Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:07:20 GMT

اخبار کوتاه استان یزد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۹۵۴۳

اخبار کوتاه استان یزد

به خبرنگار خبرنگار ایرنا، این آیین فرهنگی و ادبی به مناسبت هفته ازدواج و پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور جمعی از مردم و مسئولان در فضایی شاد برگزار شد و ۲۰ شاعر و طنزپردار به قرائت اشعار خود پرداختند.

در این محفل ادبی شاعران و طنزپردازان آثار خود را درباره ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار و همچنین ترویج فرزندآوری، جامعه سالم، پویا و بالنده ارائه کردند و همکاری مردم و مسئولان امر را برای ارتقای آن در جامعه خواستار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پایان این محفل به برترین‌ آثار جوایزی اهدا شد. 

محفل طنز «قندشکن» از دهه فجر ۱۳۹۵ با هدف ترویج طنز عفیف و سالم، حفظ و انتشار اصطلاحات بومی و محلی، آشنایی خانواده‌ها و فرزندان با شیوه شوخی صحیح و سالم، پرورش خلاقیت‌های ادبی، حمایت از استعدادهای بومی برای تولید طنز فاخر، ایجاد فضای شاد، بانشاط و امیدبخش در جامعه و همچنین تقویت و ارتقاء دانش طنزپردازان جوان و خلاق در حوزه هنری یزد آغاز به کار کرده و امروز یکی از محافل فعال و اثرگذار در حوزه طنز کشور به شمار می‌آید. 

قندشکن سی و هشتم به همت دفتر طنز حوزه هنری یزد و با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان استان و شبکه فعالین ازدواج (شفا) یزد برگزار شد.

دهم تیر مصادف با اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ با شعار ازدواج آسان به عنوان هفته ازدواج نام‌گذاری شده است.

***

تیم فوتبال یزدلوله در چارچوب هفته هفدهم لیگ دسته سه قهرمانی باشگاه‌های کشور روز یکشنبه در دیداری خانگی ۲ بر صفر تیم نفت امیدیه خوزستان را شکست داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مسابقه با حضور تماشاگران در زمین شماره یک ورزشگاه شهید نصیری یزد برگزار شد و گل‌های  این دیدار را  داود جنه در دقیقه ۷۶ و سجاد مشکات در دقیقه ۹۰ برای تیم یزدلوله به ثمر رساندند و این نتیجه تا پایان بازی باقی ماند. 

هم‌اکنون تا پایان هفته هفدهم لیگ دسته سه کشور تیم یزدلوله با ۲۸ امتیاز در مکان دوم جدول رده‌بندی گروه خود قرار دارد و  تیم‌های فولاد هرمزگان با کسب ۳۰ امتیاز در مکان اول و نفت امیدیه خوزستان با ۲۵ امتیاز در رده سوم جدول رده‌بندی گروه سه قرار دارد.

یزدلوله در گروه سه با تیم‌های سپاهان نوین ایذه، سپاهان نوین اصفهان، نفت امیدیه، فولاد هرمزگان، فرهنگ رامهرمز، کیان اراک، نفت اهواز، سامیت تهران و استقلال شوش همگروه است که در پایان تیم‌های اول و دوم به مرحله نهایی صعود می‌کند. 

مسابقات در لیگ دسته سه فوتبال قهرمانی کشور در سه گروه به صورت دوه‌ای و رفت و برگشت با رعایت نکات بهداشتی برگزار می‌شود و در پایان تیم‌های اول و دوم جواز حضور در مرحله پایانی برای رقابت و حضور در لیگ دسته دوم را کسب می‌کند.

تیم‌های یزدلوله و شهید قندی یزد به ترتیب در لیگ دسته سوم و دسته دوم کشور به نمایندگی از این استان حضور دارد.

۳۰ تیم فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی یزد در لیگ‌های کشوری حضور دارد و این استان با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت ۴۷ هیأت ورزشی استانی، ۴۰۰ هیات شهرستانی و ۶۲ هزار ورزشکار زیرپوشش بیمه ورزشی دارد.

***

 نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۱۲ میلیون جوان ایرانی پشت خط ازدواج هستند گفت: از دولت و مجلس مطالبه کنید چرا قوانین ازدواج اجرا نمی‌شود.

محمدصالح جوکار با اشاره به آمار تعداد جوانان ۲۵ تا ۲۹ در سن ازدواج افزود: این آمار در شرایطی است که یا فرهنگ‌سازی نشده یا شرایط آن فراهم نیست و یا مشکلاتی که امروز وجود دارد سبب این وضعیت شده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به وضع مطلوب نیازمند راهکار هستیم و در بحث ازدواج نیز چنین است که باید راهکارهای عملیاتی ارائه گردد تا به نتیجه مناسب و مطلوب دست یابیم.

نماینده مجلس اظهار کرد: دولت و دستگاه‌های دولتی در زمینه ازدواج طبق قوانینی که وضع شده اقداماتی صورت می‌دهند ولی نقش دولت در زمینه اجرای در این زمینه نیست بلکه نقش حمایت، نظارت و پشتیبانی می‌تواند باشد، ولی در بحث اجرا کاری نمی‌تواند انجام دهد.

جوکار با بیان اینکه غیر از دستگاه‌های خدمات رسان مثل کمیته امداد و بهزیستی بیشتر در بحث ازدواج اجرا کننده هستند تصریح کرد: با توجه به فعالیت مؤسسات خیریه در امر ازدواج اگر برنامه‌ریزی و هماهنگی مناسبی بین این مجموعه‌ها باشد بدون شک اقدامات اثربخشی را می‌توان انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی و ساماندهی در بین مؤسسات خیریه در زمینه ازدواج بسیار مورد نیاز است اظهار کرد: یکی از اهداف راه اندازی مجمع خیرین استان بحث برنامه‌ریزی در زمینه ازدواج و هماهنگی و همسویی بین مؤسسات خیریه بود نه اینکه تبدیل به موسسه خیریه شود چون تعداد این مؤسسات زیاد است ولی نیاز به هماهنگی بین آن‌ها بوده تا بتوانند به جامعه هدف خدمات ارائه دهند.

نماینده مردم یزد با بیان اینکه قوانین خوبی در بخش جهیزیه و تسهیل ازدواج داریم ولی نیاز است که از مجلس و دولت مطالبه شوند که چرا این قوانین اجرایی نمی‌شوند خاطرنشان کرد: باید نهضت مطالبه گری از مجلس و دولت باشد که چرا این قوانین اجرا نمی‌شوند زیرا با اجرای قوانین شاهد اتفاقات اثربخشی در سطح کشور خواهیم بود.

جوکار ادامه داد: آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی در بحث ازدواج بسیار مهم است ولی اگر سبک زندگی را در دوران کودکی و نوجوانی نتوانیم جا بیاندازیم در بزرگسالی هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه زندگی صنعتی امروز آسیب جدی به فرهنگ سنتی کشور زده است بیان کرد: متاسفانه فرهنگ سنتی خود را کنار گذاشته و بحث نوگرایی صنعتی را پیش گرفتیم که سبب چالش‌های امروز در سطح جامعه شده است.

نماینده مجلس، نظام تعلیم و تربیت کشور را دارای مشکل‌های فراوانی خواند و افزود: دختران جامعه ما در نظام تعلیم و تربیت چه میزان درس خانه‌داری و مدیریت زندگی را می‌آموزند؟ این بحث بسیار مهمی است که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود.

جوکار با بیان اینکه جوانان امروز برای زندگی فردا آماده نشده‌اند اظهار کرد: امروزه شاهد مهریه‌های با اعداد و ارقام زیاد هستیم که باید در بحث تعلیم و تربیت کارهای اثربخش صورت گیرد.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: ممکن است که خلأ‌های قانونی وجود دارد باشد که باید به ما اعلام شود تا اصلاح صورت گیرد و اگر نشست‌هایی با مردم داریم برای بررسی مشکلات قانونی و رفع این مشکلات است.

***

مدیرکل ورزش و جوانان یزد گفت: تاکنون ۸۵ تشکل مخصوص جوانان در زمینه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و ازدواج در استان طبق مقررات ساماندهی و فعالیت دارد.

علیرضا پورسلمان روز شنبه در همایش هم‌اندیشی اعضای تشکل‌های جوانان یزد افزود: این نهادهای مردمی با هدف کمک به ارتقای فرهنگی و اجتماعی اعضا به صورت داوطلبانه سالانه همسو با اهداف اداره‌کل و جوانان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه جوانان با توجه به اهمیت آن نیازمند برنامه‌ای منسجم ادامه داد: ساماندهی برنامه‌های مرتبط در حوزه جوانان، فعال سازی هرچه بیشتر سمن‌ها و برگزاری برنامه‌های متناسب با آنان از اولویت‌های اداره‌کل ورزش و جوانان یزد است.

این مسئول با تاکید بر اینکه باید با تعامل و همکاری هرچه بیشتر در بحث هموارسازی مسائل مرتبط با امور جوانان گام برداریم اظهار کرد: هدف سمن‌ها ارتقا سطح فکری و مشارکت جوانان در عرصه‌های مختلف است و باید تمامی مسئولان و دستگاه‌های ذی ربط در این راه همکاری کنند.

پورسلمان با تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع)و حضرت فاطمه (س) گفت:امروزه همه ما به موضوع ازدواج و فرزندآوری آگاه هستیم و طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در اداره‌کل ورزش و جوانان یزد به موضوعات مربوط به جمعیت، ازدواج و فرزندآوری که موضوعی چندبخشی است توجه ویژه داریم.

همچنین در ادامه مهدیه جمشیدی معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان یزد با اشاره به اینکه جوانان سرمایه‌های با ارزش کشور هستند، ایجاد بسترهای لازم و فراهم ساختن راه‌های هموار برای حضور فعال و پیشرفت سمن‌ها در تمامی حوزه‌ها را از اصلی‌ترین برنامه‌های این معاونت ذکر کرد.

در ادامه این نشست منتخبان سازمان‌های مردم نهاد استان به بیان دیدگاه‌های و پیشنهادات خود از قبیل راه‌اندازی خانه جوان، ارتباط بیشتر و حمایت و از تشکل‌ها پرداختند و همچنین در پایان از اعضای سمن‌هایی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ازدواج کردند و یا صاحب فرزند شده بودند قدردانی  به عمل آمد.    

۲۵ درصد جمعیت استان یزد جوان هستند.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار جمعیت دارد.

***

 از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر از علاقمندان در بیش از ۹ دوره آموزشی و امدادی هلال احمر میبد شرکت کرده‌اند و این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳.۵ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر میبد شرکت کنندگان با حضور در دوره‌ های مختلف کمکهای اولیه و امداد،مهارت‌های پایه داوطلبی، آمادگی در برابر خطرها ، بلایا  و امداد تکمیلی، مهارت‌ها و آموزش‌های لازم را در مواجهه با حوادث و بلایا کسب کرده و گواهینامه معتبر از هلال احمر دریافت می‌کنند.

رییس جمعیت هلال احمر میبد در این ارتباط گفت: شرکت کنندگان در دوره‌ها درصورت علاقه و به شرط گذراندن و موفقیت در دوره‌های مقدماتی، تکمیلی و تخصصی به درجات امدادگری و نجاتگری نایل شده و در تیم‌های امداد تخصصی شهرستان سازماندهی می‌شوند.

کمال بنا از همه همشهریان درخواست کرد به منظور نجات جان عزیزان خود و دیگر همشهریان در دوره های آموزشی هلال احمر شرکت و مهارت کسب کنند.

وی در ادامه افزود: جمعیت هلال احمر میبد در تمام ساعات اداری ایام هفته به جز روزهای تعطیل آماده ثبت نام از متقاضیان و علاقه مندان به شرکت در دوره های امدادی است.

نزدیک به سه هزار نفر داوطلب امدادرسانی زیرپوشش جمعیت هلال احمر میبد هستند و  ۲ خانه هلال این جمعیت در ندوشن و مزرعه کلانتر دایر شده است. 

مرکز شهرستان ۱۰۷ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده‌است.

برچسب‌ها یزد حوزه هنری اجلاس شاعران هم سرا ازدواج ساده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد حوزه هنری اجلاس شاعران هم سرا یزد حوزه هنری اجلاس شاعران هم سرا ازدواج ساده اداره کل ورزش و جوانان جمعیت هلال احمر میبد کل ورزش و جوانان یزد دوره ها اداره کل لیگ دسته سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۹۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر

به گزارش قدس خراسان، محسن مه آبادی عنوان کرد: حدود ۱۰۰ معتاد متجاهر طی بهمن و اسفند ماه پارسال در این شهرستان جمع‌آوری شد که مردان این گروه به کمپ ماده ۱۶ واقع در شهرستان و زن‌ها نیز به مرکز نگهداری و بازپروری مربوطه در مشهد منتقل شده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به اثرات مثبت این اقدام، جمع‌آوری دیگر معتادان متجاهر شهرستان با افزوده شدن ظرفیت نگهداری از این مددجویان در چناران طی سال جاری ادامه خواهد یافت.
فرماندار چناران گفت: اعتیاد و طلاق عمده آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان بوده که برای کاهش آسیب‌های آن‌ها برنامه‌ریزی و اقداماتی صورت گرفته است.
مه آبادی بر جمع‌آوری و رصد اطلاعات رخدادهای مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در چناران به وسیله دستگاه‌های متولی تأکید کرد و گفت: رصد و توجه به جمعیت دانش‌آموزانی که در سنین کم ازدواج کرده و توانایی زندگی مشترک ندارند از برنامه‌های آموزش و پرورش برای بررسی مسأله آسیب طلاق در خصوص این گونه پیوندهای زناشویی است.
وی با بیان این که شهرستان گلبهار دفترخانه ثبت طلاق ندارد گفت: زوجین این شهرستان برای ثبت طلاق به چناران می‌آیند لذا به نظر می‌رسد آمار طلاق در چناران کمتر از میزان ثبت شده فعلی است و همین موضوع ایجاب می‌کند که مجوز تأسیس دفتر طلاق در گلبهار نیز صادر شود.
فرماندار چناران گفت: نهادهای متولی موضوع ازدواج و مرتبط با مسأله طلاق از جمله ورزش و جوانان، بهزیستی و آموزش و پرورش کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌های زندگی برای جوانان در دوره‌های "قبل از ازدواج"، در دوره عقد و پس از آغاز زندگی مشترک ترتیب می‌دهند.
مه آبادی افزود: تلاش می‌شود سازمان‌های مردم نهاد در حوزه حمایت از خانواده و مشاوره ازدواج در شهرستان فعال شود و حتی از این ظرفیت مردمی در دیگر حوزه‌ها مانند اشتغال جوانان و تسهیلگری در راه‌اندازی کسب و کارها بهره بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • پشت پرده تربیت فیزیوتراپیست در دوره‌های کوتاه مدت
  • پشت پرده تربیت نیروی فیزیوتراپی در دوره‌های کوتاه مدت
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند