Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران از برگزاری رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین در آمریکای لاتین خبر دادند.

به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن» ایران، روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد برگزاری یک رزمایش سه جانبه در آمریکای لاتین تحت عنوان «تک تیراندازی مرز» را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس این گزارش، ونزوئلا میزبان این رزمایش است که قرار است اوائل ماه آگوست برگزار شود و نظامیان ایران، روسیه و چین قصد دارند برای برگزاری این رزمایش عازم آمریکای لاتین و کارائیب شوند.

 به نوشته این منبع خبری، این رزمایش یکی از واضح ترین نشانه‌ها تا به امروز از شکل گیری یک ائتلاف در آمریکای لاتین ضد ایالات متحده است .

 

«جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی به واشنگتن فری بیکن گفت که روسیه و متحدانش ایران و چین با حضور در این رزمایش در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی هستند. با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم.

چندی قبل نیزسومین رزمایش مرکب  به میزبانی ایران و با حضور نیروهای دریایی چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد.

تمرین‌های تاکتیکی متنوع از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش برگزار شد.

در آن برهه، یک رسانه آمریکایی برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی–۲۰۲۲» را ارسال پیام مستحکم به آمریکا دانست.

واشنگتن تایمز نوشت،  رزمایش مشترک دریایی بلندپروازانه‌ترین تمرین‌هایی است که تاکنون با کشتی‌های جنگی چینی، روسی و ایرانی انجام شده  و اولین رزمایش از زمانی است که ایران به طور رسمی برای پیوستن به پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سپتامبر دعوت شد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: نمایش قدرت آمریکا رزمایش ایران کارائیب امریکای لاتین رزمایش ایران روسیه و چین آمریکای لاتین روسیه و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۶۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رسانه‌ها از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴

رزمایش مشترک کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، روسیه و چین در آب های دریای عمان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی داشته و مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رزمایش دریایی مشترک کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، روسیه و چین در آب‌های دریای عمان برای پنجمین سال پیاپی، به منظور حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی دریایی به مدت ۳روز برگزار شد. در این رزمایش یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های شناوری سطحی، زیر سطحی و پروازی کشورهای چین و روسیه حضور یافته و همچنین نمایندگانی از کشورهای عمان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز به عنوان کشورهای ناظر رزمایش حاضر شدند.

هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای شرکت‌کننده و نشان‌دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک بود.

از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد، همچنین در این رزمایش یگان‌هایی از نیروی دریایی سپاه به استعداد ۱۰ فروند شناور سبک و سنگین، ۴۲۰ نفر نیرو رزمی پشتیبانی و دو فروند بالگرد در این رزمایش مشترک حضور یافته و به اجرای مانورهای عملیاتی پرداختند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به موقعیت کلیدی و استراتژیک برگزاری این رزمایش در دریای عمان اشاره کرده است. چین ناوشکن اورومچی با موشک هدایت‌شونده و ناوچه موشک هدایت‌شونده لین‌یی را به این رزمایش اعزام کرد. نیروی دریایی روسیه توسط رزم‌ناو کلاس اسلاوا «واریاگ» هدایت می‌شوند. بیش از ۲۰ کشتی، شناورهای پشتیبانی و قایق‌های رزمی از سه کشور و همچنین بالگردهای نیروی دریایی در این رزمایش شرکت داشتند. ایران همکاری نظامی خود با پکن و مسکو را در واکنش به تنش‌های منطقه‌ای با آمریکا افزایش داده است. آذربایجان، قزاقستان، عمان، پاکستان و آفریقای جنوبی برای اولین بار ناظران این رزمایش بودند تا در آینده به عنوان عضو در آن شرکت کنند.

این خبرگزاری به نقل امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ نوشته است که این پنجمین رزمایش مشترک این سه کشور است که با هدف ارتقای تجارت، مقابله با دزدی دریایی، تروریسم، حمایت از فعالیت‌های بشردوستانه، و تبادل اطلاعات در حوزه عملیات‌های نجات و غیره انجام شده است.

وب‌گاه شبکه خبری الجزیره نوشته است که این رزمایش همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، در حالی که جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه برای ششمین ماه ادامه دارد و جنبش انصارالله یمن در پاسخ به آن حملاتی را علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و حامیانش در دریای سرخ انجام داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در بیانه‌ای ابراز داشت که رزمایش‌هایی که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و شامل کشتی‌های جنگی و هوانوردی می‌شود، بر حفاظت از «فعالیت‌های اقتصادی دریایی» متمرکز خواهد بود. وزارت دفاع چین نیز اعلام کرد که هدف از این رزمایش «حفظ مشترک امنیت دریایی منطقه‌ای» است.

الجزیره خاطر نشان کرده است که این رزمایش در حالی برگزار شد که ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده از دسامبر ۲۰۲۳ در آب‌های دریای سرخ در تلاش برای متوقف ساختن حملات انصارالله است. به طور جداگانه، حدود ۲۰ هزار سرباز از ۱۳ عضو ناتو در شمال سوئد (عضو جدید آن) و همچنین کشورهای همسایه مانند فنلاند و نروژ تمریناتی را انجام می‌دهند. ناتو ادعا کرده که قصد آن «نشان دادن توانایی ناتو برای دفاع از هر وجب از خاک خود» است که به طور گسترده به عنوان سیگنالی برای روسیه تلقی می‌شود.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داده است که رزمایش کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۴ توسط ایران، روسیه و چین گواهی بر ظهور یک اتحاد جدید برای تضمین امنیت در شمال اقیانوس هند است. صبح روز ۱۴ مارس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مرحله عملی رزمایش کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ در خلیج عمان به پایان رسید. در طی دو روز رزمایش، ملوان‌های روسی با همتایان خود از نیروی دریایی ایران و چین برای تمرین‌های مشترک مانور و ارتباط و شلیک مسلسل‌های کالیبر بزرگ و توپخانه کشتی کالیبر کوچک به سمت اهداف سطحی و هوایی در شب و روز همکاری کردند و همچنین عملیاتی را برای آزادسازی یک کشتی توقیف شده توسط دزدان دریایی انجام دادند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود اظهار داشت: «امروز نتایج این رزمایش جمع‌بندی و مراسم اختتامیه رسمی با حضور پرسنل ایران، چین و روسیه و کشورهای ناظر پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، عمان، هند و آفریقای جنوبی در چابهار برگزار می‌شود.»

خبرگزاری سی‌ان‌ان به سخنان دریادار امرالله نوذری در خصوص محدوده ۱۷۰۰۰ کیلومتر مربع رزمایش از دریا و اهمیت استراتژیک آن اشاره کرده است. «این منطقه شامل سه تنگه از پنج تنگه استراتژیک جهان است که در منطقه شمال اقیانوس هند واقع شده است، که یک قطب حیاتی برای انرژی و ترافیک تجارت در سطح جهان است.» نیروی دریایی ایران همچنین شناورهای جدیدی را به رزمایش‌های امسال معرفی کرد که «مجهز به مأموریت‌های اقیانوسی گسترده» و تسلیحات پیشرفته بومی هستند.

بر اساس گزارش روزنامه چینی South China Morning Post، روزنامه نظامی رسمی چین (PLA Daily) پنج‌شنبه گزارش داد که این رزمایش پنج روزه از ۱۱ تا ۱۵ مارس در دریای عمان و نزدیکی بندر چابهار ایران با هدف تمرین عملیات‌های نجات، ضد دزدی دریایی و تیراندازی انجام شده است.

روز سه‌شنبه، این سه نیروی دریایی آموزش شلیک علیه اهدافی را که توسط یک کشتی جنگی ایران نصب شده بود، انجام دادند و طرف چینی به عنوان فرمانده مانور خدمت می‌کرد. این مانور عصر با تیراندازی در شب و تمرینات ارتباطی سبک ادامه یافت.

روز چهارشنبه، تمرینات مشترک بر روی عملیات ضد دزدی دریایی متمرکز شد. ناوهای جنگی سه کشور دو گروه ضربت تشکیل دادند و به سمت دو کشتی تجاری به نمایندگی از شناورهای ایرانی مانور دادند. شش فروند شناور ارتش آزادی‌بخش خلق چین و نیروی دریایی ایران فعالیت‌های مانور و شناسایی انجام دادند. این شامل جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی دزدان دریایی و فعالیت‌های آنها بود.

مانور مبارزه با دزدی دریایی شامل تیم‌های عملیات ویژه از چین و ایران بود که به طور مخفیانه سوار کشتی ربوده شده، کنترل کشتی را از دزدان دریایی پس گرفته و در کابین‌ها گروگان‌ها را نجات دادند.

بنجامین بارتون، دانشیار دانشگاه ناتینگهام مالزی، به این روزنامه گفت که همکاری سه جانبه نزدیک‌تر از طریق مانورهای نظامی مکرر حاکی از آن است که این رزمایش‌ها «در حال تبدیل شدن به بخشی از چرخه رو به رشد تعامل دریایی پایدار بین سه کشور» است. این رزمایش راهی برای ایجاد روابط نزدیک‌تر بین کشورهایی بود که اغلب به عنوان «چالش بین‌المللی» شناخته می‌شوند. دلیل دیگر این تمرین نشان دادن حضور در آب‌هایی است که از بعد ۷ اکتبر به یک میدان جنگ جدید تبدیل شده‌اند.

وی همچنین افزود یک عنصر فنی در مانورها وجود دارد زیرا هدف آنها «بهبود عملیاتی‌سازی در دریا» است در صورتی که یک یا چند کشور نیاز به استقرار کشتی در منطقه داشته باشند. بنابراین استفاده از برچسب مبارزه علیه دزدی دریایی، یک ترفند هوشمندانه است برای از بین بردن جنجال و بی‌گمانی‌هایی که ممکن است این تمرین در این برهه حساس ایجاد کند.

کد خبر 736435

دیگر خبرها

  • رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد
  • واکنش رسانه آمریکایی به رزمایش ایران، روسیه و چین
  • واکنش رسانه آمریکایی به رزمایش ایران، روسیه و چین ؛ پیام مهمی برای غرب دارد
  • رسانه آمریکایی: رزمایش ایران، روسیه و چین پیام مهمی برای غرب دارد
  • در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ چه گذشت؟+ عکس
  • پیام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند /آمریکا به شکست تحریم ها اعتراف کرد
  • پیام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در آب‌های جنوبی کشورمان
  • رزمایشی بزرگ در منطقه‌ای راهبردی/ برقرای صلح و امنیت شعار ایران، روسیه و چین
  • روایت رسانه‌ها از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴
  • سهیل اسعد، فعال آرژانتینی در گفت‌وگو با قدس: رویکرد دیپلماسی فرهنگی ایران به آمریکای لاتین تغییر کند