Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:28:52 GMT

روسیه در فکر لغو یک معاهده مرز دریایی با نروژ است

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۱۴۸۹

روسیه در فکر لغو یک معاهده مرز دریایی با نروژ است

رئیس مجلس سفلی پارلمان روسیه از یکی از قانونگذاران ارشد این مجلس خواست تا طرح لغو یک معاهده تعیین‌کننده مرز دریایی این کشور با کشور نروژ را که از اعضای ائتلاف ناتوست، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این معاهده که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، هدفش پایان دادن به مناقشات بین روسیه و نروژ در حوزه دریای بارنس بود؛ جایی در اقیانوس شمالگان در مجاورت سواحل شمالی نروژ و روسیه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش‌ها ویاچسلاو وولودین، رئیس مجلس دومای پارلمان روسیه از لئونید ادواردوویچ اسلاتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل این مجلس تقاضا کرد تا "لغو کردن" این معاهده را مورد بررسی قرار دهد.

او تاکید کرد: بیایید از لئونید ادواردوویچ اسلاتسکی تقاضا کنیم این مساله را مورد بررسی قرار داده و سپس به نمایندگان اطلاع دهد.

حوزه سوالبارد واقع میان ساحل شمالی نروژ و قطب شمال، بخشی از نروژ است اما روسیه بر اساس یک معاهده مربوط به سال ۱۹۲۰ حق بهره‌برداری از منابع طبیعی آن را داشته و برخی از مناطق مسکونی آن عمدتا دارای جمعیت روس هستند.

نروژ این که دسترسی به منطقه سوالبارد را بلوکه کرده، رد و استدلال می‌کند صرفا در حال اعمال تحریم‌های بین‌المللی در پاسخ به کمپین نظامی مسکو در اوکراین بوده و اینکه روسیه راه‌های دیگری برای تامین کردن این مناطق مسکونی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسیه نروژ پارلمان روسیه قطب شمال ائتلاف ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین

رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا اعزام نیروهای این کشور به اوکراین را در صورت شکست کی‌یف در جنگ رد نکرد.

به گزارش ایسنا، «حکیم جفریز» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.بی.اس گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین سقوط کند، زیرا اگر سقوط کند، این احتمال وجود دارد که آمریکا مجبور شود وارد درگیری شود و این ورود، نه صرفا با پول بلکه با حضور سربازان ما انجام می‌گیرد.»

این مقام آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد که یک جناح طرفدار روسیه در حزب جمهوری خواه در حال افزایش است و او آن را به تاخیر در تصویب بودجه مازاد برای نیازهای نظامی کی‌یف متهم کرد.

به گفته جفریز، این جناح نمی‌خواهد از اوکراین حمایت کند و معتقد نیست که روسیه دشمن ایالات متحده است. این جناح توسط «مارجوری تیلور گرین»، عضو مجلس نمایندگان رهبری می‌شود.

واشنگتن بارها گفته که آمریکا مایل به اعزام و استقرار نیروهایش در اوکراین نیست.

در این میان، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ۲۶ فوریه سال جاری میلادی اعلام کرد بود که مساله احتمال استقرار نیروهای غربی در اوکراین در نشستی در پاریس که با حضور نمایندگانی از ۲۰ کشور غربی برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته ماکرون، شرکت کنندگان درباره این مساله به اجماع نظر نرسیدند اما چنین سناریویی را نمی‌شود برای آینده کلا منتفی دانست.

پس از این نشست، نمایندگان بیشتر کشورهای شرکت کننده گفتند برنامه‌ای برای اعزام نیرو به کی‌یف ندارند.

همچنین «سرگئی ناریشکین»، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه ۱۹ مارس گفته بود که فرانسه آماده اعزام یک گروه نظامی به اوکراین است که ۲۰۰۰ نیرو دارد.

براساس گزارش‌ها، فرانسه اولین گروه از نیروهای خود را به طور رسمی به اوکراین اعزام کرد. آنها در حمایت از تیپ مکانیزه ۵۴ مستقل اوکراین در «اسلاویانسک» مستقر شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور با انتقال دانشگاه‌های دریایی به هرمزگان موافقت کرد
  • صدور مجوز تاسیس و فعالیت مرکز تجاری ایران در نروژ
  • جمهوری آذربایجان و ارمنستان در یک قدمی امضای معاهده صلح
  • ۵ نیروی هوایی برتر جهان در سال ۲۰۲۴؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه (+عکس)
  • صدور مجوز تأسیس و فعالیت مرکز تجاری ج. ا. ایران در نروژ
  • مجوز تأسیس و فعالیت مرکز تجاری ج. ا. ایران در نروژ صادر شد
  • تل‌آویو معاهده «کمپ دیوید» را نقض کرد/ شوک بزرگ برای مصر
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین