Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:41:56 GMT

اوحدی مراغه‌ای به موسیقی گرایش طبیعی داشت

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۶۲۳۴

اوحدی مراغه‌ای به موسیقی گرایش طبیعی داشت

«طغرل طهماسبی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دریافت‌های آهنگین کلامی برای این شاعر برجسته حاصل می‌شده و همین امر موجب شده بود تا در اشعارش جنبه‌های موسیقایی را نیز در نظر داشته باشد.

به گفته این پژوهشگر عرصه زبان و ادبیات فارسی، یکی از ارکان اصلی موسیقی «وزن» بوده و آن شامل موسیقی بیرونی هر شعری به شمار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طهماسبی ادامه داد: نگاهی گذرا به وزن اشعار اوحدی منطبق بر قوالب عروضی، تنوّع وزن و به تَبعِ آن گوناگونی موسیقی بیرونی اشعار وی را به خوبی نشان می‌دهد. 

وی اضافه کرد: اصطلاحات موسیقایی در اشعارِ وی بیانگر اطّلاعش در محدوده‌ای از مطالبِ موسیقایی است و وی به گونه‌ای محسوس و با دیدِ محقّقانه‌ی اهلِ ‌فن، موسیقی‌شناس بوده است اما مورّخان و تذکره‌نویسان بر این مهم چشم پوشیده و با اغماض از کنارش رَد شده‌اند.

وی اظهار داشت: با نگاهی گذرا به دیوان ‌اشعار اوحدی‌مراغه‌ای باید پذیرفت که وی موسیقی را خوب می‌شناخته که ابیاتی چون «کارِ مخالفِ تو بُرون اُفتـد از  نَوا /  چون در عراق سازِ حُسینی کنند راست» بر این امر صحه می‌گذارد. 

وی ادامه داد: «مخالف» در موسیقی گذشتۀ ایران، شعبه‌ای از مقامِ عراق بوده و عراق از نغمه‌های موسیقی مقامی پیشین ایران به شمار می‌رود که تا به امروز به همین نام در ردیفِ موسیقی ما مشهور است. 

عضو پیوستۀ انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: نوا نیز در مفهوم کلّی به پردﮤ موسیقی اطلاق می‌شده و همچنین یکی از مقامات دوازده‌گانۀ قدیم در موسیقی مقامی است‌ که مانند حُسینی در پردﮤ صفاهان نواخته می‌شده‌ است. 

وی ادامه داد: حسینی را هم از نغمه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایران ذکر ‌نموده‌اند که در موسیقی مقامی بعد از اسلام تا به امروز ملاحظه می‌شود و بالاخره «راست» را از مقامات یا ادوار مشهور دوازده‌گانۀ در موسیقی قدیم دانسته‌اند.

وی اظهار کرد: اگر قرار بر این‌ بود که اوحدی‌مراغه‌ای تنها این یک بیتِ‌ موسیقایی را در دیوان خود ذکر می‌کرد، حُکم‌ دادن ‌به موسیقی‌دانی و موسیقی‌شناسی وی کافی بود و اهل فن بر این موضوع واقف هستند امّا اوحدی ابیات موسیقایی دیگری نیز دارد. 

به گزارش ایرنا پیرِ طریقت شیخ‌ رُکن‌الدّین (اوحدالدّین) بن‌ حسین ‌اوحدی ‌مراغی ‌اصفهانی از عارفان و شاعران معروف قرن ‌هفتم‌ و هشتم هجری به ‌سال۶۷۰ قمری متولّد شد.
برخی تذکره‌نویسان وی را از جملۀ اصحاب شیخ‌اوحدالدّین‌کرمانی ذکر کرده‌اند، امّا اتّخاذ تخلّص اوحدی را تنها باید ارادت معنوی شاعر به شیخ‌اوحدالدّین‌کرمانی دانست وگرنه اوحدی تقریباً ۳۵ سال پس از فوت اوحدالدّین پا به عرصۀ هستی نهاده است.

تحصیلات و تربیت عرفانی اوحدی در زادگاه خود، مراغه سپری شد؛ چندگاهی به سیر در آفاق‌ و انفس و درک حضورِ مشایخ در بلادِ مختلف پرداخت و سپس به مراغه بازگشت و در آن‌جا سرگرم ارشاد و نیز نظم اشعار عارفانه‌ی خود شد؛ تا در نیمۀ شعبان سال ۷۳۸ قمری (= یکشنبه ۲۵ اسفند ۷۱۶ خورشیدی / ۱۶ مارس ۱۳۳۸ میلادی) در مراغه بدرود حیات گفت که مقبره‌اش امروزه داخل شهر در کنار موزﮤ شهر مراغه باقی است.

اوحدی در آثارش نیازهای زمان خود را شرح داد؛ شعرهای وی علاوه بر موضوع‌های عرفانی، گرایش شاعر را نیز به مسایل اجتماعی و تربیتی می‌نمایاند؛ اوحدی بیش از هر شاعر دیگری به این گونه مسایل توجّه ویژه داشته است.

ملک‌الشّعرای‌بهار چنین عقیده دارد که اوحدی‌مراغی در شیوﮤ غزل‌سرایی کمتر از حافظ نیست؛ پاره‌ای از غزل‌های اوحدی که در دیوان‌ حافظ وارد شده‌اند بدین قرار است:

اوحدی: مَده به شاهدِ دنیا عنانِ دل، زنهار!  /  که این عَجوزه عروسِ هزارْدامادست
حافظ: مَجو درستیِ عهد از جهانِ سُستْ نهاد  /  که این عَجوز عروسِ هزارْدامادست

اوحدی: پَیِ همراهیِ این قافله بُودم عُمری /  تا به گوشِ دِلَم آوازِ دَرایی برسید
حافظ: چشمِ من در رَهِ این قافلۀ راه بِمانْد  /  تا به گوشِ دِلَم آوازِ دَرا بازآمد

اوحدی: آواز دهید، تا ببینند  /  صوفی که به دستْ جام دارد
حافظ: آن‌کس که به دستْ جام دارد  /  سلطانیِ جَم مُدام دارد

اوحدی: قَدَش به درختِ سَرو می‌مانَد راست /  زُلفَش به رَسَن، که پای‌بَندِ دلِ ماست
حافظ: ماهی که قَدَش به سَرو می‌مانَد راست /  آیینه به دست و رُویِ خود می‌آراست

اوحدی: هزار دیده به رُویِ تو ناظِرند و تو خود  /  نَظر به رُویِ کَسی بَرنمی‌کُنی از ناز
حافظ: هزار دیده به روی تو ناظرند و تو خود / نظر به روی کسی بر نمی‌کنی از ناز

به گزارش ایرنا شب فرهنگی «اوحدی مراغه‌ای» از سلسله شب‌های «بخارا» سه‌شنبه شب با مدیریت «علی دهباشی» سردبیر مجله بخارا و سخنرانی «ناصر علیزاده»، «رحمان مشتاق مهر»، «ابراهیم رنجبر»، «احمد گلی» و «ودود دوستی» در مراغه برگزار شد.

برچسب‌ها زبان فارسی ادبیات فارسی ادبیات موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زبان فارسی ادبیات فارسی ادبیات زبان فارسی ادبیات فارسی ادبیات موسیقی اوحدی مراغه ای اوحدی م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۶۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟

یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد؟ دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد؟   آب حیوان تیره گون شد خضر فَرُّخ پِی کجاست خون چکید از شاخِ گل بادِ بهاران را چه شد؟   کس نمی‌گوید که یاری داشت حقِّ دوستی حق شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد؟   لعلی از کانِ مُروّت برنیامد سال‌هاست تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد؟   شهرِ یاران بود و خاکِ مهربانان این دیار مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد؟   گویِ توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند کس به میدان در نمی‌آید سواران را چه شد؟   صدهزاران گل شکفت و بانگِ مرغی برنخاست عندلیبان را چه پیش آمد هَزاران را چه شد؟   زهره سازی خوش نمی‌سازد مگر عودش بسوخت؟ کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟   حافظ اسرارِ الهی کَس نمی‌داند، خموش از که می‌پرسی که دورِ روزگاران را چه شد؟ کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟