Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس هیات آمریکایی در مذاکرات برجامی در گفت‌وگویی با اشاره به مذاکرات دوحه مدعی شد: هیأت‌های (مذاکره‌کننده) ایالات متحده و ایران نتوانستند به توافقی برای بازگرداندن برجام دست یابند.

به گزارش ایسنا،‌ رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این سخنان را در گفت‌وگو با NPR (رادیو عمومی ملی) آمریکا بیان کردو افزود: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده در تلاشی دیگر دو طرف را دعوت کرد تا ایرانیان از خود عزمی برای بازگشت نشان دهند، اما نتوانستند جوابی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرصتی بود که از دست رفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طبق گفته امیرعبداللهیان، این حقیقت دارد که آمریکا با مواضع پیشین خود به مذاکرات بازگشته بود گفت: اتحادیه اروپا طرح با جزئیاتی از آنچه که "یک توافق خوب" قلمداد می‌کنند، بر روی میز گذاشتند و ما نیز گفته‌ایم که آماده پذیرش آن توافق هستیم. طرفی که جواب مثبت نداده ایران است پس این درست نیست که ایران می‌گوید ما با مواضع قبلی خود به مذاکرات بازگشته‌ایم. ما با موضعی بازگشتیم که در راستای بازگشت به توافق بوده است. طرفی که باید پاسخ بدهد ایران است و اگر آن‌ها آماده چنین کاری نیستند مشخص نیست که چرا به دوحه آمدند!

مالی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای برداشتن تحریم‌ها و اعمال محدودیت علیه غنی‌سازی ایران بر روی میز است و آیا ایالات متحده به آن پاسخ مثبت داده است بیان کرد: کلیت این مسئله درست است. همه چیز به طور صد درصد نهایی نشده است. آمریکا ایده‌های بیشتری دارد تا توافق نهایی‌تر شود اما این درست است که بگوییم ما آماده امضای آنچه که بر روی میز بود بودیم. ما منتظریم تا ببینیم که آیا ایران می‌تواند از خط پایان عبور کند یا نه.

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران درخواست‌های جدیدی مطرح کرده بود، مدعی شد: آن‌ها در دوحه تقاضاهایی داشتند که هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت. آن‌ها از گذشته تقاضاهایی داشتند که ما و اتحادیه اروپا می‌گفتیم بخشی از توافق نیست. بحث الان میان ما و ایران نیست؛ هرچند ما حاضریم که این گفت‌وگو را داشته باشیم. بحث اصلی میان ایران و خودش است. آن‌ها هستند که باید به این نتیجه برسند که آیا آماده بازگشت به توافق هستند یا نه. ما گفته‌ایم که آماده بازگشت به توافق هستیم.

وی افزود: من درخصوص انگیزه‌های ایران صحبت نمی‌کنم اما ارزیابی ما این است که آن‌ها در اینباره که خواهان توافق هستند یا نه تصمیم‌گیری نکرده‌اند. آن‌ها باید دیر یا زود تصمیم‌شان را بگیرند.

رابرت مالی همچنین عنوان کرد که چهار آمریکایی در ایران زندانی هستند و گفت که واشنگتن در کنار توافق هسته‌ای، با ایران به گفت‌وگو درخصوص حل‌وفصل درباره این مسئله ادامه می‌دهد.

وی ابراز امیدوار کرد که حتی در صورت عدم حصول توافق در وین، مذاکرات درخصوص زندانیان آمریکایی در ایران بتواند حل‌وفصل شود.

وی در رابطه با اینکه ایرانیان در ازای آزادی آن‌ها چه می‌خواهند، گفت: آن‌ها خواهان چهار چیز هستند. کار درست این است که بگذارند آن‌ها بروند زیرا هیچ‌کدام‌شان مرتکب هیچ اشتباهی نشده‌اند. آن‌ها بی‌گناه هستند و از آن‌ها به عنوان گروگان استفاده می‌شود. ما به دنبال گام‌هایی هستیم که بازگشت هرچه سریع‌تر آن‌ها را تسهیل کنیم.

 هفته گذشته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پس از وقفه‌ای بیش از سه ماهه، ادامه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها و احیای برجام با حضور هیات ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در دوحه برگزار شد.

در این دور از مذاکرات نیز به مانند مذاکرات وین، گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل‌گری انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برگزار شد.

تماشاخانه ببینید| لحظه سقوط تابلوی تبلیغات روی سر رهگذری در تهران ببینید| یک غارت‌گر جدید وارد زاگرس شد/ زاگرس در آستانه فروپاشی فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست

یکی از مسئولان جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش همچنان به شروط اصلی خود در هرگونه توافق برای آتش‌بس پایبند است تاکید کرد نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت طرف صهیونیستی با خواسته‌های حماس است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات جدید مربوط به مذاکرات آتش بس غزه در قاهره «ولید کیلانی» مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس فلسطین در لبنان طی سخنانی به جزئیات بحث‌های جاری درباره آتش بس در نوار غزه پرداخته و اعلام کرد که رسانه‌های عبری درباره ساعات سرنوشت ساز برای رسیدن به توافق یا ورود ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه صحبت می‌کنند. این مطالب منتشر شده در رسانه‌های عبری همان مانورها و فضاسازی‌های قبلی است که تل آویو از روزهای اول مذاکرات سعی در ایجاد آن داشت.

ولید کیلانی در گفتگو با وب سایت النشره اظهار داشت که ما نمی‌توانیم بگوییم به توافق آتش بس نزدیک شده‌ایم؛ مگر بعد از رسیدن به ابتکار نهایی و امضای آن. بعد از پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع جنبش حماس در مذاکرات، هیئت این جنبش به منظور روشن شدن برخی نکات مندرج در پاسخ اسرائیل، به قاهره رفت و قرار بر این است که حماس پاسخ پیشنهاد رژیم صهیونیستی را طی ساعات یا روزهای آینده بدهد.

وی تصریح کرد که نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت تل آویو با خواسته‌های حماس بوده و این جنبش از شروط اساسی خود مبنی بر آتش بس جامع و عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال غزه عقب نشینی نمی‌کند. برخی شاخص‌های مثبت در این زمینه مشاهده شده که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به پرونده اسرا باشد.

این مسئول حماس درباره پیشنهاد جدیدی که در مذاکرات برای آتش بس غزه مطرح شده گفت که اسرائیل اصرار دارد در مرحله اول که 42 روز طول می‌کشد آتش بس دائمی وجود نداشته باشد و در این میان آمریکایی‌ها از تضمین‌هایی درباره تبدیل آتش بس موقت به آتش بس دائمی در مرحله دوم صحبت می‌کنند.

رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن 2 اسیر در غزه را ثابت کردحماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم

وی در رابطه با پرونده تبادل اسرا نیز اظهار داشت که بحث‌ها درباره تعداد اسرایی که باید مبادله شوند همچنان ادامه دارد.

در حالی که هیئت حماس دیروز برای گفت‌وگو با مسئولان مصری درباره مذاکرات آتش‌بس غزه به قاهره رفته بود، رهبری این جنبش طی پیامی به گروه‌های مقاومت فلسطین به تشریح مواضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره برای رسیدن به آتش بس در غزه پرداخت.

در این پیام آمده است: هیئت حماس به قاهره رفت و در آخرین پیشنهادی که به جنبش ارائه شد، درباره چندین موضوع مشورت و رایزنی کرد. این هیئت به توضیحات و نقطه نظرات میانجیگران مصری و قطری در خصوص جزئیات پیشنهاد اخیر گوش فرا داد.

پیش از این «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود: ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم‌گیری جهت پاسخ به آن زود است.

ابوزهری تأکید کرد: جنبش حماس هرگز هیچ توافقی را که شامل توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده است که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • آنچلوتی: رئال مادرید در سطح خودش ظاهر نشد؛ بازی برگشت در برنابئو هیجان‌انگیز است
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • احیای کامل پیر امریک اوبامیانگ و رویای قهرمانی در لیگ اروپا
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟