صیانت اروپا از فضای مجازی
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۳۸۳۴
تنظیم گری در فضای مجازی در تمام دنیا یک اصل پذیرفته شده است، هرچند برخی کشورها بارها سعی کردند تا سازمان ملل فضای مجازی را تأسیس کنند مانند تلاش سران شرکت کننده در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی( سال ۲۰۰۵ - تونس) اما آمریکا ادعا کرد که دلیلی ندارد حکمرانی اینترنت را شریکی انجام دهد، بعد از آن پارلمان اروپا چندین بار قانون مستقل برای حکمرانی در فضای مجازی وضع کرد که DMA و DSA آخرین نمونه های آنها هستند
به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، چهار سال پس از اجرایی شدن مقررات عمومی حفاظت از دادهها (GDPR)، پارلمان اروپا رای نهایی خود را درباره قانون خدمات دیجیتال (DSA) و قانون بازارهای دیجیتال (DMA) صادر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به این ترتیب با تصویب قاطع این دو قانون مهم، نقطه عطف دیگری در استراتژی دیجیتال اتحادیه اروپا رقم خورد. اتحادیه اروپا با تصویب این قوانین و با هدف تضمین سطح رقابت عادلانه در بخش فناوری، قصد دارد قدرت غولهای فناوری آمریکا در اتحادیه اروپا را محدود کند.
امروز سیاستمداران در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیدهاند که پلتفرمهای بزرگ دیجیتال در دنیا مانند فیسبوک، یوتیوب، توییتر و اینستاگرام به شدت بر شیوه تفکر و مباحث عامه مردم تأثیرگذار هستند. بهعلاوه، این شرکتها با توجه به خدماتی که ارائه میدهند، عملا مدیریت اطلاعاتی که در جامعه جریان میباید را در اختیار دارند.
این وضعیت، قدرت عظیمی را در دست تنها چند شرکت قرار داده که بارها نشان دادهاند با نادیده گرفتن یا کماهمیت جلوه دادن آسیبهای ناشی از خدماتشان، سود را بر منافع عمومی ترجیح میدهند. به عنوان مثال در یک مورد، اسناد افشا شده نشان داد که الگوریتم فید خبری اصلاح شده فیسبوک، به تقویت اطلاعات نادرست و محتوای خشونت آمیز در این پلتفرم کمک کرده است.
براساس این دغدغه، اتحادیه اروپا قانون GDPR را در سال ۲۰۱۶ برای حفاظت از داده مردم و حفظ حریم شخصی آنها به تصویب رساند که اجرای آن در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. اگرچه با گذشت ۴ سال از اجرای این قانون، توانسته حقوق حریم خصوصی میلیونها نفر را در داخل و خارج از اروپا به طرز قابل توجهی بهبود ببخشد، اما مشکلات اساسی را برطرف نکرده است؛ به عبارتی کارگزاران و مالکان داده هنوز اطلاعات شهروندان را ذخیره میکنند، آنها را میفروشند و از طرف دیگر صنعت تبلیغات آنلاین مملو از سواستفادههای احتمالی است.
طبق لایحه جدید، شرکتها باید از چندین قانون، از جمله الزامات اخذ رضایت قوی، حفظ حریم خصوصی بر اساس طراحی و اعلانهای نقض اجباری پیروی کنند. این قانون چندین حق را برای کاربران برای دسترسی و کنترل دادههایشان قائل میشود، از جمله قابلیت انتقال دادهها و «حق فراموش شدن» که این امکان را به کاربر میدهد تا دادههای خود را در یک پلتفرم به طور کامل پاک کند.
همچنین طبق این قانون هر کشورِ عضو باید یک مرجع حفاظت از دادهها (Data Protection Authority) منصوب کند که مسئول نظارت و اجرای این قانون است. در این مدت ۴ ساله، بیش از ۸۰۰ مورد جریمه برای شرکتهای مختلف در نظر گرفته شده که در برخی موارد ارقام بسیار زیادی را متوجه غولهای آمریکایی کرده است.
به عنوان مثال شرکت سوئدی H&M که در خردهفروشی پوشاک فعالیت میکند، به دلیل آنکه اطلاعات شخصی کارکنان خود را بدون اخذ رضایت مناسب از آنها و با هدف استفاده برای ساختن پروفایل شخصی و اطلاعات استخدامی، رصد و جمعآوری کرد به ۳۵ میلیون یورو و انجام برخی تغییرات ساختاری جریمه شد. بیشترین جریمه قانون GDPR برای آمازون (۷۵۰ میلیون یورو) و واتساپ (۲۲۵ میلیون یورو) بوده است.
با این وجود و همانطور که مشاهده میشود، اتحادیه اروپا قانونگذاری برای خدمات و بازارهای دیجیتال را به مقررات حفاظت از داده محدود نکرد و در مرحله بعدی، مقررات سختگیرانهتری را در قالب قوانین مفصل و دقیق DSA و DMA به تصویب رساند.
کمیسیون اتحادیه اروپا در بسته قانون خدمات دیجیتال به سراغ پلتفرمهای بزرگ که آنها را اصطلاحاً نگهبان دروازه بان (Gatekeeper) مینامد، رفته است. این پلتفرمها به عنوان گلوگاه میان مشاغل و شهروندان اتحادیه اروپا عمل کنند و تسلط آنها بر زندگی مجازی شهروندان به نحوی ست که به راحتی از زندگی روزمره مردم حذف نمیشوند.
بر اساس گزارش صدا و سیما از نظر اتحادیه اروپا هر شرکتی که دارای برخی ویژگیها از جمله حداقل ارزش ۷۵ میلیارد یورو، درآمد سالانه در اروپا ۷.۵ میلیارد یورو یا تعداد کاربران ۴۵ میلیون نفر یا دارای ۱۰ هزار مشتری در اروپا داشته باشد، یک دروازه بان تلقی میشود. به عنوان مثال گوگل که ۹۲ درصد سهم بازار موتور جستجو را در اختیار دارد یا فیسبوک با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در اتحادیه اروپا از جمله این شرکتها به حساب میآیند.
به صورت خلاصه، قانون خدمات دیجیتال، در اصل خود، یک چارچوب نظارتی در سه حوزه محتوا، تبلیغات و فرآیندهای الگوریتمی برقرار میکند. این قوانین پلتفرمها را موظف میکنند که گزارشهای شفافیت را در زمینه تبلیغات، سیستمهای جستجوگر شخصی و سایر الگوریتمهای خود ارائه کنند.
به عنوان مثال پس از این قانون، شرکتی مانند گوگل این اجازه را نخواهد داشت که در نتایج جستجو، شرکتهای زیر مجموعه خود را در رتبههای اول قرار دهد و یا نصب برخی نرمافزارها در گوشیهای اندروید را اجباری کند. شرکتها همچنین ملزم شدهاند که دادههای کاربران خود را در اختیار سایر پلتفرمهای دیجیتال کوچکتر قرار دهند تا شرایط رقابت برای شرکتهای نوپا عادلانهتر شود. یکی از نتایج اجرا شدن قانون مذکور این خواهد بود که پیامرسانهای بزرگ ملزم هستند تا اجازه ارسال پیام یا برقراری تماس با سایر پیامرسانهای کوچکتر را برقرار کنند.
به عنوان مثال شرکت اپل باید شرایطی را فراهم کند که یک کاربر از طریق نسخه دسکتاپ تلگرام بتواند به نسخه موبایل IMessage پیام بدهد. این مسئله با توجه به ملاحظات اشتراک داده میان پلتفرمها که پیش از این رایج نبوده است، اتفاق تازه و مهمی محسوب میشود. قانون DSA شرکتها را در صورت تخطی از قوانین به میزان ۶ درصد از گردش سالانهشان جریمه میکند.
اگرچه در سر راه تصویب و اجرای قانون خدمات دیجیتال موانعی وجود داشت و لابی گستردهای توسط غولهای تکنولوژی (Big Tech) برای تعدیل آن صورت گرفت، اما این قانونِ مفصل و پرجزییات که در ۳۱۰ صفحه در قالب ۵ فصل و ۷۱ ماده تنظیم شده، یک تغییر پارادیم بالقوه در مقررات فناوری محسوب میشود
با این وجود برخی کارشناسان عقیده دارند که اتحادیه اروپا در نهایت و با اکتفا به این قوانین نمیتواند به اهداف خود در حکمرانی دیجیتال دست یابد و میبایست استراتژی خود را بر توسعه فعالانه پلتفرمها بر اساس مفهوم «حکمرانی پلتفرمی» تعریف کند.
اتحادیه اروپا با اینکه یک شریک استراتژیک برای آمریکا به شمار اما به نظر میرسد که علی الخصوص بعد از اتفاقاتی مانند شنود اطلاعاتی ابزار دیجیتال مسئولان این اتحادیه به خوبی متوجه شده است که این رفاقت ظاهری در بین اروپا و آمریکا در باطن سست است به همین جهت بارها شاهد تصویب قوانینی جهت حفاظت از حکمرانی دیجیتال اروپا در برابر آمریکا بودیم، رویهای که همچنان ادامه دارد و ظاهراً نمیتوان آنها را ناآشنا با پارادایم نوین رسانهای جهان، ایدولوژیک و ... خطاب کرد همانطور که گفته شد، ضعف اساسی اروپا در توسعه حکمرانی سایبری خود لایه سرویس است که راهاندازی پلتفرمهایی مانند ماستودون (توئیتر اروپایی) را باید تلاش برای تقویت همین نقطه ضعف فهم کرد، اروپا قصد ندارد تصمیم گیری برای افکار عمومی خود را به چند پلتفرم آمریکایی بسپرد و عرصه حکمرانی پلنفرمی را به رقیب لبخند به لب خود، آمریکا واگذار کند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: اپل اتحادیه اروپا گوگل اینستاگرام اروپا فیسبوک پارلمان اروپا آمازون واتساپ اپل آی دی اپل واچ طرح صیانت واتساپ دسکتاپ متا واتساپ وب قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا عنوان مثال حفاظت از داده فضای مجازی پلتفرم ها داده ها شرکت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۳۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
به گزارش "ورزش سه"، همیشه محبوبیت پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور یکی از موضوعات مورد بحث میان هواداران فوتبال ایران بوده و این در حالی است که با گذشت 23 دوره از لیگ برتر ایران، نگاه کردن به جو مخوف ورزشگاهها و تماشاگران تیمها، باعث میشود تا حدودی نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشیم، اما در عصر ارتباطات، تمرکز بر بخش فضای مجازی به ویژه اینستاگرام به تیمها کمک میکند تا محبوبیت خودشان را نشان دهند. البته این موضوع هم چندان قابل اتکا نیست چرا که امکان دارد برخی از کاربران فضای مجازی، صفحه دو یا چند باشگاه را دنبال کرده باشد و از آن مهمتر برخی از هواداران نیز علاقه خودشان را در قلبشان نگه داشتند. با این حال نگاهی خواهیم داشت به وضعیت فعالیت باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در فضای مجازی تا ببینیم کدام تیم بیشترین دنبال کننده و هوادار را دارد.
پرسپولیس - 9 میلیون نفر
باشگاه پرسپولیس با 9 میلیون نفر دنبال کننده، از این حیث در فوتبال ایران یکه تاز است و با توجه به چهره خاصی که در آسیا دارد، توجه مردمان دیگر کشورهای آسیایی را نیز به خود جلب کند.
استقلال - 4 میلیون نفر
اختلاف فاحش آبیها نسبت به رقیب سنتی خود قابل توجه است و این تفاوت 5 میلیونی برای هواداران استقلال قطعا حائز اهمیت خواهد بود.
تراکتور - 1.1 میلیون نفر
نام تیم بعدی مشخص است. تیمی که هنوز تصاویر حضور هواداران پرشورش در بازیهای لیگ بیست و سوم، توسط رسانهها با عنوان یکی از باشکوهترین تیمهای هواداری در فوتبال ایران منتشر میشود.
سپاهان - 505 هزار نفر
طلایی پوشان اصفهان فاصله بسیار زیادی با سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتور دارد. آنها در میزان دنبال کننده هنوز به یک میلیون هم نرسیدهاند و این یک اتفاق مهم در رابطه با صفحه مجازی باشگاه سپاهان خواهد بود.
فولاد خوزستان - 210 هزار نفر
تیم بعدی فولادیها خواهند بود. خوزستان به عنوان اولین استان در مسیر توسعه فوتبال در کشورمان ایران، همیشه استانی فوتبالی بوده و در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران، شاهد استعدادهای زیادی بودهایم و فولاد خوزستان به عنوان پرافتخارترین تیم این استان شرایط قابل توجهی دارد.
ملوان - 85 هزار نفر
باشگاه ملوان جدای از محبوبیتی که در خطه شمالی کشورمان دارد، در مدت اخیر با توجه به فعالیت گستردهای که در فضای مجازی داشته، در رده بعدی ایستاده اما شایان ذکر است ملوان نخستین تیمی است که کمتر از 100 هزار نفر دنبال کننده دارد!
صنعت نفت آبادان - 82 هزار نفر
باور کردنی نخواهد بود که با توجه به شرایط کنونی جدول، باید با صنعت نفت آبادان، نماینده برزیلی فوتبال خوزستان در پایان فصل خداحافظی کنیم اما قطعا هواداران پرشور این تیم به مانند همیشه امید دارند و از بازیکنان تیمشان انتظار دارند هر طور که شده از منطقه سقوط فرار کنند.
استقلال خوزستان - 76 هزار نفر
دیگر تیم خوزستانی فوتبال ایران با 76 هزار دنبال کننده، در رده هشتم قرار دارد و افسوس که آنها هم این روزها در تلاش برای بقا هستند.
شمس آذر قزوین - 65 هزار نفر
اینکه استان قزوین در لیگ برتر نماینده داشته باشد یکی از اتفاقاتی بود که بسیاری از فوتبالدوستان ایرانی به آن فکر میکردند و اکنون میبینیم که شمس آذر در فصل نخست خود در لیگ برتر توانسته تیم محبوبی باشد و جذب 65 هزار دنبال کننده اتفاق ویژهای است که آنها در این فصل تجربه کردهاند.
نساجی - 51 هزار نفر
امید شهر خسته، اگر چه فصل سختی داشته اما این روزها حداقل با حاشیه امنیتی یک امتیاز از این منطقه خارج شده؛ واضح و مبرهن است که در هر شرایطی، مردم مازندران پشت تیمشان را خالی نخواهند کرد و حتی اگر این تیم قرار باشد در اتفاقی تلخ مانند گذشته 23 سال از سطح اول فوتبال ایران دور باشد، باز هم نساجیچیها تیمشان را تنها نخواهند گذاشت.
گل گهر سیرجان - 50 هزار نفر
سیرجانیها در رده یازدهم این آمار قرار دارند و به نظر وضعیت آنها به عنوان یک تیم صنعتی چندان خوب نیست.
آلومینیوم اراک - 49 هزار نفر
ایرالکو با توجه به تمرکزی که بر مدیریت فضای مجازی خود گذاشته، یکی از دیگر تیمهایی است که توانسته در اینستاگرام فعالیت بسیار قابل توجهی داشته باشد و از تیمهای خلاق فوتبال ایران در این زمینه محسوب میشود.
هوادار - 44 هزار نفر
تیم بدون هوادار فوتبال ایران که از آغاز نیم فصل با حضور مسعود شجاعی به عنوان سرمربی توجهات را به خود جلب کرده، به وضوح شرایط بهتری نسبت به برخی از تیمهای لیگ دارد!
ذوب آهن - 38 هزار نفر
انتظار از ذوبیها با توجه به قدمتشان بیشتر بود، اما در این ردهبندی، رتبه مطلوبی کسب نکردهاند.
مس رفسنجان - 29 هزار نفر
نارنجی پوشان رفسنجانی هم با 29 هزار نفر پانزدهمین تیم فوتبال ایران در رابطه با جذب دنبال کننده محسوب میشود.
پیکان - 24 هزار نفر
بر خلاف هوادار، آنها در فضای مجازی با توجه به تسلط بر رشتههای ورزشی مختلف دنبال کننده زیادی ندارند اما آنها هم در این زمینه از تیمهای خاص لیگ محسوب میشوند.