Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، امروزه دانشگاه‌ها به سمتی می‌روند که مهارت محوری و اشتغال زایی از نقش‌های دانشگاه‌ها محسوب می‌شود یعنی یک دانشگاه دانشجویی را فارغ التحصیل می‌کند که از دانشگاه وارد بازار کار می‌شود و به اندازه ای مهارت آموخته است که می‌تواند یک شغل راه بیندازد.

در گذشته دانشگاه‌ها بیشتر تئوری محور بودند اما امروزه دانشگاه‌ها به سمت مهارت محوری پیش می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقا این موضوع برای کشور ما که با چالش‌های اقتصادی رو به روست بسیار مناسب است، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در نظر گرفته شده است، اینکه دانشگاه‌ها مهارت محوری و کارهای عملی و کاربردی را در دستور کار آموزشی خود داشته باشند بسیار ایده‌آل است.

کاربران سامانه فارس من نیز با ثبت پویشی در این سامانه خواستار حرکت دانشگاه‌ها به سمت علمی و کاربردی شدن هستند و از مسوولان خواستند تا ملاک ارزشیابی دانشجویان، کارهای عملی در طول ترم باشد.

* دانشگاه‌ها به سمت تربیت دانشجوی مهارت محور می‌روند

یکی از این کاربران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به چالش‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان گفته است: اگر دانشگاه‌های ما به سمت علمی و کاربردی شدن پیش بروند قطعا تولیدات دانش بنیان ما افزایش یافته و ما می‌توانیم با مشکلات اقتصادی و بیکاری مقابله کنیم.

این موضوع را از مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف هم پرسیدیم.

گلشنی گفت: اینکه کارهای عملی ملاک ارزشیابی دانشجویان در پایان ترم قرار بگیرد بسیار خوب است، من از اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یک دانشگاه مهارت محور است شنیدم که می‌گویند در این دانشگاه هم تئوری حرف زیادی در آموزش دارد در حالیکه باید دانشگاه‌ها به سمت مهارت محور بروند و کارهای عملی حاکم باشد.

وی با اشاره به تفاوت آزمایشگاه‌های لندن و ایران گفت: من از آزمایشگاه‌های مدارس اصیل لندن لذت بردم، به طور مثال اگر دانش آموز برای کار عملی نیاز به باتری داشت به او می‌گفتند ابتدا خودت باتری را بساز سپس از آن استفاده کن، یعنی دروس کاملا جنبه عملی داشت ولی در ایران اینگونه نیست.

همچنین عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: مهارت محور شدن دانشگاه‌ها یک ضرورت است، همانطور که بنا به خواسته وزیر علوم نیز باید ۳۰ درصد دروس دانشگاه‌ها به سمت مهارت محوری سوق یابد.

وی افزود: دانشگاه مهارت محور، فارغ التحصیل اشتغال آفرین را به جامعه تحویل می‌دهد و این فارغ التحصیلان می‌توانند چالش های تولید و اقتصاد کشور را هم حل کنند.

هادی محمدی زرندینی عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با اشاره به تأکیدات مسوولان بر مهارت محور شدن آموزش‌ها گفت: مقام معظم رهبری نیز موضوع تولید و مهارت محوری را راهی برای خروج از بحران‌ها دانسته‌اند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید با افزایش کارهای عملی و کاربردی و مهارت محور، دانشجویان را برای بازار کار آماده کرده و فارغ التحصیلانی داشته باشند که خودشان فرصت‌های شغلی را ایجاد کنند؛ البته در حال حاضر با تأکیدات وزیر علوم و مسوولان حوزه آموزش عالی به سمتی می‌رویم که در دانشگاه‌ها دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم نه پشت میز نشین.

به گزارش فارس، تأکید وزیر علوم بر مهارت محوری دانشگاه‌ها یک امتیاز برای دانشجویان و به طور کلی آموزش عالی کشورمان محسوب می‌شود، اینکه وزیر علوم یکسان بودن آموزش دانشگاه‌ها با نیاز بازار کار را یک ضرورت می‌داند می‌تواند به اشتغال آفرینی در کشور و کاهش آمار فارغ التحصیلان بیکار کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علمی و کاربردی اشتغال دانشگاه ها به سمت مهارت محوری کارهای عملی مهارت محور وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۳۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوزدهمین مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود

قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی کشور گفت: نوزدهمین مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شامل دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی در دانشگاه غیردولتی خاتم برگزار می‌شود.

غلامرضا بلالی، قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور اظهار کرد: نوزدهمین مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شامل دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی در دانشگاه غیردولتی خاتم برگزار می‌شود، در این دوره از مجمع محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و تحقیقات فناوری، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب و معاون آموزش وزارت علوم به همراه مدیران حوزه آموزش و اساتید حوزه دانشگاهی شرکت خواهند کرد.

وی افزود: در این مجمع نقش دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی در آموزش عالی بررسی خواهد شد و در خصوص فرصت‌ها و تهدیدها در آموزش عالی بحث و گو خواهد شد و راهکارهای موجود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی؛ نوزدهمین مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شامل دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه غیردولتی خاتم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نوزدهمین مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود
  • ضرورت توجه به هنر حکمی در دانشگاه‌ها
  • ضرورت توجه به هنرِ حکمی در دانشگاه‌ها
  • آموزش‌های جهاددانشگاهی «اشتغال محور» است
  • جزئیات فعالیت ۴ کارگروه تخصصی اجلاس سراسری معماری و شهرسازی
  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد