Web Analytics Made Easy - Statcounter

عسگری با بیان اینکه عوامل متعددی از جمله کمبود عرضه مسکن، تورم، دامن زدن به گرانی در فضای مجازی و دستگاه های دولتی در نابسامانی بازار مسکن نقش دارند گفت: باید به دنبال برنامه ای بلندمدت برای بخش مسکن باشیم چراکه تصمیمات مقطعی و غیرکارشناسی بعضا منجر به بی اعتمادی و تنش بیشتر در بازار خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهروز عسگری رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ با بیان اینکه هرگونه اقدامی در حوزه مسکن در طولانی‌مدت اثرات خود را نشان خواهد داد اظهار داشت: نمی‌توان به‌سرعت تأثیر تصمیمات مقطعی را شاهد بود اما اینکه باید به دنبال برنامه ای بلندمدت برای بخش مسکن باشیم یک ضرورت است و هر آنچه الآن عنوان می‌شد صرفاً در حد یک مُسَکن است که بعضاً بی‌اعتمادی و تنش بیشتری در بازار ایجاد می‌کند چراکه کار کارشناسی عمیقی انجام نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تصمیمی برای اجاره‌بها و کنترل بازار در این حوزه بگیریم باید به این نکته توجه داشته باشم که فصل اجاره‌نشینی و نقل‌وانتقال عمدتاً در تابستان است لذا هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه باید در ماه پایانی سال گذشته و در ابتدای سال جاری انجام می‌شد.

افزایش ساخت و ساز منجر به تعدیل قیمت مسکن و شکست حباب اجاره بها خواهد شد

این کارشناس حوزه مسکن خاطرنشان کرد: باید عوامل و مؤلفه‌های تأثیرگذار در افزایش نرخ اجاره‌بها را رصد کنیم که یکی از علل آن یا مهم‌ترین مسئله در شرایط فعلی بحث کمبود عرضه مسکن است چراکه در حال حاضر مسکن متناسب با نیاز و توانایی قشر متوسط و ضعیف نداریم و واحدها عمدتاً متراژ بالا یا لاکچری اند.

عسگری با بیان اینکه راهکار این بخش افزایش ساخت‌وساز و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضاست افزود: در این صورت هم قیمت مسکن تعدیل خواهد شد و هم حباب قیمتی در بازار اجاره شکسته می‌شود لذا یکی از موارد کمک‌کننده راه‌اندازی تعاونی مسکن ادارات و دستگاه‌های مختلف است اما نه تعاونی سرمایه‌گذاری بلکه تعاونی‌هایی که با شناسایی افراد فاقد مسکن برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و متوسط اقدام کنند.

درج غیرکارشناسی آگهی در پلتفرم های مجازی به رشد تصاعدی قیمت ها دامن می زند

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک در ادامه اظهار داشت: مؤلفه دیگر در زمینه افزایش نرخ اجاره‌بها فضای مجازی و بسترهایی همچون سایت دیوار و شیپور است که افراد بدون هیچ ضابطه و نگاه کارشناسی نسبت به درج آگهی اقدام می‌کنند و همین مسئله باعث شده تا قیمت‌ها به‌صورت تصاعدی افزایش داشته باشد لذا می‌طلبد تا این فضا مدیریت شود.

وی افزود: یک پیشنهاد این است که سایت‌هایی همچون دیوار با سازمان‌های مرتبط لینک شوند و افرادی اجازه پیدا کنند نسبت به درج آگهی و قیمت‌گذاری اقدام کنند که دارای پروانه کسب هستند و اقدامات آن‌ها قابل‌پیگیری و رصد نیز هست.

عسگری تأکید کرد: متأسفانه امروز با توجه به رهاشدگی فضای مجازی بعضاً هستند جریانات معاندی که بر روی موج نیازهای جامعه سوار می‌شوند تا با دامن زدن به چنین مسائلی اعتراض و نا امیدی را به جامعه تزریق کنند پس بهتر است تا بسترهای مثل سایت دیوار که البته امروز در کشور حرفی برای گفتن دارد از سوی مراجع مربوطه مدیریت و رصد شود.

این کارشناس مسکن تورم را یکی دیگر از مؤلفه‌های تأثیرگذار در گرانی مسکن عنوان کرد و افزود: قطعاً با افزایش قیمت مسکن تحت تأثیر تورم، کم‌وبیش به نسبت همین افزایش نرخ اجاره‌بها و رهن نیز همین رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد.

برخی نهادهای متولی بخش مسکن در آشفتگی بازار نقش دارند

وی ضمن انتقاد از سوداگری برخی نهادهای متولی بخش مسکن و دامن زدن به آشفتگی بازار مسکن خاطرنشان کرد: نقش دستگاه‌های دولتی و اقدامات غیر کارشناسی‌ای که نمونه آن توسط بنیاد مسکن در کوی کوثر شهر اراک اتفاق افتاده در افزایش قیمت مسکن بسیار پر رنگ است اما بعضاً بخش خصوصی و مشاورین املاک مورد اتهام قرار می‌گیرند و برخی آدرس غلط می‌دهند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک همچنین تأکید کرد: افزایش عوارض توسط شهرداری‌ها و تعرفه‌های سازمان نظام‌مهندسی نیز ازجمله عواملی هستند که در افزایش قیمت مسکن تأثیرگذار بوده‌اند.

نیازمند تشکیل کارگروه کارشناسی مسکن در اراک هستیم

عسگری با بیان اینکه می‌طلبد تا در شهر اراک یک کارگروه مسکن فارغ از رویکردهای غیر کارشناسی و به‌صورت فرا دولتی تشکیل شود افزود: کارگروهی متشکل از اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی، شهرداری، شورای شهر، نمایندگانی از صنف انبوه‌سازان و اتحادیه مشاورین املاک و حتی دستگاه قضایی می‌تواند سیاست‌گذاری درستی در حوزه مسکن ارائه کند.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: با شرایط فعلی حتی اگر پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک نیز به بهره‌برداری برسد حداقل ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید که نتایج آن دیده شود ولی برای نتیجه‌گیری در کوتاه‌مدت باید سازندگان، انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن را موردتوجه قرار دهیم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک اظهار داشت: گزارش‌های میدانی نشان می‌دهند نرخ اجاره‌بها در شهر اراک نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از سه برابر افزایش داشته است و می‌توان گفت که در حال حاضر  در کل شهر اراک قیمت‌های مسکن و اجاره‌بها غیرواقعی است.

برخی سازوکارها در تصمیم دولت دیده نشد/ شاهد روی آوردن افراد به قراردادهای دست نویس هستیم

وی با اشاره به تصمیمات اخیر دولت به‌منظور ساماندهی وضعیت اجاره‌بها افزود: برخی سازوکارها در تصمیم دولت دیده نشد و اقدام عجولانه‌ای بود که بعضاً شاید اثرات و تبعات منفی آن در کنار اثرات مثبتی که می‌تواند داشته باشد بیشتر دیده شود.

عسگری خاطرنشان کرد: در حال حاضر صرف تعیین سقف برای ساماندهی وضعیت اجاره‌بها باعث خواهد شد تا افراد به قراردادهای دست‌نویس و اصطلاحاً زیرزمینی روی بیاورند که با توجه به رعایت نشدن ضوابط حقوقی مطمئناً در یک سال آینده محاکم قضایی و شورای حل اختلاف با حجم انبوهی از شکایات در این حوزه مواجه خواهند شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک تصریح کرد: پس از تصمیمات اخیر در بحث اجاره‌بها برای خیلی از مشاورین املاک سؤالاتی در خصوص تمدید قراردادها ایجادشده که هیچ مرجعی پاسخگوی آن‌ها نیست.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: نرخ اجاره بها قیمت مسکن خواهد شد شهر اراک بخش مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست

زمان اوج نقل و انتقالات مردم در حوزه مسکن در حال فرا رسیدن است، از همین رو بازار عقد قرارداد اجاره نیز قطعا داغ خواهد شد اما امسال تفاوتی اساسی با سال‌های قبل دارد و دیگر برخی نمی‌توانند با انحصارشان جیب مالک و مستاجر را خالی کنند. با رونمایی از سامانه خودنویس، امسال مستاجران به جای مجبور شدن به استفاده از بنگاه های املاک یا واسطه گران، اکنون می توانند عقد قرارداد اجاره ملک را مستقیماً با احراز هویت مستاجر و مالک از طریق پلت فرم خودنویس به سرانجام برسانند.

معرفی سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با افزایش تعداد معاملات اجاره مسکن و کاهش نفوذ واسطه ها، بر بازار اجاره بها تأثیر چشمگیری داشته باشد. این سیستم با ارائه روشی مقرون به صرفه تر و کارآمدتر برای اجاره ملک، افراد بیشتری را تشویق می کند تا وارد بازار اجاره شوند و مکانی برای زندگی پیدا کنند. علاوه بر این، سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با کنترل بیشتر بر روند اجاره، زمین بازی را برای مستاجرین یکسان کند. مستاجرین به جای اتکا به کارگزاران املاک و واسطه گران برای یافتن ملک، اکنون می توانند امور را به دست خود بگیرند و قرارداد اجاره را نیز به صورت رایگان ثبت کنند.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس درمورد سامانه خودنویس، گفت: با سامانه خودنویس دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان و ‌دفاتر نیست. اگر طرفین به قرارداد نهایی دست یابند؛ با احراز هویت به ثبت قرارداد خواهد خواهند پرداخت و دیگر نیازی به واسطه‌گران برای عقد قرارداد اجاره نیست و به همین ترتیب مراجعه به دفاتر اسناد به حداقل می رسد.

وی اظهار کرد: قیمت سازی که دفاتر ‌و مشاورین املاک، سایت هاو آگهی ها انجام می دهند با این سامانه از بین می رود.  قیمتی که از این طریق  بیرون‌می آید حالت روانی مثبتی برای طرفین ایجاد می کنند چون احتمال دارد  مالکی خودش راضی باشد که با قیمت کمتری ملکش را اجاره بدهد ولی وقتی که ملک را در مشاورین املاک‌ اگهی می کند آنها قیمت بالا پیشنهاد می دهند و مالک هم می پذیرد.

وی بیان کرد: چون در این سامانه همه چیز ثبت می شود در داداگاه اثبات همه موارد راحت است زمان و اطلاعات است و آن طرفی که مقصر است نمی تواند ادعای دیگری کند.

وی خاطر نشان کرد:  ما تکمیل تر این سامانه را در قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره آوردیم. 

شاکری خاطر نشان کرد: باید این سامانه به تمام معاملات مسکن توسعه یابد و حتی برای خرید و فروش باشد. ابراز هویت متعاملین و  رضایت و سوابق متعاملین را باید بیاوریم و قدرتمندش کنیم.

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن