Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت آمریکا هلند را برای جلوگیری از فروش فناوری ضروری برای تولید بخش بزرگی از تراشه‌های جهان به چین، تحت فشار قرار داده است.

به گزارش ایران اکونومیست، ممنوعیت پیشنهادی واشنگتن، ممنوعیت فعلی برای فروش سیستمهای پیشرفته به چین را با هدف مقابله با برنامه پکن برای تبدیل شدن به سردمدار جهانی در تولید تراشه، گسترش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر هلند موافقت کند و مانع فروش شرکت ASML شود، فروش مجموعه گسترده ای از تجهیزات تراشه سازی به چین ممنوع خواهد شد و ضربه جدی به تراشه سازانی نظیر SMIC و هوآ هونگ سمیکانداکتور وارد می کند.

مقامات آمریکایی در حال لابی با همتایان هلندی خود هستند تا مانع شوند شرکت ASML سیستمهای DUV را به چین بفروشد. این دستگاهها یک نسل قدیمی‌تر از مدل پیشرفته هستند اما همچنان متود رایج در تولید تراشه های معمولی مانند تراشه های بکار رفته در خودروها، تلفنها، رایانه ها و حتی رباتها محسوب می شود.

به گفته منابع آگاه، این موضوع در سفر دان گریوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا، به هلند و بلژیک در اواخر ماه مه و اوایل ژوئن مطرح شده است. در جریان این سفر، گریوز از دفتر مرکزی شرکت ASML در ولدهوفن بازدید و با پیتر ونینک، مدیرعامل این شرکت، دیدار کرد.

اگر فروش ابزارهای ماوراء بنفش شرکت ASML به چین ممنوع شود، فروش این شرکت پنج تا ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. درآمد این شرکت پیش از این تحت تاثیر ممنوعیت فروش سیستمهای دیگر، کاهش پیدا کرده اما ممکن است کاهش درآمد کمتری در مقایسه با شرکت اپلاید متریالز تجربه کند که ۲۵ تا ۳۰ درصد از فروش بازارش در چین بوده است.

دولت هلند هنوز با محدودیتهای بیشتر برای صادرات ASML به تراشه سازان چینی که به روابط این کشور با چین لطمه خواهد زد، موافقت نکرده است. در حال حاضر فروش سیستم پیشرفته EUV به چین که هر دستگاه آن ۱۶۰ میلیون یورو (۱۶۴ میلیون دلار) قیمت دارد، برای این شرکت ممنوع شده و نتوانسته است مجوز صادرات از دولت هلند دریافت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فشار آمریکا برای جلوگیری از صادرات تجهیزات ASML، در حالی دنبال می شود که بایدن در حال بررسی تسهیل بعضی از تعرفه‌های وضع شده در دوران ترامپ روی کالاهای مصرفی وارداتی از چین است. اگرچه چین ممکن است از این اقدام استقبال کند اما دولت بایدن همچنان به اقدامات دولت قبلی برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری آمریکایی ادامه داده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تراشه سازی ، چین ، تحریم‌های آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تراشه سازی چین تحریم های آمریکا شرکت ASML

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری

سرهنگ حمید عسگری در جمع فروشندگان و متصدیان اتحادیه پوشاک استان البرز ضمن تشریح طرح عفاف وحجاب با عنوان طرح نور گفت: این طرح با هدف حمایت از عفاف و پوشش اسلامی و مراقبت از کانون و بنیان خانواده از ۲۶ فروردین ماه اجرایی شده است. 
به گفته وی در اجرای طرح عفاف و حجاب محور کار اتحادیه پوشاک و لباس وفروشندگان ومتصدیان فروش وشاغلان در اماکن تجاری ومجتمع‌های تجاری هستند که ملزم به رعایت حجاب هستند.
رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان البرز گفت: فروش لباس‌های نامتعارف که عمدتا بصورت قاچاق وارد کشور شده ممنوع است و استفاده از مانکن‌های زنده هم در اماکن ومجتمع‌های تجاری با پوشش‌های نامتعارف هم ممنوع است.
عسکری گفت: بکار گیری اتباع بیگانه در واحد‌های تجاری نیز ممنوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • چین هنوز سال‌ها از ایالات متحده عقب است
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • تیک‌ تاک در آمریکا دست به انتحار می‌زند
  • شکست جدید آمریکا برای مهار پیشرفت هواوی
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟