Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@00:17:34 GMT

سعیدیان: ختم‌ها را از مسجد به تالار بردند تا گیتار و دف بزنند

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۸۶۳۸

سعیدیان: ختم‌ها را از مسجد به تالار بردند تا گیتار و دف بزنند

‍‍‍‍‍‍

حجت‌الاسلام علی سعیدیان، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس در پی انتشار گزارشی با عنوان ختم‌های لاکچری با دف و گیتارنوازی، چند؟ اظهار داشت: زمانی که فردی از دنیا می‌رود، اول باید به فکر آرامش او و سپس آرامش اطرافیان و صاحبان عزا باشیم.

روح میت در قبر آگاه است؛ باید برای او قرآن و دعا خواند

وی با اشاره به اینکه در آیات و روایات داریم که بعد از جدا شدن روح از بدن، مدت‌ها روح فرد نسبت به اطراف خود آگاه است و هنوز انقطاع کامل از دنیا برای او رخ نداده است، گفت: توصیه دین و بزرگان این است که در این لحظات و ساعات برای او قرائت قرآن، زیارت عاشورا و تلقین‌هایی برای یادآوری ربانیت خدا صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روایت داریم که بعد از قرار دادن میت در قبر برایش تلقین خوانده شود. جسم او که از دست رفته است، بنابراین روحش آگاه است و باید این تلقین‌ها به او یادآوری شود. حتی در روایت داریم که بعد از پُر کردن قبر با خاک هم تلقین بگویید.

 

فیلم دف نوازی در بهشت زهرا

سعیدیان ادامه داد: امیرالمومنین، علی علیه‌السلام می‌فرماید: بعد از اینکه همه از بالای سر قبر رفتند، فردی که با او انس بیش‌تری دارد، بماند و برای فرد دعا و قرآن بخواند. دلیل این ماندن آن است که ایشان می‌فرمایند: بعد از اینکه صدای پای آخرین تشییع‌کننده به گوش نرسد، سوال و جواب فرشتگان از میت آغاز می‌شود.

ارمنی‌ها هم در مجالس ختم خود دف و نی نمی‌زنند

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند، این بدعت غلطی که این روزها در حال باب شدن و رونق گرفتن است که دف، نی و پیانو در مجالس ترحیم و بزرگداشت اموات می‌زنند و منافی با شرع و دین، تحت تاثیر فرهنگ غرب است، گفت: من سابقه سفر به بیش از ۲۰ کشور غربی را دارم. هیچ جا چنین رسمی را ندیدم. شاید در مراسم هنرمندی قطعه‌ای از او پخش شود، اما موسیقی زدن رواج ندارد. چرا راه دور برویم؟ در همین تهران آیا ارمنی‌ها میت‌های خود را این طوری دفع می‌کنند؟ این‌ها رسم و رسوم من درآوردی است که حتی مسیحی‌ها و یهودی‌ها نیز آن‌ها را انجام نمی‌دهند.


برگزاری مراسم ختم در مسجد

ختم را در مسجد برگزار می‌کردند تا دل افراد به آنجا گره بخورد

وی افزود: در گذشته مرسوم بود برای معنویت بخشی به مجالس ختم و ترحیم و برای آن که یاد خدا در مجلس جاری و ساری باشد، مجالس ختم و بزرگداشت را در مساجد برگزار می‌کردند تا شاید برخی به واسطه حضور در این مجلس، بند دلشان به مسجد گره بخورد و مسجدی شوند.


سالن ختم ساخته شده در مسجد نور تهران

در مسجد به بهانه کثیف شدن، سال ختم ساختند

سعیدیان با اشاره به اینکه متاسفانه شاهدیم که مساجد بسیاری در کشور به بهانه‌هایی مانند جلوگیری از کثیف شدن مسجد، سالن برگزاری مراسم در طبقات ساختند و مجالس ختم را به این فضاها بردند، گفت: اگر بناست در مسجد مجلس ختم برپا شود، برای آن است که فضای ذکر و یاد خداست تا افراد حاضر بتوانند به خدا نزدیک‌تر شوند، اما ساخت این سالن‌ها برای چیست؟ برخی بهانه می‌کنند که مسجد تمیز می‌ماند. مگر خادم مسجد، وظیفه‌اش همین تمیز کردن نیست؟ چرا بهانه می‌آورید؟


مراسم ختمی در مشهد همراه با نوختن دف و ساز

بردن ختم از مساجد به تالارها زمینه‌ساز بدعت‌ها شد

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: با ساخت این سالن‌ها، برخی گفتند چرا ختم در سالن مسجد برپا کنیم، به تالار و سالن خارج از مسجد می‌بریم که کم‌کم زمینه تجمل‌گرایی و چشم‌هم‌چشمی و از همه بدتر ورود گیتار و دف به مجلس شد. در مسجد مراسمی ساده برپا می‌شد و مانع از این بدعت‌ها بود، اما با خروج از مسجد بستر تجمل‌گرایی فراهم شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بهشت زهرا مجلس ختم مسجد دف نوازی امیرالمومنین مجالس ختم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی

به گزارش خبرگزاری مهر، سامان احتشامی نوازنده پیانو و عمران فروزش نوازنده تمبک روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه کنسرت مشترکی را در تالار رودکی تهران برگزار می کنند.

سامان احتشامی درباره جزییان کنسرت پیش رو گفت: این کنسرت روز ۱۹ اردیبهشت ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار می شود و خوشبختانه در ۱۰ دقیقه تمامی بلیت های این کنسرت فروش رفت در نتیجه به دلیل استقبال مخاطبان تصمیم گرفتیم این کنسرت را تمدید کنیم. برهمین اساس کنسرت برای روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت تمدید شده است و ساعت ۲۱ در هر ۲ روز به دیدار مخاطبان می رویم.

این هنرمند در ادامه عنوان کرد: در این کنسرت ها قطعاتی از همایون خرم و یوهان باخ برای مخاطبان اجرا می شود. بخشی از این کنسرت ها به اجرای قطعاتی از آثار خودم اختصاص دارد. ضمن اینکه مدیر برنامه های این اجرا که با همکاری بنیاد رودکی انجام می شود به عهده راز مازندرانی است.

سامان احتشامی و عمران فروزش پیش از این نیز در آلبوم ها و پروژه های متعددی که پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود همکاری های مشترکی داشتند. مسیری که منجر به برگزاری کنسرت مشترکی شده که به نظر می آید با توجه به برگزاری آن در تالار رودکی تهران آن هم در قالب دونوازی با تفاوت های نسبت به دیگر پروژه های احتشامی به حساب آید.

سامان احتشامی از آهنگسازان و نوازندگان پیانو محسوب می شود که پس از کسب مهارت های مختلف آموزشی زیرنظر هنرمندانی چون جواد معروفی، محمد سریر و اسماعیل امین موید فعالیت خود را در حوزه موسیقی آغاز و پس از حضور در رویدادها و جشنواره های مختلف موسیقایی که به عنوان هنرمند برگزیده نیز انتخاب شد، در سال ۱۳۷۱ با انتشار آلبوم «باغ به باغ» خود رابه جامعه مخاطبان معرفی کرد.

این هنرمند که تحصیلات عالی خود را در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد به پایان رسانده طی این سال ها علاوه بر فعالیت مستمر در زمینه آموزش نوازندگی، در حوزه برگزاری کنسرت، تولید آلبوم و اخیرا برنامه های مختلف رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی حضور چشمگیری داشته است.

کد خبر 6093740 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • پروژه تالار مرکزی سنندج با پیشرفت مطلوبی در حال انجام است
  • شمار دانشجویان دستگیر شده در دانشگاه‌های آمریکا به بیش از هزار نفر رسید
  • سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی
  • علی عسگری: پرسپولیس با بردن سپاهان قهرمانی اش را قطعی می کند/ هواداران باید جو ورزشگاه را به سود سرخپوشان رقم بزنند
  • اصحاب رسانه برای رضای خدا و خدمتگزاری به مردم قلم بزنند
  • پیرمغان را با صدای علیرضا عصار و با شعر حافظ بشنوید
  • تراکتور، قبل از استقلال، گیتار را به دست ارسلان داد + عکس
  • ارسلان قبل از استقلال گیتار به دست شد (عکس)