Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکسی زایتسف» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) درباره عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و گسترش این ائتلاف هشدار داد.

زایتسف طی نشست خبری در مسکو، درباره نشست سران ناتو که در ماه ژوئن در مادرید برگزار شد، گفت این نشست نشان داد که کشورهای غربی نمی‌خواهد به تنش‌زایی در جنگ اوکراین پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «غرب قرار نیست خط تشدید بیشتر اوضاع در اوکراین را رها کند، این موضوع در نشست سران ناتو که در بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم ژوئن برگزار شد نیز تایید گردید».

این مقام روس با انتقاد از تصمیم سران ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، تاکید کرد که تحویل تسلیحات در مقیاس بزرگ به‌طور مستمر به اوکراین انجام می‌شود و متحدان اروپایی این کشور آرزوهای نظامی مقامات اوکراینی را تشویق می‌کنند.

زایتسف با هشدار درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، اظهار داشت: «الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، فرصت‌ها برای گفت‌وگوی صلح در منطقه بالتیک را کاهش داده و وضعیت را در آنجا پیچیده می‌کند».

ریانووستی به نقل از وی نوشت: «سوئد و فنلاند با پیوستن به ناتو، به خود اجازه داده‌اند در یک بازی ژئوپلیتیکی علیه روسیه شرکت کنند، پس با پاسخ مسکو روبه‌رو خواهند شد».

معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره توقیف کشتی غلات روسی توسط دولت ترکیه گفت: «هیچ صحبتی در مورد توقیف یا مصادره کشتی ژیبک ژولی با پرچم روسیه در ترکیه وجود ندارد».

زایتسف با بیان اینکه کشتی مذکور در مسیر بندری است و مراحل استاندارد را طی می‌کند، اضافه کرد: «ما به گزارش‌های تعدادی از رسانه‌ها در مورد توقیف ادعایی کشتی ژیبک ژولی در بندر قره‌سو در ترکیه توجه کردیم».

به نوشته ریانووستی، وی خبر داد که بر اساس اطلاعات سفارت روسیه در ترکیه، کشتی در حال حاضر در بندر قره‌سو  قرار دارد و مراحل استاندارد از جمله کنترل بهداشتی گیاهی را طی می‌کند و صحبتی از بازداشت و دستگیری نیست.

این مقام روس در واکنش به اختصاص بخشی از خاک مولداوی برای تجمع تجهیزات نظامی غربی، گفت این اقدامات مشکل ترانس‌نیستریا را حل نخواهد کرد.

زایتسف در این‌باره توضیح داد که اختصاص بخشی از غرب مولداوی برای تجهیزات نظامی بعید است به امنیت کیشینوف و شهرک‌سازی در ترانس‌نیستریا کمک کند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از وی نوشت: «بعید است که پمپاژ تسلیحات ناتو، که وضعیت بی‌طرف جمهوری مولداوی را تضعیف می‌کند، به تقویت امنیت آن کمکی داشته باشد و فضای مطلوبی برای پیشرفت در مذاکرات در مورد حل‌وفصل ترانس‌نیستریا ایجاد کند».

طبق این گزارش، منطقه ترانس‌نیستریا که ۶۰ درصد ساکنان آن را روس‌ها و اوکراینی‌ها تشکیل می دهند، حتی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز به دنبال جدایی از مولداوی بودند، زیرا می‌ترسیدند که در موج ملی‌گرایی، مولداوی به رومانی بپیوندد. در سال ۱۹۹۲، پس از تلاش ناموفق مقامات مولداوی برای حل این مشکل با توسل به قوه قهریه، ترانس‌نیستریا عملاً به سرزمینی تبدیل شد که تحت کنترل کیشینوف نبود.

زایتسف همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتشار متن گفتگوهای «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او، گفت که این محتوا محرمانه بود و نباید منتشر می‌شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این ضمن هشدار درباره عواقب منفی اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به مولداوی، گفته بود آنها سعی در بردگی کشیدن از کشورهای شوروی سابق دارند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ناتو جنگ اوکراین معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه وزارت خارجه روسیه ترانس نیستریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد

یک روزنامه انگلیسی نوشت دونالد ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین به صورت مسالمت‌آمیز طرح مفصلی دارد، اما تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز مدعی شد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی مفصل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین دارد؛ اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

یک منبع نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تایمز گفت: (ترامپ) یک طرح دارد اما نمی‌خواهد درباره آن با شبکه‌های خبری صحبت کند، چون در آن صورت دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

به گفته این منبع، ترامپ قصد دارد برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، پایان بخشیدن به جنگ اوکراین را در فهرست وعده‌های اصلی خود قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ بارها گفته است در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این جنگ را تمام کند. او همچنین در اواخر ماه میلادی گذشته گفت در صورت پیروزی در انتخابات تنها زمانی حاضر به حمایت از اوکراین خواهد شد که اروپا هم در این حمایت شریک باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات حداقل بودجه نظامی لازم برای کشورهای عضو ناتو را از ۲ درصد به سه درصد افزایش دهد.

منابع نزدیک به ترامپ باور دارند به نظر می‌رسد ترامپ این ایده را در پی گفت‌وگو با «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور لهستان پرورده باشد. دودا نیز پیش‌تر خواستار افزایش چشمگیر در بودجه دفاعی ناتو شده بود و انتظار می‌رود در اجلاس آتی سران ناتو آن را مطرح کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاسخ روسیه به اظهارات بورل: یک اعتراف عالی! فرمول صلح همین است
  • وزارت خارجه روسیه: ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • مجارستان: درگیری مستقیم ناتو با روسیه یعنی جنگ جهانی سوم
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است