نقد و بررسی تئاتر پروین/ شبکه نمایش خانگی بازیگران را بلعیده است!
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۴۸۰۴
به گزارش قدس آنلاین، تازهترین نشست دوشنبههای تئاتر به نقد و بررسی نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی که درباره شخصیت پروین اعتصامی است، اختصاص داشت.
این نشست با حضور کیانی، رضا آشفته و عرفان پهلوانی به عنوان دو منتقد مهمان برگزار شد.
کیانی درباره تجربه اجرای این نمایش که اثری چهرهنگارانه (پرتره) است، گفت: تاکنون بر پرتره خاصی کار نکرده بودم، مگر در نمایشنامه «بیداریخانه نسوان» که به زندگی و آثار نخستین زنان نمایشنامهنویس ایران اشارههایی کردهام.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درباره میزان نزدیکی نمایشنامه به زندگی پروین اعتصامی هم توضیح داد: این نمایش میتواند انطباق کامل را با زندگی سوژه نداشته باشد و در این اثر بیشتر زنانگی پروین مد نظر بوده است.
کیانی درباره اینکه چرا پروین اعتصامی برای اجرای این نمایش انتخاب شده است، افزود: به پیشنهاد دوستی، سعید اسدی بود و به دنبال رد متنهایم از سوی شورای نظارت قرار شد روی متنی کار کنم تا حرف و حدیثها در مورد این مسائل رفع شود. البته قبلتر هم به این موضوع فکر کرده بودم و خرداد ۹۹ طی سه ماه متن را نوشتم. ولی به دلیل بیماری کرونا اجرا چند بار به عقب افتاد.
این کارگردان، در پاسخ به پرسشی درباره غیرضروری بودن پرده چهارم نمایشش، این پرده را مهمترین پرده دانست و در این زمینه گفت: پروین در بستر مرگ شخصیت خودش را نشان میدهد و انسانیتش آشکار میشود و به فکر دیگران است. پرده چهارم اوج شکوفایی یک انسان است. در این پرده نتیجهگیری میشود و شخصیتها خود نهانشان را آشکار میکنند. «پروین» در مورد رنج زن زیستن است.
کیانی ادامه داد: در دورانی هستیم که مرگ آشکار است و یقه انسان را میگیرد. این یک جامعه مرد سالار زن ستیز است که هر روز در جامعه شاهد این مسائل هستیم. در نمایش هم صحنه تجاوز به کنیز خانه از این دست است. در این نمایش زن را در سه سطح کف جامعه و سنتی و روشنفکر میبینیم.
او درباره شخصیت ارمنی آشاک هم توضیح داد: دوستان ارمنی زبان تئاتر را در ایران بنیان نهادند و مخصوصا زنان ارامنه که تاثیر مهمی در ایفای نقش زنان بازی کردهاند. اگر روزی برسد حتما دربارۀ پرترۀ بانو لرتا همسر عبدالحسین نوشین خواهم نوشت.
کیانی که عموما نمایشهای خود را با گروهی ثابت از بازیگران روی صحنه میبرد، درباره همکاری با گروه دیگری از بازیگران تصریح کرد: به علت حضور در سریالهای نمایش خانگی که هر یک از بازیگران را به گونه بلعیده است؛ این بازیگران امکان حضور نداشتند.
این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره طولانی بودن اثر گفت: این طولانی بودن از جمله ضرورتهای داستانی است. نمایش طولانیتر بوده و در زمان اجرا به تدریج آن را کوتاهتر کردهام اما این نوع نگاه به تئاتر که نمایش مرا طولانی میداند، حاصل ذائقه تماشاگر فست فودی و کپسولی است که در شرایط فعلی حوصله بلندی متن بر اساس یک ساختار درست را هم ندارد؛ در حالیکه اجرای متون شکسپیر یا اکبر رادی بیشتر از دو سه ساعت خواهد بود.
وی اضافه کرد: میخواستم بر خلاف آنچه در صحنههای تئاتر خصوصی باب شده که یا از طراحی پرهیز یا به کمترینها اکتفا میشود، بتوانیم به راستی یک تئاتر استاندارد را نشان دهیم که تماشاگر بگوید این یک تئاتر است و بر اساس همین نمایش دوباره هم دلش بخواهد تئاتر ببیند.
در این نشست، رضا آشفته، پژوهشگر و منتقد با تشریح تاریخ تئاتر ایران به توضیح سه دوره برجسته تئاتر کشورمان پرداخت.
او همچنین نکاتی را درباره هماهنگ نبودن بازیگران به دلیل ناآشنا بودن با یکدیگر مطرح و یادآوری کرد که تعریف تئاتر در داشتن گروه و انسجام گروهی است.
عرفان پهلوانی هم اشکالاتی را متوجه طراحی صحنه نمایش دانست و عنوان کرد که در بازی بازیگران، ظرافتهای بازی، دیده نمیشود و بعضی دیالوگها هم مانیفست کارگردان است که در فحوای یک اثر امروزی قابل توجیه نیست.
او نکاتی را هم درباره مشکلات آکوستیک موجود در سالن تئاتر شهر گفت که سبب شده در اجرای «پروین» ایراداتی به وجود بیاید.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: تئاتر پروین حسین کیانی شبکه نمایش خانگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر میآید
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تمرینات نمایش «آرت»، نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشکجلالی و تهیهکنندگی آرش رهبری، به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این گروه اجرایی، از اواخر اردیبهشت ماه امسال، اجراهای عموم خود را در سالن استاد فرهاد ناظرزادهکرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز میکند.
«آرت» که در ایران با نام «هنر» نیز شناخته میشود، از سال ۱۹۹۶ تا سال۲۰۰۲ در سالنهای تئاتر لندن و دیگر شهرهای انگلیس روی صحنه رفته و جزو پرفروشترین تئاترهای روی صحنه در انگلستان به شمار میرود. این استقبال در دیگر شهرهای مطرح اروپا و آمریکا نیز به همین منوال بوده است. موضوع نمایشنامه «آرت» درباره چند دوست است که یکی از آنها تابلوی نقاشی مدرنی را خریده و در واقع یک بوم خالی است، آنها بر سرنقاشی تابلو بحث و مشاجره میکنند و دوستیشان به هم میخورد.
تم اصلی نمایشنامه «آرت»، خودفریبی است. یاسمینا رضا در مقدمه این کتاب میگوید: «خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است. خودفریبی امروز حکومت میکند. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ گفتن به دیگران نیست بلکه دروغ گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس، و درآمیختن با دیگران است.»
علیرضا کوشکجلالی که از کارگردانان پرکار ایرانی محسوب میشود، در سالهای گذشته نمایشهایی همچون؛ «پستچی پابلو نرودا»، «مسخ»، «بازرس»، «موسیو ابراهیم»، «خدای کشتار»، «پوزه چرمی»، «سیستم گرون هلم» و «جنون محض» را روی صحنه برده است. وی همچنین، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلنِ آلمان و عضو دائمی هیات ژوری انتخاب بهترین شخصیت تئاتری کلن نیز هست. کوشکجلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. او همچنین در چند سال اخیر، توجه بهخصوصی به امر آموزش تئاتر شهرستانها داشته است.
از عوامل این نمایش که حضورشان در این نمایش قطعی شده است، میتوان به؛ آرش رهبری (تهیهکننده)، امیر پارسائیانمهر (مجری طرح)، آذین پورزند (دستیار کارگردان و منشی صحنه)، حمید عباسی (دستیار تولید)، بهرنگ کامیار (مدیر صحنه)، حسین سینجلی (دستیار صحنه)، آرین کشیشزاده (طراح صحنه)، صادق زرجویان (طراح پوستر و تیزر و عکاس)، حمیدرضا جلالی (طراح نور)، آیلین بخشی (طراح لباس).
مریم صفری (طراح گریم)، پارسا اسماعیلی (تبلیغات مجازی)، امیر پارسائیانمهر (مدیر روابطعمومی و رسانه) اشاره کرد.
این خبر در خاتمه یادآور میشود پیشفروش نمایش «آرت» از روز شنبه ۲۰اردیبهشت ماه آغاز میشود.
انتهای پیام/