Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از رسانه‌های آمریکایی با اشاره به سیاست‌های شکست‌خورده سال‌های اخیر آمریکا به نقل از هشدارهای تعدادی از دانشگاهیان این کشور گزارش ‌دادند: وجود علامت‌های هشدارآمیز در جامعه آمریکا حاکی از آن است که دموکراسی در این کشور احتمال دارد تا سال ۲۰۲۵ دچار سقوط و فروپاشی شود.

احتمال سقوط دموکراسی در آمریکا بسیار نزدیک است و ممکن هست که تا سال ۲۰۲۵ دیگر خبری از دموکراسی آمریکا نباشد و به عبارت بهتر دموکراسی در این کشور تا دو سه سال دیگر دچار فروپاشی و سقوط شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اتفاقی که اگر در واقعیت رخ دهد، بی‌تردید به بی‌ثباتی‌های شدید سیاسی و از جمله خشونت، فاشیسم و جنگ گسترده داخلی منتهی خواهد شد. تا جایی که بسیاری عقیده دارند در صورت آغاز این روند، احتمال این که آمریکا تا سال ۲۰۳۰ و حتی شاید زودتر از آن تحت حاکمیت یک دیکتاتوری راست‌گرا درآید.

تهدیدات دموکراسی آمریکا

رسانه آمریکایی: دانشگاهیان برجسته پرشماری در سال‌های اخیر احتمال تضعیف مرگبار دموکراسی آمریکا را به طور جدی مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌اند و درخواست «تصویب قانون آزادی» نشان از این واقعیت دارد که خطرات موجود بر سر راه دموکراسی آمریکا لحظه به لحظه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و جامعه این کشور دارد به نیمه شب نزدیک می‌شود

در سال ۲۰۱۴ ورود کسی مانند دونالد ترامپ به کاخ ریاست جمهوری نه تنها ناچیز بود، که حتی می‌توان گفت که تصور چنین چیزی هم به نظر خیلی از آدم‌ها و کارشناسان مضحک جلوه می‌کرد.
اما کتمان نمی‌توان  کرد که دنیای این روزها تبدیل به جهانی شده که در آن هر رویداد مضحکی می‌تواند رنگ واقعیت به خود گرفته و چنان فجایعی به بار بیاورد که خیلی زود اتفاقات وحشتناک به یک سری اتفاقات عادی و قابل تصور و قابل انتظار تبدیل شوند.
طبق گزارش گلوب اندمیل؛ «دانشگاهیان برجسته پرشماری در سال‌های اخیر احتمال تضعیف مرگبار دموکراسی آمریکا را به طور جدی مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌اند»؛ به گفته بسیاری از دانشمندان سیاسی، درخواست «تصویب قانون آزادی» نشان از این واقعیت دارد که «خطرات موجود بر سر راه دموکراسی آمریکا لحظه به لحظه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و جامعه این کشور دارد به نیمه شب نزدیک می‌شود.»

بستر سیاسی و اجتماعی آمریکا علامت‌­های هشدارآمیزی به فعالان سیاسی ارسال می‌کند

این روزها شاهد شکل‌گیری یک بحران عظیم در ایالات‌متحده آمریکا هستیم و بستر سیاسی و اجتماعی این کشور را می‌بینیم که علامت‌های هشدارآمیز زیادی به ناظران و آگاهان سیاسی ارسال می‌کند- که اگر این هشدارها جدی گرفته نشوند، خیلی راحت می‌توان گفت که فجایع بزرگی در انتظار آمریکا خواهد بود.
ضمن اشاره به بحران مدیریتی و حکومتگری در آمریکا، این کشور به نحو فزاینده‌ای درگیر روند غیرقابل حکمرانی شدن است که این روند باعث شده بسیاری از کارشناسان را به این باور برساند که خطر ورود این کشور به جنگ داخلی جدی است.

 


دموکراسی‌های صنعتی قدیمی به سمت دوران وایمار می‌روند

افراط‌گرایان آمریکایی خواهان آزادی در تنفر، حمله به
مسلمان­ان، مهاجران، آفریقایی­‌تبار، اقلیت­‌ها و تمام کسانی که شهامت انتقاد از فاشیسم پنهان موجود را دارند، هستند

سال‌­هاست که نخبگان تحصیل‌کرده‌ آمریکا، به‌نمایندگی از شرکت‌های بزرگ، فشارهای بسیاری را به‌واسطه‌ دیدگاه‌های نئولیبرالی به مردم فقیر واردکرده‌اند. این نخبگان، از ارزش‌ها صحبت می‌کنند مدنیت، رواداری، محکومیت تعصبات و نژادپرستی و دغدغه‌شان برای طبقه‌ متوسط درحالی‌که به‌نفع شرکت‌های بزرگ، از پشت به این مردم خنجر می‌زنند؛ اما دیگر این بازی به پایان رسیده‌ است.
ده‌ها میلیون آمریکایی، به‌ویژه سفیدپوستان طبقه‌ متوسط به‌درستی نسبت به آن‌چه در حق آن‌ها، خانواده‌ها و اجتماع‌شان شده خشم‌گین هستند. آن‌ها برای رد سیاست‌های نئولیبرالی و اصلاحات سیاسی که توسط نخبگان دانشگاهی در هر دو حزب سیاسی علیه آن‌ها وضع‌شده نگران هستند. شخصیت‌های افراط‌گرای آمریکایی، خواهان نوع خاصی از آزادی هستند: آزادی در تنفر؛ آزادی به‌کارگیری واژه‌های اهانت‌آمیز، ایده‌آلیزه‌کردن خشونت و حاکمیت فرهنگ اسلحه و دشمن‌تراشی، حمله به مسلمان‌ها، مهاجران غیررسمی، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، اقلیت‌ها و تمام کسانی که شهامت انتقاد از فاشیسم پنهان موجود را دارند.
آن‌ها خواهان آزادی‌ هستند تا روشن‌فکران، ایده‌ها، علم و فرهنگ را به تمسخر گیرند و رد کنند؛ تا صدای منتقدان را خاموش کنند؛ تا از مردسالاری، نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و برتری سفیدپوستان لذت ببرند.
بسیاری از نویسندگان سیاست‌های اجتماعی-اقتصادی هشدار داده‌اند که دموکراسی‌های صنعتی قدیمی به سمت دوران وایمار می‌روند که در آن جنبش‌های پوپولیستی در پی سقوط دولت‌های قانونی هستند. احتمالاً فاشیسم، آینده‌ آمریکا خواهد بود.
 

 ظهور چهره جدیدی از فاشیسم در گروه راستگرای افراطی آمریکا

«نوآم چامسکی،» زبانشناس و کارشناس برجسته مسائل سیاسی در آمریکا درباره ظهور چهره جدید از فاشیسم در گروه راستگرای افراطی در میان طیف‌های مختلف سیاسی در آمریکا می‌گوید: نشانه‌هایی از فروپاشی گسترده اجتماعی به چشم می‌خورد که نشان از این حقیقت دارد که مردم به اندازه کافی ذخیره مالی برای گذر از این بحران را ندارند و این مساله در جوامع محروم نگهداشته شده به مراتب بدتر است؛ مانند سیاه‌پوستان که واقعا در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنند.
 


زمانی ابراهام لینکلن از روسای جمهوری اسبق آمریکا گفته بود دولت آمریکا باید از مردم و برای مردم باشد. اما دولت فدرال امروز در آمریکا بخصوص با توجه به اقدامات آن در منطقه «پورتلند ایالت اورِگان» شباهتی به دولتی ندارد که از مردم و برای مردم باشد. وقتی فردی حوادثی را که در منطقه پورتلند به وقوع می‌پیوندند مشاهده می‌کند به این نتیجه می‌رسد که دولت فدرال آمریکا هم مرتکب اشتباه شده هم بر خلاف قانون اساسی عمل می‌کند.

چامسکی: نشانه‌هایی از فروپاشی گسترده اجتماعی در آمریکا به چشم می‌خورد که نشان از آن دارد که مردم به اندازه کافی ذخیره مالی برای گذر از این بحران را ندارند و این مساله درمیان سیاه‌پوستان به مراتب بدتر استبه نظر می‌رسد که بخشی از دولت آمریکا هم می‌داند که اقدامات آن اشتباه است.
وی افزاید: زمانی که در مناطق مختلف دنیا می‌بینیم دولت‌ها مخالفان شان را سرکوب می‌کنند همه ما یکصدا این اقدامات را محکوم می‌کنیم. در قانون اساسی آمریکا به صراحت اعلام شده است که دولت حق ندارد آزادی بیان و حق برگزاری تجمع توسط شهروندان را نقض بکند. زمانی که دولت این عبارات قانون اساسی را نادیده می‌گیرد اقداماتی مانند اعزام نیروهای فدرال را برای مقابله با اعتراض‌ها و خشونت‌ها و تخریب‌های جزئی در جریان این اعتراض‌ها ضروری تلقی می‌کند.
اما این نوع اقدامات ما را به سمت حرکت در مسیر تمامیت خواهی سوق می‌دهند. تمامیت خواهی زمانی به وقوع می‌پیوندد که قوانین و مقررات کنار گذاشته می‌شوند. اما مسئولان دولتی به می‌گویند این اقدامات با هدف تامین صلح، نظم و امنیت عمومی انجام می‌شوند.
در طول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نگرانی‌هایی نسبت به گرایش‌های ضددموکراتیک او وجود داشته است. در پی سال‌ها احساسات کینه‌جویانه ضدمهاجر، از تغییر قانون مهاجرت گرفته تا منع ورود مسلمانان بسیاری کشورها به آمریکا، انتقادات از مطبوعات آزاد و بتازگی نیز، اعزام نیروهای فدرال به شهرهای آمریکا به منظور مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز به طرفداری از عدالت نژادی، تعداد بسیار بیشتری از روزنامه‌نگاران و سیاست‌مداران در حال استفاده از واژه «فاشیسم» برای توصیف تهدیدها از سوی دولت هستند.

منابع:

https://b۲n.ir/d۰۰۵۶۵

https://b۲n.ir/n۰۸۲۲۶

https://b۲n.ir/a۸۱۶۸۵

https://b۲n.ir/p۴۵۵۲۲

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: نوام چامسکی ، ایالات متحده آمریکا ، دموکراسی در غرب

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نوام چامسکی ایالات متحده آمریکا دموکراسی در غرب دموکراسی آمریکا سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۶۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ارزی قالیباف به دولت

آفتاب‌‌نیوز :

 دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد، بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آن‌ها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این جلسه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند. 

منبع: خبرگزاری میزان

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاهیان مشهد از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • فیلم| حمایت دانشگاهیان مشهد از آزادی‌خواهان دانشگاه‌های آمریکا
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • حمایت از اعتراضایات ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • تجمع دانشگاهیان در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +جزئیات
  • تجمع دانشگاهیان در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه های آمریکا و اروپا
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت