Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن زارع  عصر پنجشنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود: ۲۰ هکتار سطح زیر کشت طالبی مجیدی نیز به صورت آبیاری نوین توسط ۳۰ خانوار بهره بردار در روستای مریم آباد بخش مرکزی ابرکوه انجام شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و مراقبت های ویژه کشاورزان در زمینه داشت و برداشت در هرهکتار بطور متوسط ۲۲ تن و در بعضی از مزارع تا ۳۰ تن و درمجموع بیش از ۵۰۰ تن طالبی مجیدی در ابرکوه تولید و روانه بازار مصرف این شهرستان و استان های همجوار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه به کشاورزان توصیه کرد، از کاشت این محصول پر آبخواه پرهیز کنند و به محصولات کم آبخواه و با ارزش افزوده بالا همچون پسته، زعفران ، گیاهان دارویی با روش علمی و نوین آبیاری روی آورند.

وی اضافه کرد: برای استفاده بهینه از منابع آب تا کنون پنجهزار و ۵۷۵ هکتار سامانه آبیاری نوین در اراضی و باغ های ابرکوه اجرا شده است.

رییس امور منابع آب ابرکوه نیز به خبرنگار ایرنا گفت : به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب، افت سفره های زیرزمینی از ۳۴ سانتیمتر درسال گذشته به ۶۲ سانتیمتر رسیده است .

سیدعلی مشکات افزود: با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی ابرکوه، آبخوان های این شهرستان به شدت رو به خطر است و حفظ این منابع، مشارکت و همکاری بیش از پیش کشاورزان و بهره برداران را طلب می‌کند.

رئیس امور آب ابرکوه تصریح کرد: برداشت غیرمجاز باعث شوری آب در برخی چاه های کشاورزی شده و افزایش عمق برداشت، ایجاد فروچاله‌ها را به دنبال داشته است که تا کنون بیش از ۴۰ مورد فروچاله و فرونشست‌ زمین‌ در ابرکوه ایجاد شده است و باید کشاورزان در مدیریت برداشت آب و حفاظت از این مایه حیاتی نسبت به سال های گذشته اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: کاهش آب سفره های زیرزمینی خطرهایی مانند فرونشست زمین، فروچاله ها، کاهش حجم آب شیرین و شوری منابع را در پی دارد و هم اکنون علاوه بر این مشکلات آبدهی بیشتر چاه ها نسبت به گذشته کم و روز به روز از دبی چاه ها کاسته می‌شود.

دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه یادآور شد: با توجه به کاهش بارندگی سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰، تداوم حدود ۲۶ سال پدیده خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی از کشاورزان و بهره برداران انتظار می رود در برداشت این ماده حیاتی مدیریت بیشتری را اعمال کنند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی به ۱۵ هزار و۸۰۰ هکتار کاهش یافته است و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار، آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند.

شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها برداشت محصول خشکسالی ابرکوه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول خشکسالی ابرکوه برداشت محصول خشکسالی ابرکوه اراضی کشاورزی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره جهادکشاورزی اسدآباد از افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در سال‌جاری در این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته میزان سطح زیرکشت کلزای این شهرستان حدود ۱۴۸ هکتار بوده که این میزان در سال زراعی جاری به ۳۷۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعهد کشت کلزا شهرستان اسدآباد در سال‌جاری حدود ۷۰۰ هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان تعهد بیش از ۵۰ درصد تعهد محقق شده و ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان انجام شد.

مرادی، یکی از جمله مشکلات کشاورزان کلزاکار را سرمازدگی برشمرد و یادآور شد: امسال سرمازدگی سطح زیرکشت کلزا در این شهرستان موجب شد تا از ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان حدود ۲۰ هکتار آن دچار بدسبزی و سرمازدگی و شوک شود که با این اتفاق در حال حاضر سطح زیرکشت موجود حدود ۳۵۰ هکتار است.

وی از پیش‌بینی برداشت ۸۷۵ تا ۱۰۰۰ تن کلزا از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا میانگین ۲.۵ تا ۳ تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

مرادی، تعداد کلزاکاران این شهرستان را ۱۲۸ نفر برشمرد و مطرح کرد: محصول کلزای شهرستان به کارخانه روغن نهاوند ارسال می‌شود، ضمن اینکه از سال گذشته در شهرستان بهار نیز یک سیلو برای تحویل و خرید تضمینی کلزاکاران اسدآبادی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید