Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@09:28:34 GMT

بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۱۱۳

بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرید

عضو ستاد ملی پیشگیری از تب کریمه کنگو هشدارداد: مردم و دامداران کشور توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو به ویژه در آستانه عید قربان و اجرای آیین ذبح، عمل و آن را جدی بگیرند.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، « امین اسدی» افزود: براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده‌اند که ۳ نفر از آنان فوت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو ستاد ملی پیشگیری از تب کریمه کنگو اظهارداشت: مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو از استان های جنوبی، جنوب شرق و استان گیلان بوده اند.

وی اظهار داشت: تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد.

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو میان انسان و دام مشترک است، تصریح کرد: در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، انسان مبتلا به این بیماری خواهد شد در حالی که این بیماری با رعایت چند اصول ساده بهداشتی قابل کنترل است.

وی اقداماتی از جمله حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل های غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی را برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو ضروری خواند.

اسدی در همین حال توصیه کرد؛ لاشه تازه دام قبل از مصرف به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود.

وی در ادامه بر انجام روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان همچون پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک و همچنین اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخت نیز تاکید کرد.

عضو ستاد ملی پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: ویروس تب کریمه کنگو در برابر حرارت حساس است و از این رو پختن گوشت موجب از بین رفتن آن می‌شود.

وی با اذعان به این که این ویروس در دام با علامت همراه نیست، بیان داشت: دام در صورت ابتلا به این ویروس، ناقل می‌شود و بیشتر انسان درگیر بیماری خواهد شد.

اسدی ادامه داد: مهر سازمان دامپزشکی بر روی هر محصولی که باشد، متقاضیان با خیال راحت از آن محصول می‌توانند استفاده کنند.

ایجاد جایگاه‌های دام و کشتار با نظارت بهداشتی و شرعی

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد تمهیدات سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت عید سعید قربان گفت: این سازمان با استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی جلسات متعددی داشته و هماهنگی‌های لازم برای برقراری جایگاه‌های موقت دام و همچنین کشتار با نظارت بهداشتی و شرعی تامین شده است.

وی اضافه کرد: تمام دام‌های قابل عرضه قبل و پس از ذبح مراحل معاینات دامپزشکی را طی خواهند کرد ضمن آن که در جایگاه‌های عرضه دام تمام توصیه‌های بهداشتی در مورد عدم ابتلا به تب کریمه کنگو با بروشورهای بهداشتی و مشاوره‌های دامپزشکان مستقر به مردم ارایه خواهد شد.

اسدی اظهار داشت: در تمام جایگاه‌های عرضه دام زنده نیز اکیپ‌های سیار دامپزشکی مستقر هستند و در ادارات و شبکه‌های دامپزشکی نیز اکیپ‌های ثابت برای خدمات وجود دارند./ایرنا

 

منبع: فردا

کلیدواژه: بیماری تب کریمه کنگو بیماری تب کریمه کنگو سازمان دامپزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی

 
حمید جانفدا  ان کرد: باتوجه‌به اهمیت سلامت فرآورده‌های خام دامی، یکی از وظایف مهم دامپزشکی نظارت بر تولید و عرضه بهداشتی این فرآورده‌ها است و سازمان دامپزشکی برنامه‌های مختلفی در طول سال در دست اجرا دارد تا اطمینان حاصل شود که فرآورده‌های سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: بدین منظور در تمام ایام سال اکیپ‌های بازرسی و نظارتی بر مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه این فرآورده‌ها نظارت می‌نمایند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در این راستا در سال ۱۴۰۲ کارشناسان دامپزشکی بر کشتار ۳ میلیون و ۱۷۸ هزار قطعه طیور، ۷۷ هزار و ۲۳۸ رأس گاو، ۱۳ هزار و ۳۱۸ نفر شتر و ۲۱ هزار و ۵۶۶ رأس گوسفند و بز در کشتارگاه‌های استان نظارت کردند تا گوشت سالم و بهداشتی تولید شود.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۳ هزار و ۳۴۷ مورد بازدید از مراکز نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌ها صورت گرفت که یک هزار و ۹۲۲ مورد غیربهداشتی کشف شد و ۶۷۲ مورد نمونه‌برداری از محصولات مشکوک منجر به معدوم‌سازی ۶۸ تن فرآورده غیربهداشتی شد و دراین‌خصوص ۱۷۷ متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۱۱۶ مرکز غیربهداشتی پلمب شد.

جانفدا اذعان کرد: ازآنجایی‌که یکی از معضلات مهم استان سیستان و بلوچستان عرضه دام زنده و کشتار غیرمجاز دام است که به علت عدم نظارت بر دام و گوشت عرضه شده خطر جدی شیوع بیماری‌های واگیر و خطرناک وجود دارد، از شهروندان عزیز تقاضا می‌شود از خرید هرگونه گوشت دام و طیوری که در خارج از کشتارگاه کشتار شده و مراکز غیرمجاز عرضه می‌شود خودداری کنند تا سلامت خود و خانواده‌شان به خطر نیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا