Web Analytics Made Easy - Statcounter

نعناع یک طعم دهنده محبوب در سراسر جهان است و برای پوست مزایای فوق العاده‌ای دارد.

نعناع معمولا به عنوان پودینا شناخته می شود، یک طعم دهنده محبوب در سراسر جهان است، با توجه به مزایای فوق العاده ای که برای مراقبت از پوست دارد، به یک عنصر رایج در صنعت مراقبت از پوست تبدیل شده است.

نعناع در کرم ها و لوسیون ها، پاک کننده ها، شامپوها، بالم لب ها و حتی نرم کننده ها نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از خواص شگفت انگیز آن حس خنک کنندگی آن است.

فواید نعناع برای پوست

نعناع منبع فراوانی از منتول بوده و خواص ضد باکتریایی قوی دارد. اغلب در پاک کننده ها، قابض ها، تونرها و مرطوب کننده ها استفاده می شود. این ماده فواید زیر را برای پوست شما به همراه دارد:

روشن کننده رنگ صورت

نعناع اثر طراوت بخش و تسکین دهنده ای روی پوست دارد. زمانی که روی پوست استفاده می شود، می تواند لک های صورت را کم رنگ کند. این کار باعث می شود پوست شما بعد از هر بار استفاده؛ روشن و با طراوت به نظر برسد.

درمان آکنه

نعناع خاصیت ضد باکتری قوی دارد و حاوی اسید سالیسیلیک است که هر دو به صورت موثر از آکنه جلوگیری می کنند. همچنین حاوی ویتامین A است که ترشح چربی را در افرادی که  پوست چرب و مستعد آکنه دارند کنترل می کند. استفاده از این ماده ممکن است به درمان آکنه و در عین حال تمیز کردن منافذ پوست کمک کند.

تسکین نیش پشه و سایر تحریکات

خواص ضد التهابی قوی این ماده باعث تسکین سوزش ناشی از نیش پشه و سایر تحرکات پوستی می شود.

کمک به آبرسانی پوست

زمانی که نعناع با مواد مناسب استفاده می شود، با سفت کردن منافذ پوست، رطوبت را در پوست قفل می کند. همچنین پوست های خشک و تحریک شده که خارش می کند را نرم و آرام می کند.

 تقویت کننده پوست

نعناع یک قابض ملایم است که می ‌توان از آن برای تقویت پوست استفاده کرد. این ماده ممکن است کثیفی را از منافذ پوست شما پاک کند. آن را ترمیم کند تا پوستی صاف، نرم و مرطوب‌ داشته باشید.

درمان جوش های سر سیاه

جوش های سر سیاه زمانی به وجود می آیند که کثیفی و روغن در منافذ پوست شما جا گرفته و آن ها را مسدود کند. همان طوری که در بالا ذکر شد، نعناع منافذ پوست شما را تمیز نگه داشته و آن ها را سفت می کند. با این کار می توانید از شر جوش های سر سیاه خلاص شده و از بروز مجدد آن ها جلوگیری کنید.

کمک به جوان سازی پوست

استفاده موضعی از نعناع باعث تقویت گردش خون گردیده و پوست را تغذیه می کند. این کار  پوست شما را جوان و سالم نگه می دارد. نعناع همچنین سرشار از آنتی اکسیدان بوده که پوست شما را در برابر آسیب های احتمالی سالم نگه می دارد.

کاهش روند پیری

اطمینان از تغذیه و هیدراته نگهداشتن پوست تنها راه کاهش روند پیری به حساب می آید. از آن جایی که نعناع گردش خون را در پوست شما تقویت کرده و آن را هیدراته می کند، تشکیل چین و چروک و خطوط ریز را نیز به تاخیر می اندازد.

درمان اسکارهای آکنه

محتوای اسید سالیسیلیک برگ نعناع به گردش سلولی کمک می کند. به علاوه سلول های مرده پوست را از بین برده و سلامت سلول های جدید را تضمین می کند. این کار به شما کمک می کند تا با محو کردن آثار آکنه به پوستی شفاف دست یابید.

کاهش و درمان حلقه های سیاه زیر چشم

سیاهی دور چشم می تواند عوامل بی شماری داشته باشد، اما نعناع با محتوای آنتی اکسیدانی خود می تواند آن ها را کاهش داده و از بروز آن جلوگیری کند. آنتی اکسیدان های موجود در نعناع به بهبود پوست و احیای مجدد آن کمک می کند. پوست زیر چشم شما آسیب پذیر و خیلی حساس است. آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد به رفع این نقیصه می پردازند.

نحوه استفاده از نعناع برای پوست

ترکیب خیار، برگ نعناع و عسل برای سفید کردن پوست

عسل دارای خاصیت سفید کنندگی ملایمی است که می تواند رنگ برنزه را روشن کرده و لک ها را محو کند. همچنین می تواند از رنگدانه های پوست جلوگیری کند، صورت شما را پاک و به درخشش  چهره شما کمک کند. خیار پوست شما را آبرسانی می کند و دارای خواص تسکین دهنده ای است که التهابات پوستی را از بین می برد.

مواد لازم
½ اینچ برش خیار
۱۰ الی ۱۲ برگ نعناع
۲/۱ قاشق غذاخوری عسل
زمان آماده سازی
۲ دقیقه

دستورالعمل

مواد را با هم آسیاب کنید تا مخلوط یکدستی به دست آید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید. بگذارید حدود ۲۰ دقیقه روی صورت بماند. بعد از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب خنک بشویید. این کار را ۱ الی ۲ بار در هفته تکرار کنید.

ماسک موز و نعناع برای پوستی درخشان

موز منبع غنی ویتامین های A، B، C و E می باشد. پتاسیم، لکتیک اسید، اسیدهای آمینه و روی نیز در آن موجود می باشد. ترکیبی از این مواد مغذی به آبرسانی پوست، تغذیه آن، مبارزه با آسیب اکسیداتیو کمک می کند. از طرفی به جلوگیری از  آکنه محو شدن اسکارهای آکنه، افزایش تولید کلاژن، مبارزه با آسیب اشعه ماوراء بنفش و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می پردازد.

هرگاه با نعناع ترکیب گردد سلامت پوست را تقویت کرده و ظاهر درخشان را به ارمغان می آورد.

مواد لازم

۲ قاشق غذاخوری موز له شده
۱۰ الی ۱۲ عدد برگ نعناع
زمان آماده سازی
۲ دقیقه

دستورالعمل

موز و برگ نعناع را با هم آسیاب کنید تا مخلوط یکدستی به دست آید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید. بگذارید ۱۵ الی ۳۰ دقیقه روی صورت بماند. در نهایت صورت خود را با آب خنک بشویید. این کار را ۱ الی ۲ بار در هفته تکرار کنید.

فواید نعناع برای پوست؛ ماسک لیمو و نعناع برای آکنه

برگ های نعنا حاوی اسید سالیسیلیک هستند که آکنه را درمان کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری می کنند. آب لیمو دارای خواص سفید کنندگی ملایمی است که اسکارهای آکنه را محو می کند. آب  لیمو همچنین حاوی ویتامین C بوده که به بهبودی و تقویت پوست شما کمک می کند.

مواد لازم

۱۰ الی ۱۲ عدد برگ نعناع
۱ قاشق غذاخوری آب لیمو
زمان آماده سازی
۲ دقیقه

دستورالعمل

برگ های نعناع را در هاون خرد کرده و آب لیمو را به آن علاوه کنید. این مخلوط را روی آکنه، اسکارهای آکنه و نواحی مستعد آکنه پوست خود بمالید. بگذارید حدود ۱۵ دقیقه روی آن ها بماند. بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب خنک بشویید. این کار را روزی یک بار انجام دهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سلامت پوست ، فواید نعناع

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلامت پوست فواید نعناع نعناع برای پوست استفاده می شود پوست شما منافذ پوست برگ نعناع روی صورت صورت خود کننده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۰۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام نوع کره ضد سرطان است؟

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228665 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • کرم معجزه
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند