Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@22:00:40 GMT

بانکها چقدر تسهیلات قرض الحسنه دادند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۵۹۵۴

بانکها چقدر تسهیلات قرض الحسنه دادند؟

بررسی عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور بیانگر این است که مبلغ کل تسهیلات اعطایی تا پایان فروردین ماه سال جاری در مقایسه با اسفند سال گذشته رشد ۲۸.۵ درصدی داشته است.

به گزارش ایران اکونومیست، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان فروردین امسال، معادل ۳۵۵۳ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با رشد ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصدی مواجه شده است.

همچنین، تسهیلات قرض‌الحسنه ۸.۷ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با ۳۵ درصد و فروش اقساطی با ۱۸.۴ درصد است.

به لحاظ عددی در پایان آبان سال جاری ۲۶۴ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند ماه سال گذشته، ۳۰.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

اوضاع بانک‌های تجاری در پرداخت تسهیلات 

از سوی دیگر، بانک‌های تجاری در کل ۵۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که با رشد ۴۱.۲ درصدی مواجه شده و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۶۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال گذشته ۳۸.۴ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است؛ ۱۳.۳ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد.   

در بانک‌های تجاری کشور نیز، سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به فروش اقساطی به میزان ۲۶.۲ درصد است که رقم آن ۱۳۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در پایان آبان ۱۴۰۰ بوده است.  

علاوه براین، ۷.۳ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در پایان آبان ماه به تسهیلات جعاله اختصاص داشته که این رقم در اسفند سال قبل ۳۱ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بوده است. به صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان آبان ۱۴۰۰ به فروش اقساطی، مرابحه و قرض الحسنه اختصاص یافته است.

بانک‌های تخصصی چقدر تسهیلات قرض‌الحسنه دادند؟   

همچنین، بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان آبان سال جاری نشان دهنده این است که تسهیلات اعطایی با ۱۲.۲ درصد افزایش از رقم ۳۸۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به عدد ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی معادل ۲۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش ۱۵.۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه شده است.

گفتنی است که ۵.۳ درصد از وام‌های بانک‌های تخصصی را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد.   

بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود؛ به نحوی که در پایان آبان سال جاری ۳۹.۴ درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۱۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفند ماه سال گذشته به میزان ۱۶۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند؛ به نحوی که ۱۶.۹ درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان آبان امسال به میزان ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

عملکرد بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری 

طبق این گزارش، بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان آبان امسال نشان می‌دهد که تسهیلات این بانک با ۲۹.۶ درصد رشد به رقم ۲۱۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۸.۱ درصد ( ۱۷۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) بوده که اعطای این نوع تسهیلات در این نوع بانک‌ها در آذر امسال ۲۹.۳ درصد رشد داشته است.

همچنین، ۳۸.۷ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مرابحه این بانک به رقم ۸۲۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: بانک مرکزی ، بانک ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بانک مرکزی بانک ها بانک ها و موسسات اعتباری تسهیلات اعطایی بانک ها تسهیلات قرض الحسنه کل تسهیلات اعطایی تسهیلات اعطایی بانک های تجاری میلیارد تومان تسهیلات پرداخت بانک های تخصصی پایان آبان فروش اقساطی سال گذشته سال جاری ۲ درصد ۳ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون

مهدی صحابی گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات درخصوص تسهیلات ودیعه مسکن نیز یادآور شد: از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

همچنین صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹‏‏/۰۲‏‏/۱۴۰۳ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و. فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹، ۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳، ۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شده‌اند. ‏‏

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • رئیس جمهور ۲۰ اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • رئیس جمهور ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت به قم سفر می‌کند / عملکرد بانک‌های استان در این سفر بررسی می‌شود
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون