Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی سازمان ملل متحد درباره ادعاهای رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اظهار کرد: ما معتقدیم این توافق (برجام) ابزار بسیار موثری بود.

به گزارش مشرق، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره ادعاهای رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: ما معتقدیم این توافق (برجام) ابزار بسیار موثری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان ملل همچنین در خصوص این ادعاها که مذاکرات به شکل مثبتی پیش نمی رود، ابراز نگرانی و تاکید کرد: امیدواریم طرف ها بتوانند به مذاکرات ادامه دهند.

وی در عین حال از ایران خواست به تعهدات خود تحت برجام و آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان پی آر) مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که به هدر رفته است.

 این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

تارنمای ان پی آر امروز به نقل از مصاحبه با «رابرت مالی» نوشت که اتحادیه اروپا به دنبال آن بود تا دستکم یک تلاش دیگر انجام داده و دو هیأت را دعوت کردند تا با آنها دیدار کنند.

این مقام آمریکایی مدعی شد: امید می‌رفت که ایران اراده‌ای برای توافق نشان دهد ولی به نظر می‌آید که در حال حاظر امکان ارائه پاسخ نداشته و مذاکرات دوحه بیشتر فرصتی بود که به هدر رفت.

مذاکرات هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره این مذاکرات در توییتر نوشت: «دکتر [علی] باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو تحریم‌ها ادامه می‌دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.»

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه در نشست شورای امنیت در این باره گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیأت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصرنمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت برجام سازمان ملل متحد ایران سازمان ملل مذاکرات وین حسین امیر عبداللهیان استفان دوجاریک اتحادیه اروپا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان ملل رابرت مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

امیدواری به برقراری آتش‌بس در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت نفت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود ادامه حمله‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مذاکرات خاورمیانه و امیدواری به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) پس از کاهش در معامله‌های روز گذشته ثبیت شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از نتیجه نشست بانک فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره بانکی هم هستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۷ سنت یا ۰.۳درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی گفت: مذاکرات کنونی برای برقراری آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، فعالان بازار را به سمت کاهش بیشتر صرف ریسک ژئوپلیتیک در قیمت‌های نفت سوق داده است، حال آنکه نشست آتی بانک مرکزی همچنین ابهام‌های کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حفظ نرخ بالای بهره بانکی برای مدت طولانی می‌تواند سبب افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا شود و در عین حال خطرهایی را برای چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کند.

از سویی دیگر ادامه حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در جنوب مسیر تجاری کانال سوئز از افت قیمت نفت جلوگیری کرده است و در صورت پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت خام، ریسک افزایش می‌یابد.

در بخش اقتصادی هم سرمایه‌گذاران این هفته منتظر بررسی سیاست بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم ماه مه (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) اعلام شود. این در حالی است که تورم مقاوم آمریکا انتظار بازار را برای هرگونه کاهش نرخ بهره از بین می‌برد و می‌تواند ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد و تقاضای نفت را مختل کند.

برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یک‌چهارم درصد افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • پرسپولیس قسط سوم یحیی را پرداخت نکرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟