رهاشدگی آینده تئاتر را به خطر میاندازد/ برایم اصل، بازیگری است
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۷۱۶۲
محسن حسنزاده که این روزها بهعنوان بازیگر در نقش شخصیت بنیصدر در نمایش «تلفات» به کارگردانی علیرضا معروفی به صحنه تئاتر بازگشته است درباره علت دوری چندسالهاش از بازیگری به خبرنگار مهر گفت: خوشحالم که پس از مدتها دوری توانستم در چند ماه اخیر در ۲ نمایش ارزشمند بازی کنم. مدت ۸ سال تمام توجه و تلاشم را در عرصه مدیریتی تئاتر گذاشتم و سعی کردم آنجا هم نگاه دغدغهمندی داشته باشم و برحسب وظیفه و فراتر از آن در هر جایگاهی که هستم ایدهمند رفتار کنم، هرچند متأسفانه به هدفی که داشتم نرسیدم و نتوانستم آن را کامل کنم چراکه دغدغهمندی، نگاه غالب عرصه مدیریتی ما نیست و به همین دلیل هم شرایط امروز تئاتر کشورمان به سامان نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اگر افرادی که در اداره کل هنرهای نمایشی یا هر جایی در عرصه فرهنگ و هنر کار میکنند دلسوز و دغدغهمند باشند و این دغدغه بهعنوان یک فاکتور محوری حاکم باشد، باوجود تمام مشکلات مالی که در حوزه تئاتر وجود دارد، دست کم شاهد عقب رفت و واپسگرایی در این حوزه نخواهیم بود ولی چون این نوع نگاه وجود ندارد و متأسفانه نگاه سیاسی و فردگرایی غالب است، نتوانستهایم به نقطه قابلتوجه و اتکا در این عرصه برسیم تا یک نظام قاعدهمند در سیستم اداری حکمفرما شود که هر مدیری نتواند بر اساس سلایق بی پشتوانه خود ساختار را به هم بریزد.
حسنزاده درباره پذیرفتن بازی در دور دوم اجراهای نمایش «تلفات» گفت: در مقام بازیگر، قبل از هر چیز خیلی برایم مهم است که کارگردان پیشنهاددهنده یک اثر نمایشی، نسبت به محیط پیرامونش چه نگاهی دارد، در درجه دوم اینکه چقدر برایش اهمیت دارد نسبت به تاریخ و خصوصاً تاریخ معاصر و اجتماع خودش عکسالعمل نشان بدهد و سوم اینکه چقدر جهد و تلاش دارد برای اینکه بتواند یک نگاه و ایده تازه و تجربه نشده در عرصه هنرهای نمایشی را با فرم نو به تماشاگرش ارائه بدهد.
وی ادامه داد: وقتی دیدم علیرضا معروفی هنرمندی است که این ویژگیها را دارد مسلماً پیشنهادش برای دور جدید اجراهای «تلفات» را پذیرفتم و باوجود فرصت بسیار کم، تمام تلاشم را کردم که به خواسته و نگاه او در نمایش «تلفات» نزدیک بشوم.
این بازیگر، ایفای کاراکتر یک شخصیت تاریخ معاصر را که زیاد از زمان فعالیت و زندگیاش نمیگذرد و هنوز در یادها ماندهاست بسیار جذاب توصیف کرد و گفت: بازی در چنین نقشی که برای اولین بار روی صحنه تئاتر نشان داده میشود، در کنار جذابیت، بسیار سخت و پر استرس است. خیلی اهمیت دارد که از حدود خارج نشوی و در عین حال تماشاگر کاراکتر را باور کند و در قالب و محدوده خاص خود بپذیرد در حالی که به سبب اشتباهات تاریخی که انجام داده شاید نشود تمام حالتهای احساسی، عاطفی و لحظات خاص زندگیاش را نشان داد. به طور کلی بازی در چنین نقشهایی، مثل راه رفتن روی لبه تیغ است و بازیگر باید دقت کند به هیچ سمتی متمایل نشود و این چالش دوست داشتنی دشواری است.
وی که کسب عنوان کارگردان برتر سی و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را در کارنامه خود دارد، بازیگری را تنها وسوسه غالب زندگیاش دانست و افزود: اگرچه بعضی مواقع با بیرحمی وسوسه بازیگری را در خودم میکشم ولی میتوانم بهجرئت بگویم همه صبحهای زندگیام را با این وسوسه آغاز کردم و وقتی از صحنه دور بودم این وسوسه تبدیل به یک افسوس غالب شده بود. وقتی روی صحنهام آدم دیگری میشوم و وقتی از بازیگری دور هستم احساس میکنم هر کاری میکنم به ارزشهایی که برای خودم قائلم نرسیدهام و این آرامش تنها از طریق بازیگری اتفاق میافتد. دغدغههای دیگرم در تئاتر مثل کارگردانی، نوشتن یا نقد، در مقابل بازیگری به حاشیه میروند و برای من اصل همیشه بازیگری است و آنقدر برایم ارزشمند است که تا به امروز فقط به بهانه حضور در صحنه هر کاری را نپذیرفتم ولی از این به بعد به دنبال وسوسه غالب زندگیام میروم و در باقیمانده عمرم بهآسانی رهایش نخواهم کرد.
بازیگر نمایش «خماری» گفت: این نمایش اثری ارزشمند است اما متأسفانه امروز مسئولان خیلی راحت و بیتفاوت از کنار جوانهایی از جنس علیرضا معروفی میگذرند و توجهی به نگاه دغدغهمند و هنر این آدمها نمیکنند. آنچه در عرصه مدیریت فرهنگی فراموش شده این است که ما برای هنرمندان جوان متعهدی که نسبت با تاریخ و محیط پیرامونشان احساس مسئولیت میکنند هیچ برنامهای نداریم و تمایزی قائل نمیشویم که نشان بدهیم از این نوع نگاه حمایت میشود و رها نشدهاند.
وی در پایان صحبتهایش بیان کرد: حمایت مسئولان، تکمیلکننده تلاش هنرمند است و وقتی هنرمندی مثل علیرضا معروفی و گروه بسیار جوانش تلاش کند و در مقابل هیچ حمایت و عکسالعملی نبیند دلسرد میشود و این رهاشدگی آینده تئاتر کشور را به خطر میاندازد.
محسن حسنزاده، مهدی رحیمی، علی هیهاوند، حسین عارف، ایمان سلگی، محمد نیازی، نازنین حشمدار، دلارام ترکی، صالح لواسانی، امیررضا حشمی پور، فرزاد تجلی و خاطره فاتح در «تلفات» بازی میکنند.
نمایش «تلفات» که آذر و دی ۱۴۰۰ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفت در دور جدید اجراهای خود، با تغییراتی در بازیگران و عوامل از دوم تیر ماه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است.
کد خبر 5531449 آروین موذن زادهمنبع: مهر
کلیدواژه: علیرضا معروفی سالن ناظرزاده کرمانی محسن حسن زاده تئاتر ایران تماشاخانه ایرانشهر تئاتر ایران فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر فیلم سینمایی اداره کل هنرهای نمایشی کارگردان تئاتر حوزه هنری شبکه دو سیما سازمان سینمایی محمد خزاعی کنسرت موسیقی سازمان هنری رسانه ای اوج موسیقی پاپ عکاسی علیرضا معروفی دغدغه مند روی صحنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۷۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منچستریونایتد حراج تابستانی راه میاندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
منچستریونایتد برای بازسازی خود، به دنبال تأمین پول نقد است؛ سوال اینجاست که چه بازیکنانی میتوانند این راه را تسهیل کنند؟ پاسخ تلگراف این است: کلیه نفرات باشگاه، به جز ۳ پدیده آیندهدار تیم.
منچستریونایتد به جز چند ستاره جوان، آماده شنیدن پیشنهادها برای اکثر بازیکنان تیم اصلی خود در این تابستان است.
طرفداری | به گزارش تلگراف، با توجه به محدودیتهای مالی و احتمال از دست دادن درآمد لیگ قهرمانان، مدیران جدید در اولدترافورد تمایل دارند در پنجره نقل و انتقالات تابستانی رویکردی فوقالعاده انعطافپذیر اتخاذ کنند. ماموران و مدیران بخش استعدادیابی و جذب بازیکن رقیبان به طور فزایندهای تحت این تصور هستند که رژیم جدید منچستریونایتد به رهبری اینئوس، در مورد فروش بازیکنان ذهن بسیار بازی دارد و هر پیشنهادی را بر اساس شایستگیهای خودش قضاوت خواهد کرد. به عنوان مثال، اگرچه آنها فعالانه به دنبال فروش بازیکنی مانند مارکوس رشفورد نیستند، اما گفته میشود یونایتد به یک پیشنهاد معتبر برای این مهاجم در حال افت انگلیسی توجه جدی خواهد کرد؛ به خصوص اگر او تمایل خود را برای تجربه یک چالش جدید نشان دهد.
یونایتد به دنبال جذب یک مهاجم، یک هافبک مرکزی و یک مدافع میانی مایل به راست در این تابستان است، اما برای افزایش بودجه نقل و انتقالاتی که انتظار میرود بسیار محدود باشد، باید از طریق فروش بازیکن پول جمع آوری کند. عدم حضور در لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده، تا حدی با کاهش 25 درصدی دستمزدهایی که بازیکنان طبق شرایط قرارداد خود باید دریافت کنند، جبران خواهد شد.
اما اگر یونایتد به طور کامل از حضور در اروپا باز بماند، این باشگاه عملاً مطابق با سیاست «فروش برای خرید» عمل خواهد کرد، زیرا منابع مالی آنها پس از 555 میلیون پوند هزینه در سه تابستان گذشته و محدودیتهای اعمال شده توسط قوانین سودآوری و پایداری لیگ برتر، بسیار محدود است. این سناریو بعید به نظر میرسد، اما یونایتد که روز شنبه در خانه مقابل برنلی با نتیجه 1-1 مساوی کرد و با اعتراض هواداران رو به رو شد، در حال رقابت با نیوکاسل برای کسب سهمیه لیگ اروپا است. پیروزی در فینال جام حذفی مقابل منچسترسیتی در ماه آینده میتواند راه دیگری به سوی لیگ اروپا باشد.
مینو، گارناچو و هویلوند از منچستریونایتد جایی نمیرونداستعدادهای جوان هیجان انگیزی مانند جمال موسیالا از بایرن مونیخ و فلورین ویرتز از بایرلورکوزن ممکن است در این تابستان به بازار بیایند و به طور معمول مورد توجه یونایتد قرار بگیرند. با این حال، گفته می شود که انتظار کمی در میان سران اولدترافورد وجود دارد که این باشگاه بتواند مبالغ هنگفتی مانند ۸۰ تا ۹۰ میلیون پوندی را که برای بازیکنانی مانند هری مگوایر و آنتونی در سال های اخیر پرداخت شده است، تامین کند؛ مگر اینکه تابستانی پررونق از نظر فروش بازیکنان داشته باشند. به همین دلیل است که گفته می شود سر جیم رتکلیف و تیم اینئوس او، مدیر اجرایی آینده عمر برادا و مدیر فنی جدید جیسون ویلکاکس ذهن بسیار بازی در مورد خروجی های احتمالی دارند. منابع نشان دادهاند که آنها از نیاز منچستریونایتد برای چابکی و انعطاف پذیری در بازار برای بازسازی تیم در شرایط مالی چالش برانگیز موجود، آگاه هستند.
با وجود اینکه بازیکنانی مانند کوبی مینو، الخاندرو گارناچو و راسموس هویلوند (که منچستریونایتد امیدوار است در سالهای آینده تیمی بسیار موفق حول محور آنها بسازد) به طور کامل از دسترس علاقهمندان خارج خواهند بود، این باشگاه تمایلی به محدود کردن گزینههای خود در سایر نقاط تیم ندارد. این بدان معناست که منچستریونایتد در صورت دریافت پیشنهادی که ارزش بحث جدی را داشته باشد، ممکن است با طرفهای علاقه مند، به عنوان مثال در مورد رشفورد، وارد مذاکره شود.
معضلی به نام دستمزد رشفوردمارکوس رشفورد ۲۶ ساله، از زمان امضای قرارداد جدید پنج ساله به ارزش ۳۲۵۰۰۰ پوند در هفته در جولای گذشته، فصلی کابوسوار را هم داخل زمین و هم خارج از زمین تجربه کرده است. روز جمعه، این مهاجم تیم ملی انگلیس که در جریان برد مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری سیتی توسط هواداران یونایتد هو شد، به «سوءاستفادههایی» که به گفته او ماههاست با آن مواجه شده، اعتراض کرد. اریک تن هاخ در واکنش گفت که رشفورد به حمایت و پشتیبانی نیاز دارد و عملکرد او تا حدی تحت تاثیر مشکلات تیم در این فصل قرار گرفته است، اما سرمربی یونایتد همچنین گفت که این بازیکن باید به خودش نگاه کند که چرا سطح عملکرد او پس از به ثمر رساندن ۳۰ گل در فصل گذشته به طور چشمگیری افت کرده است.
پاری سن ژرمن که قرار است امسال کیلیان ام باپه، مهاجم فرانسوی خود را به رئال مادرید از دست بدهد، پیش از این علاقه خود را به رشفورد ابراز کرده بود، اما ممکن است به دنبال گزینههای دیگری باشد. دستمزد بالای رشفورد همراه با مبلغ هنگفت انتقال ممکن است برای بسیاری از باشگاهها مانع بزرگی باشد.
به نظر میرسد بازیکنانی مانند آنتونی مارسیال، رافائل واران و برندون ویلیامز در پایان فصل به عنوان بازیکن آزاد جدا شوند و صرفهجوییهای کلان در دستمزد آنها میتواند فضایی را برای سرمایهگذاری قابل توجه روی یک بازیکن جدید باز کند. اما تعداد خریدهایی که یونایتد میتواند به طور واقعبینانه انجام دهد، تحت تأثیر فروش بازیکنان قرار خواهد گرفت. به طور مشابه، اگر یونایتد تعدادی از بازیکنانی را بفروشد که در یک پست بازی میکنند (مانند جیدون سانچو و آنتونی در پست وینگر) این امر تأثیر مستقیمی بر پستهایی خواهد داشت که آنها در آن نیاز به تقویت میبینند. همچنین بسته به اینکه چه کسی جدا میشود، کنارههای خط دفاعی میتوانند ناحیه دیگری باشد که در نهایت به تقویت نیاز پیدا میکند.
آینده سانچو، آنتونی و گرینوودیونایتد در ژانویه سانچو را به صورت قرضی به بروسیا دورتموند فرستاد و امیدوار است در این تابستان برای وینگر انگلیسی خود خریدار دائمی پیدا کند. آنتونی که در روز شنبه اولین گل خود در لیگ برتر را به ثمر رساند، از زمان انتقال ۸۵ میلیون پوندیاش از آژاکس در سپتامبر ۲۰۲۲ یک ناامیدی بزرگ بوده است، اما اگر قرار باشد آنتونی از یونایتد جدا شود، احتمالا این باشگاه مجبور خواهد بود ضرر زیادی را برای این مهاجم برزیلی متحمل شود.
میسون گرینوود، مهاجم جنجالی باشگاه که در حال حاضر به صورت قرضی در ختافه اسپانیا بازی می کند، بازیکن دیگری است که با فروش او می توان بودجه قابل توجهی به دست آورد. از طرف دیگر باید دید آیا باشگاههایی برای جذب امثال آرون ون بیساکا، دونی فن ده بیک، کریستین اریکسن و ویکتور لیندلوف پا پیش خواهند گذاشت یا خیر.
در همین حال، یونایتد باید منتظر بماند و ببیند آیا لیگ حرفهای عربستان آماده است تا تابستان پرخرجی دیگر داشته باشد، زیرا این می تواند بازاری باارزش را برای بازیکنان باتجربه و گران قیمتی مانند کاسمیرو باز کند که در غیر این صورت، فروش آنها دشوار خواهد بود. این هافبک 32 ساله برزیلی دو سال دیگر از قرارداد با دستمزد حدودا 350000 پوند در هفته خود را پیش رو میبیند و این، به شدت گزینه های او را در اروپا محدود میکند.
از دست ندهید ????????????????????????
محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کریخوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهینآمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان