Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رضا احمدیان در هفدهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان گلستان (ICZM) که ظهر سه شنبه برگزار شد، اظهار کرد: طی سه سال گذشته مطالعاتی تحت عنوان تدقیق مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان‌های شمالی در حال انجام است.

مشاور مطالعاتی طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطق ساحلی استان گلستان ادامه داد: بر اساس این مطالعاتی که در ۱۳ استان، ۲۵ شهرستان و در ۹ گام انجام شده، ۵۲ گزارش صورت گرفت که دستاوردهایی در حوزه‌های مطالعاتی LUP_MSP_SMP داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تهیه آلبوم نقشه کاربری و اراضی دریایی بر اساس نظام طبقه بندی کاربری در مناطق ساحلی استان‌های شمالی و تحلیل نوسانات و تغییرات خط ساحل در طی دهه گذشته (میزان پیروی آب دریای خزر) بخشی از دستاوردهای این مطالعه است.

احمدیان تصریح کرد: در این طرح مطالعاتی چند شاخص مورد بررسی قرار گرفت ارزیابی میزان دسترسی عمومی به سواحل و تحلیل ارزیابی فشار انسانی بر زیست گاه‌ها بخشی از آن بود.

مشاور مطالعاتی طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطق ساحلی استان گلستان گفت: مهم‌ترین شاخصی که مورد بررسی قرار گرفت و در استان گلستان کمتر با آن روبرو شدیم، شاخص ارزیابی تغییرات کاربری اراضی است.

وی افزود: تحلیل نوسانات آتی تراز آب دریای خزر، پهنه بندی کاربری مطلوب اراضی در ناحیه ساحلی، ضوابط و مقررات در حوزه‌های جغرافیایی مناطق ساحلی و ساختار مدیریت پیشنهادی منطبق با مشارکت همگانی در استان‌های شمالی از دیگر دستاوردهای طرح تدقیق مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان‌های شمالی بود.

احمدیان گفت: بر اساس این مطالعات سه مشکل اساسی دریایی خزر شناسایی شد که بیشترین تاثیر را در ارتباط با استان گلستان دارند.

مشاور مطالعاتی طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطق ساحلی استان گلستان اظهار کرد: از این مشکلات می‌توان به نوسانات آب دریای خزر و مشکلات ناشی از بروز اراضی بناهای احداث شده جدید، عدم تعادل و توازن در توسعه خطه خزر و همچنین تخریب سازمان زیستی و اکوسیستم شکننده خطه خزر اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین برنامه‌های اقدام در مناطق ساحلی گلستان منطبق بر سه مسئله محوری بوده، افزود: یکی از این مسائل در حوزه حفاظت است که شامل شکل‌گیری سامانه رصد تراز آب دریا، علی‌الخصوص در محدوده خلیج گرگان بوده و باقی آنها رصد و پایش مستمر مخاطرات ناشی از کاهش تراز آب و تسریع در برنامه‌های عملیاتی و تدوین ضوابط بهره برداری از اراضی حاصل از پسروی آب دریا است.

احمدیان همچنین تصریح کرد: حوزه دیگر توسعه است که اجرای سریع برنامه گردشگری سلامت، پرورش صنعتی دام، توسعه بخش شیلات و تدوین برنامه عملیاتی استفاده از دارایی‌های طبیعی ساحلی – دریایی مدنظر است.

مشاور مطالعاتی طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطق ساحلی استان گلستان ادامه داد: مسئله سوم در حوزه یکپارچگی است که ظرفیت سازی جامعه محلی و توانمندسازی گروه‌های قومی منطقه ساحلی، تبادل دانش جامعه محلی و شکل‌گیری شورای مدیریت محلی برای سازگاری با شرایط مخاطرات محیطی منطقه ساحلی را در نظر داریم.

همسویی معماری دوزیست با پسروی و پیشروی آب

وی با بیان اینکه نوسان آب در زمان‌های مختلف وجود دارد، افزود: همینطور که در حال حاضر شاهد پسروی هستیم احتمال افزایش آب وجود دارد و می‌شود به آن به عنوان یک پدیده نگاه کرد.

احمدیان در این نشست پیشنهاد اجرای معماری دو زیست را مطرح کرد و گفت: این معماری به عنوان یک استراتژی جایگزین برای کاهش مخاطرات ناشی از آب‌گرفتگی است که به یک سازه معمولی اجازه می‌دهد، به جای تسلیم آب‌گرفتگی، در سطح آب در حال طغیان شناور شود.

مشاور مطالعاتی طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطق ساحلی استان گلستان در ادامه گفت: معماری دو زیست در شرایط معمول، اتصال ساختمان به زمین را حفظ می‌کند، اما به سازه این امکان را می‌دهد تا هنگام وقوع آب‌گرفتگی، ساختمان به همان اندازه که لازم است شناور شود.

وی افزود: این یک استراتژی کاهش خطر است که به جای تلاش برای جلوگیری از مقابله صرف، در معرض انطباق با آن قرار می‌گیرد.

احمدیان یادآور شد: طراحی دوزیست عموماً شامل ایده‌های خاص در خصوص برنامه‌ریزی کاربری اراضی، انتخاب سایت، موضوعات تاب‌آوری مانند مکان گزینی ساختمان‌های دوزیست در سیستم پدافندی و ملاحظات سیاست گذاری است.

مشاور مطالعاتی طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطق ساحلی استان گلستان ادامه داد: مهندسی دوزیست به زیرساخت، سیستم‌های مکانیکی و برنامه‌های کاربردی، اجرای سیستم و معیارهای انتخاب و مشکلات کدگذاری و صدور گواهینامه ارتباط دارد.

وی در ادامه از سه پیشنهاد عاجل برای کاهش مشکلات منطقه ساحلی گلستان خبر داد و گفت: از این پیشنهادات می‌توان به اقدام سریع سازگاری با پسروی آب از طریق طراحی معماری دوزیست و توجه به معیشت بومی جامعه محلی از طریق توسعه گردشگری بوم محور اشاره کرد.

استفاده از سازه‌های شناور به جای سازه‌های صلب برای تامین زیرساخت‌های اسکله‌های ساحلی از دیگر پیشنهادات مطرح شده توسط مشاور مطالعاتی طرح تدقیق مدیریت یکپارچه منطق ساحلی استان گلستان بود.

کد خبر 5531639

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان سازمان بنادر و دریانوردی خلیج گرگان بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه زمین لرزه خطبه های نماز جمعه ویروس کرونا زلزله خراسان رضوی آمار کرونا اردبیل آلودگی هوا جهرم مشهد مجلس شورای اسلامی استان های شمالی آب دریای خزر مناطق ساحلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۷۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: در حال حاضر صدور هرگونه پایان کار مستلزم رعایت نکات سیما و منظر متناسب با شهر قم است.

مجید متین فر گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه در حوزه سیما و منظر، کمیته‌های نما در مناطق مختلف ایجاد شده است، اظهار کرد: در حوزه سیما منظر شهر تعامل استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری لازم است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های این دستگاه‌ها با یکدیگر افزود: از نظر سیما و منظر شهری تعاریف جدیدی در حال مطرح شدن است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه مسائل مرتبط با معماری اسلامی، ایرانی و سبک‌های وارداتی گسترده است، خاطرنشان کرد: در این موضوعات توافق نظری کاملی وجود ندارد و الگوی کاملی نداریم که بگوییم ساخت‌وسازها طبق این الگو باید انجام شود و الزام‌آور است، اما می‌توانیم موضوعات و نمادهای نامطلوب را شناسایی کنیم و آن را کاهش دهیم.

متین‌فر ادامه داد: یکی از اتفاقات جدید در ساخت‌وساز شهری قم احداث نمادی شبیه به گنبد است در صورتی که سبک و عناصر ایرانی اسلامی داشته باشد، جای تأمل دارد اما احداث گنبدهایی که به سبک معماری بیزانسی هستند، عنصری نامطلوب و بیگانه است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته اقدامات سلبی و پیشگیرانه زیادی با سازنده‌ها صورت گرفت و حتی در مواردی با قوه قهریه وارد شدند، بعضی سازه‌ها برش خورد و بعضی اجازه تکمیل پیدا نکرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم تاکید کرد: در حال حاضر نیز صدور هرگونه پایان کار مستلزم رعایت این نکات است و امید می‌رود با تعامل بین سازمان و سازندگان این شرایط بهتر از گذشته پیش برود.

متین‌فر افزود: در حال حاضر جلساتی با اداره کل راه و شهرسازی، سامان نظام مهندسی و حتی مهندسان ناظر یا طراحان و معماران پروژه‌ها وجود دارد و این مسئله سختگیرانه بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده نیز یک نشست تخصصی برای سیما منظر شهری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به دغدغه بزرگان و مردم در این زمینه تعاملات با حوزه و اعلام آمادگی از طرف این نهاد و نخبگان دانشگاهی وجود دارد و امیدواریم این تعامل سبب شود تا شهر قم معماری اصیل خود را بازیابد.

کد خبر 750003

دیگر خبرها

  • آغاز فاز مطالعاتی روی جلبک‌های دارویی
  • آغاز فاز مطالعاتی جلبک‌های دارویی در چابهار
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
  • طرح تو طرح در رویداد طرحی نو، مسابقات معماری در ایران را به بوته‌ی نقد گذاشت
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران