Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@15:02:09 GMT

انواع زبان های برنامه نویسی + مزایا و معایب هر کدام

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۲۲۶۰

انواع زبان های برنامه نویسی + مزایا و معایب هر کدام

 

چکیده : در این آموزش به بررسی انواع زبان های برنامه‌نویسی و مزایا و معایب آن‌ها پرداخته شده است .

 

در دنیای فناوری امروز، انواع زبان های برنامه نویسی برای کسب و کار های مختلف با ویژگی‌های منحصر به فرد برای پروژه‌های گوناگون وجود دارد . ابتدا در این آموزش به بررسی انواع زبان‌های برنامه نویسی می پردازیم و کاربرد هر یک را به مختصر توضیح می دهیم و یادگیری هر کدام از زبان‌ها کمک بسزایی به فرد جویای کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنا به گفته سایت متاوب ، دریافت و ارائه خدمات برنامه نویسی نیازمند تسلط به مفهوم برنامه نویسی است. برنامه نویسی در واقع نوشتن دستورات و قوانین در قالبی متناسب با سیستم کامپیوتر است.

انواع زبان برنامه نویسی  + مزایا و معایب

رایج ترین زبان‌های برنامه نویسی عبارتند از : 

زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا برای اجرای برنامه های کامپایل شده ، نیاز به وجود یک پلتفرم نرم افزاری دارد. اوراکل پلتفرم جاوا را برای استفاده با جاوا فراهم می کند. Android SDK یک پلت فرم نرم افزاری جایگزین است که عمدتاً برای توسعه برنامه های Android با سیستم رابط کاربری گرافیکی خاص خود استفاده می شود.

نقاط قوت

جاوا محیطی با ظاهر مناسب کاربر و دوستانه در اختیار شما قرار می‌دهد. وارد کردن کد در جاوا بسیار ساده است و رابط کاربری این کار را برای شما ساده‌تر نیز خواهد کرد. 

نقاط ضعف

این برنامه فضای زیادی را اشغال می کند و این جزء معایب این برنامه محسوب می شود. همچنین جاوا در برابر سی و سی‌پلاس‌پلاس بسیار کند عمل می کند. 

زبان برنامه نویسی C

زبان برنامه نویسی C ،یکی از مهم ترین زبان های برنامه نویسی است که به  به صورت مستقیم برای پیاده سازی انواع نرم افزارها و برنامه ها بر روی انواع سیستم های سخت افزاری و سیستم عامل ها استفاده شده است . 

نقاط قوت 

قابلیت دسترسی مستقیم به حافظه ، امکان برنامه نویسی ساخت یافته ، نزدیکی به زبان محاوره ی انسان ، سرعت قدرت و انعطاف پذیری بالا از جمله نقاط قوت این نرم افزار است. 

نقاط ضعف

اما امروزه کاربرد این نرم افزار کاهش یافته است که دلیل آن عدم تحول در نسخه های منتشر شده ی آن است. علاوه بر این ها نبودهیچ شرکت بزرگی به عنوان پشتیبان می تواند جزء نقاط ضعف نرم افزار c در نظر گرفت. 

زبان برنامه نویسی پایتون

به بیان ساده ، «پایتون» (Python) یک زبان برنامه‌نویسی «شی‌گرا» و «سطح بالا» با «معناشناسی» پویای یکپارچه شده برای وب سایت و طراحی و توسعه «نرم‌افزارهای کاربردی» است. 

نقاط قوت

پایتون به عنوان زبانی ساده برای برنامه نویسی محسوب می شود. پایتون دارای کتابخانه بسیار غنی است که کار را برای برنامه‌نویس بسیار ساده می‌کنند. همچنین پایتون از پلتفرم‌های رایج پشتیبانی می‌نماید. دیگر نقطه‌ی قوت پایتون کاهش حجم کد نویسی برای پشتیبانی از توسعه‌ی سریع می‌باشد.

نقاط ضعف

پایتون در بعضی موارد کند عمل می کند . این زبان برای برنامه‌نویسی گوشی همراه نیز کارایی مناسبی ندارد. همانند نرم افزار جاوا نیاز به فضای دخیره سازی زیاد دارد. طراحی فضاهای سه‌بعدی و گرافیک بالا برای پایتون تقریبا غیر ممکن است.

زبان برنامه نویسی ++C

یکی از پرکابردترین و دوست‌داشتنی‌ترین زبان‌های موجود از خانواه c است و به عنوان پیشرفته ترین و با امکانات ترین نرم افزار خانواده c شناخته می شود. 

نقاط قوت

این زبان نیز مانند جاوا . پایتون شی‌گرا بوده و مستقل از پلتفرم می‌باشد. شما می‌توانید کدهای نوشته شده در این برنامه را در انواع فرمت ها از جله ویندوز ، لینوکس و ... پیاده سازی کنید. یکی از کمبود‌های C که در C++ جبران شد همین ویژگی شی گرایی آن است. 

نقاط ضعف

C++ از علامت نشانگر (pointer) استفاده می‌کند که این امر در زمانی که کنترل حافظه به دست کاربر می افتد به عنوان نقطه قوت آن به حساب می آید؛ اما همین نشانگر، حوزه ای بسیار سخت برای یادگیری و در عین حال حیاتی برای اجرای برنامه‌هاست. استفاده‌ی اشتباه از نشانگر‌ها می‌تواند باعث به‌هم‌ریختگی سیستم و خطاهای عجیب می‌شود.

زبان برنامه نویسی #C

این نرم‌افزار که ترکیبی از سرعت و بهینگی را به‌همراه سبک آشنای برنامه نویسی در خانواده C ارائه می‌دهد و برای ساخت برنامه‌های تحت وب کارایی بسیار بالایی دارد.

نقاط قوت

چون سی‌شارپ محصول مایکروسافت است، همین امر باعث کارکرد یکپارچه‌ی آن با ویندوز شده است.نقطه‌ی قوت دیگر این زبان امکان توسعه کد ها در آینده برای تمامی پروژه هاست. 

نقاط ضعف

اگر چه کامپایل شدن در سی‌شارپ باعث افزایش امنیت می شود ،اما در مقابل  دشمن بهینگی است و با کوچکترین تغییر در کد های نوشته شده، تمام آن باید از نو کامپایل شود. این کار باعث ایجاد باگ ای زیادی در برنامه نویسی می شود.ازطرف دیگر اگر چه سازگاری سی‌شارپبا ویندوز به عنوان نقطه قوت آن بیان می شود اما همین امر بر کاهش دقت کد های اجرایی در شی‌شارپ،دامن می زند. 

زبان برنامه نویسی PHP

زبانی منبع باز که عموما برای کدنویسی تحت وب استفاده می‌شود.  با توجه به روند رو به رشد فضای اینترنت، تقاضا برای استفاده از کدهای برنامه نویسی PHP بسیار زیاد شده است.

نقاط قوت

PHP نیاز به نوشتن کد‌های پیچیده و بلند HTML ندارد. در دنیای امروز، طراحی صفحات وب بدون استفاده از PHP تقریبا غیرممکن است. زبان برنامه نویسی PHP می‌تواند برای صفحات وب، محتوایی تعاملی ایجاد کند.هم چنین از PHP می‌توان برای دسترسی، خواندن، نوشتن، پاک کردن و بستن تمام فایل‌های تحت وب استفاده کرد.

نقاط ضعف

در phpبسیاری از عملیات توسط فریم‌ورک انجام می‌شود. به همین دلیل، در حال حاضر یاد گرفتن خود زبان PHP کافی نیست و نیاز است فریم‌ورک را به صورت جداگانه یاد بگیرید.به دلیل این که فریم‌ورک‌ها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، بعضی از آن‌ها دارای پشتیبانی و سرعت پایین هستند.

زبان برنامه نویسی پرل - PERL

نقاط قوت

تاکید اصلی زبان پرل بر روی خواندن متن آن می‌باشد ، در این نرم افزار ، الگوهای قوی و قدرتمندی دارد و به پردازش متن کمک می‌کند ، انعطاف پذیری بالا ، و پشتیبانی از یونی کد .

نقاط ضعف

امکان اشتباه توسط سیستم با وجود الگو‌های تطابق

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

کاربرد :

کاربرد اصلی مربوط به برنامه نویسی فرانت اند می‌شود.

اضافه کردن رفتار تعاملی و پویا به صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد

جهت ساخت اپلیکیشن‌های موبایل از جاوا اسکریپت استفاده می‌شود.

جاوا اسکریپت برای ساخت وب سرورها و توسعه اپلیکیشن‌های تحت سرور هم کاربرد دارد.

از جاوا اسکریپت برای توسعه و ساخت بازی‌های کامپیوتری هم استفاده می‌کنند.

دیگر زبان های برنامه نویسی عبارتند از :

زبان برنامه نویسی Objective-C

زبان برنامه نویسی R

زبان برنامه نویسی SQL

زبان برنامه نویسی پاسکال شی گرا و دلفی

زبان برنامه نویسی روبی

زبان برنامه نویسی متلب

زبان برنامه نویسی اسمبلی

زبان برنامه نویسی سوئیفت

زبان برنامه نویسی گو یا گلنگ

زبان برنامه نویسی PL/SQL

زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک

زبان برنامه نویسی SAS

زبان برنامه نویسی Dart

زبان برنامه نویسی #F

زبان برنامه نویسی کوبول

زبان برنامه نویسی اسکالا

زبان برنامه نویسی ABAP

زبان برنامه نویسی فرترن

زبان برنامه نویسی لوآ

زبان برنامه نویسی Rust

زبان برنامه نویسی Lisp

زبان برنامه نویسی Groovy

زبان برنامه نویسی LabVIEW

زبان برنامه نویسی Prolog

زبان برنامه نویسی Ada

زبان برنامه نویسی جولیا

زبان برنامه نویسی Haskell

زبان برنامه نویسی Apex

زبان برنامه نویسی کاتلین

زبان برنامه نویسی Bash

زبان برنامه نویسی Ladder Logic

زبان برنامه نویسی Clojur

برنامه نویسی فرانت اند چیست ؟

ساختار رابط کاربری ui به زبان ساده تر ، ظاهر سایت یا وب اپلیکیشن به کمک زبان برنامه‌نویسی فرانت اند خلق می‌شود . تمامی تصاویر‌ و آیکون‎‌های فرانت سایت توسط فرانت اند مشخص می‌شود . این زبان تمرکز خود را بر روی نمایش سایت در تمامی دستگاه های لب‌تاپ ، تلفن همراه و تبلت منعکس می‌کند . 

انواع زبانهای برنامه نویسی وب برای بخش فرانت اند

اصلیترین زبانهای فرانت اند به شرح زیر هستند:

HTML CSS Javascript

برخی از بهترین فریم‌ورک‌های فرانت اند برای برنامه نویسی وب :

Angular.js

jQuery

React.js

Vue.js

Spring

Backbone

Semantic-UI

Foundation

Svelte

انواع زبان‌های برنامه نویسی بک اند

Python

Java

PHP

Node.js

بعضی از بهترین فریم‌ورک‌های برنامه نویسی وب برای بخش بک اند به صورت زیر هستند:

Laravel

Phoenix (Elixir)

ASP.NET Core

Spring MVC

Django

Express.js

Flask

Ruby on Rails

Pyramid

Play Framework

نتیجه گیری :

انواع زبان‌های برنامه‌نویسی را از جنبه های گوناگون می توان مورد نقد و بررسی قرار داد. در آخر اگر به جواب سوال خود نرسیدید ، می‌توانید به سایت مجله متاوبز  مراجعه کنید و در آنجا کلمه ( انواع زبان های برنامه نویسی ) را سرچ کنید و اطلاعات بیشتری دریافت نمائید .َ

اگر شما هم با زبان های برنامه‌نویسی آشنا هستید و در این مقاله آموزشی اسمی از آن برده نشده میتوانید جهت کامل شدن و همکاری با ما در قسمت نظرات فردا نیوز چندین برنامه نویسی حرفه‌ای که می‌شناسید ، مزایا و معایب آن ها  ارسال نمائید. 

 

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۲۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندروید یا iOS ؟ کدام سیستم عامل امن‌ترین قلمرو را دارد؟

روزنامه‌نگار سایبرنیوز برای اینکه ببینیم کدام پلتفرم اندروید یا iOS امن‌تر هستند، آزمایش جالبی را انجام شده است. او در این آزمایش، صد اپلیکیشن برتر اپ استور اپل و پلی استور گوگل را به ترتیب روی یک آیفون SE و یک گوشی اندروید که هر دو ریست فکتوری شده بودند، نصب کرد. سپس گوشی‌ها را بدون دست زدن رها کرد و بررسی کرد که هرکدام چند مرتبه به سرورهای خارجی وصل می‌شوند و این سرورها در کجا قرار دارند.

اندروید یا iOS ؟ امن‌ترین پلتفرم موبایل

شاید طرفداران اندروید با دیدن این نتایج خوشحال شوند که به‌طور میانگین، iOS به ۴۲ درصد سرور خارجی بیشتری نسبت به اندروید درخواست ارسال می‌کند، اما فعلاً برای جشن گرفتن زود است.

به گزارش گجت نیوز، ناپریس می‌گوید که در طول پنج روزی که آیفون را بدون دست زدن رها کرده بود، تمام ارتباطات خروجی آن با سرورهای خارجی را ردیابی کرده است. او محاسبه کرده که گوشی اپل به‌طور میانگین روزانه ۳۳۱۸ درخواست ارسال کرده است، در حالی که این رقم برای گوشی اندرویدی که سه روز بدون استفاده مانده بود، به‌طور میانگین روزانه ۲۳۲۳ درخواست بوده است.

اما اگر طرفدار اندروید هستید و فکر می‌کنید برنده این رقابت هستید، باز هم زود نتیجه‌گیری کرده‌اید. این متخصص می‌گوید، تعداد درخواست‌های آیفون به کشورهای نامعتبر در مقایسه با آزمایش اندروید، پایین‌تر بوده‌اند!

آیفون اکثراً با سرورهای اپل ارتباط برقرار می‌کند

نتایج نشان می‌دهد ۶۰ درصد از درخواست‌های خروجی آیفون به‌عنوان بخشی از عملکردهای استاندارد، به سرورهای اپل ارسال می‌شد. تنها ۲۴ درصد از درخواست‌های گوشی اندرویدی به سرورهای گوگل فرستاده شده بود و باقی‌مانده به اپلیکیشن‌های جانبی وصل می‌شدند.

برای مثال، در حالی که آیفون به‌طور میانگین روزانه یک بار با یک سرور روسی متعلق به شرکت فناوری چینی علی‌بابا ارتباط برقرار می‌کرد، دستگاه اندرویدی در طول سه روز، ۱۳ برابر بیشتر، یعنی ۳۹ بار به یک سرور در روسیه پینگ می‌زد. همچنین در حالی که آیفون هیچ ارتباطی با سرورهای چینی نداشت، گوشی اندرویدی به طور میانگین روزانه پنج بار با یک سرور در چین در تماس بود.

آیفون همچنین بسیار کمتر از گوشی اندرویدی با سرورهای شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کرد. به‌طور متوسط، آیفون در روز 20 بار با سرورهای فیس‌بوک تماس می‌گرفت، در حالی که این رقم برای دستگاه اندرویدی به‌طور متوسط 200 بار در روز بود. در مجموع آیفون 36 بار با تیک تاک ارتباط برقرار کرد که البته سرور متعلق به ByteDance که به آن متصل می‌شد، در چین قرار نداشت.

گوشی اندرویدی تقریباً 800 بار با تیک تاک ارتباط برقرار کرد. اسنپ‌چت تنها پلتفرم شبکه اجتماعی بود که نتایج متفاوتی داشت؛ در حالی که آیفون روزانه بیش از 100 درخواست به سرور اسنپ‌چت ارسال می‌کرد، دستگاه اندرویدی به ندرت با سرور اسنپ‌چت ارتباط می‌گرفت.

نکته جالب اینجاست که در روزهایی که آیفون بدون استفاده رها شده بود، اسنپ‌چت، جیمیل و وان‌درایو به ترتیب با مصرف ۳۸، ۳۴ و ۱۱ درصد، بیشترین باتری را مصرف کردند. در برخی روزها، اسنپ‌چت حتی برای بیش از یک ساعت در پس‌زمینه فعال بود.

موضوع نگران‌کننده این است که اگر تلفن شما با سروری در روسیه یا چین ارتباط برقرار کند، داده‌های شما ممکن است در دسترس سازمان‌های دولتی آن کشورها قرار گیرد. آقای Naprys، یک محقق امنیتی نظریه‌ای در مورد تفاوت قابل توجه بین برنامه‌های تماس‌گیرنده با سرورهای خارجی در iOS و اندروید دارد.

او می‌گوید: «هیچ برنامه‌ای در اپ‌استور اپل را نمی‌توان به‌طور کامل به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی آشکار در نظر گرفت. همه برنامه‌های موجود در اپ‌استور توسط پلتفرم‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای توسعه یافته‌اند و کاربردی‌تر از چراغ‌قوه‌های تبلیغاتی، برنامه‌های شوخی یا نمایشگرهای بی‌کیفیت PDF در گوگل‌پلی هستند».

اجازه دانلود مستقیم برنامه‌ها در آیفون: آیا اپل باید به این قابلیت تن دهد؟

خبرنگار Cybernews اضافه می‌کند، این موضوع همچنین می‌تواند به خاطر سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر اپل در قبال توسعه‌دهندگان، در اکوسیستم بسته خود به‌طور کلی و به ویژه در رابطه با حریم خصوصی باشد. اپل همواره از رویکرد باغچه محصور خود در قبال اپ‌استور دفاع کرده است و می‌گوید این رویکرد برای اطمینان از ایمن بودن برنامه‌های قابل نصب در فروشگاه ضروری است. بدیهی است، قانون بازار دیجیتال (DMA) در اروپا به کاربران آیفون در 27 کشور اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل، از این حفاظت چشم‌پوشی کنند.

این درحالیست که کاربران آیفون خارج از اتحادیه اروپا، همچنان مجاز به دانلود مستقیم برنامه‌ها از فروشگاه‌های غیررسمی نیستند. برای این کاربران چنین سوالی به‌وجود آمده که آیا با اجازه دانلود مستقیم برنامه‌ها توسط اپل در سایر مناطق، امنیت ناشی از بررسی اپل روی برنامه‌های جانبی از دست می‌رود؟ آیا اپل باید با توجه به اینکه کاربران هزینه دستگاه‌های خود را پرداخت کرده‌اند و با ریسک نصب بدافزار روی گوشی‌های خود مشکلی ندارند، باید به آن‌ها امکان دانلود مستقیم برنامه‌ها را بدهد یا خیر؟

همانطور که آزمایش انجام‌شده توسط این محققان نشان می‌دهد، آیفون در مقایسه با اندروید، با سرورهای کمتری در مکان‌های مشکوک ارتباط برقرار می‌کند. و این موضوع می‌تواند در به دست آمدن اطلاعات شخصی شما توسط مقامات دیگر کشورها، تفاوت ایجاد کند.

تیم تحقیقاتی Cybernews می‌گوید: «اگر داده‌های شما روی یک سرور در روسیه قرار بگیرد، این خطر وجود دارد که توسط مقامات یا حتی سازمان‌های تجاری که ملزم به رعایت GDPR و قوانین مشابه حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی نیستند، قابل دسترسی باشد. هیچ اجازه‌ای از شما گرفته نخواهد شد».

این تیم همچنین می‌گوید، ممکن است برخی از کاربران حتی با ارسال داده‌های تشخیصی، موقعیت مکانی یا سایر داده‌های تله‌متری آیفون به کوپرتینو (مقر اصلی اپل) نیز احساس راحتی نکنند؛ زیرا این داده‌ها ممکن است توسط مجریان قانون درخواست شود. میزان این ریسک‌پذیری به عهده کاربر است تا تصمیم بگیرد. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امروز در کدام استان ها باران می آید؟
  • کنسرت ۳۰ هزار نفری، امروز در فولاد آره‌نا!
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی کدکاپ برگزار می‌شود
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ ۸ با محوریت ترویج برنامه‌نویسی
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • بهترین فصل برای سفر به جنوب کشور کدام است؟
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • اندروید یا iOS ؟ کدام سیستم عامل امن‌ترین قلمرو را دارد؟
  • بهترین بروکر برای ایرانی ها کدام است؟