Web Analytics Made Easy - Statcounter

 شهری در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه کشور است و این نیرو در آموزش و پرورش برای بازار کار تربیت می‌شوند و در حوزه متوسطه شاخه‌های فنی و حرفه ای، کار و دانش و نظری را تعریف و تعدادی از نیاز‌های بازار کشور را در این رشته‌ها شناسایی کردیم.

 برخی از آموزش‌ها نیازمند دانش نظری و تئوری هستند و در دبیرستان‌های متوسطه دوم رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم و معارف اسلامی و علوم تجربی بر همین اساس تعریف شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گروه دوم رشته‌های مهارت آموزی شامل رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش هستند که در این شاخه دانش آموزان کاربردی تربیت و در شاخه فنی و حرفه‌ای هم به صورت عملی و حرفه‌ای تربیت می‌شوند.

 بازار کار، نیازمند کارگر ماهر و نیمه ماهر و در شاخه فنی و حرفه‌ای نیازمند استادکار است و نوعی از ارزشیابی‌های مبتنی بر شایستگی در این رشته‌ها تعریف و کتاب‌ها به ۵ فصل تقسیم شده اند و به جای امتحانات پایان ترم، در پایان هر فصل کتاب، دانش آموزان ارزیابی و در صورت کسب نمره قبولی وارد فصل یا مرحله بعدی می‌شوند.

دانش آموزان نظری همیشه در شب امتحان، امتحانات خرداد ماه و نهایی برای اینکه باید تمامی کتاب را یکجا امتحان بدهند، دچار اضطراب می‌شوند، اما در ارزشیابی پودمانی، در طول تحصیل دانش آموز بر اساس کیفیت کار، ارزیابی شده و نمره قبولی دریافت می‌کند.

 دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش پس از فراغت از تحصیل می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند و در کنار آن می‌توانند در ۱۰۰ رشته بدون آزمون در مقاطع کاردانی و کارشناسی هم پذیرش شوند.

 هر وقت آموزش و پرورش بتواند اطلاعات جامع و کاملی از بازار کار داشته باشد، بالطبع رشته‌های تحصیلی اش، دارای برنامه منظم و هدفمند خواهند بود و آموزش و پرورش بر اساس جغرافیای هر منطقه رشته‌هایی را راه اندازی می‌کند که با جغرافیا و مشاغل آن منطقه مطابقت داشته باشد.

 در سال‌های اخیر به دلیل اطلاعات کاذب در جامعه دانش آموزان چه در مقاطع نظری و چه فنی و حرفه‌ای به سمت مشاغل پرمتقاضی سوق پیدا می‌کنند این در حالی است که این مشاغل فقط در یک بازه زمانی سودآور و دارای بازار کار خوبی هستند.

 برخی از رشته‌ها بر اساس فناوری روز قابل پیش بینی هستند و بسیاری از دانش آموزان بر اساس این نگاه به سمت بازار کار در آینده سوق پیدا می‌کنند و قطعاً درآمد خوب و آینده خوب شغلی برای خودشان رقم می‌زنند.

تفاهم نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی انقعاد کردیم و مرکز ارتباط با صنعت در همه شهرستان‌های استان برای نیازسنجی شرکت‌های صنعتی راه اندازی شده و قرار است شرکت شهرک‌های صنعتی زمینی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا کارگاه‌های آموزشی در جوار شرکت‌های صنعتی راه اندازی شود تا دانش آموزان در حین آموزش از این شرکت‌ها و تجهیزات آن‌ها بازدید کرده و آشنا شوند و پس از آموزش در این واحد‌های صنعتی مشغول به کار شوند.

 صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی زیرگروه‌های رشته کار و دانش هستند و برای گروه هنر با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم نامه منعقد کردیم و هنرستان‌های هنر‌های زیبا شامل رشته‌های موسیقی و تولید برنامه‌های تلویزیونی راه اندازی شده است.

 همچنین با همکاری میراث فرهنگی مرکزی برای آموزش رشته خوشنویسی در دست راه اندازی است.

 همچنین با جهاد کشاورزی مذاکره کردیم که رشته‌های مورد نیاز استان قزوین و حتی کشور را پایه ریزی کنیم و با توجه به اینکه استان قزوین در دوران کم آبی به سر می‌برد و بیشترین کشاورزی آن به صورت سنتی است، رشته کشت هیدروپونیک یا کشت بدون خاک در استان راه اندازی می‌شود.

 در مجموع ۱۱۵ هنرستان در استان قزوین وجود دارد که ۳۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای و الباقی کارودانش هستند و استان در رتبه پنجم قرار دارد و از میانگین کشوری بالاتر است و ۴۵.۲ درصد از دانش آموزان از این مدارس استقبال کرده اند.

در سال‌های اخیر در المپیاد‌های مهارت رتبه‌های خوبی را در کشور کسب کرده ایم و بر همین اساس نگاه خانواده‌ها به مدارس فنی و حرفه‌ای و کارودانش در استان تغییر کرده است.

 رشته‌های بورس و اوراق بهادار، مکاترونیک، تعمیر تلفن همراه و شیرینی در استان راه اندازی شده است و در شاخه آموزش همراه با تولید در سطح کشور به رتبه دوم دست پیدا کرده ایم و تولیدات دانش آموزان روانه بازار مصرف می‌شود.

 به دلیل افزایش هزینه ها، آموزش و پرورش توانایی راه اندازی برخی از رشته‌ها را ندارد و بر اساس مذاکره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای آموزش برخی از رشته ها، از شبیه ساز‌ها استفاده می‌کنیم و دانش آموزان هم در محیط واقعی و هم در مجازی به مهارت‌های اولیه دست پیدا کرده و سپس وارد بازار کار واقعی می‌شود.

 دنیا به سمت فضای مجازی و واقعیت افزوده و متاورس حرکت می‌کند و بسیاری از فعالیت‌های ما در محیط‌های واقعی به محیط‌های مجازی منتقل می‌شوند و برخی از مشاغل شامل مارکتینگ و هوش مصنوعی در این مشاغل راه اندازی شده و ما هم به سمت این رشته‌ها حرکت می‌کنیم.

در کارودانش دو نوع مدرک به دانش آموزان اهدا می‌شود، ولی در سایر رشته‌ها مانند شاخه‌های نظری و فنی و حرفه‌ای فقط یک مدرک به دانش آموزان تعلق می‌گیرد.

دانش آموزان کار و دانش، علاوه بر مدرک دیپلم آموزش و پرورش، گواهینامه بین المللی مورد اعتبار در تمامی کشور‌های دنیا را دریافت می‌کنند و این گواهینامه به نوعی سابقه کار برای این دانش آموزان محسوب می‌شود.

مرکز نوآوری و کارآفرینی در آموزش و پرورش با هدف حمایت از دانش آموزان نخبه کارودانش راه اندازی شده است و این مراکز در تعامل با مراکز صنعتی و دانش بنیان است و راهکار‌های کارآفرینی به این دانش آموزان آموزش داده می‌شود و این دانش آموزان به جای اینکه دنبال کار باشند، کارآفرین می‌شوند.

 متناسب با تغییرات فناوری و دنیای آموزش، اطلاعات و مهارت لازم به مربیان یا هنرآموزان شامل مهارت‌های شغلی، اجتماعی و فردی همراه با دوره‌های ضمن خدمت آموزش داده می‌شود و همکاران ما باید چند گام جلوتر از دانش آموزان اطلاعات علمی داشته باشند.

قرارگاه مهارت آموزی با همکاری خیران، گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه استان راه اندازی شده است تا نیاز‌های دانش آموزان را برطرف کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام کلاس اولی ها از فردا

 به گزارش تابناک، حمید طریفی در نشست تشریح ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی پیش رو، با بیان اینکه از فردا ثبت‌نام کلاس اولی‌ها آغاز می‌شود گفت: شرط ثبت نام، در دست داشتن برگه سنجش سلامت است.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول از فردا به صورت الکترونیکی آغاز می‌شود افزود: ثبت نام الکترونیک به معنای ثبت‌نام قطعی دانش‌آموز در آن مدرسه محسوب نمی‌شود، بلکه مدیر مدرسه باید شرایط را احراز کند.

وی ادامه داد: قواعد کلی ثبت‌نام در آیین‌نامه اجرایی مدارس ذکر شده و مقررات ثبت‌نام مشخص است. موارد خاصی در شرایط ثبت‌نام وجود دارد مانند اینکه والدین شاغل با گرفتن گواهی اشتغال می‌توانند فرزندشان را در مدرسه نزدیک محل کار خود ثبت‌نام کنند.

به گفته معاون آموزش ابتدایی، تیم‌های نظارت بر ثبت‌نام در مناطق مختلف مستقر می‌شوند.
 

شرایط ثبت‌نام اتباع به زودی فراهم خواهد شد

طریفی با بیان اینکه ثبت‌نام اتباع براساس دستورالعمل دیگری انجام می‌شود گفت: شرایط ثبت‌نام اتباع به زودی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر خانواده‌ها بخواهند جابجایی دانش‌آموزان را انجام دهند شرایط مشخصی دارد افزود: این شرایط در سامانه مشخص است و می‌توانند طبق آن اقدام کنند. 

شرط سنی ثبت نام 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متولدین دوم مهر ۱۳۹۶ تا اول مهر ۱۳۹۷ می‌توانند ثبت‌نام پایه اول را انجام دهند گفت: در مناطق شهری ۸ سالگی و در روستاها تا ۱۰ سالگی ، ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام می‌شود. 

 

ثبت‌نام میان‌پایه‌ها بعد از امتحانات 

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه ثبت‌نام میان پایه‌ها بعد از اعلام نتایج امتخانات دانش آموزان آغاز می‌شود اظهار کرد: برای ثبت نام میان پایه نیاز به مراجعه حضوری نیست. در مدارسی هم که در مناطق مرزی مناطق آموزشی هستند انعطاف لازم در همکاری با خانواده‌ها صورت خواهد گرفت.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت نام کلاس اولی ها از فردا
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل راه اندازی شد
  • معلم مولد نیروی انسانی و گران‌ترین ثروت است
  • سهم دشتستان از رتبه‌های برتر کنکور افزایش یابد
  • مشکل رفت‌وآمد دانش آموزان شهرستان دیر حل شود
  • تشریح جزئیات جهش تحصیلی دانش‌آموزان
  • ۱۰ مدرسه تنکابن هوشمند سازی شده است
  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی