Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@02:33:42 GMT

اصلاح ژن رنگ چشم با یک ابزار جدید

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۶۶۴۷

اصلاح ژن رنگ چشم با یک ابزار جدید

به نظر می‌رسد که اصلاح DNA بهتر از بریدن آن عمل کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD) یک تنوع جدید و جذاب را در سیستم ویرایش ژن CRISPR نشان داده‌اند که شامل رفع جهش در یک تک کروموزوم با کپی کردن یک نسخه سالم از کروموزوم دیگر است.

در بسیاری از اختلالات ژنتیکی، جهش معیوب فقط در یک کروموزوم رخ می‌دهد، در حالی که کروموزوم دیگر حاوی یک نسخه کاربردی از همان ژن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابزار جدید CRISPR جهش را در یک کروموزوم با کپی کردن ژن سالم از کروموزوم دیگر تصحیح می‌کند، فرآیندی که تیم آن را ترمیم با الگوی کروموزوم همولوگ (HTR) می‌نامد.

این تیم برای نشان دادن این روش در عمل، مگس‌های میوه را با یک جهش بصری آشکار یعنی چشم‌های سفید خالص مهندسی کردند که در صورت انجام ویرایش ژن، لکه‌های قرمز رنگی ایجاد می‌شود. در نتیجه رنگدانه قرمز در بسیاری از حشرات اصلاح می‌شود.

این تیم دریافت که اگر HTR با یک نوآوری اخیر (CRISPR) کریسپ به نام «نیکاز» همراه شود، می‌تواند حتی موثرتر شود. آنزیم معمولی کیس ۹ (Case) هر دو رشته DNA را قطع می‌کند که میزان موفقیت کمتری دارد و می‌تواند خطا ایجاد کند. اما در روش نیکاز، فقط یک رشته از DNA را قطع می‌کنند و اجازه می‌دهند ویرایش دقیق‌تر و ایمن‌تر انجام شود.

در تصویر هم می‌بینیم اصلاح ژن با روش نیکازی در سمت راست و اصلاح ژن با روش کریسپ کیس ۹ در سمت چپ است.

آزمایش مگس میوه‌ تیم نشان داد، در روش کریسپ کیس ۹ تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد میزان موفقیت ترمیم دارد و اغلب تنها تکه‌های کوچک قرمز را به چشم حشرات برمی‌گرداند و در عین حال جهش‌های مکرر خارج از هدف را نیز ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، در روش نیکاز ۵۰ تا ۷۰ درصد از ژن‌های مورد نظر را ترمیم کردند و رنگ چشم را تقریباً به حالت عادی بازگرداندند و جهش‌های ناخواسته بسیار کمتری داشتند.

این تیم می‌گوید که این تکنیک جدید می‌تواند در نهایت برای سلول‌های انسانی اعمال شود، اما هنوز باید ابتدا کار‌های بیشتری انجام شود.

آنابل گیچارد، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما هنوز نمی‌دانیم این فرآیند چگونه به سلول‌های انسانی ترجمه می‌شود و آیا می‌توانیم آن را برای هر ژنی اعمال کنیم یا خیر.

ممکن است برای به دست آوردن HTR کارآمد برای جهش‌های بیماری‌زا که توسط کروموزوم‌های انسانی منتقل می‌شوند، برخی تنظیمات لازم باشد.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اصلاح ژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین مالی گفت: امسال بانک مرکزی در راستای اهداف کمی بانک ها هر چه سریعتر هدف گذاری و اقدامات لازم را اجرایی کند.

وزیر اقتصاد گفت:اهمیت برجسته‌کردن چنین ابزار‌هایی قابل تکرار نیست، اما پیام مهم و فواید آن باید به درستی به اطلاع فعالان اقتصادی برسد.

وی افزود: با محدودیت‌هایی که در کنترل ترازنامه بانک‌ها وجود دارد، چاره‌ای جز استفاده از روش‌های جدید تامین مالی وجود ندارد.

خاندوزی گفت: هدفگذاری سال جدید برای جهش تولید نیازمند فراهم‌کردن زمینه‌های آن از جمله تامین مالی است و ابزار‌هایی مانند سفته و برات الکترونیکی از جمله پیش‌بینی‌ها به این منظور است.

وی افزود: در توسعه این ابزار‌ها نیز نیاز به هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌ها وجود دارد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نحوه ساخت یک ابزار ساده و کارآمد برای تیز کردن چاقو در خانه (فیلم)
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • توسعه کانال های ارتباط با مشتریان بیمه تعاون
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • طرح ابزار تامین مالی یک پیش‌بینی نوآورانه است
  • کاریکاتور/ کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید