Web Analytics Made Easy - Statcounter


   عصر ایران؛ جمشید گیل- در روزهای اخیر عکسی از علی‌اکبر ناطق نوری بر مزار محمدرضا شجریان منتشر شده که حرف و حدیث‌هایی برانگیخته است. نفس حضور آقای ناطق بر مزار استاد شجریان، آن هم بدون لباس روحانیت، جذاب و دیدنی است! کلاه او هم بر این جذابیت افزوده است.

اما برخی از کسانی که این عکس به دل شان نشسته زبان به انتقاد از خود و مردم رأی ناداده به او گشوده اند که چرا به ناطق جفا کردیم و چنان و چنین کردیم و ای وای بر ما!

واقعا معلوم نیست از کدام جفا حرف می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به اوجفایی شده چه ربطی به مردمی دارد که سال 76 به رقیب او - خاتمی -رای دادند؟ ظاهرا در کانون قدرت و در خود جناح اصول‌گرا با بی مهری هایی روبه رو شده است.

این ماجرا از سال 84 شروع شد که ناطق احساس کرد پروژۀ تعیین کاندیدای اصول‌گرایان، که به او واگذار شده سر کاری بوده و گویا از ابتدا قرار بوده کاندیدای این جناح در جای دیگری تعیین شود یا دست کم در عمل چنین شد.

در سال 88 هم ظاهرا ناطق معتقد بود میرحسین موسوی برندۀ انتخابات ریاست جمهوری شده و این موضوع هم گویا در تنزل موقعیت سیاسی او بی‌تاثیر نبوده است.

ناطق نوری در دهۀ 70 شمسی دو دوره رئیس مجلس شورای اسلامی بود و در این مقام در مجموع نقش مطلوبی از نظر نیروهای اجتماعی مدرن جامعۀ ایران ایفا نکرد. با مدرنیزاسیون هاشمی موافقت چندانی نداشت و با دموکراتیزاسیون خاتمی هم که مخالف بود.

در اواسط دهۀ 1370 در یکی از سخنرانی‌هایش به موضوعی پرداخت که احتمالا آن روزها از سوی عده‌ای مطرح شده بود و آن مقایسۀ ایران و کرۀ جنوبی بود. ناطق در آن سخنرانی با انتقاد از اینکه ما باید به راه کرۀ جنوبی برویم، سخنانی گفت قریب به این مضمون که کرۀ جنوبی به جایی نرسیده و چرا باید الگوی ما باشد؟ و بعد هم افزود: «کرۀ جنوبی زیر یوغ آمریکاست».

الان که حدود 27 یا 26 سال از آن سخنرانی گذشته، می‌توان مقایسه‌ای بین ایران و کرۀ جنوبی کرد و دربارۀ قدرت تشخیص و صحت رای ناطق نوری در آن زمان داوری کرد.

واکنش ناطق به شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 البته بزرگوارانه بود. او ساعت 2 بعد از ظهر روز شنبه سوم خرداد 76، در پیامی خطاب به خاتمی، پیروزی وی را تبریک گفت و منتظر شمارش تمام آرا نشد.

هر چند که آیت‌الله منتظری معتقد بود رأی خاتمی 22 میلیون بوده و دو میلیون از آرای او را به آرای ناطق افزوده‌اند تا کمی از او اعادۀ حیثیت شود. ستاد خاتمی هم که بابت تخلفاتی در برگزاری انتخابات شکایت کرده بود، بعد از اعلام نتیجۀ قید پیگیری شکایت را زد.

در مجلس پنجم هم مثل مجلس چهارم ریاست با ناطق نوری بود. زمانی که اراذل و اوباش درست 23 سال پیش در چنین شبی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند، ناطق نوری به عنوان رئیس مجلس به جای محکوم کردن اقدام آن‌ها، از اینکه دانشجویان نیمه‌شب به خیابان امیرآباد آمده‌اند و شعار داده‌اند و مزاحم خواب همسایه‌ها شده‌اند، تلویحا انتقاد کرد و از مبهم بودن ماجرا حرف زد و با گفتن چنین سخنانی، از محکوم کردن حمله به کوی دانشگاه طفره رفت.

ناطق نوری نه در آن زمان که رئیس مجلس بود، نه قبل و بعد آن، هیچ گاه در دفاع از دموکراسی سخنی نگفت و اصولا سیاست مداری دموکراسی‌خواه نبوده است. بنابراین معلوم نیست چرا الآن طرفداران دموکراسی و لیبرالیسم باید عذاب وجدان بگیرند که قدر ناطق را ندانستند و در حق او جفا کردند!

در مجلس چهارم، زمانی که یکی از نمایندگان مجلس علیه دکتر سروش نطق کرد، سروش نامه‌ای به ناطق نوشت و خواستار پاسخ گویی به اتهامات آن نماینده در صحن مجلس شد ولی ناطق نه چنین اجازه‌ای به سروش داد نه به نامۀ سروش وقعی نهاد.
در اوج دوران اصلاحات هم ناطق نوری آن سو ایستاده بود. از سال 84 به بعد تا حدی آمده این سو، اما کار مهمی برای مردم آزادی خواه بی‌قدرت انجام نداده است زیرا سیاست‌مداری عمیقا محافظه‌کار است.

البته آقای ناطق حق داشته مطابق اصول و باورهایش عمل کند. ولی نیروهای اجتماعی دموکراسی‌خواه جامعۀ ایران چیزی به ایشان بدهکار نیستند. به دیگری شاید ولی به ناطق نوری نه.

با این حال ناطق نوری در چارچوب سیاست‌ورزی پس از انقلاب، در مجموع راست گرایی افراطی نبوده و اصول و مشی محافظه‌کارانه‌اش او را از درافتادن به ورطۀ تندروی فاشیستی بازداشته است.

به هر حال دیدن عکس ناطق نوری بر مزار بهترین خُنیاگر تاریخ ایران‌زمین، دل نشین بود. سیاست، بخشی از زندگی آدمیزاد است. دیدن سیاست مداران در کادری غیرسیاسی، معمولا خوشایندتر است.

تماشاخانه ببینید| تحمل گرمای سوزان برای حیوانات/ از یک لنگه پا ایستادن تا فرار به زیر شن‌ها ببینید| تا به حال تایونو تاماگو خوردید؟ انبه‌هایی که هرکسی نمی‌تواند بخورد، چون ۴ هزار دلار است فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده

سیدمرتضی سقائیان نژاد،شهردار قم  امروز یکشنبه نهم اردیبهشت در جلسه هیئت مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر، در خصوص پروژه بهسازی قبرستان نو و احداث باغ مزار مشاهیر اظهار کرد: از ۱۳۲ مغازه اطراف قبرستان نو، بیش از ۹۰ درصد تملک شده و تا یک ماه آینده پروژه تکمیل و مغازه‌ها پاکسازی می‌شود.

وی افزود: دفن در قبرستان‌های داخل شهر ممنوع است و شهرداری منطقه باید این مسئله را کنترل کند.

شهردار قم با اشاره به طرح ایجاد باغ مزار مشاهیر و بازآفرینی محله آبشار قم نو تصریح کرد: پس از تصویب طرح توسط شورای اسلامی شهر قم در حوزه فنی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح انجام می‌شود.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: اگر پختگی در طرح اجرای این طرح و نگاه بلندمدت وجود نداشته باشد، مجموعه مدیریت شهری زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از مجموعه مدیریت شهری خواسته شده است تا با دقت و تلاش طرح‌های شهری را تکمیل کند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی و مطالعات روی طرح‌ها مطابق چشم‌انداز و راهبرد‌ها انجام می‌شود.

شهردار قم در خصوص قبرستان وادی السلام گفت: اراضی‌های بین سازمانی در شهر قم همچون وادی سلام، قبرستان نو، پروژه شهید کاظمی و میدان تره‌بار میدان مطهری باید بررسی و برای آن تصمیم‌گیری شود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه چندین پروژه در شهر بازآفرینی شده است، گفت: ۱۱ پلاک در حریم ریل راه‌آهن وجود دارد که باید تملک شود و به میدان سپاه برسد و در ادامه به بزرگراه امیر کبیر متصل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نوری قزلجه: با زور گشت ارشاد دین حفظ نمی‌شود /موضوع لایحه حجاب هنوز در رفت و برگشت است
  • واکنش سرپرست دوومیدانی به بدهی‌ها/ بدهکار نباشیم، فدراسیون نیستیم
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • (تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است