Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@22:29:47 GMT

افتتاح اولین رویداد نگارگران معاصر اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۱۳۲۶

افتتاح اولین رویداد نگارگران معاصر اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احمد نوری، رئیس حوزه هنری اصفهان نیز اظهار کرد: حدود ۷۰ هنرمند آثارشان را برای این گالری دادند؛ اتّفاقات خوبی در فضای تجسمی در این مدت رقم خورده است و امید است ایده‌ها و کمک‌های شما به ما برسد و هنر اصفهان را به اصفهانی‌ها و کل کشور صادر کنیم. 

علیرضا خواجه‌احمدعطاری، سرپرست دانشگاه هنر اصفهان در افتتاح اولین رویداد نگارگران معاصر اصفهان با اشاره به نحوه شکل‌گیری مکتب اصفهان اظهار کرد: وقتی در مورد یک مکتب و سبک هنری صحبت می‌کنیم، باید جامعه آن زمان را بشناسیم؛ این نمایشگاه و هنرمندانی که آثارشان را در آن ارائه کرده‌اند همه دارند تأثیرات جامعه خود را به نمایش می‌گذارند‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تاریخ ۱۳۵ ساله پایتختی اصفهان در دوره صفوی و شکل‌گیری مکتب اصفهان بیان کرد: سال هزار هجری قمری وقتی شاه عباس بعد از ۴ سال پادشاهی در قزوین به اصفهان آمد، با توجه به پایتختی اصفهان در زمان آل بویه و سلجوقیان، این را می‌دانست که اصفهان در مرکزیت است و به این فکر می‌کرد حکومت در حال سرنگونی را سرپا نگه دارد؛ در این شرایط شاه عباس همه شرایط را فراهم کرد تا اصفهان و البته ایران را در برابر دشمنانش محافظت کند،

خواجه‌احمد عطاری گفت: در شرایطی که اقتصادی پویا ایجاد شده بود، گاه بیش از ۳۰۰ کشتی از کشورهای مختلف در لنگرگاه‌های مختلف ایران جمع شده و بیش از ۴۰۰ تاجر در بندرگاه‌ها اقامت داشتند؛ از دل این اقتصاد پویا تاجران موفقی بیرون آمدند که توانستند تمایلات خود نسبت به نگارگری را نشان دهند.

 مکتب اصفهان براساس فضیلت‌سالاری تشکیل شده است

سرپرست دانشگاه هنر اصفهان افزود: تاجران شرایط بهتری برای خرید آثار نگارگری داشتند، آثار را خریدند و نگارگران آثاری را در شأن اصفهان در آن دوره خلق کردند؛ در دوران الله‌وردی خان فضیلت‌سالاری را به جای اشرافیت‌سالاری رواج می‌یابد و مکتب بر اساس روح زمانه شکل می‌گیرد و به همین دلیل شکل‌گیری مکتب اصفهان بر اساس فضیلت‌سالاری است و بر این مبنا، آثار آن دوره نقاشی مکتب اصفهان سردمدار نقاشی آینده شد.

به گزارش فارس، در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ اثر از ۷۰ هنرمند اصفهانی به نمایش گذاشته شده که در ۳ بخش اساتید نسل اول هنرستان، اساتید شاخص و اساتید پیشکسوت که در اصفهان فعالیت می‌کنند، مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ تا ۵ مرداد ادامه دارد، همچنین نشست نگرشی به سیر نگارگری معاصر اصفهان ساعت ۱۸ پنجشنبه ۲۳ تیر در حوزه هنری اصفهان برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: نگارگری مکتب اصفهان مکتب اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود

 به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی قلی پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت.
به گزارش شهرآرانیوز، استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان، ۱۱ آبان سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد، او در کنار پدرش (سلیمان) که یکی از بخشی‌های قدیمی و دوتارنواز بوده است، پرورش یافت، سپس نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است. این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم استاد عیسی قلی پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی را تسلیت گفت. متن پیام وی به این شرح است: «إنا لله و إنا الیه راجعون، گان موسیقی مقامی در این خاک پهناور هر کدام سرمایه ای سترگ اند که مانندشان یافت نمی شود و باید آنان را کیمیاهای فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواند. درگذشت استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی که از ناموران موسیقی خراسان شمالی بود و به گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی مسلط و سالیانی را خنیاگر نغمات مذهبی و آیینی بود از همین سنخ است.

  درگذشت این استاد نامی را به همه هنردوستان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

 

رفتن او سنگین و ثلمه ای است بر پیکر موسیقی خراسان شمالی.

روح مطهرش غرق در رحمت الهی باد.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغازهمایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • حضور سفیر عربستان در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان
  • آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • برگزاری اولین رویداد میزهای تخصصی سند ملی زیارت در مشهد
  • پایان رقابت طرح‌ها در ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری اصفهان
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/ سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور