Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@03:54:50 GMT

ملی گرایی مردم ترکیه به روایت آمار -بخش اول

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۹۲۴۵

ملی گرایی مردم ترکیه به روایت آمار -بخش اول

نظرسنجی یک موسسه معتبر درباره میزان گرایش مردم ترکیه نسبت به باورهای ملی گرایانه، نتایج تکان دهنده‌ای به دست آورده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ملی گرایی ترکی در ترکیه، تاریخی دور و دراز دارد، اما ملی گرایی ترکی در دهه های اخیر در این کشور، سمت و سوهای سیاسی و اجتماعی نوینی پیدا کرده و چنین به نظر می رسد که شاهد عمیق تر شدن این گرایش سیاسی و اجتماعی در ترکیه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آن که حزب عدالت و توسعه، 21 سال پیش تلاش کرد تا با ترکیبی از اندیشه اسلام سیاسی – اعتدال گرا و توسعه اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد به میدان بیاید، اما چند سالی است که رجب طیب اردوغان رهبر این حزب نیز تسلیم تفکرات ملی گرایانه شده است.

در نتیجه، این وضعیت نه تنها موجب عمیق تر شدن بسیاری از اشکال و صورت های دوقطبی اجتماعی شده، بلکه بر معادلات سیاسی و رقابت های حزبی نیز تاثیر می گذارد.

به تازگی، نظرسنجی یک موسسه معتبر درباره میزان گرایش مردم ترکیه نسبت به باورهای ملی گرایانه، نتایج تکان دهنده ای به دست داده است. چرا که مشخص شده، باور عمیق به ملی گرایی و ناسیونالیسم در ترکیه به حد فزاینده ای رسیده است.

این تحقیق توسط موسسه نظرسنجی و تحقیقاتی PANORAMATR بین 30 مارس تا 3 آوریل 2022 انجام شده است. این موسسه، از دو گروه دیگر از محققان در گروه پژوهشی اجتماعی آنکارا و مرکز سیاستگذاری دانشگاه سابانجی استانبول نیز کمک گرفته است.

حجم نمونه پژوهش 1255 نفر است که در 81 استان ترکیه و با توجه به تقسیمات جنس، سن، تحصیلات، قومیت، گرایش سیاسی و گروه اقتصادی به دقت انجام شده اند. حاشیه خطای این گزارش بین 3 تا 5 درصد و صحت اطمینان آن در سطح  95 درصد محاسبه شده است.

موسسه مزبور، سوالاتی را طرح کرده که به طور مستقیم و روشن، به دنبال رصد و تحلیل نوع و میزان گرایش مردم ترکیه به پدیده و رفتار ملی گرایی سیاسی و اجتماعی است.

شما تا چه اندازه ملی گرا هستید؟

یکی از سوالات مهم این نظرسنجی، سوال از مردم درباره میزان ملی گرا بودن آنها است. از شرکت کنندگان خواسته شده  تا به میزان ملی گرا بودن خود از 0 تا 10 نمره بدهند و خود را رتبه بندی کنند. نتیجه، تکان دهنده است. 48 درصد از شرکت کنندگان به ملی گرایی خود نمره 10 دادند و اظهار داشتند که به شدت ملی گرا هستند و 23 درصد نیز، اعلام کردند که ملی گرا هستند.

میانگین نمره پاسخ دهندگان به میزان نمره ملی گرایی خودشان، 7.5 است. به عبارتی روشن، ملی گرایی تنها برای 25 درصد از جامعه به یک عنصر هویتی قوی تبدیل نشده و در اولویت نیست.

برای کشورم می جنگم و جان می دهم

در نظرسنجی موسسه پانوراما تی.آر، از پاسخ دهندگان خواسته شده موافقت یا مخالفت خود را با این جمله، اعلام کنند: من برای کشورم می جنگم و جان می دهم.

تحلیل آمارها نشان می دهد که 61 درصد از پاسخ دهندگان با جمله مزبور، به شدتموافق هستند. 23 درصد نیز گفته اند که با این جمله موافق هستند. اگر هر دو گروه را روی هم حساب کنیم، به عدد 84 درصد دست پیدا می کنیم. تنها 7 درصد از پاسخ دهندگان، با عبارت مزبور مخالف هستند.

جالب اینجاست که اعلام آمادگی برای جنگیدن و جان دادن در راه ترکیه، نزد ترک ها و کردها برابر نیست. نتایج نشان داد که مجموعاً 20 درصد از کردها با عبارت فوق، مخالف هستند.

هر کسی دوست ندارد، جمع کند برود

جمله بعدی که در اختیار پاسخ دهندگان گذاشته شده این است: هر کسی که ترکیه را دوست ندارد، می تواند جمع کند برود.

مشخص شده که 57 درصد از شرکت کنندگان با این جمله موافق هستند و گفته اند: بله. قطعاً! کسانی که کشور و میهن خود را دوست ندارند، باید ترکیه را ترک کنند. اما 30 درصد با این عبارت، موافق نیستند. نکته مهم این است که با افزایش سطح تحصیلات، میزان موافقت با این جمله کمتر و کمتر می شود.

در مجموع 84 درصد از پاسخ دهندگان، با این جمله موافق هستند: از این که شهروند جمهوری ترکیه هستم، احساس غرور می کنم.

امکان انتخاب تابعیت

در چند سال گذشته، بحث های سیاسی – اجتماعی فراوانی بر سر حق تابعیت ترکیه در گرفته است. دولت اردوغان به صدها هزار نفر از آوارگان سوری، اویغورها و برخی از افغان ها تابعیت داده و ملی گرایان با این اقدام مخالفند. در همین حال، برخی از جوانان و نخبگان نیز به دنبال مهاجرت دائمی از ترکیه هستند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در تاریخ چند دهه گذشته، بارها برخی از مخالفین سیاسی، از سوی دولت خلع تابعیت و از کشور اخراج شده اند.

ناظم حکمت، شاعر مشهور ترکیه یکی از افرادی است که تابعیت او از سوی دولت، پس گرفته شد! بعدها پس از چند دهه از درگذشت ناظم، با تلاش عبدالله گل رئیس جمهور وقت، به شکل نمادین، اعاده حیثیت شد و تابعیت ناظم به او بازگردانده شد.

اما چه فایده؟ ناظم در غربت جان سپرد و از آن زمان تاکنون، خیلی ها درباره این موضوع بحث می کنند: آیا تلاش برای کسب تابعیت از یک کشور دیگر، روا و اخلاقی است است یا نه؟

موسسه PANORAMATR از مردم خواسته، موافقت یا مخالفت خود را با این جمله بیان کنند: اگر شانس و امکان انتخاب داشتم، شهروند کشور دیگری می شدم. در مجموع 69 درصد از افراد، با این عبارت مخالفت کرده اند. اما 31 درصد دیگر گفته اند که با چنین چیزی موافقند و اگر برایشان میسر بود، تابعیت کشور دیگری را کسب می کردند.

رابطه ملی گرایی و ​​دولت

در زبان ترکی استانبولی، واژگانی همچون کشور، میهن، ملت، دولت و حکومت، به شکل دیگری استفاده می شوند و از این حیث، با زبان فارسی بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، منظور از «حکومت» در زبان ترکی، خود کابینه است و نه حاکمیت! واژه دولت (DEVLET) در زبان ترکی، غالباً به معنی حاکمیت و نظام به کار می رود و گاهی نیز مُبین ذات و اراده ملی کشور ترکیه است.

در نظرسنجی از مردم پرسیدند: نظرتان را درباره این عبارت بگویید: من از دولت خود دفاع خواهم کرد حتی اگر خطا کند. در حالی که 41 درصد از شرکت کنندگان با این جمله موافق هستند، به میزان  47 درصد مخالف هستند.

در نظریه تفسیری موسسه مزبور آمده که این مساله به بحث اختلاف حزبی ارتباط دارد. به عنوان مثال، اکثر هواداران حزب عدالت و توسعه و MHP (یعنی طرفداران اردوغان و باغچلی) کاملاً با این عبارت موافق هستند

عبارت همراستای بعدی این است: من به هر کاری که کشورم انجام داده، افتخار نمی کنم. 52 درصد از شرکت کنندگان با این جمله موافق هستند اما 35 درصد مخالفند و می گویند که باید با کلیه کارهای کشور موافق بود. در هین راستا، این جمله پیش روی پاسخ دهندگان قرار داده شد: انتقاد از دولت خیانت نیست و  برای رسیدن به جامعه‌ای سالم‌تر، ضروری است. مجموع پاسخ‌های «به شدت موافقم» و «موافقم» 73 درصد است.

73 درصد برای چنین سوالی، عدد بالا و امیدوار کننده ای است. چرا که بر اساس یک سنت قدیمی ملی گرایانه، اساساً انتقاد از کشور و حاکمیت در فرهنگ سیاسی و اجتماعی ترکیه قابل قبول نیست و شواهد نشان می دهد که در این حوزه یک تحول نسبی روی داده است.

ملی گرا یا وطن دوست؟

از پاسخ دهندگان خواسته شد بین ملی گرایی و وطن دوستییکی را انتخاب کنند. 77 درصد مفهوم وطن دوستی را ترجیح دادند. این یافته نشان می دهد که خود شرکت کنندگان در نظرسنجی، صفت ناسیونالیسمی که برای توصیف آنها به کار می رود را نمی پسندند و اندیشه آنها، مبتنی بر وطن دوستی است. البته در اینجا یک تفاوت سیاسی مهم وجود دارد. هواداران حزب راست افراطی حرکت ملی، معتقدند که ملی گرایی بسیار مهم تر و ارجح بر وطن دوستی است. اما هوداران حزب جمهوری خلق (کمالیست، لاییست و چپ) و هواداران ه.د.پ (اقماری پ.ک.ک)، به شکل قاطعانه خود را وطن دوست می نامند.

موسسه مزبور به این اشاره کرده که  با توجه به تحولاتی که در جهان روی داده، نوعی از عدم قطعیت بر تمام حوزه ها حاکم است. این دوره حالت بی اعتمادی و درونگرایی را در بین مردم سراسر جهان ایجاد می کند.

چنین وضعیتی باعث شده که تفکرات، دیدگاه ها و انتظارات مردم ترکیه نیز در مورد حکمرانی و دولت ملی تا حدودی تغییر کند.

پانوراما.تی.آر در تفسیر گزارش خود، بر این تاکید می کند که در برخی نسخه های اروپایی، تفکر ملی گرایانه یک ایدئولوژی مترقی و پیشرو است که مدعی  پیشرفت جامعه و مردم آن است. اما در کشورهایی که توسعه نیافته اند، این دیدگاه موجب رفتاری بسیار تدافعی و گوشه گیرانه شده است.

در حالی که در برخی کشورها، ملی‌گرایی به‌عنوان نوعی سرمایه فرهنگی عمل می‌کند، در کشورهای دیگر، به ناامنی و دوقطبی دامن می زند. به ویژه برای کسانی که سرمایه فرهنگی ضعیف، تحصیلات و درآمد پایین دارند.

در بخش بعدی این گزارش، پاسخ مشارکت کنندگان در نظرسنجی موسسه پانوراما.تی.آر به موضوعاتی همچون حدود و ثغور تعریف ترک بودن، ترجیح مردم ترکیه در مورد مسیر سیاست خارجی دولت و ارتباط دین و ملی گرایی پرداخته می وشد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه درصد از شرکت کنندگان سیاسی و اجتماعی پاسخ دهندگان ملی گرایانه مردم ترکیه ملی گرایی وطن دوست ملی گرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار مرگ و میر در سال گذشته

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: در سال گذشته ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان بود و در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌ است.

به گزارش مشرق، با اعلام سازمان ثبت احوال کشور و بر اساس آمار مرکز رصد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال گذشته ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۴۱۸هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: میانگین سنی فوت‌شدگان در کشور در سال گذشته برابر با ۶۶.۲ سال بوده که در بین استان‌ها بالاترین میانگین سن مربوط به استان گیلان با ۷۱.۳ سال و کمترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵۰.۷ سال است.

بر اساس گزارش های آماری مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال میزان نرخ خام فوت کل کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۵.۳ در هزار نفرجمعیت بوده است که استان گیلان با نرخ ۷.۴ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان کهگیلویه و بویر احمد با نرخ ۳.۹ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت را در بین استان‌ها داشته‌اند.

در این گزارش تاکید شده است بیشترین تعداد فوت شدگان مربوط به گروه سنی ۸۹-۸۵ سال است، به طوری که ۹.۹ درصد از کل فوت شدگان مرد و ۱۲.۵ درصد از کل فوت شدگان زن مربوط به این گروه سنی بوده‌اند.

بر اساس قانون، مهلت قانونی ثبت فوت در ثبت احوال ۱۰ روز است و برابر ماده ۲۲ قانون ثبت احوال کشور، وفات هر فرد اعم از ایرانی یا خارجی باید به یکی از ادارات ثبت احوال سراسر کشور اعلام شود همچنین وفات ایرانیان در خارج از کشور به ماموران کنسولی محل اقامت یا به یکی از ادارات سازمان ثبت احوال کشور اعلام می‌شود.

نزدیکترین خویشاوند متوفی یا هر شخصی که در موقع وفات حاضر بوده با ارائه مدرک شناسائی، ماموران انتظامی متصدی یا صاحب مکانی که وفات در آن رخ داده است، متصدیان گورستان ها، مقامات قضایی و نظامی و گروه های امدادی، می توانند برای اعلام وفات واخذ گواهی فوت اقدام کنند.

شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفته است و ثبت یاران شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند.

این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال بوده و با برنامه ریزی و تلاش مستمر به انجام رسیده، در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد فوت های ثبت شده در فاصله کمتر از یک سال از رخداد، در مهلت قانونی ۱۰ روزه به ثبت می رسند.

دیگر خبرها

  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • آمار مرگ و میر در سال گذشته
  • بازداشت ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا به روایت آمار
  • آخرین آمار تصادفات منجر به فوت در سال گذشته
  • عهد کردیم خودسانسوری نکنیم