Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از اهالی بهبهان با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور جلوگیری از تاسیس سد مارون ٢ را خواستار شدند.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، جمعی از اهالی بهبهان با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور جلوگیری از تاسیس سد مارون ٢ را خواستار شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

دادستان محترم کل کشور، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای منتظری

با سلام، احتراما به استحضار می‌رسانیم همان گونه که مستحضرید استان خوزستان با تولید ۳۰ درصد از محصولات غذایی کشور با سد سازی‌های کارشناسی نشده، عملا در معرض خطر جدی و ویرانگر قرار گرفته است و با تنش‌های آبی شدید مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمین‌های زراعی و تالاب‌های خوزستان به بیابان و شوره زار تبدیل شده و می‌شوند. در غرب استان تالاب‌های هورالعظیم و هورالهویزه و... و در مرکز استان پرآب‌ترین رودخانه کشور (کارون) آسیب بسیار دیده اند و اکنون ظاهرا نوبت شرق خوزستان فرار رسیده است. خبر ناخوشایند احداث سد مارون ۲ و سد چم شیر در استان کهگیلویه، به معنی حذف آب شیرین از مجموعه آب‌های رودخانه‌های مارون و زهره است که آب این دو رودخانه را با توجه به خشکسالی‌های اخیر به شورابه تبدیل خواهد نمود.
در صورت احداث این سد‌ها، تمامی شهر‌ها و روستا‌های پایین دست، یعنی شهرستان‌های بهبهان، رامهرمز، رامشیر، هندیجان، ماهشهر، شادگان و ... به عبارتی شرق استان خوزستان دچار خشکسالی دائمی خواهد شد و یقینا فاجعه‌ای زیست محیطی به بار خواهد آمد این خطر نه تنها دامن خوزستان بلکه تمامی ایران را خواهد گرفت. چرا که تمام کشور را دچار کمبود مواد غذایی خواهد کرد. به لحاظ زیست محیطی، نابودی تالاب‌های مسیر به ویژه تالاب بین المللی شادگان قطعی است. با مطالعات کارشناسان بی طرف، بی غرض، صاحب نظر، مجرب و دلسوز در صورت احداث سد مارون ۲، در پنجاه سال آینده حجم رسوبات پست این سد بالغ بر ۷۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید که مخزن سد مذکور را پر و فاجعه‌ای زیست محیطی برای بخش‌هایی از استان کهگیلویه و به ویژه شهرستان دهدشت که به ظاهر قرار است از آب این سد منتفع گردند رخ خواهد داد.
با روش‌های جایگزین یعنی توسعه آبخیزداری که موجب احیای چشمه‌ها خواهد شد توسعه شبکه آبیاری و احیای شبکه آب رسانی موجود، گرفتن رسوبات و پمپاژ آب مورد نیاز در بخش‌هایی که نیاز مبرم به آب دارند می‌توان نیاز منطقه را بدون ایجاد سد تأمین کرد نظر به این که جنابعالی به عنوان ناظر و حافظ منافع عامه وحراست از اموال، منافع و مصالح ملی و در جهت پیشگیری از ورود هر نوع خسارت احتمالی به حقوق عمومی مردم، همان گونه که سوابق امر حاکی است، از هیچ اقدام و تلاشی فروگذاری ننموده اید، اینک نیز استدعا دایم پیشاپیش به این طرح خانمان سوز ورود نموده و با احراز واقع، آثار، نتایج شوم و زیان بار، تصمیمات مقتضی را در خصوص جلوگیری و حذف چنین برنامه‌ای تا در مرحله مطالعات طرح است اتخاذ فرمائید.

من الله توفیق

رئیس هیأت مدیره انجمن بهبهانی‌های مقیم تهران و کرج
مدیر عامل موسسه فرهنگی خدماتی خوزستانی‌های مقیم تهران

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سد مارون 2 سدسازی محمدجعفر منتظری مدیریت آب آب خوزستان کم آبی سد مارون کل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، علیمرادی گفت: براثر بارش‌های فرا نرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰ هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان از طریق رودخانه بمپور آبگیری شد.
وی افزود: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورد سالانه رودخانه‌های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سالهاست که به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته شده است.
علیمرادی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های سیل آسای چند روز اخیر جنوب شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم اکنون جان دوباره گرفت.

دیگر خبرها

  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • دو کارگزاری جدید بورس مجوز فعالیت گرفتند
  • جلوگیری از نقل و انتقال 2 هزار و 500 میلیارد تومان اموال قاچاقچیان موادمخدر در گلستان
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان