛ بلکه به جای این حرف‌ها بگویید من عصبانی هستم. حالم خوب نیست؛ من نمی‌توانم این تصمیم را قبول کنم، برای من سخت است با این مسئله کنار بیایم.

در این صورت آتش جنگ را شعله ور نکرده‌اید و بدون تخریب و سرزنش طرف مقابل حرف خودتان و حتی حرف آخر زده‌اید.

دقت کنیم! با اینکه خشم و عصبانیت یک واکنش طبیعی و در نهاد هر انسانی است، اما دانستن مهارت مدیریت کردن آن موضوع بسیار مهمی است که با توجه کردن به موارد ذکر شده فوق بهتر می‌توان آن را مدیریت کرد.

منبع: فارس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عصبانیت داشته باشید طرف مقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم

یک اقتصاددان گفت: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابرتورم شویم. - اخبار اقتصادی -

عباس علوی راد کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز با وقوع جنگ غزه از سال گذشته شروع شد، گفت: در آن زمان می دانستیم که این افزایش قیمت گذراست، چراکه اعلام شد ایران در ایجاد این جنگ نقشی نداشته است و با گذشت 15 روز هم قیمت دلار بازگشت. 

وی افزود: ما بعد از آن مواجهه با مجموعه‌ای از شوک‌ها همانند موج‌های دریا به صورت سریالی مواجه هستیم که غیراقتصادی بوده است و تا همین چند وقت پیش که آخرین اتفاق یعنی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران رخ داد، شاهد التهاب در بازار بودیم که دلیل اقتصادی ندارد؛ بنابراین دیدیم که نرخ‌ها به سرعت تعدیل شد. در واقع در اینجا با موضوع اقتصادی مواجه نیستیم  بلکه مکانیزم آن از نوع انتظاراتی است.

علوی راد اظهار داشت: اقتصاد ما تحریم است و طبیعتا فعالان اقتصادی برای تامین ارز نگران می شوند و با توجه به تورم موجود، افراد برای مراقبت از منابعشان وارد عمل می شوند و دو فشار انتظاراتی از 2 کارگزار اصلی وارد می شود. یعنی این فضای ناامنی در شرایط سیاسی فعلی کشور دو گروه ذینفع نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل آن هایی که فعالیت مولد انجام می دهند و افرادی که به دنبال مراقبت از دارایی هایشان هستند می شود که نتیجه این موضوعات باعث فشار بر بازار ارز است. 

باید بار دیگر همچون گواهی سپرده 30 درصدی، نقدینگی را جذب کنیم

این کارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهاداتی به بانک مرکزی ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در شرایطی مثل التهابات اخیر پیشنهاد می کنم بانک مرکزی باید از هر ابزاری که می تواند، استفاده کند تا مردم با اطمینان بیشتری نسبت به حفظ ارزش پولشان فعالیتی انجام دهند. به نظر من این گواهی سپرده 30 درصد را می توان با چند شرط، یک دور دیگر تکرار کرد. شرط اول این است که جابه جایی حساب در کار نباشد و کسی از این حساب برندارد و به بانک دیگری منتقل کند، بلکه سپرده جدیدی شارژ کند که این پیشنهاد برای کوتاه مدت کارساز است. 

وی افزود: بانک مرکزی باید با ابزارهای حاکمیتی که در اختیارش است، بتواند بخشی از این نقدینگی که روی بازار ارز فشار می‌آورد را جذب کند و می تواند به دید کوتاه مدت 6 ماهه روی این موضوع کار کند. من معتقدم نرخ سود برای جذب سپرده های مردم در این طرح باید به 35 درصد برسد. باید زمان های مختلف 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله را مدنظر قرار دهند تا افراد مختلف با درجه ریسک پذیری متفاوت، حق انتخاب داشته باشند. 

علوی راد در پایان با بیان اینکه یک متغیر بنیادین به نام رشد نقدینگی که بر نرخ ارز اثر می گذارد، به کمتر از 25 درصد که هدفگذاری بانک مرکزی بود رسیده است، اظهار کرد: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابَرتورم شویم، البته چون در شرایطی هستیم که جامعه نمی تواند این موضوعات را لمس کند، نمی تواند ارزش کار بانک مرکزی را هم به خوبی درک کند. کنترل ترازنامه بانک ها، کاهش نرخ رشد پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی مجموعه ابزارهایی بود که از شدت آسیب‌ها کم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عصبانیت داوران از بارسا: دیگر با شما جلسه نداریم!‏
  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • عصبانیت ریو فردیناند از تحقیر منچستریونایتد؛ می‌رم بخوابم، شب خوش! / عکس
  • حرکات نمایشی و تحقیرآمیز که داور را عصبانی کرد! / فیلم
  • عصبانیت عجیب: یامال به جمع ستاره‌های شاکی پیوست
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • باز هم جنگ در آزادی؛ نورافکن هواداران پرسپولیس را عصبانی کرد
  • مردم ایران عصبانی و بیش از اندازه حسود هستند، اگر به زنی نگاه کنی کشته می‌شوی!
  • فیلمی از سخنرانی قرائتی؛ هر کاری که دشمن را جر بدهد، عمل صالح است
  • عصبانیت کیهان از ارسال کمک‌های مردمی به حساب عبدالحمید