Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیهان: آفتابه ایرانی ۲۶۰۰ سال قدمت دارد، اما کشور آمریکا ۲۰۰ سال‌
کیهان در ستون «کیهان و خوانندگان» نوشت: یک آفتابه ایرانی بیش از ۲۶۰۰ سال قدمت دارد و آمریکا تنها ۲۰۰ سال، که بنایش بر ظلم و قتل و غارت و برده‌داری گذاشته شده است. آیا پذیرش کدخدایی آمریکا بر جهان ننگ نیست؟!

وزیر ارشاد: با همه مشکلات اقتصادی بیش از ۹۰ درصد حامی ارزش‌های انقلاب هستند
وزیر ارشاد: رسانه‌های داخلی ما با هدف منافع ملی باید با یکدیگر متحد شوند و برابر روایت‌سازی نادرست دشمن مقابله کنند و موفقیت‌ها و رضایت مردم را که واقعیت این روز‌های کشورمان است به قلم بکشانند. اسماعیلی ادامه داد: اول تیرماه از یک روزنامه خواستیم که یک نظر سنجی برگزار کند تا ببینیم رضایت مردم از وضعیت کشور به چه میزان است، بعد از انجام این کار متوجه شدیم که با همه مشکلات اقتصادی که بر مردم وارد شده، اما همچنان بیش از ۹۰ درصد مردم حامی ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی هستند و حدود ۷۶ درصد از مردم مناسک دینی را برگزار می‌کنند این آمار نشان دهنده این است که مردم فهیم کشورمان انقلاب و کشورشان را دوست دارند.

وریا غفوری از استقلال خداحافظی کرد
کاپیتان استقلال بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام خداحافظی خود از این تیم را به طور رسمی اعلام کرد. برای وریا غفوری، آن مصاحبه طوفانی و بیان ناراحتی از اینکه هیچ کس از باشگاه استقلال با او برای تمدید قرارداد تماسی نگرفته هم افاقه نکرد؛ او ساعت‌ها و روز‌ها منتظر ماند تا شاید روزنه امیدی برای ادامه همکاری با استقلال باز شود، اما در نهایت همه راه‌ها برایش به خداحافظی ختم شد. «بدرود استقلال قهرمان»؛ بعد از چند روز سکوت وریا غفوری این ۳ واژه را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر و پایان همکاری با آبی پوشان را بعد از ۶ سال به طور رسمی اعلام کرد. خبری تلخ و غم انگیز برای بسیاری از هواداران استقلال که به کاپیتان تیم خود علاقه وافری داشتند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب در تخریب تیم هسته‌ای تحت تاثیر غربی‌ها و سعودی‌ها هستند
مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به این پرسش که هدف از تخریب تیم مذاکره کننده ایران توسط بخشی از رسانه‌های اصلاح طلب چیست؟ تصریح کرد: بعضی از این‌ها تحت تاثیر رسانه‌های فارسی‌زبان دولت‌های غربی و متحدین آن‌ها ازجمله دولت سعودی و ارتش‌های سایبری آن‌ها هستند و عده‌ای هم از این اقدامات انگیزه‌های سیاسی دارند. مرندی با تاکید بر اینکه افرادی که در داخل به دنبال تخریب تیم مذاکره کننده هستند، اطلاع دقیقی از محتویات مذاکرات ندارد، گفت: اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را در مذاکرات به دست آورد و تحریم‌های دستگاه‌های مهم باقی بماند، برجام به درستی اجرا نمی‌شود و اتفاقاتی که بعد از توافق سال ۲۰۱۵ افتاد، تکرار خواهد شد؛ در آن دوره دولت اوباما به توافق پایبند نبود و ترامپ برجام را پاره کرد و هیچ‌کدام بابت این کار هزینه‌ای ندادند.

توضیحات یک شرکت تولید ماکارونی در خصوص ورود به صنعت خودروسازی
مهدی امینی قائم مقام مدیر عامل گروه صنعتی زر ماکارون در واکنش به خبر دریافت مجوز خودرو سازی توسط این شرکت خاطر نشان کرد: جواز تولید زر خودرو برای گروه صنعتی زرماکارون از سوی وزارت صمت صادر شده است. زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی ۴۴۰ هکتار در استان البرز – اتوبان کرج خریداری و جواز تاسیس ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودرو‌های مختلف، از خودروی اقتصادی تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را گرفته است.

برپایی پایگاه عفاف و حجاب در ایستگاه‌های متروی تهران
پایگاه تشویق و ترغیب بانوان با عنوان "ایستگاه عاشقی" به مناسبت‌هفته عفاف و حجاب در ایستگاه‌های منتخب متروی تهران برگزار می‌شود. سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه گفت: به منظور تشویق و ترغیب بانوان به رعایت حجاب اسلامی در شهر، به ویژه مکان‌های عمومی مانند مترو و هم‌چنین ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در میان جوانان، پایگاه بانوان "ایستگاه عاشقی" در پنج ایستگاه منتخب متروی تهران برگزار می‌شود. سید محمد نقیب افزود: این پایگاه مشاوره با هدف ارایه مشاوره در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی - ایرانی باحضور کارشناسان و مشاوران و هم چنین توزیع هدایای اسلامی و پذیرایی در این حوزه برگزار می‌شود. مشاوران در پایگاه مشاوره "ایستگاه عاشقی" در ایستگاه‌های امام خمینی، تئاترشهر، شادمان، میدان، ولی عصر و جهاد تا ۲۱ تیر از ساعت ۱۵ الی ۱۹ پاسخگوی سوالات شهروندان هستند.

روایت خبرگزاری دولت از ماجرای دیپلمات‌های جاسوس
ایرنا نوشت: بر اساس فیلم منتشر شده توسط سازمان اطلاعات سپاه، این سازمان برخی از افراد مرتبط با سفارت‌خانه‌های خارجی را که به جای انجام ماموریت‌های دیپلماتیک خود، جاسوسی می‌کردند را شناسایی کرده است. این دیپلمات‌ها در حالی توسط سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و دستگیر شده‌اند که مشغول جاسوسی و نمونه‌برداری از خاک مناطق مختلفی از کشورمان در مناطق ممنوعه بوده‌اند. یکی از افراد شناسایی شده معاون سفیر انگلیس است که با خانواده به عنوان گردشگر به کویر شهداد رفته، اما آنگونه که تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد، این فرد به دنبال نمونه برداری از خاک این منطقه بوده است آن هم در زمانی که یک رزمایش موشکی توسط نیروی هوافضای سپاه در آنجا در حال برگزاری بوده است. او پس از عذرخواهی از شهری که به آن سفر کرده بود اخراج می‌شود. maciej walczak دیگر فردی است که در پوشش تبادل علمی با یک دانشگاه وارد کشور می‌شود، اما بعنوان گردشگر همزمان با یک تست موشکی به کرمان و منطقه شهداد می‌روند که اقدام به نمونه برداری خاک، آب، سنگ، نمک و گل نموده اند. او رئیس بخش بیولوژیکی و بیوفناوری دانشگاه کوپرنیک لهستان است که دانشگاهی مرتبط با رژیم صهیونیستی است. رونالد گشین همسر رایزن فرهنگی سفارت اتریش نیز یکی دیگر از این افراد است که به یکی از روستا‌های توابع شهرستان دامغان می‌رود و شروع به نمونه برداری از خاک منطقه می‌کند. او پیش از این هم هنگام تصویربرداری از یکی از مناطق نظامی در تهران شناسایی می‌شود.

طالبان حقابه ایران از هیرمند را به شوره‌زار ریخت
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان از برگزاری جلسات هیات‌های فنی ایران و افغانستان با هدف تامین حقابه هامون و اجرای معاهدات مربوطه در چند روز آینده خبر داد. وی بیان کرد: پس از مذاکره برای حقابه هامون، آبی از سد کمال خان افغانستان رها شد، اما متاسفانه به دلیل اشتباهاتی که توسط هیات حاکمه افغانستان اتفاق افتاد، بخش اعظم این آب در شوره زار‌های این کشور ریخت و از بین رفت.

فرمانده سپاه: آمریکایی‌ها معتقدند بزرگترین ضعفشان، نداشتنِ یک رهبری روحانی و دارای کاریزماست
سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت: دشمنان ایران خصوصا آمریکایی‌ها به دو ضعف بزرگ خودشان یکی نداشتن رهبری روحانی و کاریزما و دیگری فقدان حکمت در دستگاه رهبری غرب اعتراف کردند. وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها معتقدند بزرگترین ضعفشان نداشتن یک رهبری روحانی و دارای کاریزما است.

خبر مهم «همتی» درباره میدان مشترک گازی ایران و قطر
عبدالناصر همتی در توییتی از شرکای قطر برای برداشت از میدان مشترک گازی با ایران رونمایی کرد. عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در توییتی نوشت: قطر، ضمن رفت و آمد میانجیگرانه بین ایران و آمریکا، آخرین شریک خود برای ابرپروژه ۲۹ میلیارد دلاری LNG را نیز انتخاب کرد. ۵ غول نفتی توتال فرانسه، کونوکوفیلیپس و اکسان موبیل آمریکا، انی ایتالیا و شل انگلیسی و هلندی، شرکای قطر برای برداشت از میدان گازی مشترک با ایران خواهند بود. جالب نیست؟!

جان بولتون: «بایدن» در برابر ایران وا داده است
مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید مدعی شده که رئیس‌جمهور این کشور در برابر ایران وا داده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا امروز چهارشنبه مدعی شده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور در برابر ایران وا داده است. بولتون مدعی شده اطلاعیه اخیر وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تسهیل ورود افراد مرتبط با سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» بخشی از تلاش جو بایدن برای ورود به توافق هسته‌ای با ایران است. جان بولتون گفت: «فکر می‌کنم این یک تصمیم فاجعه‌بار است. من دلیل آن را تا حد زیادی تلاش‌های ادامه‌دار دولت برای بازگشت به توافق هسته‌ای می‌دانم.» ادعای جان بولتون در حالی مطرح شده که وزارت خارجه آمریکا ادعا‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه اطلاعیه جدید این کشور با ایران مرتبط است را رد کرده‌اند. برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند وزارت خارجه و امنیت داخلی آمریکا بیانیه‌ای صادر کرده‌اند تا رویه قبلی دولت آمریکا در جلوگیری از ورود ایرانیانی به آمریکا که خدمت نظام وظیفه‌شان را در سپاه پاسداران گذرانده‌اند اصلاح کنند.

نیکزاد: زمان تغییر ساختار اداری کشور رسیده است
نایب رئیس مجلس گفت: زمان آن رسیده که دولت و مجلس ساختار کلی پرداخت کارکنان دولت و ساختار اداری کشور را تغییر دهند. جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی در اداره کشور همواره از سوی رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است و ایشان در بخشی از سخنان خود در دیدار خردادماه امسال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این باره می‌فرمایند: «یکی از ارکان اصلی مدیریّت کشور مجلس شورای اسلامی است؛ بین چند رکن اساسی و اصلی در اداره‌ی کشور، یکی از این ارکان مهم، مجلس شورای اسلامی است.» حلّ مشکلات اساسی کشور، همکاری با سایر قوا و قانون‌گذاری با نگاه جامع و بلندمدّت از جمله توصیه‌های رهبر انقلاب در دیدار خردادماه امسال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای به همین بهانه به گفتگو با علی نیکزاد، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی پرداخته که مشروح آن در ادامه است.

سفیر انگلیس بازداشت معاونش را تکذیب کرد
سایمون شرکلیف در توییتر نوشت: این گزارش‌ها مبنی بر اینکه معاون سفیر ما در حال حاضر در بازداشت است بسیار جالب است... او در دسامبر گذشته در پایان ماموریت خود ایران را ترک کرد.

در مذاکرات دوحه خیلی بهتر از این می‌توانستیم کار کنیم
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ارزیابی خود از مذاکرات دوحه، گفت که ما در دوحه خیلی بهتر از این می‌توانستیم کار کنیم و در این زمینه منتقد دیپلماسی خارجی است. او تاکید می‌کند که با محاسبه و نقشه راه وارد مذاکرات دوحه نشدیم و دلیلش هم این است که هنوز دستگاه دیپلماسی خارجی ما یک نقشه راه مدونی در این زمینه ندارد و در یک چارچوب و بر مبنای امتیاز گرفتن، این نقشه راه ترسیم نشده است.

گاف عجیب استاندار کرمانشاه
امیری‌مقدم، استاندار کرمانشاه در یک اشتباه عجیب و تامل‌برانگیز گفت: اینکه می‌گویند ۱+۵ یا ۱+۴ یعنی یک طرف ایران و آن پنج کشور دیگر در آن طرف که نشاندهنده قدرت ایران است. در واقع منظور از گروه (۱+۵) پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه است به علاوه کشور آلمان.

حمله روزنامه دولت به وزیر خارجه پیشین ایران
روزنامه ایران نوشت: «نام محمد جواد ظریف در تاریخ خواهد ماند؛ البته نه به عنوان قهرمان ساخته شده توسط ژورنالیست‌ها و رسانه‌های حامی دولت گذشته که به عنوان نمونه قابل تأملی از شکست دیدگاه‌های مماشات‌جویانه و عدم توجه به اقتضائات جدید مناسبات بین‌الملل در زمانه خود. از این جهت او شبیه‌ترین شخصیت به «نویل چمبرلین» نخست‌وزیر انگلیس در سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۰ بود. فردی که با خوش‌بینی و عقب‌نشینی در قبال خواسته‌های آدولف هیتلر، با آلمان نازی توافقی امضا کرد و آن را در میان مردم سر دست گرفت و به آن افتخار کرد. در نهایت همان توافق برای مردم انگلیس دقیقاً نتیجه عکس داد و با زیاده‌خواهی‌های هیتلر از بین رفت. حال اکنون ظریف می‌تواند یک مورد مطالعاتی جدید و به‌روز برای نشان دادن عاقبت راهبرد مماشات (Appeasement) در عرصه بین‌الملل باشد.

دیدار سه جانبه وزرا با محوریت بررسی نحوه ارتقای امنیت سایبری
دیدار سه جانبه وزرای اطلاعات، کشور و ارتباطات با محوریت بررسی نحوه ارتقای امنیت سایبری برگزار شد. به گزارش ایسنا، احمد وحیدی وزیر کشور و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در محل وزارت اطلاعات دیدار و در خصوص بررسی نحوه ارتقای امنیت سایبری گفتگو کردند.

سقوط بورس لندن با خبر استعفای جانسون
بورس لندن امروز پنجشنبه در پی انتشار خبر استعفای بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از رهبری حزب محافظه کار، سقوط کرد. شاخص بورس لندن حدود یک ساعت پیش با ۰.۹۴ درصد کاهش به ۷۵۹۶ واحد رسید. با انتشار اخبار حاکی از استعفای جانسون، ارزش پوند انگلیس نیز در برابر دلار افزایش یافت. پوند در این هفته بخشی از افت ارزش خود را جبران کرده است و در برابر دلار آمریکا با چهار دهم درصد افزایش به ۱.۱۹۷ دلار رسید. در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره آینده اقتصاد انگلیس، پوند انگلیس در برابر دلار روز سه شنبه به پایین‌ترین حد دو سال اخیر رسید.

زمان برگزاری مرحله دوم قرعه‌کشی خودرو
امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته مرحله دوم قرعه‌کشی خودرو ۲۵ تیرماه و ‌حداکثر تا پایان تیر برگزار می‌شود.  تا کنون عرضه ۸۲ هزار خودرو در مرحله دوم قطعی شده است، اما احتمال افزایش آن تا ۱۰۰ هزار دستگاه وجود دارد. سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: قرعه‌کشی خودرو با همان سامانه مرحله اول قرعه‌کشی  (مگا) و یکپارچه عرضه خودرو انجام می‌شود البته اقداماتی برای بهبود ضرایب فنی و ایمنی ان انجام خواهد شد.

بانک مرکزی چین نقدینگی را اضافه کرد
روز پنجشنبه بانک مرکزی چین ۳ میلیارد یوان (حدود ۴۴۶.۸ میلیون دلار آمریکا) بازپرداخت معکوس برای حفظ نقدینگی در سیستم بانکی انجام داد. طبق اعلام بانک مرکزی چین، نرخ بهره برای بازپرداخت‌های معکوس هفت روزه ۲.۱ درصد تعیین شد. این  بانک مرکزی اعلام کرد این اقدام با هدف حفظ نقدینگی پایدار در سیستم بانکی است.


علت احتمالی سقوط قیمت نفت در آینده
سیتی گروپ هشدار داد، اگر رکود جهانی تقاضای نفت را فلج کند، ممکن است امسال قیمت نفت خام تا ۶۵ دلار در هر بشکه سقوط کند و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴۵ دلار کاهش پیدا کند. تحلیل گران این بانک در یادداشتی گفتند: در مورد نفت، شواهد تاریخی نشان می‌دهد که تقاضای نفت تنها در بدترین رکود‌های جهانی منفی می‌شود و قیمت آن کاهش می‌یابد. بر اساس این گزارش، این چشم انداز مبتنی بر عدم مداخله تولیدکنندگان اوپک پلاس و کاهش سرمایه گذاری‌های نفتی است. این گزارش بازار انرژی کنونی را با بحران‌های دهه ۱۹۷۰ مقایسه کرده است. قیمت نفت در روز چهارشنبه افزایش داشت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص جهانی برنت با یک درصد افزایش به بیش از ۱۰۴ دلار در هر بشکه رسید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات دوحه زلزله هرمزگان فائزه هاشمی آیت الله ناصری بسته ویژه خبری فرمانده سپاه ایران و آمریکا مذاکرات دوحه زلزله هرمزگان فائزه هاشمی آیت الله ناصری مجلس شورای اسلامی رهبری روحانی برگزار می شود نمونه برداری آمریکایی ها عفاف و حجاب بانک مرکزی جان بولتون رسانه ها مدعی شده قرعه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد طالبان بر مسیر «دوستی»

به گزارش «تابناک»، روزنامه خراسان در مطلبی نوشت: شاید وقتی سال ۷۹ دولت ایران با ترکمنستان برای احداث سد دوستی که ۸۰ درصد آب ورودی آن از هریرود افغانستان تأمین می‌شود توافق کردند و بدون حضور یا تعیین یا ضمانت حقابه آن از سوی کشور افغانستان این سد ۱.۵ میلیارد مکعبی را احداث کردند و سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رساندند، تصور نمی‌کردند روزی برسد که دولت افغانستان در بالادست این سد سه سد «سلما»، «کبکان» و «پاشدان» را روی هریرود احداث کند.

شاید این مهلک‌ترین اشتباه دستگاه متولی آب و دیپلماسی کشور باشد که بدون تضمین حقابه بالادست سدی احداث کنند و آب ۶ میلیون جمعیت را به آن وابسته کنند، اما سال ۹۵ دولت افغانستان به کمک هندوستان سد سلما را به بهره برداری رساند و حقابه سد دوستی کاهش جدی پیدا کرد، ولی دستگاه دیپلماسی ایران بازهم قادر نشد مانع احداث سد‌های بعدی شود و سد‌های کبکان و پاشدان هم پا روی گلوی حقابه ایران از هریرود گذاشتند.

امروز بحران آب در کلان شهر مشهد و استان خراسان رضوی به نقطه جوش رسیده و همه کاسه چه کنم دست گرفته اند که از کجا آب مشهد را تأمین کنند؛ از آبخوان بی آب فرونشسته یا دریای عمان و هزار مسجد که هیچ کدام افق خوشبینانه‌ای در کوتاه مدت ندارند.

اما بحران به این جا ختم نمی‌شود و سد دوستی که ۱.۵ میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد و تا همین چند سال پیش حدود ۶۵ درصد آب مشهد را تأمین می‌کرد الان تنها ۵ درصد آب دارد و با تجهیزات خاص آب از این سد برداشت می‌شود، زیرا کفگیر سد به ته مخزن رسیده است؛ و بنا بر اذعان مدیرعامل آبفای مشهد از ابتدای سال آبی تا پایان سال گذشته هیچ آبی از بالادست وارد سد دوستی نشده است؛ و این پایان ماجرا نیست. زیرا دو روز پیش یعنی روز یکشنبه ۹ اردیبهشتماه رسانه‌های محلی افغانستان از آغاز فاز جدید احداث «پاشدان» در ولایت هرات و روی سد دوستی با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی طالبان، خبر دادند و این تیر آخر افغانستان به حقابه سد دوستی نخواهد بود. ساختمان این سد چند سالی مسکوت مانده بود، اما اخیراً دولت افغانستان به فکر بهره برداری از این سد افتاده و دستگاه دیپلماسی ما نیز همچنان بدون تحرک است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان نیز روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اظهار بی اطلاعی از این اقدام دولت افغانستان گفت: تا پایان سال گذشته ما آب ورودی به سد دوستی نداشتیم و بعد از دو سیل اخیر در بالادست حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد دوستی شد و با این اقدام دولت افغانستان حقابه سد دوستی به مخاطره خواهد افتاد و قطعاً آن را پیگیری خواهیم کرد.

نعمت نژاد با اشاره به این که دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ توافقنامه‌ای در خصوص تأمین حقابه سد دوستی با کشور افغانستان ندارد ابراز امیدواری کرد موضوع احداث پاشدان از مجاری دیپلماسی و تهران پیگیری خواهد شد

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی، سازمان استکباری آمریکایی-صهیونیستی را به هم ریخت
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟