Web Analytics Made Easy - Statcounter

  دکتر مهدی حسینی روز سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه گفت: با توجه به بحث حفظ شعاعر اسلامی و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام این اداره کل یکسری اقداماتی ویژه عید قربان را در دستور کار دارد.

او گفت: در این استان پهناور عمده فعالیت مردم دامداری است و بیش از ۶ هزار روستا با ۲۰ اداره دامپزشکی مشغول به خدمات رسانی بوده که عمده نیروها متخصص و بومی و ماندگار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: سه میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک، ۱۶۰ هزار و ۷۷۴ راس دام سنگین و ۲ هزار و ۱۳۶ قلاده سگ در استان است که یکی از چالش های اصلی، بیماری هاری هستند که جمعیت بالایی از سگ های ولگرد در استان را شامل می شود و باید با کمک دستگاه های متولی در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

او گفت: ۱۱ کشتارگاه صنعتی دام، چهار کشتارگاه سنتی و چهار کشتارگاه طیور در استان به مردم خدمات ارائه می دهند.

حسینی گفت: سال گذشته بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام در استان واکسینه و حدود ۲۲۵ هزار مورد پایش بیماری های دامی، حدود ۲۲۴ هزار مورد سم پاشی بدن دام و بیش از ۵۷۰ هزار متر مربع سم پاشی جایگاه دام انجام شده است.

او گفت: همچنین در این مدت بیش از یک میلیون قطعه طیور واکسینه، بیش از ۱۶ میلیون قطعه جوجه ریزی و بیش از ۴۰۰ مورد گواهی بهداشتی صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته ۱۴۳ فقره پروانه تاسیس، بهره برداری، مسئول فنی و اشتغال به حمل و بیش از ۱۸ هزار مورد بازدید از مراکز تولید، عرضه و نگهداری فرآورده های خام دامی در استان انجام شده است.

او گفت: همچنین ۵۰ تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف انسانی نیز سال گذشته حذف و معدوم سازی شده است.

حسینی گفت: در سه ماهه اول  امسال  نیز بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام واکسینه، حدود ۱۶۲ هزار مورد پایش بیماری های دامی، حدود ۱۰۱ هزار مورد سم پاشی بدن دام و بیش از ۲۶۳ هزار متر مربع سم پاشی جایگاه دام انجام شده است.

او گفت:  برای سال جدید حدود ۱۲ میلیون نوبت واکسیناسیون پیش بینی شده که هزینه ای بابت آن از دامدار اخذ نمی شود و خود دامپزشکی عهده دار واکسیناسیون بیماری های استراتژیک مانند تب برفکی است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان  گفت: از ابتدای  امسال تاکنون در بحث واکسیناسیون طیور و جوجه ریزی رشد ۴۰ و ۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته داشته ایم که با سیاست سازمان جهاد کشاورزی شاهد افزایش واحدهای جوجه ریزی در استان هستیم.

او گفت: یکسری واحدها نیز در حال ساخت است که امیدواریم امسال شاهد خودکفایی طیور در سیستان و بلوچستان باشیم زیرا این امر کمک بزرگی به استان خواهد کرد.

حسینی  گفت: در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان، عید نوروز و عید قربان کنترل و نظارت بهداشتی در استان تشدید می شود.

او گفت: سال گذشته بیش از ۳۴ هزار مورد و امسال نیز بیش از پنج هزار مورد آزمایش کنترل کیفی، انگل شناسی و سرولوژی در آزمایشگاه های بخش دولتی دامپزشکی انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت:  از ابتدای امسال  تاکنون نیز بیش از ۱۰ هزار مورد بازدید از مراکز تولید، عرضه و نگهداری فرآورده های خام دامی استان انجام و حدود ۱۹ تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف انسانی حذف و معدوم سازی شد.

او گفت: یکسری هماهنگی ها با میادین دام در سطح شهرهای استان انجام شده که باید دام زیرنظر مسوول بهداشتی ذبح شود و اگر آلوده به کنه باشد حتما سم پاشی صورت گیرد.

حسینی گفت: چند میدان جدید دام نیز در این چند روز تا عید سعید قربان در زاهدان تدارک دیده شده و درمانگاه های دامپزشکی نیز در این ایام به صورت رایگان خدمات ارائه می دهند.

او گفت: درخواست داریم شهروندان دام خود را از میادین مجاز تهیه و از خرید دام های آلوده به انگل خارجی یا دام هایی که دچار علائم تنفسی و گوارشی هستند خودداری و در هنگام ذبح حتما از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ترجیجا گوشت باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود و اگر شخصی تا ۲ هفته بعد از آن علائمی مانند سردرد مشاهده کرد حتما به پزشک مراجعه کند زیرا این بیماری علائمی در دام ندارد و اگر دام یک هفته قرنطینه شود ویروس خود به خود حذف خواهد شد.

برخورد شدید در انتظار کسانی که امنیت غذایی جامعه را به خطر اندازند

دادیار حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان نیز در این نشست گفت: فرآیند نظارت شرعی و بهداشتی کاملا مکمل یکدیگر هستند و نظارت شرعی بین تشیع و تسنن مورد تاکید است.

ابوالفضل احمدزاده گفت: نظارت های مستمر بهداشتی از تمام رستوران ها، فست فودها و تمام مراکزی که عرضه فرآورده خام دامی دارند انجام می شود و در این مورد به هیچ عنوان کوتاه نمی آییم و اجازه نخواهیم داد که امنیت غذایی مردم مورد تهدید قرار گیرد زیرا شایسته نیست گوشتی به مردم عرضه شود که نظارت شرعی و علامت بهداشتی نداشته باشد.

او گفت: در حدود ۶۰ درصد از بازدیدها متاسفانه مشاهده شد که گوشت های تاریخ مصرف گذشته به مردم دادند و افراد نباید گول ظاهر رستوران ها و فست فودها را بخورند.

دادیار حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان گفت: فروشگاه های زنجیره ای که گوشت عرضه می کنند باید حتما مهر دامپزشکی داشته باشند زیرا در این موارد دادستانی نظارت کرده و در همان مکان حکم صادر می شود.

او گفت: میدان کوزه زاهدان یا همان بازار مشترک باید تا سه ماه آینده ساماندهی شود زیرا با سلامت مردم شوخی نداریم و شهرداری باید در این زمینه پای کار باشد.

احمدزاده گفت: واقعا شایسته شهر زاهدان نیست که اجزا و امحای دام های کشته شده داخل مسیل ها باشد زیرا این امر باعث گسترش انواع بیماری ها می شود.

او گفت: کسبه به هیچ عنوان حق برخورد ناشایست با مامورین و ضابطین را ندارند زیرا این افراد به وظیفه خود که بازرسی است عمل می کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: وظایف دامپزشکی به طور کلی نظارت بهداشتی و شرعی در فرآورده های خام دامی است که هر ۲ مکمل یکدیگر هستند.

حجت الاسلام حسین شریفی نیک گفت: ذبح دام در سیستان و بلوچستان اهمیت ویژه ای دارد و بر همین اساس حدود ۲۵ ناظر شرعی در استان بر ذبح دام نظارت می کنند.



باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی استان ذبح دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان

دریافت 11 MB

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در ۲ حوزه انتخابیه استان زنجان
  • بازدید رایگان از موزه‌های سیستان و بلوچستان ویژه معلمان و اساتید
  • فعالیت ۶۲ شعبه سیار در دومین مرحله انتخابات گنبد
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور  
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان