Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:53:50 GMT

مشارکت مردمی و اعتماد به نهادهای حمایتی

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۶۳۳۱

مشارکت مردمی و اعتماد به نهادهای حمایتی

به گزارش ایرنا، مشکلات معیشتی که این روزها هیچ کسی را بی بهره نگذاشته است قطعا بر دوش قشر کم برخوردار سنگینی بیشتری دارد، قشری از جامعه که پیش تر هم گذران زندگی‌شان با کمک نهادهای حمایتی پیش می رفت، اکنون به نگاه نوع دوستانه بیشتری نیازمند هستند.

شاید در هیچ زمانی مانند اکنون جامعه در شرایطی که نیازمند مشارکت های مردمی و پیشتازی و داوطلبی آنها در کمک های نوع دوستانه باشد، قرار نگرفته است، در مراوده‌های روزمره و ارتباطات معمول روزانه ای که گذرمان به کوچه و خیابان و فروشگاه های مواد غذایی بخصوص در راهروهای سوپرمارکت های بزرگتر که مشتری مجال بیشتری برای دقت و سبک سنگین کردن موجودی خود با قیمت کالا ها دارد می بینیم که برخی مردم داوطلبانه و بدون درخواستی حاضرند برای دیگری هم کالایی هر چند اندک خرید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنگاه که نگاه را از قفسه های پرقدرت فروشگاه های بزرگ برگیری و نیم نگاهی به رفتار خرید مردم داشته باشی، حتما چشمت به افراد سالمند آبرومند و نیازمندی می رسد که حتی اگر هیچ کلامی رد وبدل نکنند اما نگاهشان می گوید که پیشنهاد یاری و کمک برای خرید کالایی اساسی مثلا یک بطری کوچ روغن مایع یا یک تن ماهی را با کمال میل می پذیرند.

یکی از همین سالمندان که ظاهر و کلامش نشان از زندگی آبرومندانه دارد، می‌گوید: شرایط سخت شده اما مردم هنوز هم مهربانی و عطوفت نوع دوستانه خود را دارند و گواه این حرف کمکی است که برخی شهروندان در کنار سبد خرید خود به من و امثال ما دارند.

وی می افزاید: همین مردم همراه کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند و با کمک های خود به نوعی دیگر کمک کننده و یاری گر افراد نیازمند هستند و ماهانه از سوی نهادحمایتی که تحت پوشش آن قرار دارد مستمری می گیرد اما این روزهایش اندکی به سختی می گذرد و تا موعد مستمری بعدی که کم می آورد افرادی هستند که این گونه به او کمک می کنند.

مرد مسن با ضمانت فردی که چند قلم کالای مورد نیازش را تهیه کرده است از فروشگاه خارج می شود و فروشنده می گوید این روزها موارد مشابه که مردم در کنار هم قرار می گیرند و حواسشان به سبد خالی خرید دیگری باشد بیشتر از پیش شده است.
بخشی از جامعه هدف کمیته امداد سالمندان، افراد از کار افتاده، افراد و خانواده های بد سرپرست، بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار هستند که با مستمری و کمک های این نهاد حمایتی زندگی می کنند، نهادهای حمایتی که اقدامات نوع‌دوستانه آنها وابسته به میزان مشارکت های مردمی است خود بهترین معیار برای سنجش میزان همیاری و مسوولیت اجتماعی در جامعه هستند، مردم در موقعیت‌های مختلف به صورت خودجوش در برنامه های کمک‌رسانی و انجام امور خیر در زمینه های مختلف عملکرد درخشانی از خود نشان داده اند.

مصداق بارز و مشهود این جنبه زیبا از مشارکت های مردمی طی سال های اخیر را می توان در کمک های مردم به آسیب دیدگان حوادث طبیعی مانند سیل مشاهده کرد، علاوه بر این همراهی مردم در کمک به دیگران، طی دوران کرونا نیز قابل تحسین بود که در شکل های مختلف و از جمله به صورت کمک های مومنانه به افراد آسیب دیده از کرونا محسوس بود.

مردم در هر حادثه ناگوار و تهدید با حضور همدلانه و ایثارگرانه به دور از قشر بندی اجتماعی و سیاسی مشارکت داشته اند و رسانه‌ها نیز بارها صحنه های زیبایی از این حس زیبای نوع‌دوستی را به نمایش گذاشته‌اند، کمک به هم‌نوعان در آیین ایرانی - اسلامی همواره یکی از سنت های نیک بوده است که ریشه در فرهنگ غنی مردمان این سرزمین دارد.

اینک هم با اینکه حوادث طبیعی اعم از سیل و زلزله و همه گیری یک بیماری رخ نداده  اما با تغییرات اقتصادی و معیشتی که به وجود آمده است به نوعی همراهی مردم در کمک به دیگری همچنان به قوت خود باقی است.

یکی از نهادهایی که در ترویج مشارکت مردم نقش مهمی ایفا نموده کمیته امداد امام خمینی(ره) است، نهادی که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب در چهاردهم اسفند ۱۳۵۷ به دستور امام(ره) تاسیس شد تا وظیفه کمک رسانی به نیازمندان را عهده دار شود و تا به امروز هم افراد نیازمند به پشتوانه این نهاد حمایتی زندگی خود را می گذرانند و مردم نیز در همراهی با این نهاد حمایتی همچنان وفادار باقی مانده‌اند و تنگناهای اقتصادی فراگیر از نگاه نوع دوستانه آنها کم نکرده است.

کمیته امداد امام  خمینی (ره) با فراهم کردن زمینه‌های اجرایی لازم براساس امکانات در سطح جامعه و در قالب طرح‌های متنوع، ایجاد مراکز نیکوکاری در محلات و مساجد، ارتباط و تعامل با مووسسات خیریه و تشکل‌های مردم نهاد درصدد ترویج و احیای فرهنگ احسان و نیکوکاری، اکرام ایتام و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و جذب هر چه بیشتر مشارکت مادی و معنوی هم وطنان عزیز و خیراندیش در کاهش فقر جامعه مددجویی است.

گسترش فرهنگ اخلاق‌مداری و کمک به نیازمندان،  افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه، ایجاد تعامل حداکثری با موسسات خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد، گسترش و تعمیق فرهنگ احسان، انفاق، نیکوکاری از جمله اهداف توسعه مشارکت مردمی است.

در این باره معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان می گوید: در ۲ سال اخیر طرح اکرام ایتام با رشد ۱۴۴ درصد در زمینه درآمد و ۴۶ درصد در موضوع حامی یابی، جشن نیکوکاری با رشد ۲۵۵ درصد و کسب رتبه چهار کشور توسط مراکز نیکوکاری از پیامدهای افزایش نرخ مشارکت مردمی در حوزه نیکوکاری است.

وی به مشارکت مردم بروجرد در کمک به نیازمندان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته مردم نوع دوست بروجرد حامیان و خیران این شهرستان بیش از ۲۱۶ میلیارد ریال در سه سرفصل اکرام، صدقات و زکات به این نهاد اهدا کردند که در زمینه محرومیت زدایی و توانمندسازی مددجویان هزینه شده است.

در همین خصوص می توان به مشارکت مردم در حمایت از ایتام اشاره کرد که از ابتدای امسال تا کنون بنا بر گفته رییس کمیته امداد منطقه یک بروجرد بیش از  ۹۰۰ حامی جذب نهاد حمایتی کمیته امداد شهرستان بروجرد شده اند، این حامیان سرپرستی کودکان یتیم تحت پوشش کمیته امداد شهرستان بروجرد را برعهده گرفتند.

محمد پارسا با اشاره به پرداخت مبلغ ۹۵۰ میلیون تومانی زکات فطریه توسط مردم بروجرد اظهار داشت: این مبلغ در مقایسه با میزان پرداخت فطریه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

در مجموع ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش کمیته امداد شهرستان بروجرد هستند.

برچسب‌ها بروجرد کمیته امداد امام خمینی مشارکت های مردمی لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد کمیته امداد امام خمینی مشارکت های مردمی بروجرد کمیته امداد امام خمینی مشارکت های مردمی لرستان کمیته امداد امام خمینی مشارکت های مردمی نهاد حمایتی نوع دوستانه مشارکت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۶۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

محمد کرمی در جلسه با مدیر کل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد،گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری‌های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثر گذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت‌ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی‌های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه‌ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشور‌های همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • افزایش ۲۶ درصدی کمک‌های مردمی به کمیته امداد
  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • مشارکت بیش از هزار معلم سمنانی در طرح اکرام ایتام و محسنین