Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس حوزه سلامت گفت: رشد کمیت و کیفیت دندانپزشکی با رشد جمعیت متناسب نبوده و همین امر باعث ایجاد انحصار، گرانی و عدم دسترسی به خدمات مناسب در بخش خدمات دندان شده است.

محمد فخر؛ کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره کاهش پذیرش دندانپزشکی و افزایش ۷۰ درصد دستمزد دندانپزشکی گفت: خدمات دندانپزشکی به طو معمول خدمات گران قیمتی است و بیشترین شکایت‌های قصور پزشکی مربوط به دندانپزشکی و خدمات زیبایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با تاکید بر اینکه خدمات دندان پزشکی در کشور ایران از کیفیت خوبی برخوردار نیست و گران هست افزود: مردم توان پرداخت چنین هزینه‌های را برای درمان ندارند و همین گران بودن باعث می‌شود بیمه‌ها این خدمات را پوشش ندهند.

این کارشناس حوزه سلامت با اشاره به اینکه ریشه گرانی و بی کیفیتی به انحصار در حوزه دندانپزشکی باز می‌گردد که سالیان طولانی است در این حوزه وجود دارد افزود: متاسفانه رشد کمیت و حتی کیفیت دندانپزشکی با رشد جمعیت متناسب نبوده است و همین امر باعث ایجاد انحصار گرانی، عدم دسترسی به خدمات مناسب و بی کیفیتی در بخش خدمات دندان شده است.

فخر توضیح داد: در سال‌های آینده از آنجا که با بحران سالمندی در کشور مواجه می‌شویم به طور قطع نیاز به خدمات دندانپزشکی هم افزایش میابد افزود: در کشور‌های مانند ژاپن و آلمان سرانه دندانپزشکی بیشتری دارند با توجه به تعداد بالای سالمند در این کشور‌ها و این کشور‌ها بهره وری اقتصادی بیشتری هم دارند.

این کارشناس حوزه سلامت یادآور شد: بیشتر خدمات دندانپزشکی در شمال شهر و مرکز استان‌ها انجام می‌شود به همین دلیل کسانی که در شهرستان‌ها زندگی میکنند مجبور هستند برای درمان دندان‌های خود مسافرت کنند و به مرکز شهر یا کلان شهر‌ها برای درمان بیایند که این خود یکی از معضلات اصلی در این بخش به شمار می‌رود. به همین دلیل مردم به آن‌ها دسترسی ندارند و خیلی از مردم هم توان پرداخت ندارند.

این کارشناس حوزه سلامت در پاسخ به این سوال که باتوجه به نیاز شدید به خدمات دندانپزشکی تاخیر در رسیدگی به این خدمات چه عواقبی را برای کشور در پی خواهد داشت گفت: در صورتی که وزارت بهداشت به این موضوع رسیدگی نکند با تقاضای زیاد در حوزه درمان دهان و دندان مواجه میشود که باید به آن‌ها رسیدگی کند این موضوع شاید در حال حاضر تقاضا خودش را نشان ندهد، اما در آن زمان ممکن است توان پاسخگویی به حجم تقاضا وجود نداشته باشد و مشکل ساز شود و در بلند مدت باعث بحران اجتماعی شرایط تورم فعلی هم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انحصار پزشکان انحصار دندان پزشکی دندانپزشکی عدالت اجتماعی گرانی محمد فخر کارشناس حوزه سلامت خدمات دندانپزشکی خدمات دندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان

به گزارش خبرگزاری مهر، جامعه مامایی کشور در مراسمی که با حضور رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی برگزار شد، بیانیه‌ای را صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: حرفه مامایی یکی از قدیمی ترین رشته‌های گروه پزشکی است که همواره در ارتقای سلامت زنان، کودکان و سلامت خانواده نقش ویژه ای داشته است.

امروز که کشور شاهد چالش‌های جمعیتی ناشی از کاهش نرخ باروری است و تغییرات اقلیمی و محیط زیستی از یکسو و ظرفیت‌های تکنولوژی و هوش مصنوعی از سوی دیگر سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، ضرورت دارد تا تغییر نگرش اساسی در مسئولین نظام سلامت و سازمان‌های مختلف جهت بهره مندی فراگیر خانواده‌ها به خصوص زنان باردار از خدمات با کیفیت مامایی و سلامت باروری صورت پذیرد تا بتوان با تبیین نقش ماماها در نظام سلامت برای دستیابی به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گام‌های اساسی برداشت.

لزوم توجه به سلامت نسل آینده و حل بحران‌هایی نظیر کاهش ازدواج، کاهش نرخ باروری و افزایش سزارین و عوارض ناشی از آن در مادران و کودکان ایجاب می‌نماید تا همگام با کشورهای پیشرفته جهان، جایگاه و استقلال حرفه‌ای ماماه ای کشور مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا جامعه مامایی کشور مصرانه خواستار رفع چالش‌های ذیل است تا بتواند با فراغ بال در خدمت نظام سلامت و زنان و نوزادان کشور باشد:

- اصلاح نظام پرداخت در زایشگاه‌ها و پرداخت تعرفه زایمانی به ماماهای عامل زایمان در مراکز دولتی فاقد متخصص زنان

- ⁠پرداخت ۳۰ درصد از تعرفه زایمان به ماماهای عامل زایمان در مراکزی که متخصص زنان حضور دارد و زایمان توسط ماما انجام می‌شود.

- ⁠پرداخت تعرفه‌های خدمات غیر زایمانی در حین لیبر

- استاندارد سازی نیروی انسانی ماما برای حمایت و تکریم مادر باردار در حین لیبر و زایمان و بهره مندی تمامی مادران از مراقبت نفر به نفر مامایی در حین زایمان

- فراهم شدن امکان حضور ماما همراه (حسب درخواست مادر) در تمامی مراکز زایشگاهی دولتی و خصوصی

- اجرای ماده ۴۵ قانون جوانی جمعیت جهت پوشش کامل بیمه‌ای خدمات مامایی (دارو، پارکلینیک) توسط بیمه‌های پایه و تکمیلی بالاخص بیمه تأمین اجتماعی.

در پایان پیشنهاد می‌شود تا جهت نیل به اهداف قانون جوانی جمعیت و بهبود کیفی خدمات سلامت باروری و سلامت مادر و نوزاد، ساختار تشکیلاتی مامایی به اداره کل مامایی و سلامت باروری در حوزه ستادی وزارت بهداشت ارتقا یابد.

کد خبر 6095996 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • اردوی جهادی دندان پزشکان کشور در شیراز
  • خدمات دندانپزشکی با استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های جهادی ارائه می‌شود
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • حضور ۸۰ دندان پزشک از سراسر کشور در اردوی جهادی شیراز