Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- دریاچه زریوار یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های طبیعی در کردستان است که متأسفانه به دلیل بی تدبیری متولیانش در وضعیت و شرایط بحرانی و غیرقابل قبولی قرار گرفته است.

دریاچه زیبای زریوار در شهرستان مریوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری نه تنها در استان کردستان، بلکه در کشور به شمار می‌رود که متأسفانه در سایه بی تدبیری مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی امروز شرایط حاکم بر این ظرفیت مهم بحرانی و نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی دو دهه اخیر شرایط و وضعیت حاکم بر مدیریت مناسب این ظرفیت مهم طبیعی و گردشگری در استان کردستان به گونه‌ای است که متأسفانه نه تنها از مشکلات پیش روی آن کاسته نمی‌شود که هر روز وضعیت آن نگران کننده تر می‌شود.

علی‌رغم هشدارهای متعدد از سوی فعالان زیست محیطی و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اهالی رسانه، ولی مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری هر بار وعده‌ای تازه را در خصوص سرنوشت این دریاچه مطرح کرده و هیچ گاه خبری از عملی شدن آنها نیست.

در دو دهه اخیر بارها داستان و مسئله زریوار و نوع مدیریت بر آن برای حفاظت از این ظرفیت بسیار مهم مطرح شده است و متأسفانه بخش زیادی از داستان به نبود مدیریت واحد مربوط بوده و بخشی دیگری مربوط به بی تفاوتی‌ها و سو مدیریت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست در کردستان باز می‌گردد و هنوز هم دولت برنامه‌ای منسجم و مدون برای رفع چالش‌های زیست محیطی پیش روی این تالاب بین المللی ندارد.

حفاظت از تالاب زریوار اولویت دولت سیزدهم در حوزه زیست محیطی کردستان است

نماینده تام الاختیار سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز پنجشنبه در میز ارتباطات مردمی در سفر ریاست جمهوری به استان کردستان نیز با نمایندگان انجمن زیست محیطی سبز چیای شهرستان مریوان دیدار و گفتگو کرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست کشور در این دیدار صیانت و حفاظت از تالاب بین المللی زریوار را اولویت‌های اصلی محیط زیست استان عنوان کرد.

دکتر نورالله مرادی عنوان کرد: نگهداشت و حفاظت از این تالاب به عنوان نگین زیبا در استان کردستان مطالبه جدی ست که همه تلاش خود را برای حفاظت آن بکار خواهیم بست.

وی تالاب زریوار را یک اکوسیستم منحصر به فرد با تنوع زیستی بالا معرفی و تصریح کرد: تیم مدیریتی حفاظت محیط زیست کردستان کاملاَ با اولویت و دغدغه اصلی حفظ و احیا تالاب را در دستور کار قرار داده اند.

وی افزود: انتظار می‌رود نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی مرتبط با تالاب شکل گیرد تا جوامع محلی با توجه به پتانسیل‌ها و مسوولیت‌های اجتماعی خود از این تالاب و کارکردهای عملی آن متنفع شوند.

وی خاطرنشان کرد: نقش سمن‌های زیست محیطی در کمک به اهداف سازمانی محیط زیست که همانا پویایی و احیای تالاب است را مهم ارزیابی کرد.

با راه اندازی تصفیه خانه آب سد گاران و تأمین آب شرب شهر مریوان از این محل می‌تواند تأمین آب شرب از کاسه آبی تالاب زریوار را قطع کند و به احیای زیست محیطی این منبع آبی کمک کند.

کردستانی‌های دوست دار محیط زیست سفر آیت الله رئیسی و هیأت دولت را زیر نظر داشته و تصمیمات و مصوبات این سفر را در عرصه‌های مختلف به ویژه زیست محیطی رصد خواهند کرد.

کد خبر 5533284

منبع: مهر

کلیدواژه: مریوان دریاچه زریوار سازمان محیط زیست بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا زلزله هرمزگان خراسان رضوی اردبیل آلودگی هوا مشهد آمار کرونا مجلس شورای اسلامی سنندج شیراز جهرم استان کردستان تالاب زریوار زیست محیطی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد