Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پیشین سازمان جاسوسی سیا اذعان کرد که ایران به دنبال ساخت هسته‌ای نیست و ممکن است قصد داشته باشد از این مساله به عنوان یک اهرم استفاده کند.

به گزارش ایران اکونومیست از نشریه "جویش کرونیکل" نورمن رول پنجشنبه شب در مصاحبه با این نشریه صهیونیستی اذعان کرد: "شواهد نشان می‌دهند ایران عجله‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد بلکه در حال آزمایش خطوط قرمز غرب در انجام اقدامات بدون عواقب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش زمان برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به یک اهرم دیپلماتیک علیه غرب تبدیل خواهد شد."

به نوشته این نشریه، وی تقریباً یک دهه و تا اواخر سال ۲۰۱۷، مسئول سیاست اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در قبال ایران بود. او ۳۴ سال در سیا فعالیت داشت. 

به گزارش "جویش کرونیکل"، او یکی از معماران توافق برجام در دوره دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۵ بود.

این مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا امنیت خوب تاسیسات حساس و اشخاص در ایران را ستود و ادعا کرد: "اما این کشور می‌داند که نمی‌تواند فعالیت‌های خود را در مناطق مختلف مخفی کند. "

با این حال  وی تهدید کرد که در صورت هسته‌ای شدن ایران، تحرکاتی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی رخ خواهد داد. 

نورمن رول همچنین ادعا کرد که مذاکرات کنونی پیرامون برجام موفق نخواهد بود زیرا "محرک‌های راهبردی که برجام را در سال ۲۰۱۵ امکان پذیر کرده بودند، اکنون عموما وجود ندارند. 

به گزارش ایران اکونومیست، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود که در اردیبهشت ماه منتشر شد، اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران فعالیتی در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد. 

آمریکا همچنین مدعی عدم همکاری ایران با تحقیقات پادمانی جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده و ادعا کرده است که این امر نگرانی‌هایی را در رابطه با پایبندی ایران به تعهداتش برای پذیرش پادمان‌ها تحت ماده ۳ معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) ایجاد می‌کند. 

در ادامه این گزارش آمریکا به توضیح در خصوص ارتباط ایران و آژانس انرژی اتمی پرداخته و مدعی شده است: از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس اتمی به دلیل تصمیم ایران برای توقف اقدامات فراتر از الزامات توافق جامع پادمانی به‌طور جدی تضعیف شده است. 

وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرده است که متعهد به مسدود کردن مسیر ایران به سمت ساخت یک سلاح هسته‌ای است و با شورای حکام آژانس اتمی برای حل مسائل جدی با ایران همکاری خواهد کرد. 

این در حالی است که سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف حل و فصل موضوعات در اسفند ماه ۱۴۰۰ توافق کردند در ادامه همکاری خود، همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت کنند. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: برجام ، وزارت خارجه آمریکا ، جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برجام وزارت خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته ای انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۶۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل

هم‌زمان با سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی «تکرار» این فاجعه شد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در حوالی زاپوریژیا برای هفتصد و هشتاد و پنجمین روز تحت کنترل روسیه است.»

طبق این پیامی که در تلگرام منتشر شده است، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا از جامعه جهانی خواست تا فشاری علیه روسیه اعمال کند و این نیروگاه را به کنترل اوکراین دربیاورند.

ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «تمامی ابزارهای هسته‌ای در اوکراین از حملات روسیه در امان هستند و این مسئله خود به تنهایی جهان را از یک فاجعه هسته‌ای جدید نجات می‌دهد.»

او در ادامه با اشاره به فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش، نوشت: «ده‌ها هزار نفر به بهای سلامت و جان خود، از گسترش فاجعه چرنوبیل جلوگیری کردند و به زدودن پیامدهای وحشتناک آن در سال ۱۹۸۶ و در سال‌های پس از آن کمک کردند.»

فاجعه اتمی چرنوبیل، حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.

روسیه و اوکراین مدتهاست یکدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند. برخلاف آنچه زلنسکی ادعا می‌کند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه تاکید کرد ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌بار» شود و هم‌چنین حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای را «نگران‌کننده» خواند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل