Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تولید محصولات زراعی برای کشور ۸۰ درصد خودکفا شدیم و باید بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید نهاده‌های دامی و طیور هم به خودکفایی برسیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدمجتبی خیام نیکویی شامگاه امروز در نشست قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان استان قزوین که در سالن جلسات باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در تولید محصولات زراعی برای کشور 80 درصد خودکفا شدیم و باید بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی هم به خودکفایی برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی میزان تولید کنونی محصولات کشاورزی و غذایی در کشور را 125 میلیون تن عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور تا سال 1430 از مرز 103 میلیون نفر عبور می‌کند، باید تا 29 سال آینده 65 میلیون تن غذا بیشتر نسبت به امروز تولید کنیم و میزان تولید محصولات کشاورزی را به 190 میلیون تن در سال برسانیم که با توجه به ظرفیت‌های کشور امکان تحقق بیشتر از این مقدار را هم داریم.

خیام نیکویی با بیان اینکه امروز شاهد جنگ و درگیری بر سر غذا و محصولات کشاورزی هستیم، تصریح کرد: باید با پیوند دادن فناوری به نیروی انسانی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق دادن تولید دانش‌بنیان در بخش کشاورزی ایران را به قطب اصلی تولید غذا و محصولات کشاورزی در منطقه خاورمیانه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: امروز بین 5 تا 6 هزار نفر استاد دانشگاه عضو هیئت علمی در حوزه کشاورزی و دامداری ما به تولید محصولات غذایی اشتغال دارند و استان قزوین هم که یک استان دانشگاهی و قطب تولید محصولات کشاورزی است، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های خود در تولید دانش‌بنیان این محصولات و غذای مورد نیاز کشور گام‌های بزرگی بردارد.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری برای احیای ظرفیت‌های دشت قزوین گفت: باید دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بتوانند در قرارگاه دانش‌بنیان طرح‌های پیشروی کشور در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان را به صورت پایلوت اجرا کنند.

خیام نیکویی با ذکر اینکه ساخت شهرک گیاهان دارویی در ناحیه الموت اقتصاد روستایی در استان را متحول می‌کند، اضافه کرد: برای اینکه شهرک گیاهان دارویی بتواند به جایگاه واقعی خود برسد، باید هسته‌های دانش‌بنیان به صورت مستمر کیفیت و کمیت تولید در این شهرک را ارتقا دهند و اگر گیاهان دارویی فرآوری و تبدیل به دارو شود، ارزش افزوده بسیارزیادی برای استان و کشور خواهد داشت.

کشاورزی باید خانواده‌محور شود

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس هم در ادامه این نشست با اشاره به متون تاریخی طب سنتی در کشور گفت: در الموت قزوین از هزار سال قبل کشت و تجارت گیاهان دارویی رواج داشته و آنچنان که در زندگی‌نامه حسن صباح نوشته شده، این گیاهان دارویی به کشورهایی مثل پاکستان و هند صادر می‌شدند.

فاطمه محمدبیگی با بیان اینکه کشاورزی باید در کشور خانواده‌محور دنبال شود، تصریح کرد: از وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم که آموزش تخصصی فنون کشاورزی را از سنین خردسالی و نونهالی برای افراد در نظر بگیرد و در این زمینه باید یک تفاهم‌نامه همکاری جدی میان وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی منعقد شود.

وی افزود: با توجه به تنوع اقلیمی کم‌نظیر استان قزوین که آب‌وهوای سرد کوهستانی تا آب‌وهوای گرم کویری در آن وجود دارد، امیدواریم طرح‌های پایلوت و نمونه حوزه فناوری کشاورزی در این استان به اجرا گذاشته شود.

موانع تولید محصولات کشاورزی به زودی برطرف می‌شودچرا خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی مهم است؟ + فیلمعضو کمیسیون کشاورزی مجلس: ایران پس از انقلاب در تولید محصولات کشاورزی 4 برابر رشد داشت

محمدبیگی با اشاره به نزدیکی و مجاورت قزوین به پایتخت و استان‌های پرجمعیت کشور تصریح کرد: قزوین در تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم و محصولات راهبردی جایگاه ملی در کشور دارد و به همین خاطر باید از اعتبارات ملی توسعه کشاورزی بیشتر بهره‌مند شود و ما خواستار افزایش قابل توجه بودجه‌های توسعه سامانه‌های آبیاری در قزوین هستیم.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین کشاورزی استانداری قزوین کشاورزی تولید محصولات کشاورزی تولید محصولات دانش بنیان گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۵۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی

محمد علی نیکبخت در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ( ایران اکسپو ۱۴۰۳) با تعدادی از تولید کنندگان و صادرکنندگان دیدار کرد و از آنان خواست برای ایجاد زنجیره ارزش راهبردی محصولات کشاورزی تلاش و کمک کنند.

او کشاورزی را « محور اقتصاد مقاومتی » دانست و به تولید کنندگان و صادرکنندگان اطمینان داد که وزارت جهاد کشاورزی بر اساس وظایف و ماموریت های قانونی خود در کنار آنان می ایستد.

نیکبخت هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید با مشارکت مردم را « توسعه زیرساخت‌های تولید » اعلام کرد و افزود: تا جایی که ظرفیت تولید در داخل کشور وجود داشته باشد اجازه واردات نخواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین‌المللی فرصتی است تا راه های افزایش و بهبود کیفیت تولید و رشد صادرات و درآمد زایی برای کشور ایجاد و هماهنگ شود.

اوگفت: برقراری ارتباطات چند سویه در نمایشگاه ها زمینه ساز حرکت زیر بنایی و جهادی افزایش تولید و تقاضا محور شدن محصولات کشاورزی است.

نیکبخت با ابراز خرسندی از حضور شرکت های موفق و کارآفرینان بزرگ در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ افزود: اطمینان دارم ظرفیت برای تولید محصولات کشاورزی در کشور فراوان است.

در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو که میزبان بیش از ۲ هزار بازرگان و سرمایه گذار خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران است محصولات و دستاورد ها در حوزه های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی و محصولات و ماشین آلات کشاورزی و محصولات شیلاتی عرضه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر دستگاه های دولتی با « نگاه حمایتی و تسهیل گرا » در کنار تولید و صادر کنندگان قرار گیرند ظرفیت و توان تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران چندین برابر افزایش خواهد یافت.

او، ورود توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و پارک های علمی و فناوری به حوزه کشاورزی را اجتناب ناپذیر خواند و اظهار داشت: تولید علمی و مدرن می تواند به ارزش افزوده بیشتر کمک کند تا شرایط افزایش تولید و بهبود کیفیت و رشد سودآوری در عرصه‌های مختلف کشاورزی فراهم شود.

نیکبخت در جریان بازدید از نمایشگاه تلاش داشت تا بیشتر مشکلات و نظرهای تولید و صادرکنندگان را بشنود ؛ به دیدارهای خود با وزیران و مقامات بسیاری از کشورها اشاره کرد که همواره از کیفیت بسیار عالی محصولات ایرانی ابراز رضایت می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد