پریشانی و ناکامی آمریکا را میتوان به وضوح در منطقه دید/ حجاب امری اجتماعی و رعایت آن حق اجتماعی است
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۸۸۶۵
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم امروز در خطبههای نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای امام خمینی(ره) تبریز به پیام مهم رهبر معظم انقلاب به حجاج اشاره کرد و اظهار داشت: مضمون این پیام اینگونه بود که غرب مستکبر در منطقهی حسّاس ما و اخیراً در همه جهان روزبهروز ضعیفتر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: از رهبر معظم تشکر میکنیم که چنین پیام پرمغزی را صادر کردند.
اهداف قطر از میانجیگری
امام جمعه تبریز با بیان اینکه اهداف قطر از میانجیگری چیست، گفت: رفع تحریمها بعد از سفر اتحادیه اروپایی توافق شد تا مذاکرات متوقف شده در وین پس از سه ماه وقفه از پس گرفته شود و به مکان مذاکرات از وین به دوحه تغییر پیدا کرد.
وی با اشاره به اهداف دیگر قطر برای این میانجیگری گفت: بین قطر و عربستان نوعی رقابت از دیرباز وجود دارد و اکنون که عربستان میانه خوبی با ایران ندارد قطر این را بهترین فرصت دانسته است.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: دوحه تلاش دارد تا با اتخاذ راهبرد مذاکره به مرکز دیپلماسی منطقه تبدیل شود و جایگاه خود را که در زمان ریاست جمهوری ترامپ از دست داده بود را بازگرداند.
وی تصریح کرد: به هر جهت قطر این برنامهریزیها را انجام میدهد تا بتواند نقش خود را ایفا کند.
شکستهای سریالی رژیم صهیونیستی در عرصه سایبری
خطیب جمعه تبریز در ادامه به شکستهای سریالی رژیم صهیونیستی در عرصه سایبری اشاره کرد و گفت: بدون تردید تقابل محور مقاومت و صهیونیستها در همه جا جریان دارد این تقابل به وضوح قابل مشاهده است و اکنون درگیری در حوزه سایبری دیده میشود.
وی ادامه داد: به ادعای رئیس دایره سایبری رژیم صهیونیستی یک هزار و و پانصد حمله مختلف علیه جبهه داخلی را خنثی کرده است و البته محور مقاومت سالهاست که در مقابل این حملات بازدارنده نظامی دست یافته است.
امام جمعه تبریز ادامه داد: قطعا بازدارندگی در عرصه سایبری هزینه زیادی برای تلآویو خواهد داشت.
وی با اشاره بر اینکه یک گروه هکری به نام عصای موسی به دستگاههای امنیتی اسرائیل آسیب رسانده است و بارها به بخشهای مالی و زیربنایی اسرائیل حمله کرده است، گفت: به فضل الهی و طبق تاکید رهبری رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده نخواهد داشت هر سال که میگذرد رژیم پوشالی صهیونیست ضعیفتر میشود.
وی به مناسبتهای هفته اعم از عرفه، قربان اشاره کرد و گفت: چشاندن شیرینی اعتقاد به ولایت از طریق احیای سنت حسنه رسیدگی به محرومان و گسترش فرهنگ اطعام غدیری بر پایه سفرههای احسان علوی است.
وی با بیان اینکه حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است، گفت: در هر قشری خوش اخلاق و بداخلاق وجود دارد و در واقع بانوان در عین عفیفگی باید رفتار حسنه داشته باشند ولی نباید با یک رفتار بد از یک خانم باحجاب آن را به همه تعمیم بدیم و فقط نیمه خالی را نبینیم.
آلهاشم ادامه داد: دین اسلام واقعا دین برادری و خواهری است و همه موظف به کمک به هم است و همگی همانند دندانههای یک شانه هستیم و سرنوشتمان به هم بستگی دارد.
وی به یک سئوالی مبنی بر اینکه پول دارم و لباس شیک میخرم و آرایش هم خواهم کرد، اشاره کرد و گفت: هر کسی با اتکا به پول و ثروت خود هر کاری که دلش بخواهد را انجام دهد که دیگر سنگ روی سنگ نمیماند.
امام جمعه تبریز به سئوال دیگری اعم از اینکه به شما چه ربطی دارد و من را در قبر شما نمیگذارند را مورد اشاره قرار داد و گفت: درست است که حتی نزدیکترین فرد در قیامت به فریاد ما نخواهد رسید ولی یکی از اصول دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است.
وی با بیان اینکه برخیها میگویند فلسفه حجاب احترام به شخصیت زن است و یکی بگوید که من این احترام را نمیخواهم، چه کار کنیم، گفت: حجاب امر شرعی و اجتماعی است و آزادی فردی و خواسته شخصی تا جایی راه دارد که به حقوق اجتماعی دیگران ضرر نرساند. میدان برای انتخاب وقتی مجاز است که منع شرعی ندارد.
حجاب امری اجتماعی و رعایت آن حق اجتماعی است
نماینده ولیفقیه در استان با بیان اینکه برخیها هم با این سئوال که من شوهر و پدر و مادر دارم و با بدحجابی من مشکلی ندارند، گفت: پدر و مادر و شوهر در حیطه اختیاری خود تصمیم میگیرند و حجاب امری اجتماعی و رعایت آن حق اجتماعی است.
وی با تاکید بر اینکه حرام و حلال دو مقوله شرعی است و تا قیامت هم تغییر نخواهد کرد، گفت: رضایت شوهر در بیحجابی همسر جز اینکه او را شریک گناه میکند هیچ سود دیگری ندارد.
خطیب جمعه تبریز با بیان سوال اگر بیحجابی بد است چرا صدا وسیما فیلمهایی پخش میکند که ترویج بیحجابی است، گفت: برای اینکه صدا وسیما به طور خاص و عام وارد ترویج احکام دینی نشود و خود را با این مضمون تطبیق ندهد قابل پذیرش نیست زیرا صدا و سیما و تمام رسانهها باید مروج باشند ثانیا مگر تقلید شما صدا وسیماست، حتی خود رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید کردهاند در پخش برنامه از صدا و سیما دلیل بر حلیت و مشروعیت آن نیست.
انتهای پیام/۶۰۰۳۰
منبع: فارس
کلیدواژه: امام جمعه تبریز خطبه های نماز جمعه تبریز مذاکران وین مذاکرات قطر قرآن عید قربان عید غدیرخم رژیم صهیونیستی جمعه تبریز صدا و سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۸۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب معتقد است: بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرحهایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را میتوانیم تا اندازهای مشاهده کنیم. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب در سومین نشست معاونین و مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی به ارائه نظرات خود درباره اختلاف نظرهای به وجود آمده در موضوع عفاف و حجاب در جبهه داخلی پرداخت و نکاتی را در این زمینه یادآور شد. در ادامه بخشی از این سخنان را میخوانید.
لایحه عفاف و حجاب؛ نوع اجرا و اظهارنظرها
موضوع حجاب در یک سال اخیر دستاویز یک لایحه قانونی شد اما متأسفانه هنوز از سوی مجلس به تصویب نرسیده و مقاومتهایی در برابر تصویب این لایحه وجود دارد. در حال حاضر طرح نور توسط نیروی انتظامی در حال اجراست و طبیعتاً مثل همه طرحها یک سری محاسن دارد ولی ممکن است نارساییها و ایراداتی هم به این طرح وارد باشد.
اخیراً در حوزه رسانه دیدیم مبحثی مطرح شد که یکی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری ضمن یادآوری منویات رهبر انقلاب درباره حجاب از تذکر به برخی مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده خبر داده بود. این کلام که در سطح رسانهها مطرح شد، راستی بود که درست گفته نشد. نمیتوانیم بگوییم حرف غیر صحیح است چون از سوی فرد معتبری بیان شد ولی آنچه مسلم هست این اظهار نظر روی اصل طرح نور نبوده بلکه درباره شیوه اجرای آن بوده است. اگر بگوییم این تذکر درباره اصل طرح است این حرف با آخرین صحبتهای حضرت آقا درباره قانونی بودن عفاف و حجاب و اینکه دشمن در موضوع حجاب برای ما چالش درست میکند، تناقض دارد.
ما دو گفتمان در رابطه با حجاب در سطح کشور داریم که هر دو منتسب به جریان انقلاب هستند و هر دو مخالف ناهنجاری و بدپوششی و کشف حجاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و معتقد به مقابله با بیحجابی هستند. اما تمام تفاوت این دو گفتمان روی بحث شیوه مبارزه با بیحجابی است؛ یک شیوه برخورد مردم با مردم است همین آمرینی که ما در سطح خیابانها میبینیم و از طرفی برخورد نیروی انتظامی با مردم است. خب یک عده به این شیوه نقد دارند و یک عده تأیید میکنند.
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
یک مدل دیگر هم با اصل برخورد موافق هستند ولی میگویند باید شیوه برخورد با بیحجابی مکانیزه شود چون واقعه 1401 و آن اتفاقات بدی که افتاد و ماهها شاهد آشوب و ناآرامی در کشور بودیم، بهانهای بود که دشمن از این برنامه ما گرفت. این در واقع یک حقیقتی است که وقتی یکبار این فضا برای ما در کشور ایجاد شده است دوباره چنین فضایی ایجاد نکنیم و بحث بیحجابی را از جرم به سمت تخلف اجتماعی ببریم و در این زمینه جریمههایی اعمال شود. این هم برخورد با بیحجابی است اما برخوردی است که مواجههای ندارد و چون مواجهه ندارد، طبیعتاً چالشهایش کمتر است.
تجربه ثابت کرده در هر طرحی که با انسان و تعدد و تنوع آدمها سر و کار داشته باشیم، هر قدر ما آموزش داشته باشیم و این آموزشها را فراگیر کنیم بالاخره یک خطایی دارد چون ظرفیت حوصله و طاقت انسان محدود است و ممکن است در یک نقطهای از تعادل خارج شود و اتفاقی بیفتد لذا گروه دوم معتقد به بحث مکانیزه شدن مقابله با بیحجابی و جریمه هستند.
تعارض گفتمانها در سطح رسانه و اثرگذاری بر سیاستها
متأسفانه اختلافات این دو گفتمان که هر دو دلسوز انقلاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و از کشف حجاب ناراحت هستند، در حال حاضر دستاویزی برای دشمنان شده است. در این حوزه دو آسیب داریم یکی تعارض این گفتمانها در سطح رسانه و دیگری اثرگذاری این گفتمانها در سیاستها. مثلاً ممکن است انقدر یک گفتمانی را بسط بدهیم که جلوی طرح نور گرفته شود یا ممکن است از طرف دیگر سقوط کنیم.
لذا خوب است که عرصه مطالبهگری در حوزه عفاف و حجاب را به سمت یکی کردن این دو گفتمان بیاوریم و در این موضوع همه با هم همفکر شویم. باید چالشهای هر روش را مورد بررسی دقیق قرار بدهیم. اگر بحث مکانیزه شدن مبارزه با بیحجابی مطرح است، بررسی کنیم که آسیبها و چالشهای این رویکرد چیست؟ آیا ما امکانات و تکنولوژی و زیرساختهای آن را داریم؟ یا آنطور که یک عده میگویند راه انداختن چنین بحثی برای این است که کلاً بحث مبارزه با حجاب منتفی شود؟ یا اگر برخورد مردم با مردم و مامور با مردم مطرح است این روش را چگونه میتوان با کمترین هزینه اجرا کرد؟
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!
جنگ حجاب، جنگ رسانه است
ضمن اینکه بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرحهایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم به عنوان شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را میتوانیم تا اندازهای ببینیم.
جاهایی بوده که طرح نور اجرا شده و مأمور، خیلی خوب بوده و اصلاً موردی هم نبوده است. جاهایی هم بوده که اشکالاتی در نحوه برخورد مأمور دیدیم و تذکر هم دادیم. هر کسی با توجه به ویژگی خودش ممکن است اشتباه و خطایی هم بکند. اما به فرموده مقام معظم رهبری چون دشمن در این موضوع با برنامه و نقشه وارد شده است ممکن است اگر اتفاقی هم نباشد، داستان و هجمه و موجی را علیه عفاف و حجاب ایجاد کند. لذا ما هم باید با برنامه و نقشه عمل کنیم.
نکته بعدی این است که در موضوع حجاب، فضا و زمین حرکت دشمن، فضای رسانه است. جنگ حجاب، جنگ رسانه است. دشمن در فضای مجازی مانور میدهد ولی بیشتر حرکتهای ما در فضای حقیقی است. مبارزه با ناهنجاری و کار فرهنگی ما در فضای حقیقی است لذا ما هر کاری در این جنگ روانی انجام بدهیم آنها ممکن است یک نقطه دیگری را هدف بگیرند. طرح نور کنار برود داستان دیگری جلو میآید.
محور مطالبهگری حجاب را روی بدنه مردمی و دستگاههای مؤثر ببریم
اما محور دوم مطالبهگری ما در موضوع حجاب باید این باشد که دستگاههای فرهنگی و اجتماعی را در این موضوع حساس کنیم. دستگاههای ما سهم بالایی در اجرای قانون دارند. ما باید محور مطالبهگری را روی دستگاه مؤثر ببریم.
امروز فقط نیروی انتظامی دارد به وظایف قانونی خود در حوزه حجاب عمل میکند و همه هم به او هجمه میبریم. بقیه دستگاهها مثلاً وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، دستگاههایی هستند که در فرهنگ عمومی تأثیر بسیاری دارند اما متأسفانه مدیریت فرهنگی در کشور ما بیشتر سلیقهای و بدون خلاقیت و تخصص محوری انجام میشود. نگاهی که فکر میکند کار فرهنگی و اجتماعی را میشود فقط با جلسه و کمیته پیش برد و از ظرفیتهای مردمی در فعالیتهای فرهنگی اجتماعی غفلت بزرگی میشود.
ما باید در عرصه فرهنگی و اجتماعی، گروههای مردمی و سمنها را شناسایی کنیم. این گروههای مردمی هم فعال و دغدغهمند هستند و هم دنبال نفع اقتصادی نیستند و میتوانند بخشی از این بار را به دوش بکشند. از ساختار رسمی نتیجه نمیگیریم پس بدنه غیر دولتی و دغدغهمند را شناسایی کنیم و بخشی از کارها را به آنها واگذار کنیم.
من در یکی از سفرهایم به استان مازندران دو سه مجموعه بسیار قوی مردمی دیدم که مطمئن هستم هیچ وزارتخانهای نمیتواند در تراز آنها کار کند و آنها هستند که باید به دنبال این گروهها حرکت کنند. میخواهم بگویم ظرفیتهای مردمی در کشور زیاد است.
در این سالها چون قرارگاههای فرهنگی اجتماعی تشکیل شده که هم سبقه اجتماعی و هم فرهنگی دارند، افراد بسیاری شناسایی شدند، موسسات تخصصی شدند، چرا ما از این ظرفیتها استفاده نمیکنیم؟ چرا از این ظرفیتها در آموزش و پرورش استفاده نمیکنیم؟ بنابراین حوزه مردمی حوزه مؤثر و مهمی است که باید روی آن متمرکز شویم.
انتهای پیام/