Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سید جلال بطحائی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تب «کریمه کنگو» یک بیماری ویروسی حاد و تب دار است که در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام میزان کشندگی بالایی دارد به گونه ای که در برخی از منابع علمی ۳۰ تا ۷۰ درصد مرگ مبتلایان به این بیماری گزارش شده است.

وی اضافه کرد: عامل بروز و انتقال تب کریمه کنگو «کنه» است و راه انتقال آن له کردن و کشتن کنه در روی پوست بدن، تماس با ترشحات فرد بیمار و آلوده همچنین تماس با ترشحات دام آلوده به این بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاه،  دامپزشک ها به علت تماس نزدیک با دام و پرسنل بیمارستانی به خاطر تماس با فرد مبتلا به کریمه کنگو بیشتر در معرض این بیماری هستند.

بطحائی با بیان اینکه احتمال آلوده بودن دام به بیماری و انتقال آن از طریق خون و ترشحات وجود دارد گفت: قرار گرفتن عید قربان در فصل تابستان و بالا بودن فعالیت و تکثیر کنه در این فصل گرم سال نیز احتمال انتقال بیماری را بیشتر می کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه کرد: در صورت ذبح دام، تهیه گوشت و مطمئن نبودن از سلامت آن باید همانند کشتارگاه، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال با دمای ۲ تا هشت درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری کرده تا با انجماد گوشت هر گونه ویروس از بین برود.

بطحائی اضافه کرد: برای از بین رفتن ویروس های موجود در جگر دام نیز باید آن را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری سپس مصرف کرد همچنین در صورت مصرف گوشت نیم پز احتمال انتقال بیماری وجود دارد بنابراین باید نسبت به پخت کامل آن اطمینان حاصل کرد.

وی با بیان اینکه افراد تا حد امکان باید از تماس غیر ضروری با دام بپرهیزند افزود: تب کریمه کنگو بیماری حاد و تب داری است که دارای چهار مرحله کمون (نهفتگی)، قبل از خونریزی، خونریزی، دوره نقاهت و بهبودی است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: دوره کمون یا نهفتگی بیماری سه تا ۹ روز است یعنی از زمان آلودگی تا نشان دادن علائم بیماری این مدت طول می کشد.

بطحائی علائم قبل از خونریزی که حدود سه روز طول می کشد را شامل سرد درد شدید، تب و لرز، درد عضلانی به ویژه در ناحیه پشت پاها ، گیجی، درد و سفتگی گردن، درد چشم و حساسیت و ترس از نور، تهوع، استفراغ و گلودرد، اسهال و درد شکم عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در جریان خونریزی و بعد از آن که مرحله کوتاه سه تا پنج روزه است نقاط سیاهی در بخش های مختلف بدن از جمله دست ها و پاها ایجاد می شود که این کبودی ها ناشی از خونریزی های زیر پوستی است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در دوره نقاهت و بهبودی، کم کم این ضایعات پوستی، کبودی و سیاهی ها روی بدن شروع به فروکش کردن کرده و این فرایند سه تا ۶ روز طول می کشد.

بطحائی با تاکید بر اینکه تشخیص به موقع بیماری و انتقال سریع بیمار به بیمارستان می تواند از میزان مرگ مبتلایان به کریمه کنگو بکاهد اظهار داشت: این بیماری ۲ شیوه درمان دارد که نخست درمان حمایتی شامل مباحث پزشکی و دوم استفاده از درمان های ضد ویروسی است.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان عید سعید قربان همدان تب کریمه کنگو سازمان دامپزشکی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان عید سعید قربان همدان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان عید سعید قربان همدان تب کریمه کنگو سازمان دامپزشکی کشور کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۰۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد

فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟