Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین، ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده که معادل ۶ درصد گاز تولیدی در جهان است که از این میزان گاز تولیدی ۲۳۳ میلیارد مترمکعب آن در کشور مصرف شده است.

 سهم گاز در سبد سوخت جهان و البته ایران در سال‌های اخیر افزایش داشته است و بر اساس سناریوهایی که تا سال ۲۰۵۰ مطرح است، اگرچه سهم نفت در سبد سوخت جهان کاهش پیدا می‌کند اما گاز با افزایش همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین حداقل تا ۳۰ سال آینده، گاز به عنوان یکی از مهمترین سوخت‌های جهان جایگاه خود را حفظ می‌کند؛ بنابراین توجه به تولید و مصرف این سوخت اهمیت ویژه‌ای دارد.

در سال ۲۰۲۱ با توجه به کنترل نسبی کرونا با افزایش واکسیناسیون در جهان، تقاضا برای گاز با ۴ درصد افزایش به بالای ۴ هزار میلیارد مترمکعب رسید.

بیشترین افزایش تقاضا در چین اتفاق افتاده و با توجه به محدود بودن امکان انتقال گاز از مسیر خط لوله، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) مطرح شد.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال گذشته میلادی همچنین تقاضای گاز در اروپا ۳ درصد بالا رفت. با آغاز سال ۲۰۲۲ اما با جنگ روسیه و اوکراین و محدود شدن نسبی صادرات گاز روسیه به اروپا، میزان ذخیره گاز در اروپا به کمترین میزان در ۵ سال گذشته رسید.

این کاهش تا حدی بوده که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد در صورت توقف صادرات گاز از سوی روسیه، مصرف گاز اروپا در فصل زمستان باید ۳۰ درصد کاهش یابد.

با این حال روند مصرف گاز در سایر نقاط جهان همچنان صعودی خواهد بود.

آمارها نشان می‌دهد، از مجموع ۴ هزار میلیارد مترمکعب گازی که در جهان تولید شده، آمریکا ۲۳ درصد آن را به خود اختصاص داده است. بعد از آمریکا روسیه با ۱۶ درصد از تولید گاز جهان در رتبه دوم قرار دارد و ایران با سهمی ۶ درصد در رتبه سوم تولید گاز جهان است.

بعد از ایران به ترتیب چین و قطر با سهمی ۵ و ۴ درصدی قرار دارند.

در زمینه مصرف نیز آمریکا و روسیه رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. بااین‌حال سومین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان چین است و در رتبه چهارم ایران قرار دارد.

ایران در حالی رتبه چهارم مصرف را به خود اختصاص داده که در مقایسه با ۳ کشور اول مصرف‌کننده گاز از نظر جمعیت، وسعت و همچنین رشد اقتصادی فاصله معناداری دارد.

ایران اگرچه ۳۶ درصد از گاز منطقه خاورمیانه را تولید می‌کند اما در مصرف سهمی ۴۲ درصدی دارد.

بنابراین اگرچه ایران توان تولید بالایی در گاز طبیعی دارد اما به جای آنکه با تکیه بر این توان، سهم خود را در بازارهای جهانی و تجارت گاز افزایش دهد، هر سال به دنبال تامین گاز مصرفی در داخل کشور است و در سال‌های اخیر با وجود بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی اما همواره شتاب رشد مصرف از رشد تولید بیشتر بوده است.

ادامه این روند، تراز منفی گاز را به دنبال خواهد داشت و ایران که در حال حاضر سهمی ۲ درصدی از تجارت گاز دارد را به واردکننده گاز تبدیل می‌کند.


انتهای پیام/


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیارد مترمکعب گاز جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۰۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند.

این نشریه در ادامه اضافه کرد که این داده‌های ناامید کننده حکایت از "چالش‌های سخت" پیش رو برای اقتصاد آمریکا دارد.

گزارش روز پنج‌شنبه همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه تنها 1.6 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های 2.5 درصدی است.

ترامپ: اقتصاد آمریکا طی یک سال آینده سقوط می‌کندپیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در 2024

رشد کندتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا به دنبال افزایش 3.4 درصدی ثبت شده در اکتبر تا دسامبر 2023 و 4.9 درصدی در سه ماهه قبل از آن رخ داده است.

دیوید دونابدیان، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک سی‌آی‌بی‌سی، به این رسانه گفت: این گزارش بدترین حالت ممکن بود (چراکه) رشد کندتر از حد انتظار همراه با تورم بالاتر از حد انتظار رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، رشد ضعیف اقتصاد و افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده نشانه‌های بارز رکود تورمی است که با کندی اقتصادی و افزایش تورم در یک دوره زمانی طولانی مشخص می‌شود.

ایالات متحده آخرین بار در دهه 1970 دچار رکود تورمی شد، زمانی که با سقوط اقتصاد، تورم دو رقمی رخ داد. سیاستگذاران این کشور با افزایش نرخ بهره بانکی تا 20 درصد به این رکود تورمی واکنش نشان دادند و قیمت ها را کاهش دادند اما اقتصاد را وارد رکود عمیق‌تری کردند.

در ماه مارس، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از افزایش نرخ بهره صرف نظر کرد و آن را بین محدوده هدف 5.25 تا 5.5 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در اول ماه مه برنامه ریزی شده است.

در عین حال، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، که توسط فدرال رزرو به عنوان معیار کلیدی تورم استفاده می‌شود، با سرعت سالانه 3.4 درصد افزایش یافت که بیشترین جهش را در یک سال گذشته نشان می‌دهد.

اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش داد که هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده در ژانویه تا مارس 2.5 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد 3.3 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023 و پیش بینی 3 درصدی کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان
  • افزایش ۶۸ درصدی جابه‌جایی کانتینر یخچالی در بنادر شرق هرمزگان
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران