Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-مدیر انرژی سیالات فولاد مبارکه از افزایش 13 برابری استفاده از پساب‌های شهری و صنعتی در این شرکت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ایمیدرو؛ آقای امیر طباطبائیان در وبینار تامین آب پایدار معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه 43 درصد از آب مورد نیاز این شرکت از محل تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی تامین می‌شود، گفت: تصفیه پساب‌های شهری و استفاده مجدد آن در صنعت و تبدیل برج‌های خنک کن تَر به هیبریدی از اقدامات فولاد مبارکه در سال‌های اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی با اشاره به کاهش سهم مصرف فولاد مبارکه از زاینده رود افزود: از سال 1393 تا 1400 میزان استحصال آب از پساب‌های شهری و صنعتی در این شرکت حدود 13 برابر شده است همچنین در سال 1400، در مجموع 11.1 میلیون متر مکعب آب صنعتی از محل تصفیه پساب شهری و صنعتی برای نواحی تولیدی تامین شده است.
 طباطبائیان گفت: نتیجه اقدامات صورت گرفته، کاهش مصرف ویژه آب خام بر تن اسلب بود به طوری که در سال گذشته با مصرف 14.7 میلیون متر مکعب آب خام و تولید 6 میلیون و 700 هزار تن فولاد خام مصرف ویژه آب 2.2 متر مکعب به ازای تولید تختال بود.
وی اضافه کرد: آب مورد نیاز سالانه این شرکت در سال 70 با 2.4 میلیون تولید، حدود 40 میلیون لیتر مکعب (براساس طراحی) بوده است که این رقم در سال 1400 با 6.7 میلیون تولید به 14.7 میلیون لیتر مکعب رسیده است.
3 درصد آب مصرفی کشور در بخش صنعت
آقای محسن، ولی در این وبینار با بیان اینکه ایران با بارشی معادل یک سوم متوسط بارش جهان و یک دوم متوسط بارش آسیا در منطقه‌ای خشک و کم آب قرار دارد، گفت: اطلاعات این بخش نشان می‌دهد که متوسط حجم جریانات سطحی حدود 50 درصد میزان بلندمدت آن است که با توجه به الگو‌های مصرف آب، میزان بارندگی و نرخ تبخیر و تعرق در کشور، وضعیت نامطلوبی در آینده خواهد داشت.
 مدیر واحد معاونت مهندسی شرکت فولاد تکنیک ادامه داد: طبق برآورد سال 99، حدود 88 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی، 9 درصد میزان آب مصرفی کشور در بخش شرب و 3 درصد در بخش صنعت بوده است. از میزان آب مصرفی بخش صنعت، 2 دهم آن به بخش فولاد اختصاص یافته است.
 وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم آب مصرف شده در بخش صنعت فولاد (حدود 0.2 درصد) در مقایسه با بخش کشاورزی ناچیز است، افزود: با این حال، بررسی رویکرد توسعه اقتصادی در جهان، حاکی از افزایش تدریجی این سهم با روند توسعه صنعتی است، ضمن اینکه تامین آب برای صنایع و معادنی که معمولا در مناطق دور از منابع آب شکل گرفته‌اند، مساله مدیریت منابع آب در این بخش‌ها را پراهمیت‌تر می‌کند.
 ولی افزود: در صنعت فولاد، فرایند‌های مرتبط با فولادسازی (کنوتوری و کوره قوس الکتریکی) و نورد ورق سنتی، رکورددار مصرف آب در زنجیره فولاد است. فرایند‌های تمیزکاری و کنترل غبار نیز از دیگر مصرف کنندگان آب در این صنعت به شمار می‌روند.
 نماینده شرکت فولاد تکنیک گفت: استفاده از کولر‌های هوایی (Air Cooler)، استفاده از برج‌های خنک کننده هیبریدی، استفاده از آب با کیفیت بالاتر (سختی کمتر)، استفاده از غبارگیر‌های خشک (بگ فیلتر یا الکترواستاتیک فیلتر) به جای غبارگیرهای‏تر (ونتوری اسکرابرها)، تصفیه مجدد و بازیافت پساب در صنعت و بازچرخانی آب در فرایند‌ها از راهکار‌های کاهش مصرف آب است.
 وی ادامه داد: استفاده از برج خنک کننده هیبریدی در شرکت فولاد مبارکه، باعث صرفه جویی 12.9 درصدی، استفاده از برج خنک کننده هیبریدی و کولر هوایی در فولاد ابرکوه صرفه جویی 62 درصدی و استفاده از کولر‌های هوایی و بالا بردن کیفیت آب جبرانی با استفاده از آب دمین، صرفه جویی 68 درصدی در مصرف آب را به همراه داشته است.
 بازگشت 85 درصد آب حاوی مواد شیمیایی به کارخانه
 آقای محمدرضا معمار در این وبینار با اشاره به مصرف حدود 335 هزار متر مکعبی این شرکت در سال، گفت: شرکت موته برای بهینه سازی مصرف آب، 4 طرح را اجرایی کرده است. با احداث واحد آبگیری برای باطله خروجی از کارخانه، 85 درصد آب حاوی موادشیمیایی به کارخانه بازگشت داده می‌شود و دوباره مصرف می‌شود. مدیر تحقیق و توسعه مجتمع طلای موته ادامه داد: طرح‌های دیگر، آبیاری تحت فشار، اجرای سیستم تصفیه فاضلاب کارواش و استفاده مجدد آن و نیز طرح پژوهشی شناخت اثر کیفیت آب مورد استفاده در فرآیند‌های لیچینگ و جذب بر بهره وری تولید توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است. نتایج حاصل از این طرح ها، به صرفه جویی سالانه 283 هزار متر مکعب می‌انجامد.
 منیژه غلامرضایی مدیر زیرساخت ایمیدرو گفت: این وبینار با توجه به وضعیت خشکسالی مداوم جهانی از جمله ایران و متعاقب آن چالش‌های حاصل شده در بخش آب و با هدف بررسی وضعیت تامین آب صنایع معدنی و شناسایی راهکار‌ها و تجربه‌های حاصل شده در زمینه تامین پایدار آب صنایع مختلف از جمله بخش معدن و صنایع معدنی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فولاد مبارکه پساب های شهری فولاد مبارکه شهری و صنعتی صرفه جویی آب مصرفی بخش صنعت متر مکعب درصد آب مصرف آب آب مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در استان تهران/ احداث ۲ مگافارم پیگیری می‌شود

 محمد علیمهری معاون استاندار در حاشیه جلسه بررسی آخرین وضعیت احداث واحد‌های بزرگ مقیاس پرورش مرغ گوشتی (مگافارم) اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۲ درصد مصرف روزانه مرغ استان تهران در داخل استان تولید می‌شود. 

وی افزود: برنامه ریزی اولیه برای احداث ۲ مگافارم در شهرستان ری و فیروزکوه انجام شده تا خودکفایی استان تهران به ۳۰ درصد افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با تاکید بر افزایش تولید خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۹ واحد راکد مرغداری استان تهران احیا شد که موجب افزایش جوجه ریزی از ۵۰۰ هزار قطعه به یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد 
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در استان تهران/ احداث ۲ مگافارم پیگیری می‌شود
  • پهپادهای اوکراین صنعت فولاد روسیه را هدف گرفتند